2021, Випуск 20
Постійне посилання зібранняhttps://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/5885
Переглянути
Перегляд 2021, Випуск 20 за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 9 з 9
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Метод вибору системи автоматичного управління автогрейдера(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Ільге, Ігор Генріхович; Ilge, IgorПроаналізовано представлені на ринку системи автоматичного управління автогрейдерами. Визначено і обґрунтовано економічні, техніко-експлуатаційні та ергономічні групи критеріїв вибору системи автоматичного управління автогрейдера. Розроблено метод нечіткого багатокритеріального аналізу для вибору системи автоматичного управління автогрейдера в класі 3D систем.Документ Robust laser positioning in a mobile robot machine vision system(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Gurko, Alaxander; Sergiyenko, Oleg; Lindner, Lars; Гурко, Олександр Геннадійович; Сергієнко, Олег Юрійович; Лінднер, ЛарсLaser scanning devices are widely used in Machine Vision Systems (MVS) of an autonomous mobile robot for solving SLAM problems. One of the concerns with MVS operation is the ability to detect relatively small obstacles. This requires scanning a limited sector within the field of view or even focusing on a specific point of space. The accuracy of the laser beam positioning is hampered by various kinds of uncertainties both due to the model simplifying and using inaccurate values of its parameters, as well as lacking information about perturbations. Goal. This paper presents the improvement of the MVS, described in previous works of the authors, by robust control of the DC motor, which represents the Positioning Laser drive. Methodology. For this purpose, a DC motor model is built, taking into account the parametric uncertainty. A robust digital PD controller for laser positioning is designed, and a comparative evaluation of the robust properties of the obtained control system with a classical one is carried out. The PWM signal formation by the microcontroller and processes in the H-bridge are also taken into account. Results. The obtained digital controller meets the transient process and accuracy requirements and combines the simplicity of a classic controller with a weak sensitivity to the parametric uncertainties of the drive model. Originality. The originality of the paper is in its focus on the MVS of the autonomous mobile robot developed by the authors. Practical value. The implementation of the MVS with the proposed controller will increase the reliability of obstacles detection within a robot field of view and the accuracy of environment mapping.Документ Аналіз найбільш поширених методів визначення стійкості енергетичних систем(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Гнатов, Андрій Вікторович; Аргун, Щасяна Валіковна; Гнатова, Ганна Андріївна; Багач, Руслан Володимирович; Тарасова, Валентина Всеволодівна; Ручка, Олександр Омелянович; Hnatov, Andrii; Arhun, Shchasiana; Hnatova, Hanna; Bagach, Ruslan; Tarasova, Valentina; Ruchka, OleksandrДля визначення стійкості енергетичної системи існує багато методів. Найбільшо- го використання набули методи Ляпунова та метод Моісеєва. В роботі розкрито їх сутність, переваги та недоліки, особливості практичного використання. Визначено, що одним з перспе- ктивних напрямів підвищення ефективності роботи математичного апарату є використання методів другого порядку в моделюванні i оптимізації режимів роботи енергетичних систем, що дозволяє збільшити швидкість i надійність збіжності ітераційних процесів. Розбудовано алгоритм дій, який призначений для вирішення питання стійкості у практичній діяльності.Документ Моделювання впливу параметрів легкового автомобіля на процес його розгону(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Осетров, Олександр Олександрович; Чучуменко, Богдан Сергійович; Osetrov, Oleksandr; Chuchumenko, BohdanЗапропоновано математичну модель динаміки розгону легкового автомобіля з урахуванням часу переключення передач. Модель враховує параметри автомобіля і двигуна, режим перемикання передач, зовнішні умови (параметри дорожнього покриття, ухил дороги). В результаті розрахунку для автомобіля Daewoo Lanos проаналізовані навантаження, які виникають в приводі автомобіля. Визначено час, за який автомобіль розганяється до 100 км/год. Проаналізовано вплив маси автомобіля, номінальної потужності двигуна, режиму і часу перемикання передач, радіуса коліс, висоти автомобіля, коефіцієнта аеродинамічного опору на динаміку розгону автомобіля.Документ Аналіз та програмна реалізація модифікованого криптографічного шифру Вернама та шифру Цезаря(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Фастовець, Валентина Іванівна; Fastovets, ValentynaВ статті проведено аналіз та реалізовані практичні підходи до підвищення інтересу студентів, які навчаються на спеціальності «Кібербезпека», до курсу криптографії. Обрано гнучкі методи, що дозволяють різні підходи до навчання. Реалізовано модифікований симетричний шифр Вернама та шифр Цезаря з використанням концепції, що комбінує сучасні мови програмування та принципи криптографії, які студенти вивчають на профільних спеціальностях.