Кафедра технології металів та матеріалознавства
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд Кафедра технології металів та матеріалознавства за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 100
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Підвищення терміну експлуатації паропроводів теплоелектростанцій з хромонікелевих перлітних сталей(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Чорноіван, Артем ІвановичОб’єкт дослідження – зварні з’єднання паропроводів теплоелектростанцій з хромонікелевих перлітних сталей Метою даної роботи є підвищення терміну експлуатації зварних з’єднань паропроводів. Виконані теоретичні та експериментальні дослідження щодо виявлення механізму деградації металу зварних з’єднань паропроводів із теплостійких Сr-Mo-V перлітних сталей, встановлено особливості процесів, які зумовлюють структурні перетворення в металі зварних з’єднань при їх довготривалій експлуатації і встановлено зв'язок між структурою зварних з’єднань і пошкоджуваністю їх металу в умовах довготривалої експлуатації зварних з’єднань. В дослідженні розглядається можливість заміни штатної технології ремонту зварних з’єднань на запропоновану, що надасть можливості підвищення їх ресурсу експлуатації.Документ Оптимізація режимів термічної обробки високоміцних чавунів для підвищення їх зносостійкості(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Мотєв, Дмитро СергійовичВирішувалося актуальне питання підвищення зносостійкості та експлуатаційного ресурсу високоміцного чавуну для виробів, що працюють в умовах тертя та зношування. Для підвищення зносостійкості використані мікролегування та термічна обробка. Досліджено вплив різних кількостей легуючих елементів та термічної обробки на структуру, механічні властивості і зносостійкість високоміцного чавуну. Запропоновано оптимальні режими його обробки, які суттєво зменшують зношування.Документ Підвищення зносо- та корозійної стійкості гідромоторів дорожніх машин(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Мороз, Євгеній СергійовичАналіз досвіду експлуатації будівельно-дорожніх машин показав, що основною причиною їх виходу з ладу гідромотрів є знос робочих поверхонь плунжерів. Вибір матеріалів пар тертя, що забезпечує підвищення їх ресурсу вище досягнутого рівня – важливе завдання. Вирішення його залежить від конструкції та призначення вузла, технології виробництва, умов експлуатації, від вимог до властивостей деталей, терміну їх служби та надійності з урахуванням вартості матеріалів і їх дефіцитності, витрат на виготовлення деталей з вибраного матеріалу та експлуатаційних витрат. В роботі науково обґрунтовано, вибрано та експериментально доведено переваги сталі 20Х2Н4А в якості основного матеріалу і запропоновані оптимальні режими її термічної обробки. Це забезпечує високу зносостійкість та знижує схильність до відпускної крихкості, а також значне зниження коефіцієнта тертя порівняно з іншими сталями.Документ Покращення оброблюваності високохромистого чавуну(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Омельченко, Василь ВасильовичЗа умов гострого дефіциту і високої вартості легованих сталей і спеціальних сплавів важливу роль в машинобудуванні мають зносостійкі чавуни з високим рівнем експлуатаційних властивостей. Однак широке використання їх стримується, в тому числі, і через низьку оброблюваність різанням. Структурна неоднорідність, наявність великої кількості складних карбідів, що мають високу твердість і абразивну дію на різальний інструмент, роблять механічну обробку виробів з високохромистих чавунів лезовим інструментом практично не можливою. У зв’язку з цим, вирішення проблеми покращення оброблюваності високохромистих чавунів, які мають високу зносостійкість, набуває актуальності. Об'єктом є процес є процес дослідження впливу складу і структури, яку змінювали термічною обробкою, на показники оброблюваності високохромистого чавуну. Мета роботи – дослідження впливу складу і структури високохромистого чавуну на показники оброблюваності та розробка режиму термічної обробки для покращення оброблюваності. Методи дослідження – оптична мікроскопія, вимірювання твердості, мікротвердості, рентгеноспектральний мікроаналіз, методи визначення оброблюваності. Існують такі шляхи покращення оброблюваності – вплив на структуру і властивості чавуну та вплив на процес різання через інструмент, змащувально-охолоджувальну рідину, режими різання та ін. Найбільш раціональним з метою покращення оброблюваності високохромистого чавуну є комплексний підхід, який включає обоє шляхи – вплив на структуру термічною обробкою і на процес різання.