Випуск 101 Том 2
Постійне посилання зібранняhttps://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/15454
Переглянути
Перегляд Випуск 101 Том 2 за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 27
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Визначення оптимального кута прикладання тягового зусилля трелювального засобу "крокуючі сани"(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Магура, Богдан Олексійович; Бакай, Борис Ярославович; Білоус, Олексій Володимирович; Каратник, Ігор Романович; Кий, Володимир Васильович; Mahura, Bohdan; Bakay, Borys; Bilous, Oleksiy; Karatnyk, Ihor; Kiy, VolodymyrУ статті подано результати експериментальних досліджень застосування розробленого в НЛТУ України малогабаритного трелювального засобу типу «крокуючі сани», що поєднує в собі як переваги рушія ковзного типу, так і рушія колісного типу [1]. Такий засіб призначений для використання в складних умовах лісоексплуатації, а саме на заболочених лісосіках. Рушій візка, за наявності перешкоди або в разі «вгрузання» його в болото, прокручується та здійснює крок. На запропонований засіб отримано патент на корисну модель № 109011 [2]. За результатами проведених експериментальних досліджень визначено оптимальний кут прикладання тягового зусилля для переміщення трелювального засобу «крокуючі сани» під час руху лісосікою за наявності перешкод, який лежить в діапазоні 15°…19°. Здобуті експериментальним способом результати підтвердили достовірність проведених теоретичних досліджень. Визначено вплив величини зусилля затягування регулювальної гайки адаптивної крокової муфти на величину тягового зусилля. Запропонований трелювальний засіб «крокуючі сани» довів ефективність роботи під час використання в умовах, наближених до реальних.Документ Розвивання конструкції барабанних деревинорубальних машин(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Ребезнюк, Ігор Тарасович; Барабаш, Богдан Зіновійович; Rebezniuk, Ihor; Barabash, BohdanУ статі запропоновано напрями вдосконалювання процесу виробляння технологійної тріски на барабанних рубальних машинах поліпшуванням розташунку контрножа щодо різального ножа та форми й геометрійних параметрів комірок сита барабанної рубальної машини. Технічні розв’язки вдосконалювання процесу збазовані на перерозподілянні видів різання нерівновластивісної (анізотропної) деревини, що сприяє зменшуванню сил різання та поліпшуванню якості отриманої технологійної тріски. Конструювання калібрувального сита зі східчастою поверхнею, східці якої працюють як додаткові різальні складники в доподрібнюванні завеликих деревинних частинок, пришвидшує отримання технологійної тріски потрібних розмірів і якости.Документ Способи зменшення негативного впливу резонансних коливань на якість бетонних виробів у процесі їх віброущільнення(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Крот, Олександр Юлійович; Кузуб, Юрій Олегович; Крючков, Олександр Анатолійович; Krot, Oleksandr; Kuzub, Yurij; Kruchkov, OleksandrУ статі розглянуто причини погіршення якості будівельних виробів, що виробляються методами віброущільнення та вібропресування. Виявлено, що дуже суттєвий вплив на якість виробів здійснює наявність високоамплітудних резонансних коливань у процесі завершення циклу ущільнення. Розглянуто причини виникнення високоамплітудних резонансних коливань і шляхи усунення їх негативного впливу. Обґрунтовано величину кута, що утворює секторний дебаланс як для варіанта без маточини на дебалансі, так і з нею. З позиції мінімізації моменту інерції ротора доведено доцільність і перспективність застосування гідравлічного двигуна замість електричного асинхронного. Запропоновано приклад вибору гідравлічного двигуна для вібраційної машини. Обґрунтовано інші переваги гідравлічного двигуна перед електричним для вібромайданчиків і вібропресів із частими перехідними процесами (пуск-зупинка): можливість реалізації великої частоти обертання та регулювання частоти обертання, мала маса, більша надійність і довговічність. Доведено, що застосування гумових пружних елементів замість сталевих пружин у системах з частими перехідними процесами може бути більш доцільним.