Документ Peculiarities of English-teaching practice for students of electrical engineering(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Ponikarovska, Svitlana; Понікаровська, Світлана ВолодимирівнаAs engineering is a vast area of study in the world and English is a recognized language of international communication, knowledge of English is compulsory. Besides, we live in the digital age and English is the only language in latest version applications, installation guides and software instructions. Learning for students of engineering from not English-speaking countries is very important not only for their scholastic life, but also for their prospective career, mobility and successful communication. Goal. The goal of the work is to determine the features of teaching English to the students of electrical engineering, specify the role of English language for engineering students, outline the technique and methods of organizing the teaching process, look into innovative technologies of teaching. Methodology. The methodology is based on the analysis of the existing methods of teaching which are many, comparison of classical and innovative methods and analysis of the strategies of different methods. The paper emphasizes creative approach in teaching as a key to success. Results. The work provides a brief theoretical grounding and a working definition for creativity and motivation in teaching English for Specific Purposes and English as a Foreign language. It also explores the role and function of creativity in the context of the changing paradigm regarding the overall scope of the educational system in general and of the language learning in particular. Originality. The work offers combining creative methods and active strategies in fostering better language acquisition during English classes. When we see that the students are involved and motivated, it means that the strategy works. The teacher-oriented method is not currently welcomed in language teaching, and the ways to make it student-oriented are offered in the work. Practical value. The paper contains some practical advice on how a teacher can create more situations in which students can contribute, initiate, control and create. Keeping in mind the dependence of the learning success on creativity of teachers and motivation of students, new innovative methods of teaching in proper combination with theory of language can be used.Документ Методика оптимізації основних технічних параметрів перспективних міських електробусів типу ONC(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Войтків, Станіслав Володимирович; Voytkiv, StaniskavМіські електробуси типу ONC, які широко застосовуються для перевезень пасажирів на міських маршрутах, навіть за збільшення допустимої повної маси на 1500 кг мають суттєво меншу пасажировмістимість ніж автобуси великого класу, на базі яких вони створені. Мета. Визначення оптимальних величин основних конструктивних та експлуатаційних параметрів перспективних електробусів Методологія. На основі аналізу технічних параметрів міських електробусів сучасних конструкцій та регламентованих технічних вимог до пасажирських транспортних засобів великої вмістимості встановлені залежності їх пасажировмістимості від розмірних параметрів кузова, параметрів мас та величини автономного пробігу електробусів. Результати. Розроблені три варіанти методики оптимізації параметрів проектованих міських електробусів за одним із заданих параметрів – номінальною пасажировмістимістю, середнім добовим автономним пробігом або довжиною кузова електробуса. Оригінальність. Запропонований алгоритм визначення оптимізованих параметрів проектованих електробусів на стадії розроблення ескізних пропозицій та ескізних проектів. Практичне значення. Запропонована методика забезпечує проектування перспективних міських електробусів типу ONC, які найбільш придатні для застосування у містах України, з заданою або максимально можливою номінальною пасажировмістимістю з умови забезпечення заданого або максимально можливого автономного пробігу.Документ Діагностика технічного стану і прогнозування безаварійно гарантованого напрацювання зубчастих коліс важко навантажених машин(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Гайдамака, Анатолій Володимирович; Музикін, Юрій Дмитрович; Клітной, Володимир Вікторович; Gaydamaka, Anatoliy; Muzykin, Yurii; Klitnoi, VolodymyrУ статті проаналізовано умови роботи зубчастих передач важко навантажених машин. Дано огляд сучасних підходів в оцінці технічного стану зубчастих коліс за рівнем накопичених втомних пошкоджень в процесі експлуатації. В ході аналізу сучасної технічної літератури встановлено два перспективних способи діагностики технічних об’єктів за рівнем накопичених втомних пошкоджень в експлуатації, а саме діагностика за твердістю металу і діагностика за параметрами магнітної петлі гістерезису. Розроблено алгоритм проведення діагностики технічного стану і прогнозування безаварійно гарантованого напрацювання зубчастих коліс важко навантажених машин, в основу якого покладені запропонована процедура діагностики за вимірюванням твердості металу, яка включає п’ять основних етапів: вибір прибору; вибір схеми вимірювань; вибір числа замірів, кількості і взаємного розташування точок вимірювання; розробку конструкції шаблону для вимірювань; розробку пристосування для кріплення шаблонів і методика прогнозування з урахуванням стадій припрацювання і стабільних за лінійною функцією накопичення пошкоджень в експлуатації.Документ ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ ПРО ЖУРНАЛ(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021)