Документ Підвищення стійкості пресс-форм лиття під тиском(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Яранов, МурадВ дипломній роботі встановлено, що деталі прес-форм з нанесеним на їх робочі поверхні плазмовим покриттям мають максимальну стійкість, коли покриття осаджується при температурі підкладки 500˚С і парціальному тиску азоту 1 Па. Нанесене при оптимальних технологічних параметрах покриття нітриду титану забезпечує підвищення корозійної стійкості деталей прес-форм в 3 рази, а окалиностійкості – в 2 – 4 рази. Дослідженнями встановлено, що покриття складається з титану, азоту та вуглецю. У ньому створюються залишкові стискання 1500 – 1800 МПа, що сприяє підвищенню термічної витримки деталей, на які воно нанесено. Отримані в ході виробничих випробувань прес-форм результати показують, що запропонована в якості матеріалу для прес-форм лиття під тиском латуні сталь 5ХНМ після нанесення плазмового покриття з Ti - Mo - N дозволила на 20% підвищити стійкість прес-форми. На деталях 5ХНМ з покриттям значно знижено налипання латуні в порівнянні зі сталлю 4Х5В2ФС. Проведений комплекс досліджень дозволяє рекомендувати це покриття до впровадження в умовах виробництва.Документ Підвищення експлуатаційних властивостей виробів модифікуванням поверхневого шару(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Семенчук, Влада ВладиславівнаОтримані результати показали, що під впливом епілування (ЕП) у масивних стандартизованих циліндричних зразків зі сталі 20 не змінюється характер деформаційних кривих і їх властивості. На тонких зразка товщиною 1,2 мм ЕП призводить до значної пластифікації (δ зростає на 44 %, ψ на 57 % ) при майже незмінних показниках міцності Основною причиною пластифікації заготовок є заліковування поверхневих дефектів, що продовжує стадію пружно-пластичної деформації і ускладнює початок утворення зосередженої деформації, яка призводить до руйнування. ЕП суттєво покращує штампування низьковуглецевих листових сталей, змінюючи регламентовану категорію ВГ для сталі 08кп на значно вищу категорію ̶ ВОСВ. Модифікування поверхні також підвущує втомну міцність виробів і сприяє збільшенню довговічності. Результати досліджень переконливо доводять, що при практичному використанні поверхневе ЕП забезпечить покращення якості продукції, зростання довговічності ЕП, продуктивність праці і зменшення браку при виготовленні виробів методами холодного деформування.Документ Дослідження релаксаційних властивостей м’яких припоїв(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Лючкова, Єлизавета ВладиславівнаОб’єкт досліджування – досліджування структури, механічних властивостей та релаксаційної стійкості зразки припоїв в вигляді фольги ПОС-61, ПОІн-48, МВ. Мета роботи – отримання даних про вплив температури на механічні властивості м’яких припоїв та міді, а також оцінювання релаксаційної стійкості визначених матеріалів в заданому інтервалі температур. Методи досліджування – комплекс механічних досліджувань з метою оцінювання механічних властивостей припоїв, кінетики релаксації напружень в різних температурних інтервалах, а також мікроструктурні досліджування фольг. Визначена методика вивчання механічних властивостей припоїв при короткочасних і більш тривалих випробуваннях. Результати досліджувань можуть бути використані на виробництві й у науково-дослідних роботах.Документ Підвищення зносостійкості деталей із сірого чавуну термічною і хіміко-термічною обробкою(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Галенко, Олексій ІгоровичНасоси відцентрові призначені для перекачування води і рідин, що мають подібні з водою властивості з температурою до 100 ºС. Однією із слабких ланок що знижують гарантійний час роботи насосів є вузол, що включає ущільнення і захисні втулки. Основне призначення втулок в комплекті ротора - захищати вал від корозії, ерозії та зносу. Захисні втулки із сірого чавуну не вдовольняють строку служби у зв’язку з прискореним поверхневим зносом. Об'єктом є процес дослідження впливу термічної обробки, азотування та нітроцементації на зносостійкість поверхневого шару виробів із сірого чавуну. Мета даної роботи - підвищення зносостійкості виробів із сірого чавуну термічною обробкою, азотуванням та нітроцементацією. Методи дослідження - оптична та електронна мікроскопія, вимірювання твердості, мікротвердості та зносостійкості. Для підвищення зносостійкості поверхневого шару тонкостінних втулок із сірого чавуну запропоновано в залежності від наявного обладнання, продуктивності і мети процесу використовувати поверхневе індукційне гартування, азотування або нітроцементацію. Визначена оптимальна температура нагріву під індукційне гартування – 900 С – для отримання максимальної твердості. Поверхневе індукційне гартування з низьким відпуском литого сірого чавуну збільшило його зносостійкість відносно литого чавуну в 2,4 рази. Попередня нормалізація практично не вплинула на зносостійкість чавуну СЧ20. Азотування і нітроцементація підвищують корозійну стійкість, зносостійкість у 37,1 і 71,3 рази відповідно. Нітроце-ментація має меншу тривалість і утворює шар без пористості.