Випуск 106
Постійне посилання зібранняhttps://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/21915
Переглянути
Перегляд Випуск 106 за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 21
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Особливості інформаційно-керуючої системи гібридних силових установок автомобіля(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Бажинова, Т. О.; Bazhynova, TetianaЗапропоновано модуль синтезу оптимальних програм для отримання єдиної програми об’єкта. Динаміка керованого процесу подана як багатозонна модель. Модуль працює на підставі методики стикування складників багатозонної моделі. Унаслідок кожної зміни стану функціонування в реальному часі розраховується нове оптимальне керування для наявних показників задачі оптимального керування (ЗОК) на поточний момент часу. Математичне забезпечення режиму «рекуперація» використовує методи штучного інтелекту, що також дає змогу ухвалювати рішення щодо керування вантажно-швидкісним режимом силової установки, які важко формалізуються, у реальному режимі часу.Документ Вплив конструктивних особливостей розпилювача паливної форсунки на процес упорскування дизельного палива(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Афонін, В. М.; Afonin, Valentyn; Воронков, О. І.; Voronkov, Oleksandr; Авраменко, А. М.; Avramenko, Andrii; Воробйов, Д. В.; Vorobyov, DmytroНаведено результати порівняльного чисельного моделювання з оцінювання впливу кількості та діаметра соплових отворів розпилювача паливної форсунки транспортного дизе-льного двигуна типу 6Ч 15/15 на процес упорскування палива. Для проведення чисельного моде-лювання було сформовано геометрію проточної частини розпилювача паливної форсунки (штатний та модернізований варіанти). У штатного варіанта – сім соплових отворів діаме-тром 0,25 мм, рівномірно розташованих щодо осі розпилювача, а в модернізованого – чотири отвори діаметром 0,3 мм на штатному місці, рівномірно розташованих щодо осі розпилюва-ча, та додатково – чотири отвори діаметром 0,2 мм зверху (у ділянці запірного конуса), рів-номірно розташованих щодо осі розпилювача, але з поворотом навколо осі розпилювача на 45 градусів щодо нижніх отворів. Результати показали, що використання двох рядів соплових отворів різного діаметра для розпилювача паливної форсунки транспортного дизельного дви-гуна дає змогу ефективно організувати процес упорскування палива.Документ Загальні відомості про журнал(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024)Документ Аналіз новітньої конструкції аксіально-поршневих гідромашин зі зниженими втратами тертя та витоків(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Аврунін, Г. А.; Avrunin, Grygoriy; Глушкова, Д. Б.; Hlushkova, Diana; Подригало, М. А.; Podrigalo, Mikhail; Поторока, А. В.; Potoroka, AnatolyРозглянута конструкція новітніх аксіально-поршневих гідромашин з плаваючими циліндрами моделі Innas. Це розроблення завдяки суттєвому зниженню втрат тертя та витоків дає можливості створення гідроприводів з підвищеними технічними характеристи-ками. Проаналізовані результати порівняльних випробувань гідромашин. Матеріали будуть корисними для спеціалістів машинобудівного профілю.Документ Енергосилові особливості фрикційого термомеханічного оброблення (ФТМО) сталевих виробів та вплив на стан їх поверхневої структури(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Волков, О. О.; Volkov, Oleh; Краєвська, Ж. В.; Kraievska, ZhannaНауково-практичний напрям зміцнення поверхні за допомогою тертя є актуальним. Таке зміцнення може бути досягнуте за допомогою різних методів, залежно від конкретних вимог і умов використання. Існують деякі підходи до зміцнення поверхні з використанням тертя, зокрема із застосуванням методу ФТМО. У статті розглянуто вплив енергосилових особливостей фрикційного термомеханічного оброблення сталевих виробів (ФТМО) на стан їх поверхневої структури.Документ Розроблення алгоритму визначення товщини конструктивних шарів дорожнього одягу та пошуку локальних вкраплень методами підповерхневої георадіолокації(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Батракова, А. Г.; Batrakova, Angelika; Дорожко, Є. В.; Dorozhko, Yevhen; Урдзік, С. М.; Urdzik, Serhii; Шелкова, І. С.; Shelkova, IrynaУ статті запропоновано метод реєстрації відбиття надширокосмугових імпульсних сигналів георадара на різних поляризаціях та описано процедуру оброблення георадарних показників під час розв’язання завдань товщинометрії та дефектоскопії нежорсткого дорожнього одягу з підповерхневими неоднорідностями та слабкоконтрастними шарами. Емпіричні дослідження підтвердили ефективність запропонованого методу та алгоритму. Сукупність досягнутих результатів підвищує точність визначення товщини шарів і позиціонування підповерхневих неоднорідностей.