2019, № 1 (22)
Постійне посилання зібранняhttps://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/6831
Переглянути
Перегляд 2019, № 1 (22) за Назва
Зараз показуємо 1 - 19 з 19
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Investment and innovation activity in the conditions of globalization changes in the transport processes of the country(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2019) Popova, A. M.; Попова, А. М.; Попова, А. Н.Рurpose of the study is to identify shortcomings in the work of the transport network and ways to overcome them. Methodology of research. To achieve this goal in scientific work the following general scientific and special methods and techniques of research were used: methods of generalization and integrated approach to clarify the theoretical issues of formation of the transport complex of the country, and levers of influence on the detection of deficiencies and defects in the transport system of the country. Findings. The conducted review of the current state of the transport complex of Ukraine makes it possible to conclude that the necessary changes and the use of new methods in the work to improve the level of competitiveness of services, in which new characteristics appeared, and therefore, the use of new market instruments that are needed both at the enterprise level and on the sectoral, transport system of the country as a whole. Thus, the use of new means in the transport system allows to solve several problems facing transport service providers, such as: removal of additional burdens from entrepreneurs in the form of losses during transportation by improving the quality of road cover and a set of measures to improve the quality of the routes and as a consequence of lower cost the final product (increasing the efficiency of production of goods and services), and for consumers of passenger transportation is an important economic affordability of transport young men giving some freedom of movement and availability of transportation services for all segments of the population. System changes in work and innovative implementation will not only improve the quality of services, but also get on the same level with European transport companies. So lowering the cost of services and improving their quality can be met by the needs of their own consumers in the country and provide additional foreign exchange earnings at the expense of international carriers, international cargo delivery services and passengers. All of these issues are multicomponent components of the formula for assessing the performance of Ukraine's motor transport, changes in which due to globalization changes in the world and the expansion of borders. Competitiveness in the European transport services market is so high that, in order to create the appropriate level of the national transport system, each component of a complex transport system is a factor affecting the efficiency of all system parameters. Originality. Based on transport development issues, a more comprehensive and complete definition of the issues arising in the transport complex and ways to overcome them in order to increase the competitiveness of the domestic transport system, as well as the possibility of attracting additional investment funds and the introduction of innovations both domestic and foreign. Practical value is precisely the effect on the above-mentioned factors with maximum efficiency, which will give a significant impetus to the development of the whole transport system of Ukraine as a whole and road transport, in particular, such as: traffic congestion in "peak periods" and uneven flows, coverage of highways and hard-surfaced roads (recently, an important issue of traffic in the summer was a significant increase in the temperature of the heavy-duty rolling stock) and other general issues nature and those that take into account the specifics of Ukrainian transport network.Документ Алгоритм гармонізації елементів моделі формування державної стратегії розвитку автомобілебудування(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2019) Шевченко, Інна Юріївна; Шевченко, Инна Юрьевна; Shevchenko, InnaМета: розроблення алгоритму гармонізації елементів моделі формування державної стратегії розвитку автомобілебудування. Методика дослідження: метод аналізу та синтезу, системний підхід, порівняльний аналіз, експертні та статистичні методи, авторська модель формування державної стратегії розвитку автомобілебудування на засадах гармонізаційного підходу. Результати: розроблено алгоритм гармонізації елементів моделі формування державної стратегії розвитку автомобілебудування, який складається з чотирьох етапів: 1) ідентифікація наявності бінарних протиріч між елементами моделі (через побудову діагностичних карток); 2) коригування складу елементів моделі для запобігання протиріччям; 3) оцінка рівня гармонізації між елементами моделі; 4) розробка повної або скороченої програми гармонізації моделі. Побудовано діагностичні картки наявності бінарних протиріч у гармонізаційній моделі формування державної стратегії розвитку автомобілебудування. Оцінено рівень гармонізації між елементами моделі формування державної стратегії розвитку автомобілебудування. Наукова новизна: розроблений алгоритм складає методичне підґрунтя практичної реалізації гармонізаційної моделі формування державної стратегії розвитку автомобілебудування, якою, на відміну від наявних у науковій літературі моделей державного протекціонізму автомобілебудування, передбачено гармонізацію уніфікованої моделі державного регулювання розвитку автомобільної промисловості та стратегічних наборів підприємств автомобілебудування. Практична значущість: розроблений алгоритм гармонізації елементів моделі формування державної стратегії розвитку автомобілебудування рекомендується до застосування органами державної влади, до відання яких належить управління розвитком автомобільної промисловості.