2014, № 2 (7), т. 2
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд 2014, № 2 (7), т. 2 за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 37
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Дослідження тенденцій розвитку міжнародної торгівлі послугами в Україні(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Навроцький, О. О.Мета статті полягає в аналізі сучасних тенденцій розвитку міжнародної торгівлі послугами та механізму її регулювання в Україні з метою переходу до постіндустріальної економіки. У статті досліджено особливості послуг як предмета експорту та імпорту, проведено оцінку сучасного стану та факторів, що впливають на розвиток міжнародної торгівлі послугами в Україні, а також виявлено основні тенденції та закономірності розвитку сфери послуг на сучасному етапі перехідної економіки країни та обґрунтуванні пріоритетні напрямки нарощування вітчизняного зовнішньоекономічного потенціалу та ефективності експорту та імпорту послуг. Виходячи з проведеного дослідження, зовнішня торгівля послугами України носить асиметричний характер, адже більшість національного експорту послуг припадає на поставки традиційних низько технологічних видів – транспортних послуг і послуг з переробкиматеріальних ресурсів, з іншого боку, майже по вісімнадцять відсотків імпорту припадає на фінансові та ділові послуги проти трьох відсотків у структурі експорту. Аналіз напрямів розвитку зовнішньої торгівлі послугами свідчить про те, що вартісні обсяги та структура експорту-імпорту послуг України є характерні для економіки індустріального типу, коли максимальна частка експорту припадає на послуги третього сектора економіки, а імпорту на послуги п'ятого, найбільш високотехнологічного сектора економіки, виходячи з того, що розвиток торгівлі послугами відбувається завдяки змінам в технології. Звідси можна позначити тенденцію посилення ролі інформаційних технологій, яка в свою чергу в сукупності з іншими факторами підкреслює першорядність вирішення завдання розвитку зовнішньої торгівлі пос- 76 лугами України через нарощування обсягу експорту послуг п'ятого управлінсько-соціального сектора економіки. З метою нарощування вітчизняного зовнішньоекономічного потенціалу та ефективності експорту та імпорту послуг необхідною є підтримка держави у напрямках, що є пріоритетними для економіки знань.Документ Теоретичні підходи щодо управління стратегічними змінами на підприємстві(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Буднік, М. М.; Тур, О. Ю.Розглянуто основні підходи до визначення понять «стратегічні зміни» і «управління стратегічними змінами», наданих як зарубіжними, так і вітчизняними науковцями. Проведено дослідження щодо визначення місця стратегічних змін в системі стратегічного управління. Проаналізовано основні підходи по розробці алгоритму управління стратегічними змінами на підприємстві. Розглянуто вплив змін на стратегію що розробляється підприємством. Визначено місце і роль змін в результаті реалізації стратегії підприємства, їх силу впливу на стратегію. В ході проведеного аналізу було виділено п’ять типів стратегічних змін, які можуть бути реалізовані на підприємстві у відповідності з обраною стратегією. Відповідно до кожного типу змін виділено ряд переваг і недоліків. Окремо проаналізовано і виділено аспекти, на які потрібно звертати увагу при розробці алгоритму управління стратегічними змінами. Запропоновано підхід щодо формування алгоритму управління стратегічними змінами. Результати проведеного дослідження показали, що його доцільно поділити на декілька етапів: підготовчий, основний і заключний. Відповідно до змісту підготовчого етапу доцільно зазначити, що тут відбувається саме розробка стратегії діяльності підприємства. Стосовно основного етапу, доцільно виконати ряд робіт по розробці програми стратегічних змін. Заключний етап направлений на оцінку ефективності проведення стратегічних змін на підприємстві. Предметом дослідження виступили теоретичні підходи до процесу управління стратегічними змінами на підприємстві. Метою даної статті є визначення ролі, місця та сили впливу змін на розроблену стратегію підприємства. Дослідження проводилося шляхом аналізу наукових робіт зарубіжних і вітчизняних науковців по 124 темі статті. В якості результату автором було запропоновано власне бачення на процес управління стратегічними змінами, який доцільно представляти у вигляді конкретного алгоритму.Документ Формування сировинної бази молокопереробних підприємств Черкаської області(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Бондарець, В. В.