2017
Постійне посилання зібранняhttps://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/2232
Переглянути
Перегляд 2017 за Ключові слова "656.072"
Зараз показуємо 1 - 6 з 6
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Визначення попиту на послуги пасажирського маршрутного транспорту в середнiх мiстах(2017) Гончаренко, Сергiй ЮрiйовичДисертація присвячена вирішенню науково-прикладної задачі визначення попиту на послуги міського пасажирського транспорту в середніх містах на основі результатів вибіркових обстежень на маршрутній мережі табличним методом. В роботі розроблено новий науковий підхід до формування матриць маршрутних кореспонденцій на основі вибіркового обстеження та імітаційної моделі, який на відміну від існуючих, дозволяє статистично обґрунтувати кількість необхідних спостережень для забезпечення заданого рівня достовірності даних. Поряд з цим розроблено новий метод визначення місць пересадки пасажирів на маршрутній мережі на основі даних про пасажирообмін зупиночних пунктів, який на відміну від існуючих, дозволяє з заданою ймовірністю аналітично локалізувати місця пересадки шляхом врахування амплітуди коливань пасажирообміну. В роботі приділено увагу удосконаленню підходу до моделювання попиту на транспортне обслуговування за рахунок розробленого способу агрегування маршрутних матриць кореспонденцій. Отримали подальший розвиток методи формування моделі попиту пасажирів на пересування на основі результатів обстеження міських маршрутів табличним методом. В першому розділі дисертаційної роботи виконано аналітичні дослідження щодо сучасних методів визначення попиту на основі моделювання та натурних обстежень. Приділено увагу виявленню особливостей транспортної 3 інфраструктури середніх міст України. Визначено, що для середніх міст немає спеціально розробленого підходу до формування даних про попит на транспортне обслуговування населення, який би гарантував високу достовірність результуючих даних та враховував специфіку формування маршрутних мереж в середніх містах. Сформовано напрямок дослідження – застосування натурних методів обстеження з використанням інструментарію теорії ймовірностей та математичної статистики для оцінки можливості проведення не суцільних, а вибіркових замірів на маршрутній мережі середнього міста. В рамках теоретичних досліджень на першому етапі проведено математичну формалізацію попиту на транспортне обслуговування населення середніх міст. На основі аналітичних досліджень зроблено висновок про застосування найбільш поширеного способу представлення попиту на пересування, а саме – матриці мережевих кореспонденцій. В зв’язку з цим в рамках математичної формалізації запропоновано розглядати мережеву матрицю пересувань, як функцію від загальної сукупності маршрутних матриць кореспонденцій та коефіцієнта пересадковості. Таким чином вирішувану задачу розділено на два умовні напрямки: визначення сукупності матриць маршрутних кореспонденцій та оцінку значення коефіцієнту пересадковості для середнього міста. При цьому важливим питанням є збереження високої достовірності вихідних даних та точність підсумкового прогнозу пересувань по мережі. Відомо, що застосування натурних методів обстеження пересувань гарантують заявлені вимоги, однак їх трудомісткість є одною з ключових характеристик, яка ускладнює застосування зазначених методів на всій маршрутній мережі середнього міста. На основі цього розроблено методику вибіркових обстежень табличним методом, яка гарантує збереження високої достовірності даних при заданому рівні довірчої імовірності. Отримано математичну модель, за допомогою якої виконується оцінка достатньої кількості замірів по маршрутах. В якості одиниці спостережень застосовується пасажирообмін зупиночних пунктів, який дозволяє дослідити характер формування місткостей зупиночних пунктів. Теоретично обґрунтовано, що цей показник є випадковою величиною 4 розподіленою за законом Пуассона. Також аналітично доведено, що при зростанні інтенсивності підходу пасажирів на зупиночні пункти, виконується перетворення закону Пуассону до нормального закону розподілу. Цю особливість застосовано для побудови довірчого інтервалу місткостей зупиночних пунктів та проведення оцінки відносної похибки вибіркового обстеження. На основі отриманих