Документ Алгоритм створення сайту як інструменту управління інтернет-комунікаціями стейкхолдерів у сфері альтернативної енергетики(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2019) Третяк, Вікторія Павлівна; Василечко, Наталія Ярославівна; Третьяк, Виктория Павловна; Василечко, Наталия Ярославовна; Tretiak, Victoriia Pavlivna; Vasylechko, Nataliia YaroslavivnaМета. Метою статті є створення покрокового алгоритму розробки сайту як інструменту управління інтернет-комунікаціями у сфері альтернативної енергетики. Для цього слід виділити особливості управління інтернет-комунікаціями стейкхолдерів та проаналізувати властивості сайту у сфері альтернативної енергетики, розглянути завдання проектування сайту. Для досягнення цілей дослідження також необхідно проаналізувати існуючі методи, сервіси оптимізації сайту та розробити систему SEO-оптимізації як інструменту управління інтернет-комунікаціями стейкхолдерів у сфері альтернативної енергетики. Методика дослідження. Основними методами дослідження є аналіз можливостей використання сайту як інструменту управління інтернет-комунікаціями стейкхолдерів, удосконалення існуючих моделей та алгоритмів розробки сайту. Також було проаналізовано існуючі методи, сервіси оптимізації сайту та розроблено систему SEO-оптимізації сайту як інструменту управління інтернет-комунікаціями стейкхолдерів у сфері альтернативної енергетики. Результати дослідження. Для ефективного використання сайту як інструменту управління інтернет-комунікаціями у сфері альтернативної енергетики авторами розроблено покроковий алгоритм його створення, який базується на сучасних тенденціях ринку альтернативної енергетики. З цією метою було виділено особливості управління інтернет-комунікаціями стейкхолдерів, розроблено модель управління інтернет-комунікаціями стейкхолдерів, розглянуто завдання проектування сайту та правила розробки його юзабіліті. Для досягнення цілей дослідження проаналізовано існуючі методи, сервіси SEO-оптимізації та розроблено систему SEO-оптимізації сайту як інструменту управління інтернет-комунікаціями стейкхолдерів у сфері альтернативної енергетики. Наукова новизна. У статті представлено покроковий алгоритм розробки сайту як інструменту управління інтернет-комунікаціями стейкхолдерів для компаній, які працюють у сфері альтернативної енергетики. Розроблений алгоритм, на відміну від існуючих, включає особливості роботи у сфері альтернативної енергетики. Практична значущість. Результати дослідження можуть бути використані у побудові ефективної системи інтернет-комунікацій стейкхолдерів компаніями, які працюють у сфері альтернативної енергетики. За результатами впровадження покрокового алгоритму створення сайту для стейкхолдерів у сфері альтернативної енергетики слід очікувати на ефективну роботу системи інтернет-комунікацій.Документ Діалектика соціально-перетворювальних інвестицій в сфері управління транспортним підприємством(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2019) Солопун, Наталія Миколаївна; Пономарьова, Надія Володимирівна; Солопун, Наталья Николаевна; Пономарева, Надежда Владимировна; Solopun, Nataliya; Ponomaryova, NadiyaМета: У запропонованій роботі буде розглянуто актуальне питання впровадження засад імпакт-інвестування або соціально-перетворювальних інвестицій в управлінську діяльність підприємства. Буде розглянуто нагальне питання функціонування підприємства у відповідності до концепції сталого розвитку з метою досягнення відповідності вимогам сучасного ведення соціально-відповідального бізнесу. Крім того, у запропонованій роботі увагу буде приділено показникам ефективності імпакт-інвестування та підкреслено важливу роль формування корпоративної соціальної відповідальності на підприємстві. Методика дослідження: метод діалектичного пізнання – для гнучкого, критичного та послідовного розгляду теорії соціально-перетворюючих інвестицій; метод абстрагування – для відокремлення від несуттєвих ознак питання, що вивчається, в одночасним виділенням тих властивостей, що є важливими для даного дослідження; теоретичного узагальнення та загально логічні прийоми пізнання – для розгляду існуючої інформації щодо вказаного питання. Результати дослідження: у роботі представлено розгляд важливого для України питання впровадження соціально-перетворювальних інвестицій, актуальність якого обумовлена подальшими кроками держави щодо інтеграції з Європейським співтовариством. Зокрема, підкреслено лідируючу роль соціально-етичної орієнтації сучасного бізнесу та необхідність впровадження засад корпоративної соціальної відповідальності в процесі залучення інвестиційних коштів. Підкреслено важливу роль показника соціального повернення на інвестовані кошти (Social Return on Investments, SROI), тому що, незважаючи на соціально-значущу спрямованість імпакт-інвестування, все ж таки підприємство зацікавлене у певній прибутковості власної господарської діяльності. У роботі розглянуто елементи теорії змін, яка виступає ефективним підходом до окреслення шляхів досягнення встановлених цілей та яка допоможе сфокусувати ресурси на досягнення встановленої мети, окреслює очікувані результати та формує набір припущень та уявлень про розвиток ситуації у майбутньому. Крім того, у роботі представлене удосконалене визначення поняття сталого розвитку, який пропонується розглядати у тісній взаємодії та зв’язку з діяльністю по впровадженню в управлінський механізм підприємства соціально-перетворюючих інвестицій. Наукова новизна: у запропонованій роботі представлено авторський погляд на теорію імпакт-інвестування та доцільність його впровадження в управлінський механізм підприємства. Крім того, у статті представлене удосконалене визначення поняття сталого розвитку, який пропонується розглядати у тісній взаємодії та зв’язку з діяльністю по впровадженню у діяльність підприємства соціально-перетворюючих інвестицій. Практична значущість: Вкладання коштів у соціально-перетворювальні проекти сьогодні є частиною програми сталого розвитку як окремого підприємства, так і світу в цілому. Саме такий вид інвестування, як імпакт-інвестиції, вірно інтегрований у механізм управління підприємством, надасть змогу сучасному суб’єкту господарювання посісти гідну позицію на ринку та провадити активну соціально-спрямовану роботу, результатом якої є побудова новітнього суспільства з діючими орієнтирами на соціальну відповідальність. У роботі запропоновано впровадження засад імпакт-інвестування в транспортну галузь за допомогою формату «Зелені облігації», які нададуть змогу забезпечити постійний перехід до екологічно стійкої економіки.