Випуск 100
Постійне посилання зібранняhttps://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/11543
Переглянути
Перегляд Випуск 100 за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 20
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Імітаційне моделювання руху транспортних засобів під час виїзду з прилеглих територій на магістральні вулиці(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Любий, Євген Володимирович; Капінус, Сергій Васильович; Бєлецька, Ольга Михайлівна; Liubyi, Yevhen; Kapinus, Serhii; Bieletska, OlhaУ статті наведено методику формування імітаційної моделі руху транспортних засобів під час виїзду з прилеглих територій до магістральних вулиць із використанням програмного комплексу PTV VISSIM. Побудована імітаційна модель застосовується для оцінювання величини затримок транспортних засобів у процесі виїзду з прилеглих територій до магістральних вулиць, а також для розроблення та оцінювання заходів з удосконалення організації дорожнього руху на обраних для дослідження об’єктах. Порівняно результати імітаційного моделювання та натурних спостережень за рухом транспортних засобів під час виїзду з прилеглих територій. Запропоновано заходи з удосконалення організації дорожнього руху на виїзді з прилеглої території до магістральної вулиці та оцінено ефективність дорожнього руху.Документ Дослідження впливу параметрів механічної активації шихти Ti–C–Al–SiO2–Al2O3–Fe2O3–ПТ-НА-01 на тривалість синтезу композиційного матеріалу, що модифікує(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Лузан, Сергій Олексійович; Ситников, Павло Андрійович; Luzan, Serhii; Sytnykov, PavloУ роботі досліджено вплив параметрів механічної активації на тривалість синтезу та морфологію шихти Ti–C–Al–SiO2–Al2O3–Fe2O3–ПТ-НА-01, призначеної для одержання композиційного матеріалу, що модифікує, отриманого самопоширюваним високотемпературним синтезом. Як вихідні матеріали використано порошки Ti, C, Al, SiO2, Al2O3, Fe2O3, ПТ-НА-01. Механічну активацію шихти з варіюванням параметрів оброблення здійснено у розробленому авторами роботи кульовому млині моделі КМ-1, перервного принципу дії з об’ємом робочого сталевого барабана 1,5‧10-4м3. Маса млина становить 5,8 кг, габарити – (Ш–В–Д) 190–180–230 мм. Тривалість механічного оброблення шихти складала від 1 до 25 хв зі швидкістю обертання барабана від 50 до 180 об/хв. Співвідношення маси шихти до маси тіл подрібнення (сталевих куль, діаметром 6 мм) становило 1 : 20 та 1 : 40. Дослідженнями визначено, що рекомендованим режимом механічної активації шихти Ti–C–Al–SiO2–Al2O3–Fe2O3–ПТ-НА-01 є оброблення протягом 15 хв за швидкості обертання барабана 130 об/хв та співвідношення 1 : 40 маси шихти до маси сталевих куль. Гранулометричний склад шихти зменшується з максимального розміру 100 мкм до 40 мкм. На основі досліджень визначено, що таке оброблення шихти призводить до підвищення хімічної активності компонентів та ефективності протікання СВС-процесу внаслідок зниження тривалості його ініціювання та процесу синтезу.Документ Радіоактивність відходів металургійних підприємств(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Хоботова, Еліна Борисівна; Даценко, Віта Василівна; Khobotova, Elina; Datsenko, VitaУ складі доменних шлаків виявлено природні радіонукліди: 226Ra, 232Th і 40K. Вміст радіонуклідів варіює за фракціями відходів. За вкладом у величину сумарної активності ПРН можна розташувати в ряд: 40К > 226Ra > 232Th. Найбільш радіаційно чистою є фракція >20 мм відвального шлаку «Запоріжсталь», підвищено радіоактивність фракцій 1,25‒2,5 мм ДМК, 5‒10 і 0,63‒1,25 мм ММК та гранульованого шлаку «АрселорМіттал». Усі досліджені шлаки належать до першого класу радіаційної небезпеки (Сеф 370 Бк/кг) та можуть використовуватись у будівництві без обмежень. Досліджені шлаки відповідають міжнародним радіологічним показникам: Ra eq 370 Бк/кг, індекси радіаційної небезпеки Iγ, Iex, Iin і Iα 1, що свідчить про відсутність небезпеки підвищеного гамма-випромінювання та еманації радону й дочірніх продуктів його розпаду в повітря приміщення. Концентрація радону, що надходить у повітря приміщення, не перевищує 200 Бк/м3. Для середньої проби та фракцій шлаку <2,5 мм «АрселорМіттал» завищено значення індексу використання активності, що визначає безпеку практичного застосування відходів; потужність поглиненої дози на відкритому повітрі та річна ефективна еквівалентна доза вищі