Документ Динаміка механічних приводів з кульковими обгінними муфтами(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Малащенко, Володимир Олександрович; Кириченко, Ігор Георгійович; Проценко, Владислав Олександрович; Лисяк, Богдан Ярославович; Malashchenko, Volodymyr; Kyrychenko, Ihor; Protsenko, Vladyslav; Lysiak, BohdanЗапропоновано конструкцію кулькової обгінної муфти для стартера автомобілів та інших транспортних засобів. Розглянуто можливості коливних явищ. Установлено, що більша ймовірність виникнення динамічних явищ у таких системах має місце під час вкочування кульок у робочі пази веденої півмуфти. Запропоновано аналітичні залежності для визначення мінімального та максимального часу вмикання запатентованої кулькової обгінної муфти. Отримано моделі та основні параметри для подальших досліджень механічних приводів з кульковими обгінними муфтами, що працюють за принципом зачеплення.Документ Енергонавантаженість металевих фрикційних елементів гальм(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Вольченко, Олександр Іванович; Джанахмедов, Ахад Ханахмед огли; Скрипник, Василь Степанович; Журавльов, Дмитро Юрійович; Андрейчиков, Євген Юрійович; Volchenko, Oleksandr Ivanovich; Dzhanakhmedov, Ahad Khanakhmed ogli; Skrypnik, Vasyl Stepanovych; Zhuravlev, Dmytro Yuriyovych; Andreychikov, Yevgen YuriyovychМатематичний опис процесу теплопровідності із залученням елементів теорії теплової подібності щодо обода шківа стрічково-колодкового гальма за умови режимів гальмування дали змогу встановити: через дискретність контакту мікровиступів пар тертя гальма досліджувані параметри мають локальний характер; до енергонавантаженості пар тертя гальма належать параметри поверхнево-об’ємних та об’ємних температур і їх градієнтів, що викликають термічні напруження, які впливають на фрикційні характеристики; за поверхнево-об’ємних температур (100–400) °С сумарна кількість теплоти, що відводиться від полірованої та матової поверхонь шківа радіаційним теплообміном за 1,0 с, становила (1,43–23,04) кДж; у цьому разі поверхневий температурний градієнт обода шківа був майже вп’ятеро більший, ніж за його товщиною. За умови циклічного (повторно-короткочасного) режиму гальмування температурні напруження внаслідок нагрівання на поверхні обода шківа майже вдесятеро перевищують значення напружень, що виникають в його об’ємі. Напруження досягають максимуму, коли процес теплоізольований (Bi = 0), і дорівнює нулю, коли теплообмін нескінченний (Bi → 0). Величина напружень унаслідок охолодження обода шківа так само істотно залежить від критерію Біо. До того ж зі збільшенням тривалості процесу гальмування вплив його на величину напружень також зростає. Величина термічних напружень на поверхні тепловиділення майже вп’ятеро більша, ніж в об’ємі обода шківа. У цьому разі характер впливу інтенсивності теплообміну на величину напружень такий самий, що й за умови нагрівання. Новий підхід до розрахунку локальних термічних напружень у теорії тертя та зношування реалізований уперше. Достовірність здобутих результатів підтверджена експериментально.Документ Main problems of mine drum design(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Fidrovska, Nataliia Mykolaivna; Slepuzhnikov, Yevhen Dmytrovych; Nesterenko, Viktoriia Valentynivna; Musaiev, Zaur Razylovych; Фідровська, Наталія Миколаївна; Слєпужніков, Євген Дмитрович; Нестеренко, Вікторія Валентинівна; Мусаев, Заур РазиловичThe article deals with the problems of mine drums, namely, an adjusted approach to the justification of their design, and suggests ways to improve their performance. The practice of designing mine drums is based on the introduction of additional stiffening elements, such as ribs, rings and scarves. This significantly increases the weight and complexity of the drum manufacture, and also leads to local stresses in the welded areas. This greatly complicates the operation of the structure and leads to the destruction of welds and the appearance of cracks. Reinforcing the welds does not improve the situation, but rather reduces the durability of the drum shell. Designers of mine hoisting machines do not have a theoretical basis for refusing to install rings and stiffeners. The calculations of the strength of the drum head using the simplified and refined methods showed that the strength of the head is fully ensured and there is no need to install additional structures in the form of scarves.