Документ ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ ПРО ЖУРНАЛ(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2019)Документ Конкурентоспроможність харчової промисловості у контексті визначення стратегічних пріоритетів розвитку(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2019) Бурик, Юлія Іванівна; Бурик, Юлия Ивановна; Buryk YuliiaМета: дослідження сучасного стану та тенденцій розвитку харчової промисловості України, а також аналізування рівня конкурентоспроможності підгалузей та визначення їх стратегічних пріоритетів. Методика дослідження: використано загальнонаукові та специфічні методи, а саме: монографічний метод (для вивчення наукових поглядів вчених), метод емпіричного дослідження, розрахунково-конструктивний, статистико-економічний (для оцінювання сучасного стану харчової галузі), абстрактно-логічний (для тeорeтичних узагальнeнь рeзультатів досліджeнь, формулювання висновків). Результати: досліджено сучасний стан харчової промисловості України, що є однією із надзвичайно важливих галузей вітчизняної економіки, яка безпосередньо забезпечує продовольчу безпеку країни, формування її експортного потенціалу та здатна позитивно впливати на динаміку економічного зростання. Розглянуто структуру реалізованої продукції харчової промисловості. Виявлено, що найбільшу частку займають виробництво олії та тваринних жирів, виробництво м’яса та м’ясних продуктів, а також виробництво молочних продуктів. Проаналізовано динаміку індексів промислової продукції виробництва харчових продуктів, напоїв та тютюнових виробів за 2013 – 2018 рр., що засвідчила неоднозначну тенденцію щодо нарощування обсягів виробництва харчових продуктів. Визначено стратегічні альтернативи розвитку діяльності підгалузей харчової промисловості. Наукова новизна: побудовано матрицю БКГ, за допомогою якої визначено стратегічну позицію кожної підгалузі харчової промисловості. Практична значущість: отримані результати дослідження є рекомендаційною базою та можуть бути враховані при визначенні стратегічних пріоритетів розвитку харчової промисловості.Документ Концепція застосування методики «швидкого» ціноутворення на підприємстві(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2019) Прокопенко, Микола Вікторович; Прокопенко, Николай Викторович; Prokopenko, NikolayМета. Вивчення і розробка шляхів удосконалення методичних підходів до підвищення ефективності ціноутворення на підприємстві за допомогою статистико - математичних методів. Методика дослідження. Використання теорії «швидкого» ціноутворення на базі використання статистико - математичних методів (аналіз варіаційних рядів, кореляційно - регресійний аналіз і інші методи оптимального програмування). Оптимальне програмування є особливим випадком математичного програмування (математичної оптимізації). Цей метод був використаний з метою рішення завдань ціноутворення на підприємстві у рамках підвищення ефективності продажів шляхом оптимального і «швидкого» визначення ціни. Результати. Обґрунтовано можливість використання статистико - математичних методів (аналіз варіаційних рядів, кореляційно - регресійний аналіз і інші методи оптимального програмування) з метою рішення практичних завдань ціноутворення на продукцію промислового підприємства. Наукова новизна. Наукова новизна отриманих результатів полягає в рішенні ряду теоретичних і практичних проблем підвищення ефективності господарювання підприємства шляхом оптимізації процесу ціноутворення, а саме: а) вдосконалено: - основні принципи підвищення ефективності процесу ціноутворення на продукцію промислового підприємства; б) уперше запропоноване: - методика використання «швидких» цін за допомогою статистико - математичних методів для штучного і дрібносерійного виробництва. в) отримало подальший розвиток: - застосування завдань оптимального програмування для вирішення практичних завдань. Практична значущість. Запропоновані для впровадження результати дослідження можуть бути використані в усіх виробничих сферах і галузях національної економіки. Ефект від впровадження це скорочення часу на визначення попередньої ціни на виробничі товари і послуг до 1…2 днів (підвищення ефективності).Документ Методичний підхід до обліку та калькулювання витрат по інноваційним проектам(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2019) Вербицька, Вікторія Іванівна; Ковальова, Тетяна Володимирівна; Попова, Анжела Миколаївна; Хорошилова, Ірина Олександрівна; Вербицкая, Виктория Ивановна; Ковалева, Татьяна Владимировна; Попова, Анжела Николаевна; Хорошилова, Ирина Александровна; Verbitskaya, Victoria; Kovaleva, Tatiana; Popova, Anzhela; Khoroshilova, IrinaМетою дослідження є визначення основних напрямків вдосконалення контролю інноваційних витрат та розробка положень, що збільшать інформаційну ємність управлінського обліку інновацій. Методика дослідження були використані наступні загальнонаукові та спеціальні методи і прийоми дослідження: методи узагальнення та абстрагування – для уточнення сутності управлінського обліку іновацій, теоретичних засад та інструментарію управління інноваційною діяльністю; системного і комплексного підходу до визначення вибору складових прийомів та засобів, за допомогою яких всебічно відображаються об’єкти, які складають та забезпечують інноваційну діяльність. Результати дослідження. Прогнозування кінцевого результату