Стаття присвячена аналізу стану сировинної бази молокопереробних підприємств Черкаської області. Завданням статті є дослідження основних тенденцій виробництва молока та формування сировинної бази молокопереробних підприємств України та Черкаської області, аналіз зміни обсягів виробництва молока за категоріями господарств, визначення ефективності використання ресурсного потенціалу в сільськогосподарських підприємствах молокопродуктового підкомплексу Черкаської області. В статті встановлено, що аналіз ринку молочної продукції має відбуватись послідовно, починаючи з першого сектора (сировинного), у якому зароджуються майбутні споживчі характеристики кінцевого товару, і, закінчуючи споживчим сектором, у якому відбуваються процеси придбання і споживання продукту. Визначено, що сировинний ринок – це сукупність ринків сировинних товарів, які безпосередньо формують умови їх купівлі і продажу. Основними учасниками сировинного молочного ринку виступають сільськогосподарські виробники молока. Обсяги виробництва продукції галузі формуються в залежності від чисельності поголів’я корів та їх продуктивності. В свою чергу, на ці показники впливає ряд чинників. Досліджено основні показники виробництва молока в Україні та Черкаській області, динаміка обсягів виробництва молока за категоріями господарств, структуру виробництва молочної продукції Черкаської області. Здійснено групування сільськогосподарських підприємств Черкаської області за продуктивністю молочного стада. Розраховано ефективність використання ресурсного потенціалу сільськогосподарських підприємств молокопродуктового підкомплексу Черкаської області. Розглянуто географічну структуру виробництва молочної продукції та визначено, що в Україні частка переробленого молока все ще залишається значно меншою порівняно навіть зі середньосвітовим показником. Отже, ефективність функціонування молокопродуктового підкомплексу та конкурентоспроможність підприємств у його складі залежить, передусім, від відродження й розвитку молочного скотарства регіону, особливо у межах сільськогосподарських підприємств.Документ Роль лідерства в управлінні змінами на підприємстві(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Іваніченко, О. Ф.Проблеми лідерства в управління змінами є актуальними як у науковій, так і в прикладній сферах. У статті розглянуто вивчення проблеми лідерства для вироблення методів ефективного керівництва, відбору та формування лідерів. У статті наведені якості, які найбільш часто зустрічаються у успішного лідера, показані риси ефективного лідерства та були розглянуті основні аспекти з аналізу існуючих стилів лідерства. В результаті проведеного аналізу було виявлено, що принципи ефективного керівництва в управлінні змінами – поняття більш широке і розгалужене. Тому основна увага приділялася саме принципам ефективного управління, які передбачають конкретний і детальний опис того, як і в якій послідовності потрібно звертати увагу керівників на ефективне управління персоналом на підприємствах у управлінні змінами. Серед принципів лідерства автор виділяє наступні: лідер повинен бути оптимістом і ентузіастом; лідер піклується про своїх співробітників, вміє їх захищати, завжди доступний і людяний; лідер повинен бути сміливим і рішучим; лідер має широту погляду, у нього розвинена інтуїція, стратегічне бачення, почуття нового; лідер тактовний і уважний; лідер, перш за все, справедливий, чесний; лідер послідовний, подає хороший приклад, не дає необдуманих обіцянок; лідер скромний, він упевнений в собі; лідер вміє делегувати доручення, не завалюючи себе роботою і "текучкою"; лідер не користується особливими привілеями. На підприємствах доцільно використовувати різні принципи лідерства, які допоможуть досягти успіху в керівництві людьми та в управління змінами. У зв'язку з цим у статті з наукової літератури наведено багато принципів, які допомагають керівництву підприємств ефективно працювати зі робітниками підприємства. Предметом дослідження виступили підходи і пропозиції до визначення поняття «лідерство». У статті автором зроблена спроба показати різні принципи ефективного управління та була запропонована система рекомендацій для ефективного керування керівникам різної сфери діяльності.Документ Development of integral economics in countries, regions and cities(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Kovalevskiy, Georgiy; Grynenko, Volodymyr; Krasnokutska, YuliaThe integral economics is named the economics of a man. A (man) human being, satisfaction of her/his rights and necessities, increase of welfare, quality and duration of life is the main figure in the integral economics of man. The task is of the research is to determine principles of this new type of economics in which to improve the quality and length of life of each person are integrated, that is, extended to the new, higher level, as soon as possible all the achievements of science and practice around the world. There are two absolutely new methods offered in this paper - method of balances of indexes-indicators and the method of the integral system; The new concepts