Документ Статистичне моделювання кваліметричних показників універсальних гідравлічних екскаваторів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Кириченко, І. Г.; Kyrychenko, Igor; Ковалевський, С. Г.; Kovalevskyi, Serhii; Хачатурян, С. Л.; Khachaturyan, SerhiiУ статі розглянуто результати досліджень перспектив і тенденції розвитку сучасного екскаваторобудування на базі аналізу кваліметричних показників машин, що виробляють всесвітньо відомі фірми, компанії та корпорації. Подано результати статистичного моделювання типорозмірних рядів будівельних гідравлічних екскаваторів і отримано кореляційні залежності.Документ Екологічні обмеження використання сонячної енергії у Карпатському регіоні(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Редько, А. І.; Redko, Andrii; Адаменко, Я. О.; Adamenko, YaroslavМетою роботи є дослідження екологічних обмежень використання сонячної енергії у Кар-патському регіоні України. Визначено основні обмеження, які впливають на ареал розміщення сонячних електростанцій, що розглядаються під час стратегічного екологічного аналізу та обґрунтовуються в розрахунковий спосіб у процесі процедури дослідження впливу на довкілля. Під час досліджень отримав подальший розвиток регресійний аналіз залежності кількості виробленої електроенергії експеримента-льною сонячною електростанцією в Івано-Франківському національному технічному університеті наф-ти і газу від метеорологічних параметрів за допомогою статистичного оброблення спостережень. Отримані значимі закономірності можна буде застосувати для обґрунтування екологічних обмежень під час використання сонячної енергії для м. Івано-Франківська.Документ Аналіз процесу застосування цементно-піщаних розчинів під час відновлення дорожніх водопропускних споруд із використанням металевих гофрованих конструкцій(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Гаркуша, М. В.; Harkusha, MykolaНа сьогодні процес відновлення дорожніх водопропускних споруд із застосуванням металевих гофрованих конструкцій є актуальним та необхідним, оскільки вони перебувають у складних умовах експлуатації, що є причиною їх передчасного руйнування. У роботі розглянуто найбільш поширені моделі, що описують течію звичайної цементобетонної суміші (цементно-піщаного розчину). Наведено підхід із визначення втрати тиску в процесі заповнення міжтрубного зазору. Подано аналіз застосування цементно-піщаних розчинів під час відновлення дорожніх водопропускних споруд із застосуванням металевих гофрованих конструкцій. На основі цього аналізу визначено залежність динамічної в’язкості від складу суміші та водоцементного співвідношення. У роботі запропоновано загальні положення відновлення дорожніх водопропускних споруд із застосуванням металевих гофрованих конструкцій зі встановленням вимог до цементно-піщаного розчину.Документ Довготривала міцність бітуму в процесі склування(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Маляр, В. В.; Maliar, VolodymyrЕкспериментально досліджено довготривалу міцність бітуму різних структурних типів у твердому стані. Установлено, що залежності довговічності за низьких температур описують рівнянням Журкова. Характер зміни положення залежностей вказує на наявність додаткових температурних напружень у процесі склування через складну нерегулярну структуру в’яжучого. Фрактографічний аналіз підтвердив цю інформацію. Наповнення бітуму мінеральними порошками впорядковує його структуру, зменшує температурні напруження під час склування та підвищує довготривалу міцність.Документ Структурний стан та фізико-механічні властивості багатошарових вакуумно-дугових Ti/TiN-покриттів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Сердюк, І. В.; Serdiuk, Іryna Vitaliivna; Столбовий, В. О.; Stolbovyi, Viacheslav Oleksandrovich; Андреєв, А. О.; Аndreev, Аnatolij Opanasovich; Горбань, В. Ф.; Gorban, Viktor Fedorovich; Кривошапка, Р. В.; Кryvoshapka, Ruslan VasilievichПідвищення ресурсу праці різального інструменту в умовах знакозмінного наван-таження має велике значення, оскільки впливає не тільки на собівартість продукції, але й на конкурентоспроможність підприємства. У роботі було здійснено дослідження структурного стану та фізико-механічних властивостей багатошарових вакуумно-дугових Ti/TiN-покриттів для підвищення тріщиностійкості зносостійких покриттів.