Випуск 101 Том 2
Постійне посилання зібранняhttps://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/15454
Переглянути
Перегляд Випуск 101 Том 2 за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 27
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Determination of the influence of the geometric parameters of rope blocks on the durability of the rope(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Fidrovska, Nataliia Mykolaiivna; Karavan, Ruslan Andriyovich; Ptushka, Anastasiia Serhiivna; Yazlovytska, Olena Volodymyrivna; Фідровська, Наталя Миколаївна; Караван, Руслан Андрійович; Птушка, Анастасія Сергіївна; Язловицька, Олена ВолодимирівнаProblem. The durability of crane ropes is very important, as it ensures not only the main costs of operating the lifting machine, but also the safety of loading and unloading operations The operating conditions of the rope have a very significant effect on the period of its use, but they are not always taken into account. Yes, the method of calculating the rope, which is reflected in the standard, does not take into account the operating conditions of the rope, so it is very difficult to accurately predict its durability. In modern educational and reference literature, the influence of the size and geometry of rope blocks on the durability of lifting ropes is underestimated. The main criterion that is taken into account when choosing a rope according to existing methods is the tensile strength of the rope, although as shown by the research of many famous scientists, the wires of the rope break precisely as a result of bending on the blocks and the drum. The diameter of the block is selected depending on the diameter of the rope and the mode of operation of the lifting mechanism. The material of the block and its geometry are not taken into account at all when choosing the type of rope and its diameter, while the wear of the surfaces of the rope and the block greatly affects the durability of these elements of the lifting mechanism. Determining the factors that affect the wear of the rope and the reduction of its durability is quite an important task and requires not only theoretical, but also experimental research. At the same time, ropes of different designs and diameters were considered. At the same time, ropes of different designs and diameters were considered. This made it possible to evaluate the influence of various elements of the rope and the block on the predicted durability of the rope. The conducted research made it possible to improve the formula of B. Kovalsky, which he proposed for choosing the diameter of the rope according to the service life. The dependence of the influence of the opening angle of the block groove, which is determined from the condition of the reduction of rope torsion during its deviation, on the durability of the rope was obtained. In order to obtain a more realistic picture of the load of the rope that bends on the block and drum, the calculation scheme was improved and the number of factors that have a significant impact on the durability of the rope was increased. The results of the research significantly bring the rope load conditions during bending on the block and drum closer to real values.Документ Main problems of mine drum design(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Fidrovska, Nataliia Mykolaivna; Slepuzhnikov, Yevhen Dmytrovych; Nesterenko, Viktoriia Valentynivna; Musaiev, Zaur Razylovych; Фідровська, Наталія Миколаївна; Слєпужніков, Євген Дмитрович; Нестеренко, Вікторія Валентинівна; Мусаев, Заур РазиловичThe article deals with the problems of mine drums, namely, an adjusted approach to the justification of their design, and suggests ways to improve their performance. The practice of designing mine drums is based on the introduction of additional stiffening elements, such as ribs, rings and scarves. This significantly increases the weight and complexity of the drum manufacture, and also leads to local stresses in the welded areas. This greatly complicates the operation of the structure and leads to the destruction of welds and the appearance of cracks. Reinforcing the welds does not improve the situation, but rather reduces the durability of the drum shell. Designers of mine hoisting machines do not have a theoretical basis for refusing to install rings and stiffeners. The calculations of the strength of the drum head using the simplified and refined methods showed that the strength of the head is fully ensured and there is no need to install additional structures in the form of scarves.