інноваційного впровадження неможливо через його неповторність, а значить, неможливо заздалегідь розробити єдину методику калькулювання інновації та успішно використовувати її для інноваційного проекту підприємств. Сучасна практика методології бухгалтерського обліку в організації різних галузей промисловості свідчить про відсутність єдиного методологічного підходу до планування, обліку та суперечності цих витрат. У зв'язку з цим визначення основних напрямів поліпшення контролю за інноваційними витратами та розробка положень підвищує інформаційну спроможність управлінського обліку операцій. Встановлення цільових витрат у фокусі уваги стає головним у практиці використання цільової вартості. Науковою новизною є використання методики поділення іноваційного ююджету при калькулюванні витрат. Загалом, використання реалізації в практичній діяльності розробленої методології управлінського обліку інноваційної діяльності, що включає в себе склад бюджетування інноваційних процесів, дозволить суттєво підвищити інформаційну спроможність управлінського обліку інновацій та посилення її контролю, аналітичної діяльності. та функції прогнозування. Практичне значення отриманих результатів полягає у використанні методів, що дозволяє застосовувати запропонований консолідований план, що дає можливість формувати окрему частку бюджету, котрі стосуються інновацій. В результаті компанія, використовуючи систему цільової калькуляції, вже має довгостроковий інструмент управління, що забезпечує йому високий рівень конкурентоспроможності і прибутку, а в довгостроковій перспективі - привабливі іноземні інвестиції.Документ Нова парадигма маркетингу(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2019) Приходько, Дар’я Олександрівна; Приходько, Дарья Александровна; Prykhodko, DariaУ сучасній літературі зазначається невідворотна тенденція виснаження основних природних ресурсів планети. Це призведе до необхідності вирішення виниклої нової, актуальної, глобальної за своїми масштабами проблеми – проблеми зміни справжніх парадигм, розробки, формулювання нових, майбутніх парадигм всіх областей діяльності. Метою цього дослідження явилося формулювання нової (майбутньої) парадигми маркетингу. Методики дослідження. Для досягнення поставленої мети та вирішення завдань в роботі застосовувалися методики: огляд літературних джерел, історичного-логічного, аналогії, 2С70, ВЄО, теорія методу Бабайлова В.К. Результати дослідження: проведено аналіз еволюції поглядів на поняття «парадигма»; сформульовано основний закон маркетингу; обґрунтовано вибір методики апробації основного закону маркетингу; апробовано основний закон маркетингу методикою час; сформульовані три парадигми маркетингу (минула парадигма маркетингу – це глобальна стратегія організації ринку продуктів; теперішня парадигма маркетингу – це глобальна стратегія організації ринку технік; нова (майбутня) парадигма маркетингу – це глобальна стратегія організації ринку методологій). Наукова новизна: обґрунтування характеру минулої, теперішньої та нової (майбутньої) парадигм маркетингу як глобальних стратегій в сфері організації інновацій. Практична значущість. Впровадження теперішньої і нової (майбутньої) парадигм маркетингу в стратегічне планування підприємства призведе до вдосконалення його методології, а це, в свою чергу, підвищить ефективність всього менеджменту і виробництва. Проведене дослідження сприяло подальшому поглибленню розуміння самих парадигм. Отримані результати дозволяють визначити перспективи майбутніх досліджень: розробку парадигм психології, соціології, адміністративної сфери діяльності.Документ Об условиях эффективной реализации коллективного управления в бизнесе(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2019) Лысанова, Алла Митрофановна; Лисанова, Алла Митрофанівна; Lysanova, Alla MitrofanovnaЦель: моделирование условий эффективной реализации коллективного управления в бизнесе. Методика исследования: методы формально- логического анализа для определения основных понятий процесса взаимодействия лид-менеджера с его подчиненными (односторонние и двухсторонние коммуникации лид-менеджера, а также уровень профессиональной зрелости подчиненных); методы системного и комплексного подхода к изучению проблем коллективного управления в бизнесе, обеспечивающие анализ и синтез такого понятия как потенциал каждого работника в бизнесе; методы сравнительного анализа условий обеспечивающих эффективную реализацию коллективного управления в бизнесе. Результат исследования: установлены условия эффективной реализации коллективного управления в бизнесе, а также обозначены определенные факторы, обеспечивающие рациональное использование выявленных условий; определено понятие «потенциал» работника как приоритетного элемента при выборе стиля взаимодействия лид-менеджера с его подчиненными (при этом потенциал каждого работника представлен в виде его биологического и социального начал); выявлено такое понятие как деловая активность работника, мера реализации которой непосредственно влияет на реализацию коллективного управления в бизнесе и кроме того, именно деловая активность работника обеспечивает реализацию его профессионально-творческой активности – уровня его профессиональных знаний, умений, опыта и навыков; определены условия использования задачецентричного и антропоцентричного поведения лид-менеджера при реализации коллективного управления в бизнесе, показана зависимость степени использования задачецентричного и антропоцентричного поведения лид-менеджера от установленного значения понятия «потенциал» работника; определена значимость использования каждым работником видов генерируемой им социальной активности: деловой, индивидуальной, исполнительской и антиобщественной; обозначены при этом приоритеты относительно видов социальной активности работников и их значимость при реализации коллективного уровня. Научная новизна: предложен процесс моделирования коллективного управления в бизнесе с учетом предложенной дифференциации условий, обеспечивающих эффективную реализацию коллективного управления в бизнесе. Практическая значимость: полученные результаты исследования позволяют обеспечить эффективное коллективное управление бизнесом, что в свою очередь обеспечит повышение сознания собственной значимости каждого работника конкретного бизнеса, а также его мотивацию в результатах своего труда и в результатах труда всего трудового коллектива.