Документ Застосування GNSS-cистем для автоматизованого керування робочими процесами грейдерів із штучним інтелектом(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Єфименко, Олександр Володимирович; Плугіна, Тетяна Вікторівна; Єфименко, Андрій Олександрович; Кулай, Володимир Павлович; Yefymenko, Oleksandr; Pluhina, Tetiana; Yefymenko, Andrey; Kulai, VolodymyrGNSS (Global Navigation Satellite System) – це глобальна навігаційна система, яка використовує супутникові сигнали для визначення місця й часу в будь-якій точці світу. Одним із призначень GNSS є використання разом з елементами машинного навчання для керування грейдерами. Грейдери застосовуються для профілювання та вирівнювання поверхні ґрунту на будівельних майданчиках. Використання GNSS та машинного навчання дає змогу більш точно визначити місце розташування і висоту відвалу грейдера, що сприяє більш точної та ефективної роботи машини. GNSS може забезпечити високу точність вимірювань місцезнаходження грейдера, що допомагає оптимізувати процес роботи грейдера та мінімізувати витрати часу на профілювання та вирівнювання поверхні. За допомогою машинного навчання грейдер може автоматично аналізувати дані GNSS і приймати рішення про оптимальну траєкторію руху для досягнення потрібної точності та швидкості роботи. Застосування GNSS і машинного навчання підвищує ефективність роботи грейдера, що скорочує час і витрати на будівельні роботи. Також це може зменшити кількість помилок і підвищити якість роботи грейдера, що поліпшить кінцевий результат проєкту. У статті показано особливості інтелектуальних систем керування, що можуть бути використані для автоматизованого керування робочими процесами землерийних машин із використанням штучного інтелекту. Запропоновано реалізацію на мовах програмування, проаналізовано вплив ґрунтових умов на процес автоматизованої роботи, подано концепцію методики оцінювання та прогнозування в інтелектуальних системах підтримки прийняття рішень для інтелектуальної системи дорожньої машини.Документ Дослідження впливу кута установки відвалу автогрейдера в плані на його максимальне зусилля з урахуванням випадкового процесу виникнення важкопереборної перешкоди(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Щукін, Олександр Вікторович; Shchukin, OleksandrУ статі запропоновано залежність, яка дає змогу оцінити вплив кута захоплення основного відвала автогрейдера в плані на максимальне зусилля, що припадає на його робочий орган. У цьому разі враховується випадковість процесу появи важкопереборної перешкоди. Визначено, що зі збільшенням кута встановлення відвала в плані зростає максимальне зусилля на останньому за умови перешкоди. Досліджено вплив категорії ґрунту на максимальне зусилля, яке припадає на робочий орган. Найбільшого значення максимальне зусилля досягає на третій категорії ґрунту за умови прямовстановленого відвала.Документ Наукові основи створення гібридних приводів для підвищення енергоефективності будівельно-дорожніх машин(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Хмара, Леонід Андрійович; Холодов, Антон Павлович; Khmara, Leonid; Kholodov, AntonДосліджено можливості вдосконалення будівельно-дорожніх машин і проаналізовано публікації з метою розроблення теорії енергоефективної конструкції машин із використанням гібридних приводів робочих органів та рушіїв. Надано порівняльні таблиці розподілу та витрат енергії різних машин у процесі їх експлуатації. Для підвищення паливної, екологічної ефективності та надійності машин запропоновано класифікацію способів підвищення ефективності будівельно-дорожніх машин з урахуванням наявних та перспективних методів.