and methods of integral economics of man have been developed in this paper first time: integral systems of development of a human being, the balance of indicators of economic and social development of a human being. Every without exception major factor of development of integral economics of man has been integrated firstly in the integral systems, in integral balances of indicator: human factors, productivity, financial, manager's and informative factors, factors of economic freedom, scientific and technical advance, consumer demand and supply, factors of quality of life, number of lives and life time of a human being. The developed systems can be applied on any level – international, national or on a micro level.Документ Формування логістичної стратегії розвитку роздрібних торговельних мереж(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Кузьменко, О. О.Предметом статті є принципи функціонування та теоретичні засади логістичної стратегії розвитку роздрібних торговельних мереж. Метою роботи є обґрунтування теоретичної засади формування логістичної стратегії розвитку роздрібних торговельних мереж. Методичними засадами є використання аналізу порівняння, індукції, дедукції та синтезу у теоретичному обґрунтуванні поняття «логістична стратегія». Сферою застосування можуть бути різні роздрібні торговельні мережі, які забезпечують населення продуктами харчування та непродовольчими товарами. Наприклад: «АТБ – Маркет», «Сільпо», «Фора», «Фуршет», «Велика кишеня», мережа магазинів «RINGOO», «Фокстрот», та інші. Отримано такий висновок: формування логістичні стратегії розвитку допомагає забезпечити раціональну роботу роздрібної торговельної мережі, збільшити функціонування результативності роздрібної торгівлі, вдало та якомога інтенсивніше інтегруватись на міжнародний рівень торгівлі, своєчасно реагувати на зміни в попиті, підвищити конкурентоспроможність мережі. Визначено, що логістичні стратегії є значно важливим рушійним важелем для виконання стратегічних цілей, для підтримання конкурентоспроможності роздрібної торговельної мережі на ринку. Логістичні стратегії взаємодіють з стратегіями функціонально іншими, а також займають усі сфери діяльності від постачання ресурсів до збуту готової продукції. За умов ефективного формування та використання логістичних стратегій відбувається підвищення рівня обслуговування клієнтів та зниження всіх витрат, тобто збільшується ефективність діяльності та досягнення цілей торговельної мережі, а саме, з’являються перспективи росту та розвитку господарювання.Документ Функціональна реструктуризація в загальному процесі реструктуризації підприємства(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Кирчата, І. М.В статті розглянуто питання пов’язані з реструктуризацією підприємств, досліджено сутність та визначено місце реструктуризації як інструмента загального процесу реформування підприємства. Предметом дослідження виступає система управління процесом реструктуризації підприємства, орієнтована на підвищення рівня конкурентоспроможності підприємства. Мета роботи обумовила необхідність визначення місця процесу реструктуризації підприємства в ході його реформування. Для вирішення поставлених завдань були використані загальнонаукові та прикладні методи дослідження, а саме: теоретичного узагальнення і систематизації (при дослідженні літературних джерел, понятійного апарату). На основі комплексного дослідження в роботі визначено особливості проведення трансформаційних змін і проблеми адаптації вітчизняних підприємств до ринкових умов господарювання, виявлені специфіка, особливості і характерні риси їх діяльності в ході процесу реструктуризації. Результати досліджень з проблем реструктуризації показують, що її дуже часто ототожнюють с процесами реформування і реорганізаційних змін, оскільки відсутній єдиний підхід до змісту і сутності в термінологічному апараті. Сутність реструктуризації зводиться до того, щоб правильно виділити і розвинути конкурентну перевагу підприємства, при цьому визначитись з першочерговістю в виборі об’єкту функціональної реструктуризації.Документ Основні підходи до створення схеми класифікації змін на підприємстві(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Дмитрієв, І. А.; Курилова, Н. М.