Випуск 99
Постійне посилання зібранняhttps://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/7852
Переглянути
Перегляд Випуск 99 за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 26
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Вплив електричного й теплового струмів на поведінку водню в парах тертя(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Вольченко, Дмитро Олександрович; Журавльов, Дмитро Юрійович; Бурава, Олександр Степанович; Снурніков, Володимир Ігорович; Разарьонов, Леонід Володимирович; Volchenko, Dmytro; Zhuravlev, Dmytro; Burava, Oleksandr; Snurnikov, Volodymyr; Razarenov, LeonidДослідження показали, що суттєвий вплив у парах тертя гальм на поведінку водню чинять імпульсні питомі навантаження, електричні та теплові струми, а також їхні градієнти. Із зростанням імпульсних питомих навантажень електропровідність контакту збільшується порівняно швидко, що посилює термоефект, але за умови плавного скидання навантаження вона зменшується значно повільніше й не збігається з початковими значеннями. Величина та напрямок інтегральної е.р.с. залежить від фізико-механічних властивостей металів фрикційної пари, від швидкісних і навантажувальних режимів тертя, від багатьох інших факторів, що викликають значне коливання й навіть інверсію цього параметра. Дія термоструму на зносостійкість деталей пар тертя пов’язане з особливостями перебігу релаксаційних, окисних, дифузійних та інших процесів, що впливають один на одний. Окисні плівки на поверхні контактуючих металів мають напівпровідникові властивості та великий питомий опір, а також здатні відігравати роль підсилювачів термоелектричних ефектів, які можуть викликати появу досить значних вихрових струмів у місцях найбільшого зближення точок контакту і, внаслідок низької теплопровідності оксидів, сприяти локалізації. Імпульсні високочастотні механічні коливання в зоні тертя невіддільні від термоелектричних релаксаційних процесів, і ці фактори завжди спільно впливають на розкид експериментальних значень зносостійкості деталей.Документ Особливості випробувань системи управління бульдозером із GPS-інтенсифікатором(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Єфименко, Олександр Володимирович; Плугіна, Тетяна Вікторівна; Єфименко, Павло Олександрович; Yefymenko, Oleksandr; Pluhina, Tetiana; Yefymenko, PavloРозглянуто задачу позиціонування робочого органу бульдозера в режимі реального часу. Розроблено методику проведення польових випробувань традиційного бульдозера та бульдозера з інтенсифікатором GPS. Проведено випробування системи управління бульдозером із GPS-інтенсифікатором. Проведено порівняльний аналіз та техніко-економічне обґрунтування результатів дослідження. Доведено, що інтелектуальні компоненти систем оброблення інформації дозволяють підвищити продуктивність машини.Документ Вплив кінематики робочого обладнання землерийних машин на процес глибокого вібраційного різання зв’язаних ґрунтів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Супонєв, Володимир Миколайович; Рагулін, Віталій Миколайович; Ковалевський, Сергій Германович; Орел, Олександр Володимирович; Кравець, Святослав Володимирович; Нечидюк, Анатолій Анатолійович; Suponev, Vladimir; Ragulin, Vitaliy; Kovalevskyi, Serhii; Orel, Oleksandr; Kravets, Svyatoslav; Nechydiuk, AnatoliiУ статті наведені результати досліджень впливу кінематики обладнанням землерийних машин на процес вібраційного різання ґрунтів під час безтраншейного прокладання лінійно-протяжних підземних комунікацій та дренажних систем. Установлено значення шляху та швидкості переміщення ножового робочого органа в будь-який момент часу від частоти його коливання, амплітуди за умови фіксованих значень швидкості руху та визначено напрямок коливань залежно від співвідношення поступальної та вібраційної швидкостей. Аналіз впливу кінематики робочого обладнання на процеси глибокого різання ґрунтів дав змогу отримати умови ефективного використання вібраційного приводу, що спрямовано на зниження тяглового зусилля та зменшення енерговитрат на процес.Документ Статичний і динамічний коефіцієнт тертя в парах тертя дисково-колодкових гальм(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Фідровська, Наталія Миколаївна; Іваненко, Олег Іванович; Баженов, Владислав Олександрович; Нікіпчук, Сергій В’ячеславович; Присяжний, Андрій Володимирович; Fidrovska, Nataliya; Nikipchuk, Serhii; Ivanenko, Oleh; Bazhenov, Vladislav; Prysajniy, AndriyТеоретичні та експериментальні дослідження статичного (колишнього спокою) та динамічного коефіцієнтів тертя у фрикційній взаємодії матеріалів ФК-24А – сталь 35ХНЛ проведено на модельному дисково-колодковому гальмі за умови тривалого режиму гальмування. Водночас установлено в діапазоні реальних імпульсних навантажень, що реалізуються під час гальмування в ділянці контакту фрикційної накладки з гальмівним диском, напруженодеформований стан контакту за критерієм мікродеформації в контакті відповідає пружнопластичній властивості. Пружні та пластичні властивості матеріалів виявляються тоді, коли в кожному окремому випадку сумарні напруження перевищують межу плинності або досягають її межі. Із зростанням імпульсної сили нормального притискання накладки колодки до бігової доріжки тертя диска статичний коефіцієнт тертя має тенденцію до збільшення, а зі зростанням статичного коефіцієнта взаємного перекриття kвз.