даних про місткості зупиночних пунктів запропоновано ймовірнісним методом визначати величини рейсових кореспонденцій, для чого розроблено математичну модель. Вона базується на даних про накопичену кількість пасажирів, які ввійшли до транспортного засобу, який рухається до певної зупинки (зупинки закінчення пересування для досліджуваної пасажирської кореспонденції). Теоретичні дослідження виконання пересадок пасажирами під час пересувань маршрутними мережами середніх міст також базуються на результатах вибіркових обстежень табличним методом та характеристиках зупиночних пунктів. В рамках цього напрямку досліджень виконано формалізацію можливих варіантів пересадок на маршрутній мережі та висунуто гіпотезу, що індикатором виконання процесу пересадки на мережі може бути амплітуда зміни величин пасажиропотоків по маршрутах. Застосування характеристик місткостей зупиночних пунктів в цьому випадку також слугували основою для побудови довірчого інтервалу (права границя), вихід за межи якого передбачає наявність суттєвої зміни в пасажиропотоці маршруту та є підґрунтям для локалізації можливого місця виконання пересадки пасажирами. Таким чином, розроблено метод визначення матриць маршрутних кореспонденцій (на основі результатів моделювання рейсових кореспонденцій) та метод оцінки значення коефіцієнту пересадковості. На основі цього розроблено методику агрегування матриці мережевих кореспонденцій по маршрутним матрицям пересувань з процедурою корегуванням агрегованих значень по коефіцієнту пересадковості. В рамках експериментальних досліджень (третій розділ дисертаційної роботи) виконано перевірку теоретичних гіпотез та моделей на двох містах України, які відносяться до категорії «середніх»: м. Охтирка (Сумська область) 5 та м. Олександрія (Кіровоградська область). Було застосовано елементи натурних досліджень, а саме апробація методу вибіркового обстеження табличним методом. Поряд з цим використовувались методи побудови транспортних моделей в програмному продукті PTV Visum. Обробка статистичної інформації результатів натурних обстежень підтвердила гіпотезу про розподіл місткостей зупиночних пунктів за законом Пуассона. Отримані чисельні характеристики параметру закону розподілу для зупиночних пунктів стали основою для виконання процедури імітаційного моделювання місткостей зупиночних пунктів по рейсах, які не потрапили в вибіркову сукупність, сформовану в результаті вибіркових натурних обстежень на мережі. Таким чином розроблено та апробовано на реальних об’єктах процедуру формування генеральної сукупності даних про пасажирообмін зупиночних пунктів за весь день роботи міського маршрутного транспорту на основі вибіркових замірів на маршрутній мережі середнього міста. Другим блоком експериментальних досліджень стало визначення чисельних значень коефіцієнтів пересадковості в м. Охтирка та м. Олександрія. Для цього визначено матрицю перетинів трас маршрутів окремо по кожному з зазначених міст, та згідно з моделями другого розділу виконано побудову довірчих інтервалів по зупиночних пунктах для кожного рейсу, які було обстежено в рамках проведення табличних обстежень. В результаті виконання описаних процедур локалізовано зупиночні пункти в м. Охтирка та м. Олександрія, які є пересадковими вузлами на маршрутних мережах. На них проведено натурні обстеження пасажирообміну пасажирів та виконано оцінку кількості пересувань, які виконуються з пересадками. Це стало основою для розрахунку значень коефіцієнту пересадковості окремо для кожного міста. Отримані чисельні значення характеризуються однаковою тенденцією – наближені до одиниці, тобто зафіксований відсоток пересувань з пересадками є суттєво меншим в порівнянні з загальною сукупністю пересувань. В рамках четвертого (заключного) розділу дисертаційної роботи проведено імітаційне моделювання рейсових кореспонденцій та агрегування матриці мережевих кореспонденцій. Для виконання процедури агрегування 6 виконано формування транспортних районів та визначено приналежність кожного зупиночного пункту до певного транспортного району. Виконання даного процесу базувалось на оцінці ступеню відхилення двомірних координат зупиночних пунктів від двомірних координат дислокації центрів транспортних районів. На наступному кроці розроблено алгоритм формування