Перегляд за Автор "Kostina, L. L."
Зараз показуємо 1 - 3 з 3
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Improving wear resistance of responsible hydraulic hammer details with ion-plasma treatment(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2020) Glushkova, D. B.; Ryzhkov, Yu. V.; Kostina, L. L.; Chigrin, A. A.; Stepanyuk, A. I.; Глушкова, Д. Б.; Рижков, Ю. В.; Костіна, Л. Л.; Чигрин, А. О.; Степанюк, А. І.; Глушкова, Д. Б.; Рыжков, Ю. В.; Костина, Л. Л.; Чигрин, А. А.; Степанюк, А. И.Details of the hammer during operation are subject to wear, which leads to a decrease in their service life. In accordance with the literature data in the practice of engineering uses many methods of hardening, which do not give a significant effect. Therefore, the application of new methods of surface hardening has become topical. These methods include ion-plasma chromium plating. On the basis of experimental studies, the effect of ion-plasma chromium plating on the wear resistance and mechanical properties of hydraulic hammer parts has been established, structural changes in the material have been analyzed. Ion-plasma chromizing of the parts pro-motes the increase of their wear resistance in 1.75 times as compared to those which are not strengthened. The technology of ion-plasma chromizing secures the running of the strengthened parts without breaking off and chipping. The zones of structural changes are marked on the sec-tions of parts damages, which are typical for the effects of the second hardening.Документ Strengthening of the working edges of the blades of steam turbines(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2020) Нlushkova, D. B.; Grinchenko, E. D.; Kostina, L. L.; Глушкова, Д. Б.; Гринченко, Е. Д.; Костина, Л. Л.; Глушкова, Д. Б.; Грінченко, О. Д.; Костіна, Л. Л.The working conditions of the blades of steam turbines require increased hardness of the input edges and resistance to impact erosion, high corrosion resistance. In order to increase the service life of the blades, the inlet edges are quenched by high-frequency currents. The hardened layer was formed by electrospark alloying with T15K6 alloy and 15X11MFSh steel. The use of the widely used T15K6 alloy as a hardened electrode is lim-ited due to the presence of cobalt, as an element forming, as a result of activation, long-lived isotopes that reduce the erosion resistance of the blades. Ultra high speed heating and cooling, pulsed effects of temperatures and pressures result lead to the fact that the composition of the alloyed layer can significantly differ from the composition of the starting materials. The micro-structure, microhardness, and thickness of the deposited layer were investigated. The hardened surface was monitored by external inspection, bending tests, microhardness measurements, and microstructure studies. The advantages of 15X11MFSh steel for hardening the input edges of the working blades of steam turbines are substantiated.Документ Выбор материала для ответственных деталей скребкового конвейера(Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Глушкова, Д. Б.; Костина, Л. Л.; Воронова, Е. М.; Демченко, С. В.; Чигрин, А. А.; Глушкова, Д. Б.; Костіна, Л. Л.; Воронова, Є. М.; Демченко, С. В.; Чигрин, А. О.; Нlushkova, D. B.; Kostina, L. L.; Voronova, E. M.; Demchenko, S. V.; Chigrin, A. A.Изучены свойства сталей БРК, 18ХГТ, 20ХГНБ, используемых для изготовления боковых стенок конвейерных лотков, для желобов, после различных режимов обработки, чтобы выбрать наиболее подходящую. Условия работы обуславливают высокие требования к материалу лотка конвейерного транспортера в отношении прочности и долговечности, а срок службы лотка конвейера определяется устойчивостью боковины. Проанализирован уровень свойств, микроструктура боковых стенок после термической обработки, а также сварки. Поскольку между твердостью и износостойкостью существует прямая связь, методология исследования заключалась в измерении твердости, показателей прочности и изучении микроструктуры. Было обнаружено, что после термообработки и сварки боковых стенок из стали БРК не обеспечивается желаемый уровень прочности (прочность на разрыв не должна быть ниже 1275 МПа) и наблюдается неравномерность распределения твердости и прочности по поперечному сечению. Этого можно избе-жать, используя легированные стали. Было установлено, что профили из стали 20ХГНБ при закалке в масле обеспечивают более высокий уровень свойств, чем профили из стали 18ХГТ. Из двух исследованных сталей – 18ХГТ и 20ХГНР – более высокий комплекс свойств обеспечивает сталь 20ХГНР, при закалке которой в мягкой охлаждающей среде – масле – фиксируется высокий уровень свойств. При сварке боковин рештаков, выполненных из стали 20ХГНР, с другими деталями рештаков разупрочнение подвергающихся износу участков не превышает 2...3 HRC. На основании вышеприведенных исследований следует отметить, что сталь 20ХГНБ может быть рекомендована для изготовления боковых стенок рештаков.