Розглянуто підходи щодо класифікації змін за видами, надані вітчизняними і зарубіжними науковцями. З поміж них виділено існуючі класифікаційні ознаки, за якими науковці відносять зміни до конкретного виду. Предметом дослідження виступили основні підходи до виділення класифікаційних ознак змін і визначення їх місця в загальній класифікації по видам. Метою даної статті є дослідження і аналіз існуючих в науковій літературі теоретичних аспектів класифікації видів змін. Дослідження проводилося шляхом аналізу робіт вітчизняних і зарубіжних науковців, які займалися виділенням класифікаційних ознак і віднесенням до них відповідного типу змін. Досліджено і проаналізовано характеристику наданих змін. Відповідно до цього виділено ряд недоліків, які стосувалися наданих класифікацій. Так, в деяких випадках, науковцями було надано види змін з детальною їх характеристикою, але було відсутнє найголовніше – класифікаційна ознака. Деякі науковці надавали класифікацію ряду змін, але види змін при цьому були змішані. Іноді надана характеристика типів змін була надто короткою і замалою, щоб її можна було виділити під окремою класифікаційною ознакою. Це викликало необхідність систематизації існуючих видів змін за класифікаційними ознаками в один загальний підхід. В якості результату роботи автором було узагальнено існуючі види змін і класифікаційні ознаки у вигляді таблиці. В даній таблиці зміни було розділено на три блоки по груповій приналежності: група А - «зміни загального характеру», група В – «зміни, які стосуються діяльності організації, процесів і систем», група С – «зміни, які стосуються людського фактору». Групування змін за приналежністю дозволить полегшити процес виділення змін із загального числа шляхом створення схеми їх шифрування. Як наслідок вона дозволить сформувати архів змін, що може використовуватися підприємством в подальшому при виникнення аналогічної ситуації змін.Документ Формування та реалізація стратегії конкуренції для торгового підприємства(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Огієнко, С. О.; Гонтар, Т. О.Предметом дослідження статті є процес розробки та реалізації стратегії конкуренції торгового підприємства. Об’єктом дослідження є стратегії конкуренції торговельного підприємства. Метою роботи є обґрунтування теоретичної засади формування та реалізації стратегії конкуренції для торгового підприємства. Методичними засадами є використання аналізу порівняння, індукції, дедукції та синтезу у теоретичному обґрунтуванні поняття «стратегія конкуренції». Сферою застосування можуть бути різні торговельні підприємства, які забезпечують населення продовольчими та непродовольчими товарами. Отримано такий висновок: сформоване власне бачення поняття конкурентна стратегія для торгового підприємства - це довгостроковий план, який забезпечує досягнення цілей шляхом використання своїх сильних сторін і можливостей, та слабких сторін конкурентів для задоволення різноманітних потреб споживачів. Одним із пріоритетних завдань управління на торговому підприємстві виступає питання розробки та впровадження стратегій конкуренції. Від того, наскільки ефективною буде обрана та впроваджена стратегія, буде залежати успіх підприємства як на національному, так і міжнародному ринку. Система конкурентних стратегій підприємства тісно пов’язана з іншими стратегіями організації. Проектування стратегій конкуренції має свої особливості для підприємств різних розмірів, сфер діяльності, 144 організаційно-правових форм. Конкурентні стратегії торгових підприємства повинні бути адаптованими до особливостей структури конкурентного середовища, а також до особливостей динаміки ринку. Одночасно з розробкою стратегії конкуренції торговому підприємству необхідно враховувати часовий фактор та соціально-етичний аспект, оскільки вони сприятимуть підвищенню рівня його конкурентоспроможності та привнесуть такі конкурентні переваги як поліпшення іміджу і авторитету компанії, формування позитивного сприйняття бренду, збільшення кількості клієнтів, моральне стимулювання співробітників, можливість соціального впливу.Документ Проблеми логістичного обслуговування клієнтів торговельного підприємства в ланцюзі постачань(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Муромець, Н. Є.; Молчанов, Д. Є.Стаття присвячена науковому обґрунтуванню і розробці теоретичних та методичних засад формування системи логістичного обслуговування споживачів торговельного підприємства в ланцюзі постачань. Уточнено місце і значення обслуговування споживачів в управлінні ланцюгом поста- 92 чань,визначено сутність, елементи та показники системи логістичного обслуговування в діяльності торговельного підприємства, надана оцінка логістичного обслуговування у формуванні партнерських стосунків зі споживачами. Запропоновано методичні підходи щодо здійснення маркетингової оцінки системи логістичного обслуговування: запропоновано способи та ознаки сегментування ринку у дослідженні системи логістичного обслуговування, принципи внутрішнього оцінювання цієї системи. Результати методичних підходів, що запропоновані у статті, впроваджено в діяльності торговельного підприємства шляхом оцінювання системи логістичного обслуговування його клієнтів. Здійснено класифікацію стратегій логістичного обслуговування за ознакою рівня конкурентоспроможності торговельного підприємства;запропоновано критерії вибору стратегії логістичного обслуговування клієнтів та надано рекомендації з обґрунтування оптимального рівня та розробки стандартів логістичного обслуговування.