матриці мережевих кореспонденцій з загальної сукупності маршрутних матриць кореспонденцій. Алгоритм програмно його реалізовано в Visual Basic Application for MS Excel. В результаті отримано матрицю мережевих кореспонденцій для м. Охтирка та м. Олександрія, на основі яких проведено дослідження закономірностей формування попиту на послуги громадського пасажирського транспорту в середніх містах. Після статистичної обробки даних з матриць кореспонденцій перевірено гіпотезу про підпорядкованність дальності пересувань населення середніх міст гамма закону. Гіпотезу для обох зазначених вище міст не було спростовано. Поряд з отриманими закономірностями формування попиту на послуги громадського пасажирського транспорту в середніх містах в рамках аналізу досліджень приділено увагу оцінці рівня зміни трудомісткості обстежень при використанні розробленого вибіркового методу. Визначено, що застосовані методи дозволяють скоротити трудомісткість обстеження більше ніж на 60 відсотків (в порівнянні з суцільним обстеженням).Документ Визначення попиту на послуги пасажирського маршрутного транспорту в середнiх мiстах(2017) Гончаренко, Сергiй ЮрiйовичДисертація присвячена вирішенню науково-прикладної задачі визначення попиту на послуги міського пасажирського транспорту в середніх містах на основі результатів вибіркових натурних обстежень на маршрутній мережі табличним методом. У роботі розроблено методику отримання матриці мережевих пасажирських кореспонденцій на основі результатів натурних обстежень на маршрутній мережі міста. Результати натурних замірів пасажирообміну зупиночних пунктів маршрутних систем середніх міст слугували основою для визначення закономірностей розподілу місткостей зупинок за відправленням та прибуттям. Теоретично та експериментально доведено, що ці характеристики можуть бути описані законом Пуассону. Побудовано моделі рейсових кореспонденцій, які ґрунтуються на обсягах відправлення, прибуття пасажирів на зупиночні пункти та отримуються на основі результатів імітаційного моделювання. Розроблено методику локалізації місць пересадки пасажирів на маршрутній мережі середнього міста, що передбачає перевірку гіпотези про статистичну суттєвість коливань обсягів відправлень та прибуття пасажирів на зупиночні пункти по маршрутах. В роботі побудовано алгоритм трансформації маршрутної матриці кореспонденцій у мережеву з подальшим агрегуванням отриманих матриць в загальну мережеву матрицю міста за день роботи міського пасажирського транспорту. Визначено закономірності формування попиту на послуги міського пасажирського транспорту в середніх містах. Встановлено, що розподіл кореспонденцій по дальності пересування в маршрутній мережі середнього міста описується гамма законом. Розроблено методику оцінки рівня похибки вибіркового обстеження та визначення скорочення трудомісткості замірів на маршрутній мережі середнього міста. Розроблені моделі та методики мають практичну значимість і були використані під час розробки раціональних варіантів маршрутних мереж міського пасажирського транспорту Охтирки та Олександрії.Документ Закономiрностi функцiонування системи мiського пасажирського транспорту мiста Кабул(2017) Акбар, Джан ПоладДисертація присвячена вирішенню науково-прикладної задачі визначення попиту на послуги міського пасажирського транспорту в середніх містах на основі результатів вибіркових натурних обстежень на маршрутній мережі табличним методом. У роботі розроблено методику отримання матриці мережевих пасажирських кореспонденцій на основі результатів натурних обстежень на маршрутній мережі міста. Результати натурних замірів пасажирообміну зупиночних пунктів маршрутних систем середніх міст слугували основою для визначення закономірностей розподілу місткостей зупинок за відправленням та прибуттям. Теоретично та експериментально доведено, що ці характеристики можуть бути описані законом Пуассону. Побудовано моделі рейсових кореспонденцій, які ґрунтуються на обсягах відправлення, прибуття пасажирів на зупиночні пункти та отримуються на основі результатів імітаційного моделювання. Розроблено методику локалізації місць пересадки пасажирів на маршрутній мережі середнього міста, що передбачає перевірку гіпотези про статистичну суттєвість коливань обсягів відправлень та прибуття пасажирів