Документ Оптимізація екологічних ризиків при будівництві та експлуатації автомобільних доріг(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2019) Юрченко, Оксана Вікторівна; Деділова, Тетяна Вікторівна; Юрченко, Оксана Викторовна; Дедилова, Татьяна Викторовна; Yurchenko, Oksana; Dedilova, TetianaМета. Метою статі є обґрунтування та розробка теоретичних засад управління ризиками підприємств дорожнього господарства при будівництві та експлуатаційному утриманні автомобільних доріг загального користування на основі формування бази їх екологічного страхування. Методика дослідження. В роботі використано наступні методи: діалектичний метод (при виявленні причинно-наслідкового зв’язку економічних і екологічних процесів в дорожньому виробництві); аналітичний метод (для систематизації інформації щодо формування бази екологічного страхування автодоріг); спостереження та узагальнення (для розробки рекомендацій щодо напрямів розвитку дорожнього господарства). Результати. В дослідженні розглянуто актуальні теоретичні питання оптимізації екологічних ризиків при будівництві та експлуатації автомобільних доріг. Встановлено зв'язок між системою еколого-економічних ризиків та процесом виробництва дорожніх робіт, що опосередковується через систему контролю за якістю виконання дорожньо-будівельних та ремонтних робіт. Розроблено блок-схему формування бази екологічного страхування автодоріг, що містить детальні рекомендації зі створення цільового фонду екологічного страхування автомобільних доріг. Наголошено на важливості створення такого фонду як дієвого механізму оптимізація екологічних ризиків при будівництві та експлуатації автомобільних доріг в Україні. Наукова новизна. Отримав подальший розвиток теоретико-методичний підхід до управління ризиками в дорожньому господарстві шляхом розробки блок-схеми формування бази екологічного страхування автодоріг, спрямованої на деталізацію структури цільового фонду екологічного страхування вітчизняних автошляхів. Практична значущість. Результати дослідження можуть слугувати методичними рекомендаціями органам державного управління при розробці регіональних програм з будівництва та експлуатації автодоріг, розвитку транспортної мережі регіону.Документ Отличительные характеристики национального и интернационального рынка в контексте совершенствования конкурентоспособности предприятия(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2019) Поясник, Георгий Владимирович; Поясник, Георгій Володимирович; Poyasnik, GeorgiyЦель. Целью данного исследования стало определение отличительных характеристик национального и интернационального рынка в контексте совершенствования конкурентоспособности предприятия. Методика исследования. В работе использовались метод анализа и синтеза при анализе состояния конкурентоспособности на рынке и метод сравнения для разработки путей повышения конкурентоспособности предприятий на основе отличительных характеристик национального и интернационального рынка. Результаты. В ходе исследования были обоснованы условия, которые будут способствовать повышению конкурентоспособности предприятия на рынке. Выделены внутренние факторы, имеющие решающее значение для повышения конкурентоспособности предприятия. Сделан вывод о том, что следует осуществлять продуманное, проанализированное и профессиональное управление с обязательным учетом особенностей переходного периода, разработкой правильной политики для повышения конкурентоспособности предприятия на национальном и международном рынке. В результате исследования были предложены практические рекомендации по повышению конкурентоспособности предприятий. Научная новизна. В работе определены отличительные характеристики национального и интернационального рынка, обоснована необходимость регулярного повышения качества продукции, использования последних разработок и технологий в производстве, качественного использования трудовых и других ресурсов предприятия, улучшения условий работы на предприятии. Сформированы главные аспекты, способные утвердить позиции предприятия на рынке, которые, в отличии от существующих, включают разработку правильной стратегии предприятия; рациональное полноценное использование трудовых и материальных ресурсов; использование инновационных технологий для раскрытия потенциала предприятия; правильный анализ составляющих рынка; повышение уровня результативности менеджмента на предприятии; выпуск качественных конкурентоспособных товаров. Практическая значимость. Данные результаты можно использовать в качестве платформы для дальнейшего изучения аспектов производства и повышения конкурентоспособности предприятий.Документ Оцінка резервів зростання конкурентоспроможності підприємства(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2019) Кирчата, Ірина Миколаївна; Кирчатая, Ирина Николаевна; Kirchataya, Іrina Nikolaevna; Шершенюк, Олена Миколаївна; Шершенюк, Елена Николаевна; Shershenyuk, Elena NikolaevnaМета – удосконалення теоретичних і методичних засад оцінки поточного рівня і резервів конкурентоспроможності підприємства на основі комплексної оцінки конкурентного потенціалу та конкурентної стійкості підприємства. Методика дослідження. Для досягнення поставленої мети у науковій роботі були використані такі загальнонаукові та спеціальні методи і прийоми дослідження: системно-структурний аналіз (для впорядкування та систематизації параметрів оцінки конкурентоспроможності підприємства); системний аналіз (для уточнення та систематизації складових конкурентоспроможності та конкурентної