Документ Дослідження методів управління економічним ризиком в діяльності підприємства(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Онісіфорова, В. Ю.В статті розглянуто питання управління економічним ризиком в діяльності підприємства, проаналізовано сутність, особливості використання, переваги та недоліки класичних методів ризикменеджменту. Предметом дослідження є методи управління економічним ризиком підприємства. Метою дослідження є формування переліку головних методів ризик-менеджменту підприємницької діяльності, визначення ефективності їх практичного використання. В статті використано методи аналізу та синтезу при виокремленні підходів до управління економічним ризиком та дослідженні їх сутності; метод логічного аналізу при визначенні переваг та недоліків окремих видів ризик-менеджменту; табличний метод при оформленні результатів проведеного дослідження. Результатом роботи є визначення переліку головних класичних методів управління економічним ризиком в діяльності підприємства, групування їх за сутністю управлінського впливу, виокремлення обмежень застосування методів в практичній діяльності підприємства. Відповідно до проведеного дослідження, головними методами ризик-менеджменту є страхування, хеджування, резервування, розподілення та диверсифікація. Названі методи відрізняються, в першу чергу, за своєю економічною сутністю, яка полягає в передачі ризику третій особі (при страхуванні, хеджуванні та розподіленні) або в залишенні його на власному утриманні (при резервуванні, диверсифікації, мінімізації шляхом керування активами та пасивами). Іншим критерієм класифікації може бути об’єкт управління, в якості якого може виступати ймовірність настання або підлеглість ризику (при хеджуванні, розподіленні, диверсифікації та керуванні активами та пасивами) або чисті втрати внаслідок проявлення ризику (при резервуванні та страхуванні). Відповідно до визначеної сутнісної характеристики методів сформовано перелік недоліків та переваг їх використання.Документ ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ ПРО ЖУРНАЛ(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014)Документ Методичний підхід до оцінювання рівня економічної безпеки підприємства(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Кудрявцева, О. В.Предметом роботи є теоретичні засади оцінювання рівня економічної безпеки підприємства. Метою роботи є розробка методичного підходу до оцінювання рівня економічної безпеки підприємства. З метою одержання обґрунтованих висновків у процесі роботи були використані методи наукової абстракції, аналізу і синтезу – для уточнення сутності комплексного оцінювання економічної безпеки підприємс- 135 тва, а також метод порівняльних характеристик – у процесі співставлення розробленого методичного підходу оцінювання рівня економічної безпеки з існуючими. В роботі визначено сутність економічної безпеки на рівні суб’єкта господарювання. Розглянуто існуючі методичні підходи до визначення її рівня. Розкрито сутність комплексного оцінювання економічної безпеки підприємства. Здійснено обґрунтування і розробку методичного підходу до оцінювання рівня економічної безпеки підприємства, яка враховує наявність системи відповідних показників. Практичне значення одержаних результатів полягає в тому, що основні положення роботи певною мірою можуть бути внеском до економічної теорії обґрунтування економічної безпеки і чинників, що її визначають. Основні методичні результати роботи можуть бути впроваджені у практичну діяльність підприємств. Отже, в роботі запропоновано методичний підхід до оцінювання рівня економічної безпеки підприємства, який полягає в створенні комплексної діагностичної програми забезпечення економічної безпеки та її оперативного регулювання залежно від зміни середовища, які дозволяють здійснити взаємозв’язок, а також інформаційне, методичне, методологічне й аналітичне забезпечення решти складових процесу забезпечення економічної безпеки підприємства.Документ Якість автомобільних пасажирських перевезень як об’єкт управління(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Стогул, О. І.; Дмитрієв, В. І.