на зупиночні пункти по маршрутах. В роботі побудовано алгоритм трансформації маршрутної матриці кореспонденцій у мережеву з подальшим агрегуванням отриманих матриць в загальну мережеву матрицю міста за день роботи міського пасажирського транспорту. Визначено закономірності формування попиту на послуги міського пасажирського транспорту в середніх містах. Встановлено, що розподіл кореспонденцій по дальності пересування в маршрутній мережі середнього міста описується гамма законом. Розроблено методику оцінки рівня похибки вибіркового обстеження та визначення скорочення трудомісткості замірів на маршрутній мережі середнього міста. Розроблені моделі та методики мають практичну значимість і були використані під час розробки раціональних варіантів маршрутних мереж міського пасажирського транспорту Охтирки та Олександрії.Документ Закономiрностi функцiонування системи мiського пасажирського транспорту мiста Кабул(2017) Акбар, Джан ПоладДисертаційна робота присвячена вирішенню науково-прикладної задачі підвищення ефективності функціонування системи міського пасажирського транспорту на підставі обліку сформованих закономірностей транспортного обслуговування населення міста Кабул. Перший розділ дисертаційної роботи присвячений аналізу існуючих умов функціонування системи міського пасажирського транспорту міста Кабул, сучасних методів збору вихідної інформації для розробки заходів щодо підвищення ефективності функціонування міського пасажирського транспорту, існуючих моделей і методик формування матриць пасажирських кореспонденцій та критеріїв оцінки ефективності функціонування маршрутних систем міського пасажирського транспорту. За результатами виконання першого розділу дисертаційної роботи встановлено, що в даний час в місті Кабул склалася дуже велика кількість проблем, основна частина з яких пов’язана з відсутністю грошових коштів для його розвитку та функціонування, а також недосконалістю законодавчої бази. Слід відзначити, що наслідки цих проблеми, в першу чергу, стосуються ефективності функціонування транспортної системи міського пасажирського транспорту. Результати аналізу існуючих методів збору інформації про попит на пересування населення в містах свідчать про їхню складність використання на прикладі транспортної системи міста Кабул. Це пов’язано з наступними причинами: недосконалість законодавчої бази сфери транспорту, відсутність підготовлених фахівців з 3 транспортного планування, які можуть спланувати, організувати та провести обстеження пасажиропотоків. Установлено, що основою більшості методів моделювання матриць пасажирських кореспонденцій є використання загальноміських територіальних характеристик для отримання місткостей транспортних районів і подальшому розподілі цих місткостей між кореспонденціями на основі апріорних гіпотез та засновані на великій кількості учасників транспортного процесу. Результати аналізу методів оцінки ефективності функціонування систем маршрутного пасажирського транспорту в містах свідчать про велику різноманітність підходів до вирішення цього питання – від експертних оцінок до складних методик, заснованих на оцінці стану організму людини. У другому розділі дисертаційної роботи вибрано і обґрунтовано критерій ефективності функціонування системи міського пасажирського транспорту, розроблені теоретичні основи формування моделі попиту на пересування населення міським пасажирським транспортом, базою яких є результати візуального обстеження пасажиропотоків на маршрутній мережі міста, представлені принципи виділення укрупнених транспортних районів і вибору місць для проведення візуального обстеження пасажиропотоків, а також виділені особливості міста Кабул, які необхідно враховувати при застосуванні програмного продукту VISUM у процесі формування транспортної моделі міста. В рамках другого розділу встановлено, що існуючі методи дослідження пасажиропотоків, не в повній мірі враховують особливості транспортного обслуговування населення міста Кабул, а також можливості і професіоналізм місцевих фахівців із транспортного планування. Доведено, що найбільш підходящим інструментом, з точки зору мінімізації трудомісткості та фінансових витрат на організацію і проведення обстеження пасажиропотоків, є візуальний метод, який має бути реалізований на