Документ Аналіз можливості використання високомоментних гідромоторів для обертання барабанів автобетонозмішувачів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Аврунін, Григорій Аврамович; Кириченко, Ігор Георгійович; Шевченко, Дмитро Миколайович; Мороз, Ірина Іванівна; Avrunin, Grigory; Kyrychenko, Igor; Shevchenko, Dmitriy; Moroz, IreneПроаналізовано використання об’ємних гідроприводів обертання барабанів автобетонозмішувачів, зокрема оцінено можливості застосування високомоментних тихохідних радіальнопоршневих гідромоторів замість аксіальнопоршневих із планетарними редукторами. Оцінено технічний рівень таких гідроприводів на основі використання відношень маси до крутного моменту та потужності. Розглянуто номенклатуру, технічні характеристики та конструктивні особливості високомоментних гідромоторів. Зокрема, порівняно з попередніми дослідженнями поширена номенклатура розглянутих гідромоторів.Документ Взаємозалежність конструктивних і експлуатаційних параметрів фрикційних вузлів гальм(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Фідровська, Наталія Миколаївна; Вольченко, Дмитро Олександровч; Кіндрачук, Мирослав Васильович; Бекіш, Ірина Орестівна; Бурава, Олександр Степанович; Ніщук, Віктор Вікторович; Fidrovskaya, Nataliya Mykolaivna; Volchenko, Dmytro Oleksandrovch; Kindrachuk, Myroslav Vasylyovych; Bekish, Iryna Orestivna; Burava, Oleksandr Stepanovych; Nishchuk, Viktor ViktorovychМатеріали статті містять такі питання: конструкція та робота стрічковоколодкового гальма бурової лебідки; взаємозв’язок гальмівного моменту з конструктивними параметрами фрикційних вузлів гальм; аналіз гальмівних моментів, що реалізуються фрикційними вузлами гальм; температурні градієнти й темпи нагрівання та охолодження металевих фрикційних елементів гальм; обговорення результатів. Теоретичні та експериментальні дослідження взаємозв’язку гальмівних моментів, що розвиваються фрикційними вузлами різних видів гальм, з їх конструкційними та експлуатаційними параметрами дали змогу встановити таке. Величини гальмівних моментів, що розвиваються фрикційними вузлами різних видів гальмівних пристроїв, та вплив на них конструктивних параметрів. Зміна градієнтів гальмівних моментів для найбільш навантажених пар тертя стрічково-колодкового гальма бурової лебідки. Величини локальних температурних градієнтів на початку та в кінці гальмування транспортних засобів і бурових лебідок для визначення термічних напружень у металевому фрикційному елементі. Зниження термічного напруження металевих фрикційних елементів стрічковоколодкового гальма: завдяки технологічним рішенням шляхом розроблення методу оптимізації керування спуско-підйомними операціями, що підвищило довговічність фрикційних пар в окремих випадках до 25 %; температурний градієнт за товщиною обода шківа становив без вимушеного охолодження 25 ºС, а в разі охолодження – 15 ºС. Лінійне зношування накладок за умови охолодження та оптимального режиму керування гальмом зменшилось в середньому на 18 %; конструктивні рішення – способом використання ефекту холодження в конструкції металевих фрикційних елементів – дадуть змогу підвищити їх довговічність у деяких випадках до 20 %.Документ Визначення максимально допустимого діаметру свердловини при заданій глибині проходки методом статичного проколу ґрунту(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Супонєв, Володимир Миколайович; Рагулін, Віталій Миколайович; Кравець, Святослав Володимирович; Suponev, Vladimir; Ragulin, Vitaliy; Kravets, SvyatoslavЗ аналізу технічної літератури встановлено, що серед безтраншейних технологій прокладання підземних інженерних комунікацій найбільш ефективною є та, що працює з утворюванням горизонтально спрямованої свердловини в ґрунті з використанням ґрунтопроколювальних установок, які працюють за методом статичного проколювання. Цей метод полягає у створенні свердловини в ґрунті способом його силового радіального ущільнення в масив конічно-циліндричним робочим органом та в протягуванні в неї захисного футляра у вигляді труби зі сталі, поліетилену, кераміки тощо. Земляні роботи в цьому разі зводяться до мінімуму. Одним із важливих недоліків методу статичного проколювання ґрунту є великі напруження в ґрунті навколо свердловини. Це може