Документ Проєктна пропозиція щодо реконструкції перехрестя на проспекті Науки та вул. Культури в м. Харкові(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Селіхова, Я. В.; Selikhova, YanaУ роботі наведено аналіз поточної ситуації на перехресті, зокрема транспортних потоків та аварійності. Також розглянуто варіант реконструкції з огляду на різні підходи до організації руху та обмеження простору. Подано рекомендації щодо впровадження нових технологій для підвищення ефективності управління транспортним рухом. Окрему увагу при-ділено питанням екологічної сталості проєкту та його впливу на міське середовище.Документ Аналіз напружено-деформованого стану конструкції дорожнього одягу залежно від розташування навантаження співвідносно країв комбінованої плити(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Батракова, А. Г.; Batrakova, Angelika; Дорожко, Є. В.; Dorozhko, Yevhen; Урдзік, С. М.; Urdzik, Sergey; Шелкова, І. С.; Shelkova, IrynaНаявні методи розрахування не враховують особливості напружено-деформованого стану асфальтобетонного шару на жорсткій основі у вигляді цементобетонних плит за різних умов навантаження, зокрема таких, як середина, край чи кут плити. Здійс-нено моделювання напружено-деформованого стану дорожнього одягу методом скінченних елементів за допомогою програмного комплексу ANSYS, досліджено три варіанти розміщення транспортного навантаження: в центрі плити, на її краю та в куті. Здійснено порівняльний аналіз напружено-деформованого стану шарів дорожнього одягу для цих варіантів наванта-ження та проаналізовано отримані результати з порівняння з вже відомими рішеннями.Документ Безбар’єрний простір великих міст(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Шашенко, О. М.; Shashenko, Oleksandr; Григор’єв, О. Є.; Hryhoriev, Oleksii; Скобенко, О. В.; Skobenko, Oleksandr; Кулівар, В. В.; Kulivar, ViacheslavУ статті розглянуто проблему створення безбар’єрного доступу до благ цивілізації групи населення з обмеженими можливостями. Розглянуто перспективи урбанізації населення, причини, які цьому сприяють, та збільшення кількості осіб з інвалідністю внаслідок воєнних дій. Наголошено на тому, що розглянута в статті проблема насамперед стосується великих міст як джерел надання комунікативних послуг. Наведено приклади реалізації політики держави щодо забезпечення прав населення на отримання різних послуг завдяки покращенню наявної та нової інфраструктури.Документ Поліпшення показників якості чавунних прокатних валків(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Глушкова, Д. Б.; Hlushkova, Diana; Волчук, В. М.; Volchuk, VolodymyrДеякі властивості металу за своєю фізичною природою мають протилежні тренди зростання, наприклад, збільшення показників твердості залізо-вуглецевих сплавів суперечить зростанню пластичності та зменшенню показників крихкості. Залежно від цього постає за-вдання оцінювання ділянки, яку можна надалі називати зоною поєднання властивостей (комп-ромісу). Матеріалом для цього дослідження обрано сортопрокатні валки виконання СШХН (вибірка проводилася з огляду на 283 плавки, що мають загальну масу понад 800 тонн). Для чавунних валків виробництва СШХН визначена зона компромісу поєднує ділянки допусти-мих чисельних значень кожної властивості: σВ=240–460 МПа, σЗГИН=330–940 МПа, КС=9–33 кДж/м2, HSD=40–60, зважаючи на весь діапазон заданих умов охолодження в мета-левих формах. Реалізація зазначеного методу дає змогу встановлювати пріоритети на необ-хідний для споживача комплекс механічних характеристик валка, оцінювати та прогнозувати зміни параметрів технологічного процесу та реалізовувати, якщо необхідно, автоматичне коригування елементів хімічного складу.Документ Застосування фрактального аналізу для оцінювання впливу електроіскрового легування на показники терміну експлуатації деталей гідромолота(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Глушкова, Д. Б.; Волчук, В. М.; Hlushkova, Diana; Volchuk, VolodymyrДослідження впливу структури на механічні властивості деталей гідромолота, отриманих із застосуванням багатоманітних підходів поверхневого зміцнення, і вибір ефекти-вного підходу до збільшення терміну експлуатації цих деталей є актуальним завданням. Зміц-нення корпусу та бойка гідромолота здійснювалось способом електроіскрового легування з метою захисту від корозії, зношення, налипання на поверхню контактуючих матеріалів. Ви-значено, що на поверхнях корпусу та втулки, що зміцнювалися електроіскровим легуванням, отримано легований шар, який має товщину 10–40 мкм і визначається показниками твердості за Віккерсом, що дорівнюють 600–650 одиницям. Отримані фрактальні моделі, які можна визначити як базу знань для контролю показників міцності корпусу бойка, що дозволяють ко-нтролювати його залишковий ресурс у процесі експлуатації. Визначено, що показники міцності деталей збільшуються у разі підвищення показників фрактальної розмірності сорбітної скла-дової, оскільки вона має кращі показники міцності,як порівняти з вихідною ферито-перлітною структурою.