Документ Удосконалення та дослідження підвіски амортизатора для навіски гідромолота на екскаватор(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Лютенко, Василь Єгорович; Волошин, Денис Олександрович; Бовсуновський, Руслан Олегович; Lyutenko, Vasyl; Voloshyn, Denys; Bovsunovsky, RuslanУ статі запропоновано розроблену конструкцію підвіски-амортизатора, що дала змогу встановити гідромолот як робоче обладнання на екскаватор, одночасно віброізолювавши його. Розроблена математична модель системи, основою якої є підвіска-амортизатор для підвішування гідромолота на екскаватор, передбачає моделювання її механічної системи. З допомогою програми MathCAD виконано дослідження динаміки системи, що містить гідромолот, амортизатор та екскаватор. Визначено частоти вільних коливань розглянутої системи. Здобуті результати наукових досліджень віброзахисту екскаваторів, що експлуатуються з навісними ударними пристроями (гідромолотами), із застосуванням математичної програми MathCAD, можуть бути успішно використані для розроблення, а також визначення динамічних навантажень аналогічних віброзахисних систем, що застосовуються в промисловості.Документ Моделювання та аналіз якісних показників функціонування автоматизованих машинних систем змішаної структури(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Валюх, Ольга Аркадіївна; Іванишин, Тарас Володимирович; Поберейко, Богдан Петрович; Valyukh, Olga Arkadiivna; Ivanyshyn, Taras Volodymyrovych; Pobereyko, Bohdan PetrovychУ статті запропоновано побудовані аналітичні моделі й графічні залежності коефіцієнта використання робочого часу та коефіцієнта накладених втрат робочого часу верстатів автоматизованих ліній зі змішаною структурою агрегатування машин і стохастичною тривалістю технологічних операцій. Подано результати дослідження впливу числа технологічних дільниць і паралельно працюючих на них верстатів, параметра стабільності технологічної операції та ємності міжопераційних буферних пристроїв на коефіцієнти завантаження машин і накладені втрати їх робочого часу.Документ Дослідження показників автобуса з дизелем за умови роботи на дизельному біопаливі(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Ковбасенко, Сергій Володимирович; Сімоненко, Віталій Васильович; Kovbasenko, Serhii; Simonenko, VitaliiУ статті розглянуто можливості використання метилових ефірів ріпакової олії як палива для міських автобусів. Мета дослідження – вивчення паливно-економічних та екологічних показників автобусів за умови використання як традиційного дизельного палива, так і дизельного біопалива. У роботі вирішуються такі завдання: уточнення математичної моделі руху міського автобуса, проведення експериментальних досліджень та дорожніх випробувань автобуса на дизельному паливі та дизельному біопаливі.Документ Особливості використання нейромережевих технологій для керування робочими процессами бульдозерів GNSS-інтенсифікатором(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Єфименко, Олександр Володимирович; Птушка, Анастасія Сергіївна; Єфименко, Павло Олександрович; Yefymenko, Oleksandr; Ptushka, Anastasiia; Yefymenko, PavloЗастосування GNSS і систем інтелектуального керування робочими процесами землерийних машин дає змогу більш точно визначити місце розташування й висоту робочого органа, що сприяє більш ефективній роботі бульдозера. GNSS може забезпечити високу точність вимірювань розташування бульдозера, що допомагає оптимізувати процес роботи й мінімізувати витрати часу на профілювання та вирівнювання поверхні. За допомогою машинного навчання бульдозер може автоматично аналізувати дані GNSS і приймати рішення про оптимальну траєкторію руху для досягнення потрібної точності та швидкості роботи, це підвищує ефективність дії машини, завдяки чому скорочуються терміни і вартість будівельних робіт. У статті розглянуто алгоритми й програмні коди, що можуть бути застосовані для автоматизованого керування робочими процесами землерийних машин із використанням штучного інтелекту. Запропоновано конкретну реалізацію мовами програмування Python та TensorFlow, проаналізовано основні алгоритми й показано необхідність врахування параметрів робочого процесу на машинне навчання.