позиції, для оцінки її загального рівня та резервів). Результати. В роботі обґрунтовано, що виявлення та оцінка резервів конкурентоспроможності підприємства повинні стати основою у формуванні тактики та стратегії підвищення конкурентоспроможності та формування конкурентного статусу підприємства. При цьому критерієм визначення резервів є раціональний розподіл та використання наявних ресурсів при даному рівні розвитку техніки та технології, а також кваліфікації працівників всіх ланок підприємства. Саме тому виникає нагальна необхідність у створенні на кожному підприємстві ефективної системи управління конкурентоспроможністю, яка дозволить забезпечувати конкурентні позиції на ринку, а також буде сприяти виявленню та оцінці резервів конкурентоспроможності для подальшого досягнення та утримання довгострокових конкурентних переваг. Об’єктом дослідження є процеси управління конкурентоспроможністю та пошуку нових конкурентних переваг у системі стратегічного управління підприємства в цілому. Предметом дослідження є теоретичне та науково-методичне забезпечення пошуку та оцінки резервів конкурентоспроможності підприємства у контексті набуття нових конкурентних переваг та високо конкурентного статусу. Наукова новизна. Удосконалено методичний підхід до оцінки резервів конкурентоспроможності підприємства, що, на відміну від існуючих, враховує оцінку конкурентного потенціалу та конкурентної стійкості підприємства і передбачає визначення резервів в рамках кожної із визначених складових та загального рівня конкурентоспроможності. Практична значущість полягає у тому, що удосконалені теоретичні положення та методичні рекомендації можуть бути використані для розробки конкретних заходів, спрямованих на формування нових конкурентних переваг підприємства, оскільки дозволяють оцінювати поточний рівень конкурентоспроможності та конкурентної стійкості підприємства з подальшим використанням виявлених резервів.Документ Підтримка малого та середнього бізнесу з метою посилення підприємницької активності в національній економіці України(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2019) Благой, Віталій Валерійович; Янченко, Наталія Вікторівна; Тихомирова, Анастасія Олексіївна; Блага, Вікторія Вікторівна; Благой, Виталий Валерьевич; Янченко, Наталья Викторовна; Тихомирова, Анастасия Алексеевна; Благая, Виктория Викторовна; Blagoy, Vitaly; Yanchenko, Nataliya Viktorovna; Tikhomyrova, Anastasiya Alekseevna; Blaga, ViktoriyaМета: дослідити основні проблеми розвитку малого та середнього бізнесу в Україні, запропонувати нефінансові форми підтримки малого та середнього бізнесу з метою посилення підприємницької активності та ролі малого та середнього бізнесу в національній економіці. Методика дослідження: метод математичної статистики – для обробки та аналізу вихідних даних, виявлення тенденцій вихідних даних, виявленні тенденцій та закономірностей в зміні показників, що аналізуються, обґрунтування отриманих результатів; аналіз та узагальнення існуючих підходів до формування підприємницьких компетенцій. Результати дослідження: визначено, що підвищення підприємницької активності можливо при позитивних тенденціях у розвитку економічних процесів, відновленні взаємної довіри між державою та бізнесом, при посиленні активності держави в великих інфраструктурних проектах, підвищенні компетенції підприємців у професійній діяльності, знанні законодавства, бухгалтерського обліку та методів управління персоналом. Наукова новизна: удосконалена модель формування підприємницьких компетенцій, що передбачає створення єдиної системи навчання і консультування представників малого та середнього бізнесу, яка на відміну від інших нефінансових форм підтримки малого та середнього бізнесу, для посилення підприємницької активності та ролі малого та середнього бізнесу в національній економіці, враховує впровадження в навчальний процес освітніх програм з підприємництва всіх рівнів; розробку та впровадження на рівні освітніх закладів спеціальних курсів з підприємництва для спеціальностей різного профілю (технічних, медичних, гуманітарних); розробки системи залучення студентів до виконання замовлень підприємств малого і середнього бізнесу в ході підготовки курсових робіт, розрахунково-графічних робіт, кваліфікаційних робіт, проходження практики; створення на базі освітніх закладів наукової платформи вивчення проблем підприємництва у вигляді наукового форуму. Практична значущість: запропонована модель формування підприємницьких компетенцій, використання якої з метою посилення підприємницької активності та ролі малого та середнього бізнесу в національній економіці, дозволяє сформувати готовність населення, а також майбутніх фахівців до підприємницької діяльності, створити інституційну інфраструктуру розвитку підприємницької ініціативи, сформувати необхідні підприємницькі навички. Це сприяє створенню цілісної системи підготовки майбутніх підприємців до самостійної професійної діяльності, підвищенню популярності підприємництва та формуванню позитивного сприйняття підприємницьких можливостей.Документ Система економічної безпеки діяльності будівельних підприємств у розрізі її функціональних складових(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2019) Дяченко, Катерина Сергіївна; Дяченко, Екатерина Сергеевна; Diachenko, KaterynaУ статті визначено роль та місце будівельної галузі у національній економіці країни, встановлено, що кризові явища здійснюють негативний вплив на конкурентоспроможність та економічну безпеку діяльності будівельних підприємств (ДБП). Мета. Метою статті є формування системи економічної безпеки діяльності будівельних підприємств (ДБП) із застосуванням системного підходу, який враховує їх галузеві особливості, а також дозволить в майбутньому дослідити вплив факторів зовнішнього та внутрішнього середовищ на кожну зі складових з метою розробки комплексного підходу протидії ризикам та загрозам ДБП у коротко- та довгостроковій перспективі. Методика дослідження. Для