за середньосвітові значення, вони становлять відповідно 58 нГр/год і 0,07 мЗв, але водночас нижчі від значень, що рекомендується МАГАТЕ для населення 1 мЗв/рік. Надлишковий довічний канцерогенний ризик для дисперсних фракцій шлаку «АрселорМіттал» вищий за середньосвітове значення: 0,29·10–3, але нижчий за межу 0,05, встановлену Міжнародною комісією з радіаційного захисту. Визначено пряму кореляцію між кислотністю фракцій шлаків та збільшенням радіологічних показників. Зроблено спробу зв’язати радіоактивність доменних шлаків із сорбцією ПРН на негативно зарядженій поверхні шлакових частинок, що більш достовірно для аморфного сорбційно-активного гранульованого шлаку.Документ Математичне моделювання системи управління швидкістю автомобіля(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Біньковська, А. Б.; Binkovska, AnzhelaОсновною метою системи управління швидкістю є забезпечення безпеки на дорозі, підвищення ефективності транспортних засобів і зменшення негативного впливу транспорту на довкілля шляхом контролю швидкості руху. У роботі проведено математичне моделювання системи управління швидкістю.Документ Дослідження впливу монолітної накладної залізобетонної плити на розподіл зусиль між основними елементами прогонової будови з урахуванням їхньої спільної роботи(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Бережна, Катерина Вікторівна; Краснов, Сергій Миколайович; Berezhna, Katerina; Krasnov, SergeyПроблема ремонту та реконструкції мостів останнім часом, зокрема після воєнного вторгнення, є актуальною, особливо для мостових споруд, розташованих на автомобільних дорогах. У статті наведено варіант створення скінченно-елементної моделі плитної прогонової будови для аналізу та розрахування. Під час досліджень, які подані в статті, визначено вплив нової монолітної накладної залізобетонної плити, яка об’єднує головні балки (плити) прогонової будови в температурно-нерозрізну конструкцію, на розподіл зусиль між основними елементами прогонової будови з урахуванням їхньої сумісної роботи.Документ Аналіз підходів до визначення в’язкісно-пенетраційних залежностей бітумних в’яжучих(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Пиріг, Ян Іванович; Pyrig, YanУ статті розглянуто історичний розвиток підходів до визначення в’язкіснопенетраційних залежностей бітумних в’яжучих. Наведені формули, що були запропоновані різними дослідниками для визначення розрахунковими методами в’язкості бітумів, та критерії їх застосування.Документ Автодорожні тимчасові збірно-розбірні мости(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Бугаєвський, Сергій Олександрович; Ненастіна, Тетяна Олександрівна; Шеховцова, Тетяна Олексіївна; Штефан, Ольга Миколаївна; Маций, Михайло Євгенович; Buhaievskyi, Serhii; Nenastina, Tetiana; Shekhovtsova, Tetiana; Shtefan, Olha; Matsyi, MykhailoМостові переходи на автомобільних дорогах є найбільш вразливими об’єктами. Відновлення мостів, зруйнованих унаслідок аварій, стихійних лих і під час бойових дій має найважливіше значення для функціонування економіки України та її збройних сил. Організація робіт із відновлення мостів на автомобільних дорогах залишається одним із найскладніших завдань, пов’язаних із значними витратами сил, засобів і часу. Основна вимога, що висувається за таких умов, – відновлення зруйнованих мостів у короткий термін. Застосування комплектів автодорожніх тимчасових збірно-розбірних мостів дає змогу за невеликий термін відновити перерваний рух через водну перешкоду. У статті колективу авторів викладено результати узагальнення та систематизації тимчасових збірно-розбірних мостів різних статичних систем цивільного й військового призначення, що використовують в Україні та в інших країнах світу. Завдання дослідження полягало в ознайомленні широкого кола фахівців-мостовиків з особливостями застосування різних конструкцій автодорожніх тимчасових збірно-розбірних мостів і подальшому моделюванні організаційно-технічних рішень їх використання в умовах воєнної агресії проти України.