Документ Визначення необхідної кількості доданого розчинника (Н2О) для отримання заданої густини електроліту(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Зіпунніков, М. М.; Zipunnikov, Mykola Mykolayovych; Внукова, Н. В.; Vnukova, Natalia Volodymyrivna; Котенко, А. Л.; Kotenko, Anatolii LeonidovychУ статті запропоновано спосіб визначення кількості води, яку необхідно додати для отримання заданої густини електроліту. Розглянуто спосіб розрахунку об’єму та маси води, необхідної для розведення розчину електроліту до заданої густини. Цей розрахунок дає змогу в перевірити результати вимірювань концентрації електроліту та виконати розрахунок необхід-ної густини електроліту з огляду на додавання розчинника (Н2О).Документ Аналіз та обг'рунтування вибору структури даних для завдань управління управління транспортними потоками(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Грицук, В. Ю.; Hritsuk, ValeriiУ статті розглядається критична потреба в інноваційних рішеннях для підвищення ефективності управління транспортними потоками, запропоновано комплексне дослідження функції масивів даних для вирішення проблеми міської мобільності. Узагальнюючи інформацію з різних джерел, стаття має на меті надати цілісне розуміння теоретичних основ, практичного застосування та нових тенденцій у використанні наборів даних для оптимізації дорожнього руху. У статті розглядаються теоретичні засади, застосування динамічних масивів та розвиток управління даними про дорожній рух. Результати демонструють трансформаційний вплив динамічних масивів на управління транспортними потоками. Практична цінність роботи полягає в її потенціалі для інформування містобудівників і розробників технологій про трансформаційні можливості наборів даних. У роботі подано структуроване дослідження наборів даних в управлінні транспортними потоками, пропонуються ідеї, які сприяють можливій інтеграції інтелектуальних рішень для дорожнього руху.Документ Моделювання напружено-деформованого стану конструкції дорожнього одягу з огляду на сумісну дію вертикального тиску та горизонтальної сили від транспортних засобів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Батракова, А. Г.; Batrakova, Angelika; Дорожко, Є. В.; Dorozhko, Yevhen; Урдзік, С. М.; Urdzik, Sergey; Шелкова, І. С.; Shelkova, IrynaПодано результати досліджень щодо визначення напружено-деформованого стану різних конструкцій дорожнього одягу, що складається з асфальтобетонного покриття на цементобетонній плиті, від дії транспортного навантаження та здійснено їхній аналіз. Наведено результати аналізу літературних даних щодо переваги використання жорсткого дорожнього одягу з порівняння з нежорстким за умов постійного збільшення інтенсивності руху та навантаження від транспортних засобів. Визначення напружено-деформованого стану асфальтобетонних шарів на цементобетонних плитах під дією вертикального тиску від транспортних засобів та горизонтальної сили від тягового зусилля чи гальмування транспортних засобів здійснено за допомогою методу кінцевих елементів. Аналіз результатів моделювання дозволив визначити вплив модулів пружності конструктивних шарів, товщин шарів та умов руху транспортного засобу (величини горизонтальної сили) на закономірності зміни напружено-деформованого стану асфальтобетонного шару на цементобетонній плиті.Документ Визначення пластичності литих асфальтобетонних сумішей методом Люєра(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Пиріг, Я. І.; Pyrig, Yan; Оксак, С. В.; Oksak, Serhii; Ільїн, Я. В.; Iliyn, Iaroslav; Місніченко, С. О.; Misnichenko, SerhiiУ статті розглянуто особливості експериментального визначення технологічної пластичності литих асфальтобетонних сумішей методом Люєра, наведено конструкцію приладу та методику визначення показника пластичності. На основі експериментальних показників встановлено чутливість виявлення пластичності литих асфальтобетонних сумішей, визначених методом Люєра, до гранулометричного складу сумішей та кількості бітумного в’яжучого.