досягнення поставленої мети було використано систему загальнонаукових та спеціальних методів дослідження, зокрема: абстрактно-логічний аналіз – для обґрунтування сутності економічної безпеки ДБП; системно-структурний аналіз – для вивчення і систематизації підходів вчених до структури функціональних складових економічної безпеки ДБП; структуризації – для визначення та характеристики функціональних складових системи економічної безпеки ДБП; графічно-аналітичний метод – для наочної ілюстрації за допомогою рисунків і таблиць, орграфу системи економічної безпеки ДБП на засадах системного підходу. Результати. У дослідженні визначено поняття економічної безпеки ДБП, проаналізовано підходи вітчизняних та зарубіжних авторів до структурного складу функціональних складових економічної безпеки підприємств, визначено склад системи економічної безпеки ДБП та висвітлено сутність кожної з них, що відображає особливості будівельної галузі та дозволяє передбачати і контролювати загрози, які здійснюють негативний вплив на їх діяльність. За допомогою методу системної динаміки за визначеними функціональними складовими економічної безпеки ДБП побудовано орграф, який дозволяє відстежити причинно-наслідкові зв'язки в системі і складається з наступних елементів: системних рівнів, які представляють собою накопичення (акумуляцію) в ланцюгах зворотного зв'язку; потоків, які переміщують зміст одного рівня до іншого; процедур рішень, які регулюють темпи потоку між рівнями; каналів інформації, що з'єднують процедури рішень з рівнями та демонструють вплив факторів зовнішнього та внутрішнього середовищ на кожну із функціональних складових системи економічної безпеки ДБП. Наукова новизна. Набуло подальшого розвитку поняття «економічна безпека ДБП», яке на відміну від існуючих, розглядається як цілеспрямована динамічна система, що функціонує і розвивається шляхом управління критеріями оцінки рівня розвитку і спрямована на досягнення оптимального рівня в умовах стохастичного виникнення зовнішніх і внутрішніх негативних впливів. Удосконалено визначення взаємодії функціональних складових ЕБ діяльності БП, яке на відміну від існуючих, базується на методі системної динаміки та дозволяє відстежити причинно-наслідкові зв'язки в системі, наочно демонструючи їх між системними рівнями, та функціональні залежності, які характеризують взаємодію системних рівнів з урахуванням негативного впливу факторів зовнішнього та внутрішнього середовища з метою формування та забезпечення обґрунтованої системи ЕБ діяльності БП у коротко- та довгостроковій перспективі. Практична значущість. Запропонований системний підхід до формування системи економічної безпеки може застосовуватись у діяльності будівельних підприємств, установ та організацій для моніторингу, ідентифікації та упередження виникнення кризових явищ, негативних впливів факторів зовнішнього та внутрішнього середовищ як у коротко- так і довгостроковій перспективі.Документ Сучасний стан та тенденції розвитку дорожнього господарства України(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2019) Токар, Інна Іванівна; Токарь, Инна Ивановна; Tokar, InnaМета. Метою статі є комплексний аналіз функціонування дорожнього господарства України та встановлення на цій основні головних тенденції його розвитку як підґрунтя розробки рекомендацій з підвищення ефективності реалізації «Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року». Методика дослідження. В роботі використано наступні методи: діалектичний метод (при виявленні причинно-наслідкових зв’язків між розвитком економічних процесів та дорожнім господарством); аналітичний метод (для систематизації інформації при ідентифікації структурних змін в дорожньому господарстві); спостереження та узагальнення (для розробки рекомендацій щодо напрямів розвитку дорожнього господарства); графічний метод (для графічної інтерпретації переліку структурних змін та напрямів розвитку дорожнього господарства України). Результати. Дослідження присвячено комплексному аналізу функціонування дорожнього господарства України в контексті реформування транспортно-дорожнього комплексу України та його інтеграції до інфраструктури ЄС. Наголошено на складності структури управління вітчизняним дорожнім господарством в наслідок поточного стану реформування дорожньої галузі. Окремо розглянуто напрями фінансування діяльності дорожнього господарства, є посилання на виконавців дорожніх робіт в оновленій структурі Укравтодору, наведено суб’єктів, що здійснюють контроль за виконанням дорожніх робіт. Побудовано схему структурних змін та напрямів розвитку дорожнього господарства з подальшою її змістовною прив’язкою до «Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року». Наукова новизна. Отримав подальший розвиток теоретико-методичний підхід до управління дорожнім господарством в контексті реформування транспортно-дорожнього комплексу України шляхом графічної інтерпретації структурних змін та напрямів розвитку дорожнього господарства за функцією управління, виконання дорожніх робіт, фінансування і контролю, інтерпретованих в оновленому форматі діяльності Укравтодору. Практична значущість. Результати дослідження можуть слугувати методичними рекомендаціями органам державного управління при розробці регіональних програм з будівництва та експлуатації автодоріг, розвитку транспортної мережі регіону.