Документ Удосконалення технології мультимодальних пасажирських перевезень в умовах воєнного стану в Україні(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Примаченко, Ганна Олександрівна; Шкуренко, Ольга Володимирівна; Будник, Вікторія Анатоліївна; Корнійко, Яна Русланівна; Тарасов, Кирило Олександрович; Prymachenko, Hanna; Shkurenko, Olga; Budnyk, Viktoriya; Korniiko, Yana; Tarasov, KyryloУ статті проаналізовано стан і причини затримок пасажирських поїздів на прикордонному переході Мостиська-2, через який прямують найбільші залізничні пасажирські потоки між Україною та країнами Європейського Союзу. На основі проведеного аналізу виявлено залежність часу затримки поїзда на прикордонній станції від кількості пасажирів у поїзді, та з метою зменшення тривалості таких затримок запропоновано вдосконалення наявної технології розрахунку часу слідування пасажирського поїзда шляхом впровадження та використання величини, яка відповідає часу затримки поїзда на прикордонній станції на одного пасажира. Упровадження та інтеграція запропонованої технології в математичні моделі формування раціонально узгодженого графіка руху на мультимодальному пасажирському маршруті в подальшому дасть змогу значно скоротити час очікування пасажирами в пунктах пересадки, раціоналізувати місткість і населеність рухомого складу й збільшити фінансовий прибуток перевізників. Крім того, зазначена технологія може бути запроваджена для розвитку ІТ-системи мультимодальних пасажирських перевезень й для застосування технології «єдиного квитка».Документ Дослідження власних коливань парової турбіни великої потужності, наближених до робочої частоти(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Красніков, Сергій Васильович; Krasnikov, S. V.Здійснено моделювання системи турбоагрегат-фундамент-основа. Побудовані розрахункові моделі системи дозволяють розглядати її найбільш гнучкі частини як просторові конструкції. Здійснено розрахунки власних коливань. Моделювання системи та розрахування власних форм здійснено за допомогою методу скінченних елементів. За результатами проведеного аналізу було зроблено висновки щодо підвищення працездатності системи та наведено рекомендації щодо подальших досліджень.Документ Мотиваційний супровід професійного становлення та формування соціальної активності в молодших бакалаврів Харківського національного автомобільно-дорожнього університету(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Бондаренко, Володимир Васильович; Шеїн, Віталій Сергійович; Bondarenko, Volodymyr; Shein, VitaliiДана наукова розвідка присвячена питанням дослідження мотиваційного супроводу професійного становлення та формування соціальної активності в молодших бакалаврів. У статті розглянуто та виокремлено типи професійної мотивації, що задіяні у процесі підготовки молодших бакалаврів за Освітньо-професійною програмою «Технології управління транспортними, логістичними та нформаційними системами» початкового рівня вищої освіти (короткий цикл) за спеціальністю 015.38 «Професійна освіта. (Транспорт)» галузі знань 01 «Освіта» у Харківському національному автомобільно-дорожньому університеті стосовно їхньої майбутньої діяльності.Документ Упровадження гнучких підходів до технологій укладання контрактів на основі гібридної методології управління проєктами в дорожньо-будівельній галузі(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Петренко, Юрій Антонович; Бугаєвський, Михайло Сергійович; Petrenko, Yurii; Buhaievskyi, MykhailoУ роботі проаналізовано світовий досвід використання технологій укладання контрактів у процесі управління проєктами. Розглянуто основні типи традиційних контрактів і визначено основні переваги й недоліки їх застосування. Запропоновано впровадження гнучкого підходу до контрактів у гібридній методології управління проєктом модернізації систем автоматизованого керування на асфальтобетонних заводах.Документ Визначення коефіцієнта збільшення несучої здатності сталебетонного циліндричного несучого елемента(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Синьковська, Олена Василівна; Ігнатенко, Андрій Васильович; Назаренко, Ірина Валентинівна; Synkovska, Olena; Ihnatenko, Andrii; Nazarenko, IrynaНаведено теоретичні розрахунки з визначення коефіцієнта збільшення несучої здатності циліндричного несучого елемента виготовленого способом замкнення бетонного ядра в сталеву обойму. Подано зіставлення результатів розрахунку наявних методик. На основі аналізу літературних джерел запропоновано гіпотези й припущення, що дали змогу значно спростити запропоновану теоретичну методику з визначення збільшення несучої здатності сталебетонного елемента.