с – тенденцію до зменшення за умови пружно-пластичної властивості матеріалів. У виборі матеріалів пар тертя динамічний коефіцієнт тертя має містить величину статичного коефіцієнта тертя й бути як мінімум на 20 % більшим за розрахункову величину динамічного коефіцієнта тертя. Збільшення статичного та динамічного коефіцієнта тертя в парах тертя дисково-колодкового гальма призводить до зростання пластичної деформації їхніх мікровиступів. Отримані результати можуть бути використані для проєктування дисково-колодкових гальм.Документ Стійкість тришарової циліндричної оболонки(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Фідровська, Наталя Миколаївна; Слепужніков, Євген Дмитрович; Караван, Руслан Андрійович; Лущенко, Андрій Олександрович; Штода, Вадим Сергійович; Fidrovska, Natalia; Slepuzhnikov, Evgen; Karavan, Ruslan; Lushchenko, Andrii; Shtoda, VadimУ статті наведено результати досліджень стійкості тришарової циліндричної оболонки. Визначено критичний тиск методом варіаційного обчислення з використанням рівняння Ейлера змішаної варіаційної задачі. Враховано фактори, які мають значний вплив на міцність і стійкість тришарової циліндричної оболонки, а саме приведений модуль пружності тришарової стінки. Унаслідок досліджень, з використанням методів варіаційного обчислення та рівняння Ейлера змішаної варіаційної задачі складено рівняння умови рівності внутрішніх і зовнішніх сил ортотропної конструкції, яка знаходиться в стані байдужої рівноваги з радіальним переміщенням. Прийнявши отримане раніше рівняння для радіальних переміщень і підставивши його в рівняння потенційної енергії системи на одиницю довжини, отримали рівняння для визначення критичного тиску. Отримане аналітичне рішення апробовано для конструкції кранового ходового колеса, яке має пружну вставку. Розроблено нову методику розрахунку тришарової циліндричної оболонки під дією зовнішнього тиску.Документ Дослідження коливальних процесів робочої платформи мобільного підйомника(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Кириченко, Ігор Георгійович; Рєзніков, Олександр Олександрович; Черніков, Олександр Вікторович; Книшенко, Антон Олексадрович; Kyrychenko, Igor; Reznikov, Olexsandr; Chernikov, Olexsandr; Knishenko, AntonРобота є продовженням досліджень у царині вивчення закономірностей функціонування мобільних підйомників із робочими платформами (МПРП), визначення кінематичних характеристик обладнання під час виконання тих чи інших технологічних операцій та їхнього впливу на коливальні процеси. Основною метою статті є зіставлення результатів досліджень, що виконані на комп’ютерних моделях і на натурному зразку машини. Одним із розв’язаних завдань є розроблення комп’ютерної моделі МПРП, що дає змогу адекватно моделювати режими навантаження машини та досліджувати вплив режимів роботи на коливальні явища, які спостерігаються під час виконання технологічних процесів.Документ ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ ПРО ЖУРНАЛ(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022)Документ Розширення можливостей комп’ютерного моделювання за рахунок використання API (на прикладі пакету Autodesk Inventor)(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Черніков, Олександр Вікторович; Chernikov, OleksandrРобота є продовженням попередніх досліджень з питань розширення можливостей комп’ютерного моделювання та адаптації відповідних пакетів програм для розробки конструкторської документації у відповідності до стандартів. Метою роботи є створення та поширення модулів, що дозволяють спростити роботу користувача пакетів 3Dмоделювання на основі використання інтерфейсу програмування додатків (API), як спеціального протоколу взаємодії комп'ютерних програм, зокрема, у середовищі пакету Autodesk Inventor.