Документ Управління талановитими співробітниками в умовах міжнародної діяльності(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2019) Кудрявцева, Оксана Володимирівна; Кудрявцева, Оксана Владимировна; Kudryavtseva, Oksana VladimirovnaМета. Основною метою даної роботи є розробка основних етапів формування системи управління талановитими співробітниками на підприємствах, що функціонують в міжнародному середовищі та виявлення напрямків наукових дискусій на кожному етапі. Методика дослідження. Концептуальний підхід до даної роботи полягає в поєднанні дедукції і індукції, системного і порівняльного аналізу, кількісних і якісних методів. В якості основного методу дослідження виступає абстрактно-логічний метод, системно-структурний аналіз, метод порівнянь і аналіз практичної діяльності компаній країн з економіками, що розвиваються, а також українських компаній, що працюють на міжнародних ринках. Результати дослідження. Основними результатами представленого дослідження є виділення чотирьох етапів становлення та розвитку системи управління талановитими співробітниками компаній, що функціонують в міжнародному середовищі, які включають визначення понять системи управління талановитими співробітниками міжнародних компаній, а також талановитого співробітника; виявлення домінуючого підходу до управління талановитими співробітниками; встановлення основних етапів і принципів побудови системи управління талановитими співробітниками; визначення показників ефективності реалізації практик управління талановитими співробітниками. Наукова новизна. У даній роботі представлено власне визначення поняття системи управління талановитими співробітниками міжнародних компаній, яке на відміну від існуючих, відображає необхідність зв'язку управління талановитими співробітниками з міжнародною стратегією підприємства, що є основою для формування системи управління талановитими співробітниками. Крім того, розроблено 6 послідовних етапів побудови системи управління талановитими співробітниками, що дозволить розглянути визначення ефективності управління талановитими співробітниками не в рамках аналізу однієї одиничної моделі, а як самостійний етап побудови системи управління талановитими співробітниками. І нарешті, сформовані ключові показники діяльності в управлінні талановитими співробітниками, які дозволять визначити ефективність реалізації практики управління талановитими співробітниками. Практична значущість. Результати даного дослідження можуть застосовуватися для керівників компаній та менеджерів середньої ланки, які працюють як в галузі управління людськими ресурсами, так і займаються питаннями стратегічного планування в міжнародному середовищі.Документ Уточнення сутності послуги у ринковій економіці(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2019) Касатонова, Інна Анатоліївна; Касатонова, Инна Анатольевна; Kasatonova, InnaМета: метою даної роботи є узагальнення підходів щодо сутності та ознак послуг підприємства, а саме транспортної послуги. Сучасні умови господарювання, що характеризуються стрімким розвитком економічних систем вимагають від підприємств впровадження у практичну діяльність ефективних способів організації транспортних перевезень. Об’єкт дослідження – процес транспортних перевезень, який розглянуто з позиції транспортної послуги. Предмет дослідження – методичний інструментарій впливу на транспортну послугу як економічну категорію на сучасному етапі ринкової економіки країни. Методика дослідження: дослідження проводилися шляхом аналізу наукових робіт по темі і меті даної статті, які були надані як зарубіжними науковцями, так і вітчизняними. В роботі використані методи теоретичного узагальнення, аналізу та синтезу інформації, формалізації. Результати дослідження: у статті розглянуті теоретичні засади економічної категорії «послуга», визначається роль послуг в умовах ринкових відносин, розглянуто структурні елементи послуги та їх класифікацію. Також визначено сутність поняття «автотранспортна послуга» на підставі узагальнення сучасних підходів провідних вчених. Наукова новизна: встановлено, що послуга – це продукт праці, корисний ефект якого виступає не у формі товару, а у формі діяльності, спрямованої на людину. Новизна цього визначення у комплексному підході, який базується на підставі теоретичних основ та ознак класифікації послуг. Практична значущість: здійснено класифікацію транспортних послуг на ринку транспортних перевезень за наступними ознаками: економічний зміст, призначення, джерела фінансування, типи споживання, характер споживання, види, суб’єкти, які надають послуги.Документ Формування державно-приватного партнерства: від історії до сьогодення(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2019) Левченко, Ярослава Сергіївна; Левченко, Ярослава Сергеевна; Levchenko, YaroslavaМетою роботи є формування сучасного розуміння ДПП на основі підходу «від історії до сьогодення». Для досягнення поставленої мети були вирішені завдання: проаналізовано еволюційні теоретичні підходи до розуміння ДПП; сформовано нове бачення на ДПП (як не самостійну інституцію, а складову забезпечення інвестиційної привабливості). Методика дослідження. Для досягнення поставленої мети в роботі були використані такі загальнонаукові та спеціальні методи і прийоми дослідження: систематичний і порівняльний аналіз наукової літератури на основі методів порівняння, класифікації, систематизації та узагальнення; узагальнення результатів аналізу і логічна генерація висновків. Результати. Проаналізовано еволюційні теоретичні підходи до розуміння ДПП. Скасовано розуміння ДПП, як нового спрямування взаємодії держави та приватного інвестора. Доведено, що інституція ДПП не являється новою, а її витоки зафіксовані в далеких історичних довідках. Сформовано нове бачення на ДПП, як фактора забезпечення інвестиційної привабливості. Висвітлено, що взаємодія інвестора з державою, а саме ДПП, виступає фактором, що впливає на інвестиційну привабливість. Наукова новизна. Визначено, що при реалізації інвестиційної ідеї потенційний інвестор розглядає можливість до співпраці, як один із ключових факторів, що визначають його рішення до співпраці. Тобто сьогодення розглядає ДПП не тільки, як самостійну інституцію, а і як фактор, що впливає на прийняття рішення що до інвестування. Доведено та обґрунтовано роль ДПП в системі забезпечення інвестиційної привабливості. Практична значущість. Визначено нішу для перспективних досліджень - розробка взаємодії держави з приватним інвестором на основі теорії ігор, яка забезпечить виграш кожної сторони в рівних пропорціях.