Документ Дослідження структури та властивостей зварних з’єднань зі сталі 09Г2С(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Абраамян, Геворг МанвеловичОб'єкт досліджень – сталь марки 09Г2С. Предмет дослідження – зразки таврових зварних з'єднань, виконані феритно-перлітним і аустенітно-мартенситним матеріалами. Мета цієї роботи полягала в тому, щоб встановити вплив ремонтного зварювання на структуру і властивості зварних з'єднань сталі 09Г2С. Показано, що структура та ударна в'язкість первинних і одноразово відремонтованих зварних з'єднань сталі 09Г2С близькі за своїми показниками. ремонтне зварювання з'єднань, що зазнають в процесі експлуатації циклічні й ударні навантаження, слід здійснювати в основному комбінованим матеріалом. Кореневі та заповнюючи шари шва повинні виконувати з використанням матеріалів, які дозволяють забезпечити його високу холодостійкість. Встановлено, що для підвищення циклічної міцності зварних з'єднань на його поверхні повинні формуватися напруження стиснення. Це досягається при наплавленні заверювального шару шва аустенітно-мартенситним матеріалом. Значення холодностійкості таких з'єднань не поступаються аналогічним показникам зварних з'єднань, виконаних матеріалами, які традиційно використовуються для зварювання сталі 09Г2С.Документ Дослідження структури та властивостей зварних з`єднань середньовуглецевих легованих сталей(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Рибак, Марія КирилівнаВстановлена можливість управління газодинамічною дією струменя активного захисного газу процесами, що протікають у зоні зварювання, та властивостями зварних з’єднань при зварюванні в умовах двоструминного газового захисту. Експериментально доведено позитивний вплив параметрів двоструминного газового захисту при зварюванні електродом, що плавиться, на хімічний склад, мікроструктуру та властивості зварних сполук зі сталей, схильних до загартування. Встановлено, що розроблений спосіб зварювання електродом багатошарових з'єднань з легованих сталей з щілинною обробкою в умовах двоструминного газового захисту стаціонарною дугою забезпечує зменшення хімічної, міцнісної та структурної неоднорідності в сполуках, надійну стабільну якість та необхідні механічні властивості зварних з'єднань, сприяє подрібненню структури металу шва та формує плавний перехід від наплавленого металу до основного, що збільшує експлуатаційну надійність та рівноміцність зварних з'єднань.Документ Самовпорядкована структура некристалічних матеріалів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Сиркін, Владислав АндрійовичСучасний розвиток нанотехнологій потребує всебічних знань про структуру некристалічних речовин і можливості їхнього практичного застосування. Аморфна структура речовини залишається одним з найменш вивчених питань у матеріалознавстві. Аморфний стан твердого тіла в значній мірі відображає структуру рідини, і в основі опису його структури мають бути враховані флуктуації щільності, які мають статистичний характер. Встановлено, що халькогенідні плівки на основі вісмуту LiBiSe2 мають самовпорядковану аморфну кластерну структуру, границям кластерів притаманні адсорбційні властивості, що призводить до зміни оптичного пропускання під впливом домішок оксиду азоту у повітрі.Документ Застосування сучасних технологій для підвищення довговічності деталей ЦПГ(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Жуков, Ілля ДмитровичВ дипломній роботі виконані дослідження по застосуванню газотермічного напилення дротів різних матеріалів для формування в шарі псевдосплавів, побудованих частками сталі 11Х18М і молібдену. Аналіз експериментальних даних показав, що покриття має гетерофазну будову, складається з Мо, α- і γ-фаз Fe. Для покриття характерна анізотропія властивостей, а мікротвердість молібдену в поверхневому шарі покриття зростає в процесі роботи пари гільза – поршневе кільце. При терті в умовах інтенсивної форми абразивного зношування сталь-молібденові покриття поступаються електролітичним хромовим, однак це може бути компенсовано більшою товщиною стале-молібденового покриття. Проведений комплекс досліджень дозволяє рекомендувати це покриття до впровадження в умовах виробництва. Результати роботи впроваджені в навчальний процес ХНАДУ і використовуються при читанні лекцій, проведенні лабораторних і практичних занять.