основних транспортних магістралях, що сполучають укрупнені транспортні райони з використанням відеоапаратури. Встановлено, що основними труднощами на шляху формування об'єктивної моделі транспортного попиту є значні розміри міста Кабул, що не дає можливості 4 якісного проведення обстеження пасажиропотоків на транспортній мережі міста, а також відсутність сучасних методик моделювання матриць пасажирських кореспонденцій, які враховують специфіку транспортного обслуговування населення в подібних містах. Слід розуміти, що для моделювання пасажирських кореспонденцій основною вихідною інформацією є місткості транспортних районів з відправлення та прибуття пасажирів, які, в рамках даної дисертаційної роботи, визначаються шляхом розподілу місткостей укрупнених транспортних районів з відправлення та прибуття пасажирів відносно площі транспортних районів і кількості населення. У свою чергу, критеріями виділення транспортних районів із укрупнених транспортних районів є щільність населення та тип забудови. В дисертаційній роботі місткості укрупнених транспортних районів з відправлення та прибуття пасажирів визначаються на підставі відомої функції розселення населення, яка має вигляд гамма-закону розподілу. Використовуваний підхід дозволяє визначити місткості укрупнених транспортних районів з відправлення та прибуття пасажирів з урахуванням транзитних пасажиропотоків і внутрішніх пересувань, що істотно підвищує точність сформованої для міста Кабул матриці пасажирських кореспонденцій. Запропоновані принципи вибору місць проведення візуального обстеження пасажиропотоків ураховують специфіку транспортного обслуговування населення міста Кабул та не суперечать існуючим інструкціям, підходам, методикам вибору місць проведення транспортних обстежень, а також не знижують точність і об'єктивність одержуваної інформації У третьому розділі дисертації наведені результати натурних обстежень пасажиропотоків на маршрутній мережі міста Кабул, виконані експериментальні дослідження процесу формування моделі попиту на пасажирські перевезення, а також розроблена модель транспортної пропозиції міста Кабул. За результатами візуального спостереження за пасажиропотоками на обраних точках маршрутної мережі міста Кабул із використанням візуального методу з залученням відеоапаратури визначена потужність пасажиропотоків, які надходять в укрупнені транспортні райони та виходять з них. Отримана інформація є основою 5 для визначення місткостей транспортних районів з відправлення та прибуття пасажирів і подальшого формування загальноміської матриці пасажирських кореспонденцій із застосуванням аналітичних моделей розрахунку. Розроблена з використанням програмного комплексу з транспортного планування VISUM модель транспортної пропозиції міста Кабул є основою для формування раціонального варіанта транспортного обслуговування міського населення і гостей міста. При цьому, як критерій ефективності функціонування маршрутної системи міського пасажирського транспорту доцільно використовувати витрати часу пасажирів на пересування, як одного з основних показників, що характеризують якість функціонування самої маршрутної системи та обслуговування пасажирів. Розроблений метод формування моделі попиту на пасажирські пересування ґрунтується на використанні параметрів функції розселення міського населення та дозволяє отримати загальноміську матрицю кореспонденцій, з урахуванням транзитних і внутрішньорайонних пересувань пасажирів, для розглянутого періоду. У свою чергу, параметри функції розселення можуть бути отримані на підставі результатів проведення вибіркового обстеження дальності трудових поїздок пасажирів у місті. Запропонований метод формування матриці пасажирських кореспонденцій може бути реалізований на прикладі міста Кабул за умови виділення укрупнених територіальних одиниць. Розроблені в дисертаційній роботі принципи виділення укрупнений транспортних районів дозволяють розрахувати потрібну їх кількість і раціональні розміри, а також визначити необхідну кількість контрольних точок для обстеження пасажиропотоків, за якої отримані дані характеризуються достатньою точністю і об'єктивністю для формування матриці пасажирських кореспонденцій. У четвертому розділі дисертаційної роботи отримані закономірності розподілу дальності пересування пасажирів територією міста, формалізована методика формування моделі попиту на основі заданої функції розселення населення, представлені принципи формування раціонального варіанта маршрутної системи міського пасажирського транспорту для міста Кабул і проведена оцінка його ефективності. 