В статті проаналізовано основні підходи до формування об’єктів управління. Визначено що якість автомобільних пасажирських перевезень формується в границях автомобільного транспортного підприємства (АТП), в ході певних виробничих процесів, але під активним впливом споживача. У ході аналізу виявлено ряд особливостей та специфіку формування «петлі якості» пасажирських перевезень в плані конкретних просторових границь цього об’єкту управління: сутність послуги як товару визначає невід’ємність виробництва і споживання; якість автомобільних пасажирських перевезень як категорія менеджменту якості і об’єкт управління досить динамічна; складно визначитися з критеріями якості такої послуги як автомобільні пасажирські перевезення. Автором запропоновано розвиток класичної «петлі якості» для такої послуги, як автомобільні пасажирські перевезення, та актуалізацією стратегічних підходів до управління якістю. На основі аналізу зовнішнього середовища з урахуванням внутрішніх можливостей визначено загальні стратегії якості продукції підприємства, а саме: формувати необхідний стан якості послуги; утримувати певний рівень якості; розвиток, підвищення рівня якості послуги. Визначено, що якість послуги автомобільних пасажирських перевезень як об’єкт управління це складна комплексна категорія, яка поєднує в собі інтереси цільового споживача, суспільства і виробника послуги, що, в багатьох випадках входять в протиріччя і породжують проблему, яку може бути вирішена в ході управління якістю. В статті визначаються і обґрунтовуються підходи до формування якості автомобільних пасажирських перевезень як об’єкту управління з активізацією стратегічних підходів до управління.Документ Формування конкурентного статусу підприємств торгівлі: чинники впливу(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Павлик, І. Л.Предметом статті є дослідження чинників, які мають значний вплив на забезпечення конкурентоздатності та зміцнення конкурентного статусу підприємств торгівлі. Конкурентний статус відображає ступінь адаптації підприємств торгівлі до постійних змін зовнішнього середовища, спонукає до ефективного використання внутрішніх резервів. Оптимізація стану внутрішнього середовища підприємства залежить від впливу чинників зовнішнього середовища у певний момент часу, що є підґрунтям забезпечення ефективної діяльності підприємства. Дослідження чинників, що впливають на формування конкурентоспроможності та зміцнення конкурентного статусу підприємств торгівлі є важливим аспектом їх господарської діяльності. Інтенсивність прояву чинників залежить від внутрішнього стану підприємства, ефективності використання його ресурсної бази, досконалості системи управління тощо. Рівень конкурентного статусу визначає позицію підприємства у конкурентній боротьбі. Частка підприємства на ринку, відображаючи результати конкурентної боротьби, свідчить про ступінь домінування підприємства на ринку, його вплив на структурні й об’ємні характеристики попиту та пропозиції товарів. Основна мета – дослідити вплив чинників зовнішнього середовища на формування конкурентного статусу підприємств торгівлі. Основним завданням щодо формування та зміцнення конкурентного статусу підприємств торгівлі варто вважати урахування впливу зовнішнього середовища. При визначенні впливу чинників зовнішнього середовища використано монографічний метод; для характеристики критеріїв формування та зміцнення конкурентного статусу підприємств торгівлі застосовано табличний метод. Застосування отриманих результатів на практиці має забезпечити високу економічну ефективність підприємств торгівлі, їх адаптації до функціонування в умовах конкурентного середовища. Сфера застосування результатів – підприємства торгівлі;обґрунтування стратегій формування та зміцнення конкурентного статусу. Основна мета формування та зміцнення конкурентного статусу підприємств торгівлі полягає у необхідності перемогти у конкурентній боротьбі, що зумовлює потребу врахування впливу чинників зовнішнього середовища. Перспективи подальших досліджень мають торкатися проблем формування ефективних організаційно-економічних відносин підприємств торгівлі з суб’єктами ринку.Документ Формування підприємницького середовища в Україні(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Ачкасов, А. Є.; Петрова, В. Ф.; Піонтківський, П. В.У статті розглянуті основні принципи формування ефективного підприємницького середовища в Україні. Проаналізовано місце і роль підприємництва у становленні національної економіки. Наведено статистичні дані, що характеризують динаміку розвитку підприємницького сектора. Визначено структурні зрушення у підприємницькому секторі. Підприємницьке середовище визначено як сукупність умов і факторів, які здійснюють вплив на підприємницький сектор і стають основою дій підприємців щодо розвитку своєї діяльності. Обґрунтовано, що основою підприємницького сектора в Україні є мале підприємництво, яке відіграє визначальну роль у його формуванні. Окреслено роль держави у становленні підприємницького середовища в Україні, розглянуто основні заходи з його розвитку. Представлено аналіз динаміки позицій України у міжнародних рейтингах введення бізнесу та інвестиційного клімату. Визначено, що за останні роки в Україні відбуваються значні динамічні зміни у розвитку підприємницького середовища. Зміни, що відбуваються, сприяють зміцненню позицій України у міжнародних рейтингах умов введення бізнесу. На основі міжнародних рейтингових порівнянь запропоновано основні напрями підвищення ефективності підприємницького середовища: подальше впровадження заходів зі зниження державного тиску на сектор підприємництва, спрощення процедур оформлення земельних ділянок, спрощення процедури ліцензування, створення сприятливих умов започаткування бізнесу. У статті визначено поняття соціального партнерства у підприємницькому секторі, яке базується на поєднанні приватної підприємницької ініціативи і заходів державного впливу на підприємницький сектор. Серед основних принципів соціального партнерства підприємництва і держави виділено поєднання економічних інтересів, прозорість, взаємна відповідальність, соціальна корисність, ефективність.