Документ Визначення максимально допустимого діаметру свердловини при заданій глибині проходки методом статичного проколу ґрунту(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Супонєв, Володимир Миколайович; Рагулін, Віталій Миколайович; Кравець, Святослав Володимирович; Suponev, Vladimir; Ragulin, Vitaliy; Kravets, SvyatoslavЗ аналізу технічної літератури встановлено, що серед безтраншейних технологій прокладання підземних інженерних комунікацій найбільш ефективною є та, що працює з утворюванням горизонтально спрямованої свердловини в ґрунті з використанням ґрунтопроколювальних установок, які працюють за методом статичного проколювання. Цей метод полягає у створенні свердловини в ґрунті способом його силового радіального ущільнення в масив конічно-циліндричним робочим органом та в протягуванні в неї захисного футляра у вигляді труби зі сталі, поліетилену, кераміки тощо. Земляні роботи в цьому разі зводяться до мінімуму. Одним із важливих недоліків методу статичного проколювання ґрунту є великі напруження в ґрунті навколо свердловини. Це може викликати пошкодження прилеглих комунікацій або основи доріг. Проведеними дослідженнями встановлено, що поширення цієї зони визначається діаметром свердловини й фізико-механічними властивостями ґрунту. Установлення розміру зони пружно-пластичної деформації навколо свердловини визначалося експериментальним способом під час проколювання ґрунту в природних умовах. Для польових досліджень було створено експериментальний зразок ґрунтопроколювальної установки з гідравлічним приводом подачі робочого органа в ґрунт від двох гідроциліндрів. Максимальне зусилля надавлювання за умови тиску від гідростанції 20 МПа становило 250 кН. Діаметри моделей проколювальних головок – 65 мм та 108 мм. Унаслідок досліджень отримано рівняння регресії для найбільш поширених типів ґрунтів: суглинку, супіску та глини ІІ–ІІІ категорій щільності. Критерієм оцінювання можливості ущільнення ґрунту прийнято значення його пористості. Так, наприклад, було встановлено, що в процесі проколювання ґрунту на глибині 2,5м допустимий діаметр свердловини, який створений методом статичного проколювання, не має перевищувати: для ґрунтів з пористістю 38 % – 170 мм; для ґрунтів з пористістю 45 % – 240 мм; для ґрунтів з пористістю 53 % – 300 мм. Отримана розрахункова залежність для практичного застосування на етапі проєктування мереж та вибору ефективного методу для проходки свердловини під дорогами або іншими перешкодами.Документ ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ ПРО ЖУРНАЛ(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023)Документ Створення та дослідження динамічних моделей ДВЗ в середовищі OPENMODELICA(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Гончар, Михайло Олександрович; Ніколаєнко, Володимир Анатолійович; Цюман, Микола Павлович; Сосіда, Сергій Володимирович; Honchar, Mykhailo; Nikolaienko, Volodymyr; Tsiuman, Mykola; Sosida, SerhiiСтаття присвячена створенню та дослідженню дискретних динамічних моделей двигунів внутрішнього згоряння (ДВЗ) з використанням відкритого інструмента OpenModelica для моделювання та симуляції фізичних систем. Запропоновано методику визначення масовоінерційних параметрів ланок кривошипно-шатунних механізмів ДВЗ та показано, як на їх основі побудувати динамічні моделі. Розроблено алгоритм мовою Modelica, розраховано власні частоти та форми коливань.Документ Дослідження міцності робочого обладнання малогабаритного навантажувача(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Ковалевський, Сергій Германович; Білякович, Микола Олексійович; Kovalevskyi, Serhii; Biliakovych, MykolaУ статті наведені результати досліджень міцності робочого обладнання малогабаритного навантажувача на базі самохідного шасі. Проєктування сучасних будівельних машин потребує створення розрахункових схем і використання сучасних програмних засобів, що дає змогу дослідити питання навантаження робочого обладнання більш докладно та отримати достовірні результати. Аналіз місць експлуатації малогабаритних навантажувачів свідчить про часті випадки проведення вантажних робіт у стиснених умовах, поряд із будівельниками, що накладає підвищені вимоги до міцності робочого обладнання. На основі створених розрахункових схем і сучасних програмних засобів досліджено навантаження робочого обладнання, визначено сили, що діють за умови зміни ваги вантажу, коефіцієнта динамічності, вертикального розміру перерізу рукояті. Аналіз залежності діючих напруг від ваги вантажу та коефіцієнта динамічності дав змогу запропонувати рекомендації щодо раціональних режимів роботи навантажувача.