Документ Мультиагенти у віртуальному управлінні транспортним процесом(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Алексієв, Олег Павлович; Алексієв, Володимир Олегович; Неронов, Сергій Миколайович; Aleksiyev, Oleg; Aleksiyev, Volodymyr; Neronov, SerhiiВикористання мультиагентних систем у віртуальному управлінні транспортним процесом дає змогу покращувати якість роботи на транспорті. Мультиагентна система – це об’єднання взаємодіючих агентів, що можуть працювати разом для досягнення спільної мети. Мультиагентні системи можуть бути застосовані для кращого управління логістичними процесами, зокрема в транспортній галузі. Розглянуто роль агентів у прийнятті рішень, а саме в реальному часі, що дозволяє більш точно прогнозувати й контролювати транспортний процес.Документ Метод генерації програмного коду ORM-моделей на основі схем реляційних баз даних(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Долгополов, Кирило Вікторович; Імангулова, Зульфія Аліївна; Dolhopolov, Kyrylo; Imanhulova, ZulfiiaВизначено завдання розроблення методу для автоматичної генерації програмного коду ORM-моделей (Object-Relational Mapping). Здійснено аналіз можливих способів та загальної структури презентації схеми даних в текстовому форматі. Сформовано схему даних бази даних конфігураційної інформації, необхідної для генерації коду. Подано етапи здійснення генерації програмного коду для ORM-моделей. Результати проектування ORM-моделей можуть використовуватися розробниками програмного забезпечення під час реалізації рівня даних інформаційних систем, що дасть змогу зекономити час, що витрачається на створення віртуальної бази даних, а також уникнути потенційних помилок у коді.Документ Аналіз впливу рухомого складу пасажирського автотранспорту України на довкілля(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Свічинський, Станіслав Валерійович; Свічинська, Ольга Володимирівна; Svichynskyi, Stanislav; Svichynska, OlhaНаведені результати аналізу підходів до визначення витрат палива та викидів парникових газів пасажирським автомобільним транспортом, які дозволили розглянути основні методи їх розрахування на рівні держави. Сформовано підхід до аналізу витрат палива та викидів шкідливих речовин з використанням даних національної та міжнародної статистики.Документ Фрактальне дослідження механічних властивостей зміцнених деталей гідромолота(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Глушкова, Діана Борисівна; Волчук, Володимир Миколайович; Саєнко, Владислав Олександрович; Єфименко, Андрій Олександрович; Hlushkova, Diana; Volchuk, Volodymyr; Saenko, Vladislav; Efimenko, AndreyІнтенсивне абразивне зношування деталей гідромолота в процесі експлуатації призводить до зменшення їх залишкового ресурсу. Оскільки наявні методики об’ємного та поверхневого зміцнення деталей не дають суттєвого ефекту, актуальним стало залучення методу іонно-плазмового хромування. Високоякісні покриття хрому отримані за температури підкладки не нижче за 80–100 °С. На підставі досліджень встановлено вплив іонно-плазмового хромування на зносостійкість та механічні властивості деталей гідромолота, а також проаналізовано структурні зміни в матеріалі. Технологія іонно-плазмового хромування забезпечує роботу зміцнених деталей без сколів та без викрошування та підвищує їх зносостійкість у 1,75 раза. На ділянках ушкодження деталей відзначаються зони структурних перетворень, властиві для явищ вторинного загартування. Для аналізу неоднорідної поверхні деталей гідромолота (бойка, піки) застосовано теорію фракталів, зокрема мультифрактальний аналіз із застосуванням рівняння Реньї. Досліджувалась сорбітна структура бойка та піки за умови збільшення в 100 разів. Отримано моделі, що описують зв’язок між механічними властивостями та мультифрактальними характеристиками структури: однорідності D600, упорядкованості (прихованої періодичності) = D1 − D600, регулярності K = D-600 − D600. Адекватність моделей підтверджується статистикою Durbin-Watson на рівні 2,62 та 3,12. Установлено чутливість досліджуваних мультифрактальних статистичних характеристик цементиту до властивостей міцності в (0,80) і 0,2 (0,96), а також фериту до пластичних властивостей (0,97) і (0,97). Здобуті результати дають змогу використовувати цей підхід як експресметодику неруйнівного контролю в прогнозуванні механічних властивостей відповідальних деталей гідромолота після іонно-плазмового хромування.