Перегляд за Автор "Rogovyi, A."
Зараз показуємо 1 - 8 з 8
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ COMPARATIVE ANALYSIS OF PERFORMANCE CHARACTERISTICS OF JET VORTEX TYPE SUPERCHAGES(Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2016) Rogovyi, A.; Voronova, Ye.; Роговой, А. С.; Воронова, Е. М.; Роговий, А. С.; Воронова, Є. М.On the basis of mathematical modeling there was carried out a comparative analysis of characteristics of jet vortex type superchargers. Dependences of the energy performance of vortex ejector on the geometry parameters and the largest values in terms of efficiency as well as the coefficient of ejection are analyzed. There were built combined characteristics of vortex chamber pumps and vortex ejectors. Vortex chamber pump has advantage pressure in an exit channel over the vortex ejector, consequently there is a more effective power transmission from a working medium, besides the withdrawal of pumping medium in a tangential channel allows to avoid energy losses owing to rotation of a stream in an exit channel.Документ Energy efficiency and algorithm for selecting drives for technological machines(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2020) Andrenko, P.; Rogovyi, A.; Андренко, П. М.; Роговий, А. С.Problem. The choice of the machine drive type at the design stage is a complex and multifaceted task, the correct solution of which largely depends on its technical level and operational qualities. The aim of the study is to identify the ways to increase the energy efficiency of technological machine drives and to develop an algorithm for selecting the drive type. Methodology. System analysis made it possible to analyze the environmental parameters in which it is appropriate to use a drive of one type or another, to develop criteria for comparing their application efficiency. The theory of automatic control methods made it possible to establish the drive characteristics. The theory of mechanisms and machines methods made it possible to determine the mass, size, and energy parameters of drives. Results. The main actions to improve the energy efficiency of technological machine drives are considered, an algorithm for choosing the drive type has been developed and a table has been created to compare the main consumer properties of drives. It has been established that the electrical drive of the executive elements is currently the main one in the area of mechatronic systems. It provides good control, easy feedback organization, high efficiency, and the best mass-dimensional efficiency. Originality. Considering the maximum number of factors, an algorithm for choosing the drive type has been developed. Criteria for comparing the efficiency of different drive types are proposed. Areas of effective application of electrical, hydraulic, pneumatic, and mechanical drives and their limiting output parameters are given. Practical value. Application of the developed algorithm reduces the time for selecting the drive type. In the future, it is necessary to supplement the existing database on the use of various drive types, based on the latest developments of their elements and circuit solutions, to develop new criteria for comparing drives of various types.Документ VERIFICATION OF FLUID FLOW CALCULATIONS IN VORTEX CHAMBER SUPERCHARGERS(Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2016) Rogovyi, A.; Роговой, А. С.; Роговий, А. С.On the basis of numerical modeling (URANS) by means of specialized program complexes verification of fluid flow calculation in vortex chamber superchargers was carried out. It is determined that it is better to apply a model of incompressible liquid for calculations with the turbulence model, considering the streamline curvature and system rotation (SST curvature correction).Документ Влияние цвета и типа поверхности земли на проявление эффекта теплового острова в больших городах(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2019) Роговой, А. С.; Роговий, А. С.; Rogovyi, A.Проведены исследование влияния типа и цвета поверхности зданий и земли на проявление эффекта теплового острова в больших городах на примере городской застройки г. Харьков. Использование светлых поверхностей привело к уменьшению нагрева поверхностей и уменьшению температуры воздуха, что в свою очередь положительно влияет на основные характеристики микроклимата мегаполиса. Кроме того, проведены исследования влияния утепления зданий на температуру окружающего воздуха в зимний период.Документ Дослідження ефекту теплового острова в місті Харків(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2019) Роговий, А. С.; Роговой, А. С.; Rogovyi, A.На основі числового моделювання рівнянь течії повітря, рівнянь теплоперенесення з урахуванням сонячної радіації досліджено прояви ефекту «теплового міського острова» на прикладі ділянки міської забудови м. Харкова. Отримано показники зміни температури повітря в різний час протягом доби.Документ ОСОБЛИВОСТІ РЕЖИМІВ РОБОТИ ВИХОРОКАМЕРНИХ НАГНІТАЧІВ(Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2016) Роговий, А. С.; Роговой, А. С.; Rogovyi, A.На основі математичного моделювання за допомогою моделей одновимірної вісе-симетричної течії ідеальної рідини та моделей чисельного розв’язання рівнянь Нав’є-Стокса, осереднених за Рейнольдсом завдяки застосуванню відповідних програмних комплексів, обґрунтовано існування двох робочих процесів перекачування рідин за до-помогою вихорокамерних нагнітачів. Визначено фактори, що впливають на режими роботи нагнітачів.Документ Численные исследования истечения закрученной затопленной струи(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2019) Роговой, А. С.; Роговий, А. С.; Rogovyi, A.На основе численного моделирования исследована возможность сохранения энергии закрученной струи. Приведено сравнение применения SST-модели турбулентности с использованием поправки на кривизну линий тока и вращение потока и без него. Проанализировано вычисление степени закрутки потока и его влияние на характеристики.Документ ЭНЕРГЕТИЧЕСКАЯ ЭФФЕКТИВНОСТЬ ГИДРОТРАНСПОРТНЫХ УСТАНОВОК(Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2017) Роговой, А. С.; Роговий, А. С.; Rogovyi, A.На основе показателей энергетической эффективности гидравлического транспорта, таких как удельный расход электроэнергии на тонну перемещаемого материала и удельный расход электроэнергии на тонну и метр перемещения, была произведена систематизация и обобщение опыта создания гидротранспортных установок промышленного и магистрального транспорта.