Документ Потенціал білінгвізму в навчанні іноземних мов у ЗВО(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Саєнко, Наталія Віталіївна; Созикіна, Ганна Сергіївна; Коваленко, Аліна Володимирівна; Saienko, Nataliia; Sozykina, Ganna; Kovalenko, AlinaУ статті визначено потенціал білінгвізму як функціонування двох мовних та культурних кодів у свідомості індивіда, зазначено на необхідності переосмислення його значення в навчанні іноземних мов. Викладачі іноземних мов повинні мати у своєму розпорядженні перевірені методи раціонального використання білінгвізму та можливість вибирати, які з них сприятимуть досягненню освітньої мети в конкретній аудиторії та її культурному контексті. Вирішальне значення в процесі розуміння іншої мови має переклад. Прикладом використання перекладу рідною мовою є паралельний текст як текст однією мовою та його переклад іншою. Наведено приклад використання паралельного перекладання в дистанційному навчанні іноземної мови в ЗВО.Документ Метод, модель та інформаційна технологія визначення цінності вимірювальної інформації для безпеки технічних обʼєктів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Полярус, Олександр Васильович; Лебединський, Андрій Володимирович; Чепусенко, Євген Олександрович; Poliarus, Oleksandr; Lebedynskyi, Andrii; Chepusenko, YevheniyЗбільшення термінів експлуатації технічних залежить від безпеки їхньої роботи та впливу на навколишнє середовище. Рішення має прийматись на основі аналізу інформації, що отримують з багатьох датчиків різного типу. У статті подано метод визначення цінності вимірювальної інформації для безпеки мостових споруд, який ґрунтується на теорії статистичних рішень. Доведено, що під час розроблення інформаційних технологій на великих мостах та інших подібних технічних об‘єктах потрібно, з одного боку, для дотримання умов безпеки мінімізувати середній ризик, а з іншого боку, вибрати інформацію, цінність якої перевищує деякий допустиму норму, що є різною для мостових споруд і залежить від оснащеності її датчиками, інформаційних технологій, що будуть використовуватись, і ще від багатьох факторів, які властиві мосту та умовам його експлуатації. Метод, модель та інформаційна технологія, які розроблені для мостової споруди, можна застосовувати також для інших технічних об‘єктів.Документ Аналіз способів енергозбереження для засобів обслуговування аеродромів і літаків(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Аврунін, Григорій Аврамович; Пімонов, Ігор Георгійович; Щербак, Олег Віталійович; Мороз, Ірина Іванівна; Олєйнікова, Олександра Михайлівна; Avrunin, Grigory; Pimonov, Igor; Shcherbak, Oleh; Moroz, Irene; Olieinikova, OleksandrаРозглянуто засоби енергозбереження в об’ємних гідроприводах машин для аеродромно-технічного обслуговування, які реалізуються в сучасних гідроприводах із дросельним і машинним регулюванням швидкості гідроциліндрів і гідромоторів. Визначено особливості гідропристроїв, зокрема насосів, гідромоторів і гідроапаратів, оснащених засобами енергозбереження, та відповідних схемних рішень.Документ Дослідження аеродинаміки спорткара з використанням методу комп’ютерного моделювання(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Назарько, Ольга Олександрівна; Рагулін, Віталій Миколайович; Ярижко, Олександр Володимирович; Зайцев, Іван Сергійович; Nazarko, Olga; Ragulin, Vitaliy; Yaryzhko, Aleksandr; Zaitsev, IvanЗа допомогою програмних продуктів Autodesk було здійснено комп’ютерне дослідження обтічності форми автомобіля спортивної модифікації, точність якого оцінювалась порівнянням значень отриманих коефіцієнтів аеродинамічного опору Сх для його базової моделі та з використанням додаткових аеродинамічних деталей. Тривимірні моделі прототипів було відтворено з максимальним наближенням до оригіналів за розмірами, що зазначені в їхніх технічних характеристиках.Документ Підвищення зносостійкості трибосполучень іонно-плазмовим покриттям(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Щукін, Олександр Вікторович; Мусаєв, Заур Разилович; Shchukin, Oleksandr; Musaiev, ZaurВстановлено режим та параметри нанесення іонно-плазмового покриття на поверхню трибосполучень будівельних і дорожніх машин. Встановлено, що іонно-плазмове покриття TiN-Cr2N забезпечує найбільшу зносостійкість зразків, на поверхню яких були нанесені різні види покриттів. Отримано, що для підвищення зносостійкості зразків, виготовлених із загартованої СВЧ сталі 65Г, необхідно використовувати іонно-плазмове покриття ТіN-Cr2N.Документ Синтез системи керування дистанцією між автомобілями(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Біньковська, А. Б.; Binkovska, AnzhelaВ умовах високої щільності руху незабаром після ввімкнення режиму регулювання швидкості автомобіля водієві доводиться гальмувати, щоб витримати дистанцію до інших учасників руху, які використовують змінну швидкість. Застосування в системі регулювання швидкості автомобіля функції підтримки дистанції сприяє комфортному керуванню автомобілем і знижує ймовірність виникнення стресової ситуації.