Документ Функціональна модель аналізу та оцінки пасажиропотоку громадського транспорту(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Бондаренко, Дмитро Олександрович; Ушакова, Ірина Олексіївна; Bondarenko, Dmytro; Ushakova, IrynaОднією з актуальних проблем функціонування транспортних систем є створення автоматизованої системи масового обслуговування пасажиропотоків, зокрема в метрополітені. Аналіз пасажиропотоків з використанням автоматизованої системи дозволить вирішити багато завдань проектування, експлуатації, планування роботи метро, скоротити час на обслуговування пасажирів й оптимізувати пасажирські потоки. Розроблення функціональної моделі аналізу та оцінки пасажиропотоку громадського транспорту спрямоване на створення програмного продукту, який дозволяє оптимізувати роботу як вже наявних станцій метрополітену, так і тих, що будуть зведені в майбутньому.Документ Інформаційне моделювання організаційно-технологічних рішень ліквідації наслідків понадпроєктних впливів у будівництві(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Григоровський, Петро Євгенович; Басанський, Владислав Олександрович; Григоровський, Андрій Петрович; Божинський, Михайло Олександрович; Hryhorovskyi, P. E.; Basanskyi, V. O.; Hryhorovskyi, A. P.; Bozhinskyi, M. O.Наведено результати аналізу та перспективи застосування будівельноінформаційного моделювання організаційно-технологічних рішень ліквідації аварійних руйнувань великопанельних будівель внаслідок військових дій. Визначено, що підвищення ефективності та безпеки робіт з ліквідації аварійних руйнувань, внаслідок дії понаднормових впливів на великопанельні будівлі через вибір оптимального варіанта термінових протиаварійних заходів з використанням інформаційно-математичного моделювання та баз даних щодо типових руйнувань, технічних, технологічних і організаційних рішень є актуальною техніко-економічною проблемою. Інформаційно-математичне моделювання є єдиним методом термінового підтвердження інформації у випадку небезпечного та обмеженого доступу до об’єкта обстеження у разі, якщо прийняття рішення щодо першочергових заходів із запобігання обваленню аварійних конструкцій є ускладненим через брак інформації про їхній стан. У післявоєнні часи використання запропонованої інформаційно-математичної моделі у сукупності з цифровим близнюком досліджуваної будівлі з використанням системи автоматизованого моніторингу стійкості та міцності будівлі, а також технічної придатності її інженерних систем дозволить прогнозувати зміну технічного стану будівельного об’єкта, оптимізувати періодичність та види ремонтів, тим самим збільшити тривалість її життєвого циклу завдяки своєчасності ліквідації пошкоджень.Документ Urban daily water demand forecasting(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Zadachyn, Viktor; Frolov, Oleg; Задачин, Віктор Михайлович; Фролов, Олег ВасильовичThe problem of building models and methods of forecasting the daily need for urban water is considered. Much more attention needs to be given to forecasting methods if utilities are to make decisions that reflect the level of uncertainty precisely in future daily demand forecasts. Daily water consumption, unlike annual and monthly water consumption, is much more highly dependent on chance. Goal. The main goal of this paper is to obtain enough accurate forecasts of daily urban water consumption. Method. An algorithm for calculating the urban daily water demand forecast based on the concept of same-type days of water demand for previous years has been suggested. Scientific novelty. The originality of the method lies in the fact that it does not use neural network models, but still makes it possible to obtain enough accurate forecasts of daily urban water needs. Results. The presented algorithm for calculating the urban daily water demand forecast has been implemented in the form of a software package and has been tested for many years in real-life conditions. The average absolute percentage error of the daily forecast of urban water demand for one month does not exceed 5 %. Practical significance. The practical value of this work lies in the fact that the presented software complex for calculating the forecast of the city's daily water demand can be used in the information services of city utility companies to make operational and tactical decisions regarding the provision of water supply services to the population.Документ ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ ПРО ЖУРНАЛ(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023)