6 Перспективний варіант пасажирської маршрутної системи для міста Кабул побудований з використанням стратегії основного маршруту. Розроблені принципи формування перспективного варіанта маршрутної системи спрямовані на підвищення ефективності функціонування маршрутних транспортних засобів і збільшення її частки в транспортному обслуговуванні населення міста. Новий варіант пасажирської маршрутної системи складається з семи основних (діаметральних) маршрутів, одинадцяти допоміжних (радіальних і тангенціальних) маршрутів і сімнадцяти місцевих маршрутів і має загальну довжину 557,6 км. Запропонований варіант маршрутної системи охоплює всю вулично-дорожню мережу міста та дозволяє забезпечити задоволення всіх потреб населення в пересуваннях протягом доби. Використання запропонованого варіанту маршрутної системи дає можливість значного підвищення швидкості сполучення громадського транспорту на 64,7%, збільшення його частки в обслуговуванні пасажирів на 45,4%, а також зниження середнього часу пересування пасажирів у маршрутній системі міста на 22,8%, за умови обов'язкового виділення окремої смуги для руху міського пасажирського транспорту.Документ Удосконалення функцiонування пасажирського транспорту в мiстах за рахунок об'єднання транспортних пiдприємств загального користування(2017) Мосьпан, Валерiй МиколайовичДисертація присвячена вирішенню науково-прикладної задачі удосконалення функціонування пасажирського транспорту загального користування в містах за рахунок створення об'єднаних транспортних підприємств. Запропоновано ймовірнісні моделі формування раціонального парку рухомого складу, єдиного розкладу руху та тарифу ОТП. За допомогою даних моделей отримано дані по удосконаленню функціонування МПТ загального користування Салтівської зони обслуговування ОТП м. Харків. Отримані результати дослідження застосовані при визначенні комплексного критерію ефективності функціонування ОТП Салтівської зони обслуговування м. Харків з урахуванням інтересів учасників перевізного процесу. Проведена оцінка ефективності створення об'єднаних транспортних підприємств в містах. Практична значимість результатів роботи підтверджується отриманими актами впровадження розроблених в дисертаційній роботі методик формування раціонального парку рухомого складу ВАТ "АТП-16327" та єдиного тарифу на послуги транспортного об'єднання – департаментом транспорту Харківської міської ради. пасажирські перевезення, об'єднане транспортне підприємство, парк рухомого складу, розклад руху, тариф, критерій ефективності.Документ Удосконалення функцiонування пасажирського транспорту в мiстах за рахунок об'єднання транспортних пiдприємств загального користування(2017) Мосьпан, Валерiй МиколайовичВ Україні, у зв'язку з переходом до ринкових відносин, більшість підприємств міського пасажирського транспорту (МПТ) опинились у глибокій системній кризі. Складність виходу з такої ситуації обумовлена багатофункціональним і багаторівневим характером транспортних систем, децентралізацією планування і управління, ймовірнісним і динамічним характером процесів, що вимагає врахування численних соціально-економічних факторів. Практика удосконалення функціонування пасажирського транспорту загального користування в містах свідчить, що найбільш ефективним способом комплексного вирішення даного питання є створення транспортних об'єднань. Досвід роботи об'єднаних транспортних підприємств (ОТП) свідчить, що вони відповідають за баланс інтересів учасників перевізного процесу і тому відіграють ключову роль у координації та інтеграції МПТ, що підтверджується високими показниками ефективності їх функціонування. За таких умов для України актуальним є питання, пов'язані зі створенням ОТП, оскільки їх вирішення створить передумови для підвищення ефективності функціонування підприємств МПТ та міського господарства в цілому. Таким чином, дисертація присвячена вирішенню науково-прикладної задачі – удосконаленню функціонування пасажирського транспорту загального користування в містах за рахунок створення ОТП. Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому, що розроблено новий підхід для удосконалення функціонування МПТ загального користування, який на відміну від існуючих, заснований на синтезі організаційних і технологічних 3 форм діяльності для покращення транспортного обслуговування пасажирів. Запропонований підхід враховує особливості функціонування вітчизняних ОТП в містах та дозволяє отримувати адекватні дані показників ефективності учасників перевізного процесу. У дисертаційній роботі вперше, на основі запропонованого критерію, який, на відміну від існуючих, враховує інтереси всіх учасників ринку міських пасажирських транспортних послуг, визначені закономірності ефективного функціонування ОТП. Також надано кількісну та ймовірнісну оцінку ефективних параметрів функціонування МПТ в умовах ОТП, яка ґрунтується на визначенні потреб пасажирів у виборі варіанту реалізації переміщення з урахуванням соціально-маркетингових потреб. Подальший розвиток набув спосіб визначення зон обслуговування ОТП за рахунок встановлення раціонального економічно доцільного діапазону тарифу на пасажирські перевезення. При визначенні потрібної кількості ОТП у місті враховано залежність місць розміщення їх потужностей та зон обслуговування від інвестиційного потенціалу та від об'єктивних умов. В якості таких умов розглянуто можливі місця розміщення ОТП на основі базових підприємств. Прикладом таких базових підприємств можуть слугувати існуючі трамвайні та тролейбусні депо. Критерієм закріплення маршруту за ОТП є мінімальне значення нульового пробігу від його кінцевої точки попиту. Формування базової зони обслуговування ОТП та її площі пропонується здійснювати за допомогою встановлення раціонального економічно доцільного діапазону тарифу. При цьому нижня межа тарифу на перевезення одного пасажира визначається на основі державних дотацій, пов'язаних з перевезенням пільгових пасажирів. А допустиме значення тарифу на пасажирські перевезення ОТП не повинно бути вище максимально допустимого рівня, інакше його послуги не будуть доступні для більшої частини населення. За час розвитку ОТП сформувалася система показників, які оцінюють ефективність розміщення потужностей ОТП. До таких показників відносяться: якість функціонування ОТП, його продуктивність та мінімізація витрат на нульові 4 пробіги. Ці показники є ключовими при оцінці ефективності розміщення потужностей ОТП. Проте, як показує практика функціонування ОТП, для учасників перевізного процесу, більш важливим є розробка комплексного критерію ефективності функціонування транспортного об'єднання. Результати обґрунтування комплексного критерію ефективності функціонування ОТП свідчать про доцільність використання у якості його складових критеріїв ефективності з точок зору муніципалітету, пасажира та перевізника. Для вирішення задачі удосконалення функціонування пасажирського транспорту в містах запропоновано моделі формування раціонального парку рухомого складу (ПРС), єдиного розкладу руху та тарифу ОТП. Задача визначення раціональної кількості транспортних засобів, у складі ОТП, полягає в розрахунку їх потрібної кількості для роботи на кожному з маршрутів, що знаходяться в зоні обслуговування. У результаті аналізу робіт по удосконаленню функціонування МПТ загального користування встановлено, що базовими показниками для визначення раціонального ПРС ОТП є частка, яку займає маршрут при обслуговуванні зупиночного пункту, ймовірність вибору пасажирами маршруту на зупиночному пункті та середня вартість часу переміщення пасажира. При формуванні раціонального ПРС ОТП ключовим показником також є максимальний пасажиропотік на маршруті. Проте, для проведення подальших досліджень доцільно перейти від пасажиропотоку до обсягу перевезень за допомогою коефіцієнту переходу, який встановлено на основі проведення натурних обстежень. Задача удосконалення функціонування пасажирського транспорту загального користування в містах на основі створення ОТП тісно пов'язана з реалізацією методики розробки єдиного розкладу руху транспортних засобів (ТЗ). Вирішення поставленої задачі є актуальним в умовах здійснення пересадок пасажиром у зоні дії ОТП, та як це дозволить зменшити час очікування пасажиром ТЗ в зоні дії ОТП