Документ Критерії та модель вибору відеокамери(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Петренко, Юрій Антонович; Корольков, Ігор Віталійович; Petrenko, Yuri; Korolkov, IhorУ роботі здійснено аналіз стану систем відеоспостереження в Україні. На підставі аналізу та наявних публікацій визначена мета роботи: розроблення компʼютерної технології систем відеоспостереження, що дозволить знизити вартість та час, необхідний на вибір відеокамери, завдяки розробленню математичних моделей.Документ Розрахування ефективності системи охолодження валів верхньої підтримки із застосуванням методу скінчених елементів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Федоряченко, Сергій Олександрович; Зіборов, Кирило Альбертович; Джур, Роман Вікторович; Холодов, Антон Павлович; Fedoriachenko, Serhii; Ziborov, Kyrylo; Dzhur, Roman; Kholodov, AntonУ статті запропоновано методику розв’язання задачі із знаходження температурного режиму роботи валів верхньої підтримки піч-решітки за допомогою методу скінчених елементів. Так, використовуючи експериментально отримані значення витрати охолоджувального повітря в системі охолодження валів, розглянуто можливість використання модуля State Thermal ПЗ Ansys для багатоітераційного дослідження розподілу температури та визначення діапазонів теплового розширення. Запропонований метод дозволяє визначити ефективність роботи системи охолодження в широкому діапазоні змін параметрів витрати повітря та відповідність встановлених теплових зазорів підшипникових вузлів технічно необхідним.Документ Використання платформи Orange для аналізу даних(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Пронін, Сергій Вікторович; Сотников, Андрій Дмитрович; Pronin, Sergey Viktorovich; Sotnikov, Andrey DmitrovichУ статті розглядаються способи створення систем машинного навчання та аналізу даних. Отримані результати демонструють можливість використання бібліотеки інтелектуального аналізу даних Orange для створення їхніх систем. За допомогою бібліотеки можна працювати з великими масивами даних, що е однією з основних характеристик для цих систем. Використовуючи систему, можна працювати з різноманітними форматами даних, загружати набори даних з мережі, використовувати оригінальні скрипти.Документ Розроблення прототипу мобільного навчального застосунку(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Котенко, Богдан Олександрович; Шапошнікова, Олена Павлівна; Мнушка, Оксана Василівна; Kotenko, Bohdan; Shaposhnikova, Olena; Mnushka, OksanaПроаналізовані вимоги до навчального застосунку для дітей молодшого віку, були визначені функціональні вимоги та здійснено їх трасування, складено структуру керування застосунком і статичну структуру програми. Вибрано та визначено засоби для реалізації програми, а також досліджено реалізацію програми.Документ Синтез параметрів базової геометрії робочого обладнання одноківшевих екскаваторів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Високович, Євген Вадимович; Коваль, Андрій Борисович; Vysokovych, Yevhen; Koval, AndriiУ статті розроблено математичну модель, що описує кінематику робочого обладнання екскаватора залежно від його параметрів і заданих координат зони обслуговування. На основі алгоритмів визначення параметрів базової геометрії та автоматичної побудови контурів робочої зони розроблено програмне забезпечення, яке спрощує вибір параметрів базової геометрії.Документ Вплив тертя на силову взаємодію кулькових обгінних муфт(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Малащенко, Володимир Олександрович; Кириченко, Ігор Георгійович; Лисяк, Богдан Ярославович; Malashchenko, Volodymyr; Kyrychenko, Igor; Lysiak, BohdanУ статті запропоновано основні результати досліджень впливу проковзування кульок нових обгінних муфт на початку та в кінці їхнього контактування з робочими поверхнями пазів півмуфт. Необхідно наголосити, що на сьогодні в стартерах автомобілів та інших автомобільно-дорожніх технічних засобах застосовуються роликові муфти вільного ходу, що передають потужність за рахунок сил тертя, які виникають між заклиненими роликами й робочими поверхнями півмуфт. Однак вони схильні до проковзування, особливо взимку, коли часто має місце її буксування. Для покращення процесу запуску двигунів внутрішнього згорання автомобільно-дорожніх технічних засобів розроблено та запатентовано декілька кулькових обгінних муфт, які передають обертальний момент за принципом зачеплення кульок, що розташовані в пазах ведучої та веденої півмуфт. Проведені дослідження підтвердили те, що розроблені кулькові запобіжні муфти можна також застосовувати як пристрої для обмежування величини обертального моменту в гайковертах та стартерах різноманітних транспортних засобів замість традиційних роликових обгінних муфт. Таке різноманіття можливостей застосування цих пристроїв ставить нові завдання щодо більш ґрунтовного дослідження процесів з’єднання та роз’єднання силових кінематичних ланцюгів транспортних засобів.