Документ Відвідуваність матчів як показник ефективності управління брендом футбольного клубу(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Островерх, С. А.Мета роботи: дослідження сутності та обґрунтування класифікації показника відвідуваності футбольних матчів, виявлення факторів динаміки та тенденції змін показників відвідуваності. Предмет роботи: відвідуваність футбольних матчів. Результати: обґрунтовано необхідність дослідження показника відвідуваності футбольних матчів як критерію ефективності управління брендом професійного футбольного клубу в умовах тотальної збитковості професійного футболу як найпопулярнішого виду спорту на пострадянському просторі. Розглянуто показник відвідуваності матчів, що характеризує ступінь лояльності уболівальників до бренда футбольного клубу. Досліджено взаємозв’язок відвідуваності матчів та спортивних результатів футбольних клубів України та Російської Федерації. Проаналізовано ступінь лояльності уболівальників футбольних клубів УПЛ (Української Прем’єр-ліги) та РФПЛ (Російської футбольної Прем’єр-ліги). Дано визначення показнику відвідуваності матчів, запропоновано його класифікацію. Виділено фактори відвідуваності матчів футбольних клубів на пострадянському просторі, в результаті аналізу виявлено тенденції щодо динаміки змін показника відвідуваності, зроблено відповідний прогноз. Запропоновано класифікацію показника відвідуваності матчів: середня, загальна, домашня, виїзна, у чемпіонаті, у розіграші кубку, в євро кубках. Виокремлено фактори впливу на динаміку рівня відвідуваності домашніх та виїзних матчів: поточні спортивні результати клубу; пора року, час доби, день тижня, коли проводяться матчі; статус суперника, статус матчу та турніру; місткість стадіону; сила бренда футбольного клубу; віддаленість стадіону суперника, ступінь його відомості та популярності. Метод проведення роботи: системний аналіз. Результати дослідження можна застосовувати в сфері управління підприємствами, що здійснюють економічну діяльність у сфері спорту.Документ Особливості формування системи індикаторів розвитку кризових явищ на підприємстві(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Животенко, В. О.Постійний розвиток ринкового середовища та зміна ринкової кон’юнктури призводить до поглиблення кризових явищ на підприємствах з низьким рівнем конкурентоспроможності. Забезпечення високого рівня конкурентоспроможності можливе лише за рахунок формування нової концепції протистояння формуванню та розвитку кризових явищ з орієнтацією не лише на внутрішні можливості підприємства, а й на зовнішні чинники впливу у перспективі. Основоположним елементом такої концепції слід вважати ефективне використання системи індикаторів розвитку кризових явищ на підприємстві. Виходячи з цього, слід зазначити, що актуальною є проблема науково-методичного підґрунтя фор- 163 мування системи індикаторів розвитку кризових явищ, їх формування та розвитку, ефективного створення протекціоністських бар’єрів та розробки методів підвищення ефективності їх формування та використання для забезпечення стійкого розвитку та підвищення конкурентоспроможності підприємств національної економіки. Відповідно до назви статті, предметом дослідження є процес формування системи індикаторів розвитку кризових явищ на підприємстві. Метою статті є визначення індикаторів розвитку кризових явищ на підприємствах та особливостей їх формування. У статті розглянуто проблеми та особливості формування системи індикаторів розвитку кризових явищ на підприємстві. Визначено, що проблема формування та розвитку кризових явищ на підприємствах стоїть дуже гостро та потребує розробки ефективних управлінських рішень. За результатами статті сформовано групи показників конфліктності, які виступають індикаторами формування та розвитку кризових явищ. Крім цього, дані показники можуть виступати і бар’єрами розвитку кризових явищ, шляхом їх зміцнення, через призму створення необхідного запасу фінансової стійкості. Запропонована система індикаторів може використовуватися на підприємствах різних галузей національної економіки, як важкої так і легкої промисловості.