та розвантажити вулично-дорожню мережу. Крім того, при формуванні єдиного розкладу руху ТЗ в зоні обслуговування ОТП враховано моменти виникнення конфліктних ситуацій на зупиночних пунктах МПТ. У результаті проведених до 5 сліджень встановлено, що з метою зменшення конфліктних ситуацій, перш за все, необхідним є встановлення раціонального часу прибуття ТЗ на зупиночний пункт. Особливість моделі формування єдиного тарифу полягає в підвищенні привабливості МПТ, з метою розвантаження транспортних потоків в містах. В основі пропонованої моделі формування єдиного тарифу ОТП лежать методи компаудинга та хеджирування, що дозволяють максимально точно її описати. У представленій моделі враховано взаємозв'язок між такими показниками, як час переміщення пасажира на маршруті, що знаходиться в зоні обслуговування ОТП, кількість пересадок, що може здійснити пасажир, та заощаджені ним кошти при користуванні послугами ОТП. Для оцінки дослідження проведено моделювання транспортного процесу в зоні обслуговування ОТП для м. Харків, на підставі попередньо визначеної кількості транспортних засобів та єдиного тарифу на перевезення пасажирів, що створило можливість для побудови єдиного розкладу руху транспортних засобів. В якості об'єкту проведення досліджень було обрано Салтівську зону обслуговування ОТП м. Харків, оскільки в ній рівень якості транспортного обслуговування є найнижчим. У результаті дослідження роботи МПТ Салтівської зони обслуговування визначено кількість ТЗ, що функціонують на її території при існуючому варіанті роботи та з урахуванням роботи ОТП. Визначення раціональної кількості транспортних засобів в складі об'єднаного транспортного підприємства на основі ймовірнісного підходу для Салтівської зони дії ОТП м. Харків дозволило зменшити загальну кількість парку рухомого складу на 11 %. Отримані результати розрахунків є основою для формування єдиного розкладу руху ТЗ ОТП. У запропонованій методиці розробки єдиного розкладу ТЗ враховано взаємозв'язок між інтервалом руху ТЗ та часом очікування пасажира, як ключовим показником якості при вирішенні даної задачі. У результаті проведених розрахунків для 11-го транспортного мікрорайону Салтівської зони дії ОТП м. Харків спостерігається зменшення середнього часу переміщення пасажира на 17,53 хв. Використовуючи методику визначення єдиного 6 тарифу на перевезення пасажирів в зоні обслуговування ОТП, визначається собівартість перевезення одного пасажира з урахуванням взаємодії всіх видів МПТ, що функціонують в досліджуваній зоні обслуговування, яка склала 2,81 грн. Беручи до уваги вищезазначені показники встановлюється раціональний тариф ОТП, що склав 4,23 грн. Використання програмного продукту PTV VISUM дозволило провести моделювання функціонування МПТ Салтівської зони дії ОТП. Середня помилка апроксимації розробленої моделі склала менше 10%, що свідчить про її адекватність. Запропонований підхід до удосконалення функціонування пасажирського транспорту загального користування в містах за рахунок створення ОТП у м. Харкові дозволив підвищити комплексний критерій ефективності на 23% у порівнянні з існуючим варіантом. При цьому, протягом досліджуваного періоду, спостерігалося підвищення критерію ефективності з точки зору пасажира, при функціонуванні ОТП, на 13%, критерію ефективності з точки зору перевізника на 23%, критерію ефективності з точки зору муніципалітету на 32%. Отримані показники є основою для визначення економічної оцінки запропонованого удосконалення функціонування пасажирського транспорту загального користування в містах. Розроблені практичні рекомендації по удосконаленню функціонування пасажирського транспорту загального користування в містах ґрунтуються на регулюванні економічних та техніко-експлуатаційних показників роботи рухомого складу на маршрутах. Це дозволяє вчасно приймати управлінські рішення, забезпечувати проведення необхідних заходів щодо раціоналізації економічних показників учасників перевізного процесу. Практичне значення одержаних результатів роботи підтверджується отриманими актами впровадження розроблених в дисертаційній роботі методик формування раціонального парку рухомого складу ВАТ "АТП-16327" та єдиного тарифу на послуги транспортного об'єднання – департаментом транспорту Харківської міської ради.