Документ Підвищення зносостійкості різального інструменту нанесенням вакуумно-плазмових покриттів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Готраш, Сергій ОлександровичОб’єкт дослідження – технологія іонно-плазмової конденсації покриття нітріду титана на інструментальну швидкорізальну сталь Р18, піддану стандартній термообробці. Мета даної роботи - підвищення твердості ріжучої поверхні різців зі сталі Р18 нанесенням покриття з нітріду титана. Методи дослідження – металографічні, механічні дослідження різців у вихідному стані та після нанесення покриття, оптична та електронна мікроскопія, вимірювання твердості та мікротвердості. В роботі вивчено вплив основних параметрів конденсації на властивості покриття нітриду титану і композиції "покриття-інструментальний матеріал", визначено оптимальні режими конденсаціі покриттів TiN на ріжучий інструмент. Показано, що твердість різців зі сталі Р18 з покриттям нітриду титану істотно підвищується в порівнянні із твердістю таких же різців без покриття. Це дозволяє значно розширити сферу застосування ріжучого інструменту з швидкорізальних сталей і скоротити його витрати. У процесі роботи проведені вимірювання твердості, макроскопічний та мікроскопічний аналіз структури, зроблені рекомендації відносно вибирання оптимального режиму нанесення покриття. Результати досліджень можуть бути використані на виробництві й у науково-дослідних роботах.Документ Дослідження структурних перетворень сталі 14Х17Н2 методом мікротвердості(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Шаповалов, Дмитро ВалерійовичПредставлені результати експериментальних досліджень структури та мікротвердості сталі 14Х17Н2 та математичного моделювання. Об'єктом дослідження є корозійностійка, жароміцна сталь14Х17Н2. Мета роботи – дослідити розподілення мікротвердості фазових складових в сталі14Х17Н2 у початковому стані, загартованому, після випробувань на тертя в атмосфері вуглекислого газу при тиску 0.01Па та порівняти з результатами моделювання розподілення мікротвердості. Методи дослідження – металографія, вимірювання мікротвердості, статистична обробка та математичне моделювання. Встановлено, що випробування на тертя призводять до зміни структури та статистичних характеристик розподілу мікротвердості. Математичне моделювання розподілу мікротвердості підтверджується експериментальними вимірюваннями. Отримані результати можна використовувати для визначення зносостійкості вузлів тертя.Документ Підвищення довговічності виробів із сірого чавуну хіміко-термічною обробкою(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Желтухін, Михайло СергійовичДля підвищення зносостійкості поверхневого шару тонкостінних втулок із сірого чавуну запропоновано в залежності від наявного обладнання, продуктивності і мети процесу використовувати низькотемпературні методи ХТО і гартування СВЧ сульфоціанування, сульфоціанування з попереднім гартуванням СВЧ або сульфоціанування з попередньою нітроцементацією. В процесі сульфоціанування утворюється тонкий карбонітридний шар, який забезпечує підвищення зносостійкості і корозійної стійкості захисної втулки. Над карбонітридним шаром утворюється шар із сульфідів заліза, який має низьку мікротвердість і є твердим змащенням – забезпечує високу стійкість до задиру.Документ Дослідження залежності твердості за віккерсом від навантаження для металевих сплавів на основі Cu, Al(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Плужніков, Денис ОлександровичУ процесі роботи проведені дослідження вимірювання твердості за методом Віккерса згідно з стандартом ISO 14577-1:2015 індентором пірамідальної форми на твердомірі Віккерса. Зроблено вимірювання діагоналей відбитків, розрахунок значень твердості для кожного зразка у макродіапазоні навантаження, експериментально встановлено і теоретично обґрунтовано залежність твердості від навантаження для сплаву різної твердості. На основі отриманих даних встановлено, що твердість не є константою, адже при вимірюванні зразків з різною твердістю за методом Віккерса, зафіксоване певне однаково характерне зниження розрахованих значень твердості для всіх 4 зразків при збільшенні прикладеного навантаження. Це дає змогу довести існування прямого розмірного ефекту. Розроблено висновки для промисловості та наукових досліджень при вимірюванні твердості матеріалів.