Документ Методичні підходи до діагностики середовища вітчизняних газотранспортних підприємств в контексті забезпечення їх подальшого розвитку(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Запухляк, І. Б.Діагностика середовища функціонування підприємства, в межах якої системно аналізуються компоненти глобального та макрохарактеру, фактори ближнього зовнішнього середовища та ресурсного потенціалу підприємства (внутрішні можливості) є вихідним етапом дослідження та прогнозування напрямів розвитку підприємства. Після завершення цього етапу створюється інформаційна база, що дозволяє ґрунтовно виконати процес формування стратегічних цілей та альтернатив розвитку підприємства. В економічній літературі розроблено та запропоновано широкий арсенал методів оцінки стану зовнішнього середовища, які можуть бути агреговані у зазначені нижче групи: методи прогнозування, методи оцінки наслідків, експертні методи. Наведені методи широко використовуються у світовій практиці для виявлення характеру та сили впливу факторів середовища на функціонування підприємства та прогнозування напрямів його подальшого розвитку. Тому виникала необхідність у адаптації деяких з наведених методів для здійснення оцінки факторів зовнішнього середовища на функціонування та розвиток вітчизняних газотранспортних підприємств з врахуванням особливостей їх функціонування. Метою дослідження є вивчення методів діагностики середовища підприємства та обґрунтування їх застосування для діагностики дальнього, ближнього та внутрішнього середовища вітчизняних газотранспортних підприємств з врахуванням галузевих, технологічних, економічних та ін. особливостей їх функціонування. Це сприятиме виявленню як зовнішніх, так і внутрішніх потенційних можливостей для розвитку вітчизняних газотранспортних підприємств, або ж дозволить знизити ризики від негативного впливу факторів середовища на їх функціонування. Запропоновано здійснювати діагностування середовища функціонування та розвитку вітчизняних газотранспортних підприємств в наступній послідовності: І етап – діагностика факторів дальнього сере- 159 довища (макросередовища). В основу дослідження впливу факторів макросередовища покладено STEEPLEаналіз; ІІ етап – діагностика факторів ближнього середовища (мікросередовища) на основі здійснення аналізу галузі та проведення SWOT-аналізу; ІІІ етап – порівняльний аналіз вітчизняних газотранспортних підприємств та інших газотранспортних підприємств – партнерів/конкурентів, які є найважливішою компонентою ближнього середовища їх функціонування, на основі процесного бенчмаркінгу; IV етап – діагностика внутрішніх факторів, що впливають на розвиток підприємства на основі застосування моделі аналізу McKinsey 7S. Аналітичне дослідження компонент зовнішнього та внутрішнього середовища вітчизняних газотранспортних підприємств дозволить окреслити загальні напрями їх розвитку у взаємозв’язку із світовими тенденціями розвитку ринку газу, з’ясувати проблеми і перспективи розвитку вітчизняної нафтогазової галузі, виявити внутрішні джерела розвитку підприємства.Документ Проблеми розвитку системи лізингу в Україні(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Машлякевич, А. О.Кризисна ситуація в економіці України загрожує будь-якому підприємству фінансовими проблемами. Однією з ключових проблем розвитку підприємництва України є відновлення й розвиток економічного потенціалу, здатного забезпечити виробництво продукції орієнтоване на діяльність в умовах сучасних ринкових відносин. Одним з найважливіших факторів розвитку є реновація основних засобів на підприємствах різних галузей за допомогою лізингових послуг і операцій. Предметом статті являється проблематика формування та функціонування механізмів розвитку лізингових відносин. Мета - це аналіз стану лізингу в Україні, виявлення проблематики формування та функціонування механізмів розвитку лізингових відносин у різних сферах, а також визначити фактори, за рахунок яких забезпечується підвищення ефективності виробництва при використанні лізингових відносин. Сфера застосування - підприємства України будь-якої галузі виробництва. Висновки: Освоєння лізингу як особливої форми орендних відносин відбувається в умовах низької інвестиційної активності. Незважаючи на це, існують певні передумови для вирішення цієї проблеми. Для цього, в умовах, коли звернення до банківського кредиту ускладнене, особливо для малого бізнесу, необхідно активніше переходити від традиційного механізму відновлення основних засобів до пошуку інших перспективних видів фінансування, одним з яких є лізингова діяльність. Стан справ в українській економіці показує, що використання цієї форми забезпечення виробників будь-якої продукції основними фондами буде сприяти формуванню лізингового ринку, що може вплинути на відродження й розвиток економічного потенціалу нашої країни.