Документ Теоретичне визначення сил розширення технологічної порожнини у ґрунтіклиново-призматичними та конічно-циліндричними робочими органами(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Посмітюха, Олександр Петрович; Posmytyukha, OleksandrСтатичне проколювання ґрунту є ефективною технологією для безтраншейного прокладання підземних комунікацій у складних міських умовах на великих глибинах та ускладнених ґрунтах. Ця технологія дає змогу зменшити витрати на будівництво та зберегти територію, час і кошти. У статті розглянуто проблему розширення попередньо отриманої методом керованого статичного проколювання технологічної порожнини в ґрунті (далі ТПҐ) для прокладання підземних лінійно-протяжних об’єктів (далі ЛПО) міських комунікаційних мереж. За умови групового прокладання комунікацій в одній порожнині виникає потреба отворів великих розмірів, що призводить до суттєвого збільшення робочих сил та габаритів робочого обладнання. Єдиним виходом з такої ситуації є використання робочих органів (далі РО) клиновопризматичної форми, ступеневе розширення отвору в декілька етапів та зміна вологості ґрунту в стінках порожнини отвору. Основною метою є створення методики інженерного розрахунку параметрів робочих органів клиново-призматичної форми та визначення зусиль статичного розширення ТПҐ на основі відомої вихідної інформації про ґрунти та форму РО. Дослідження основано на теорії незмінності маси ґрунту до проколювання та після. У процесі розширення ТПҐ до необхідного розміру щільність ґрунтового середовища змінюється від природного значення до твердого стану, після чого ґрунт просто переміщується на деяку відстань від осі порожнини, ущільнюючи сусідні масиви. Обґрунтовано гіпотезу взаємодії клиновопризматичних наконечників із ґрунтом за умови статичного проколювання на основі визначеного закону зміни щільності ґрунту по товщині клиново-призматичного наконечника. Отримані теоретичні залежності для визначення раціональних параметрів РО клиново-призматичної форми, опору послідовного розширення ТПҐ для ЛПО після стартового проходу лідерного отвору, або порожнин первинного розширення. Запропоновано методику визначення сили проколювання ТПҐ для ЛПО після лідерного проходу з урахуванням пружних (зворотних) деформацій ґрунту, його вологості, форми РО та характеристик силового обладнання, як різницю між повним і пілотним опорами проколювання ґрунту, а також рекомендації щодо можливості зменшення цих сил зміною форми робочого обладнання або вологості ґрунту.Документ Поліпшення експлуатаційних властивостей деталей засобів транспорту нанесенням регулярних рельєфів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Посвятенко, Наталія Іванівна; Посвятенко, Едуард Карпович; Рибак, Ілля Петрович; Ковалевський, Сергій Германович; Posviatenko, Nataliia; Posviatenko, Eduard; Rybak, Illia; Kovalevskyi, SerhiiЗапропоновано класифікацію регулярних рельєфів за призначенням і механіку заглиблення лінійного індентора в металевий зразок. Визначено взаємозв’язок між факторами процесу індентування – силою, твердістю та відносним видовженням матеріалу, кутом при вершині та радіусом округлення вершини індентора. Розроблено методику експериментальних досліджень.Документ Дослідження впливу частинок забруднень 5 мкм і менше, на протизношувальні властивості та строки служби робочих рідин гідроприводів будівельних і дорожніх машин(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Орел, Олександр Володимирович; Варфоломєєв, Юрій Михайлович; Orel, Oleksandr; Varfolomeev, YuriiНаведено аналіз впливу забруднення робочої рідини на стан елементів гідрообладнання будівельних і дорожніх машин, ефективність їх експлуатації, а також запропоновано використовувати коефіцієнт протизношувальних властивостей K j для визначення строків служби робочих рідин. Отримано рівняння залежності швидкості зношування елементів гідрообладнання від коефіцієнта K j . Проведено експлуатаційні випробування автогрейдера GR165, які показали, що строк служби робочої рідини Hydro HV 46 за коефіцієнтом протизношувальних властивостей K j становить приблизно 1184 маш.-год.