Документ Дослідження залежності твердості за віккерсом від навантаження для металевих сплавів на основі Fe, Mg(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Вошунок, Ігор СергійовичШироке застосування випробувань на твердість пояснюється рядом їх переваг перед іншими видами механічних випробувань. Однак до теперішнього часу існує ряд проблем при визначенні твердості металів та сплавів, наприклад, вважається що твердість металів є константою, але на практиці твердість залежить від навантаження. Показано, при вимірюванні твердості за методом Віккерса твердість не є константою, а значно залежить від навантаження, тобто існує розмірний ефект (indentation size effect). Ці результати отримані при дослідженні металевих зразків на основі Fe, Mg, Cu. Визначені плюси та мінуси метода Віккерса згідно з ISO 6507-1:2018. Встановлено кількісну залежність між силою вдавлювання індентора в підготовлені зразки та твердістю за методом Віккерса. Обґрунтовано в яких випадках необхідно визначити твердість зразків з великим навантаженням, а коли можна визначити з меншим для достигання цілі.Документ Підвишення зносостійкости аксіально-плунжерних насосів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Моргунов, Владислав ВіталійовичОб’єкт дослідження - сталь 20Х2Н4А для об`ємних гідроприводів с наступною термообробкою Мета роботи – підвищення зносо- і корозійної стійкості деталей пар тертя об’ємного гідроприводу. Методи дослідження – при проведенні досліджень був проведений хімічний аналіз матеріала, проведені ізносні випробування, визначений коефіцієнт тертя, проведені випробування на корозійну стійкість Аналіз досвіду експлуатації машин різного призначення показав, що основною причиною їх виходу з ладу є знос робочих поверхонь прецизійних вузлів тертя деталей. Вибір матеріалів пар тертя, що забезпечує підвищення їх ресурсу вище досягнутого рівня – важливе завдання. Вирішення його залежить від конструкції та призначення вузла, технології виробництва, умов експлуатації, від вимог до властивостей деталей, терміну їх служби та надійності з урахуванням вартості матеріалів і їх дефіцитності, витрат на виготовлення деталей з вибраного матеріалу та експлуатаційних витрат. В роботі науково обґрунтовано, вибрано та експериментально доведено переваги сталі 20Х2Н4А в якості основного матеріалу і запропоновані оптимальні режими її термічної обробки. Це забезпечує високу зносостійкість та корозійну стійкість, а також значне зниження коефіцієнта тертя порівняно з іншими сталями.Документ Дослідження структури та властивостей легкоплавких бінарних сплавів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Голуб, Станіслав ЄвгеновичМетоди дослідження – комплекс механічних досліджень з метою оцінювання впливу технологічних режимів і експлуатаційних умов на механічні характеристики припоїв. Ці дані необхідні для вибору оптимальної технології паяння і створення композицій з використанням припоїв. Показано також вплив міжфазних поверхонь композитів. Поряд з механічними методами дослідження в роботі використовувалися методи металографії та рентгеноструктурного аналізу. Прогнозні припущення щодо розвитку об’єкта дослідження – розробка оптимальної складу шаруватих композиційних матеріалів. Результати досліджень можуть бути використані на виробництві й у науково-дослідних роботах.Документ Дослідження структури та властивостей зварних з’єднань паропроводів тес зі сталей 15Х1МФ та 12Х1М1Ф(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Іванченко, Микола ЮрійовичСеред факторів, що обумовлюють пошкоджуваність зварних з'єднань, конструкційну, технологічну та експлуатаційну, істотну роль відіграє структурний фактор. Вимушена зупинка енергоблоку потужністю 800 МВт, пов'язана, наприклад, з руйнуванням зварних з'єднань, викликає збитки, близько 1 млн. грн. в добу. Модернізація обладнання ТЕС також є досить дорогою операцією. І тому отримання зварних з'єднань паропроводів з Cr-Mo-V теплостійких перлітних сталей з оптимізованими структурою і властивостями істотно забезпечить зниження інтенсивності їх пошкоджуваності, що економічно доцільно. Представляється актуальним проведення досліджень фізико–хімічних процесів, що є основою оптимізації формування структури і властивостей зварних з'єднань з Cr-Mo-V теплостійких перлітних сталей, що дозволить збільшити ресурс їх експлуатації до 300000 – 350000 годин. Збільшення ресурсу експлуатації паропроводів ТЕС є дуже важливою проблемою для економіки України.