викликати пошкодження прилеглих комунікацій або основи доріг. Проведеними дослідженнями встановлено, що поширення цієї зони визначається діаметром свердловини й фізико-механічними властивостями ґрунту. Установлення розміру зони пружно-пластичної деформації навколо свердловини визначалося експериментальним способом під час проколювання ґрунту в природних умовах. Для польових досліджень було створено експериментальний зразок ґрунтопроколювальної установки з гідравлічним приводом подачі робочого органа в ґрунт від двох гідроциліндрів. Максимальне зусилля надавлювання за умови тиску від гідростанції 20 МПа становило 250 кН. Діаметри моделей проколювальних головок – 65 мм та 108 мм. Унаслідок досліджень отримано рівняння регресії для найбільш поширених типів ґрунтів: суглинку, супіску та глини ІІ–ІІІ категорій щільності. Критерієм оцінювання можливості ущільнення ґрунту прийнято значення його пористості. Так, наприклад, було встановлено, що в процесі проколювання ґрунту на глибині 2,5м допустимий діаметр свердловини, який створений методом статичного проколювання, не має перевищувати: для ґрунтів з пористістю 38 % – 170 мм; для ґрунтів з пористістю 45 % – 240 мм; для ґрунтів з пористістю 53 % – 300 мм. Отримана розрахункова залежність для практичного застосування на етапі проєктування мереж та вибору ефективного методу для проходки свердловини під дорогами або іншими перешкодами.Документ Визначення оптимального кута прикладання тягового зусилля трелювального засобу "крокуючі сани"(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Магура, Богдан Олексійович; Бакай, Борис Ярославович; Білоус, Олексій Володимирович; Каратник, Ігор Романович; Кий, Володимир Васильович; Mahura, Bohdan; Bakay, Borys; Bilous, Oleksiy; Karatnyk, Ihor; Kiy, VolodymyrУ статті подано результати експериментальних досліджень застосування розробленого в НЛТУ України малогабаритного трелювального засобу типу «крокуючі сани», що поєднує в собі як переваги рушія ковзного типу, так і рушія колісного типу [1]. Такий засіб призначений для використання в складних умовах лісоексплуатації, а саме на заболочених лісосіках. Рушій візка, за наявності перешкоди або в разі «вгрузання» його в болото, прокручується та здійснює крок. На запропонований засіб отримано патент на корисну модель № 109011 [2]. За результатами проведених експериментальних досліджень визначено оптимальний кут прикладання тягового зусилля для переміщення трелювального засобу «крокуючі сани» під час руху лісосікою за наявності перешкод, який лежить в діапазоні 15°…19°. Здобуті експериментальним способом результати підтвердили достовірність проведених теоретичних досліджень. Визначено вплив величини зусилля затягування регулювальної гайки адаптивної крокової муфти на величину тягового зусилля. Запропонований трелювальний засіб «крокуючі сани» довів ефективність роботи під час використання в умовах, наближених до реальних.Документ Динаміка механічних приводів з кульковими обгінними муфтами(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Малащенко, Володимир Олександрович; Кириченко, Ігор Георгійович; Проценко, Владислав Олександрович; Лисяк, Богдан Ярославович; Malashchenko, Volodymyr; Kyrychenko, Ihor; Protsenko, Vladyslav; Lysiak, BohdanЗапропоновано конструкцію кулькової обгінної муфти для стартера автомобілів та інших транспортних засобів. Розглянуто можливості коливних явищ. Установлено, що більша ймовірність виникнення динамічних явищ у таких системах має місце під час вкочування кульок у робочі пази веденої півмуфти. Запропоновано аналітичні залежності для визначення мінімального та максимального часу вмикання запатентованої кулькової обгінної муфти. Отримано моделі та основні параметри для подальших досліджень механічних приводів з кульковими обгінними муфтами, що працюють за принципом зачеплення.Документ Дослідження впливу кута установки відвалу автогрейдера в плані на його максимальне зусилля з урахуванням випадкового процесу виникнення важкопереборної перешкоди(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Щукін, Олександр Вікторович; Shchukin, OleksandrУ статі запропоновано залежність, яка дає змогу оцінити вплив кута захоплення основного відвала автогрейдера в плані на максимальне зусилля, що припадає на його робочий орган. У цьому разі враховується випадковість процесу появи важкопереборної перешкоди. Визначено, що зі збільшенням кута встановлення відвала в плані зростає максимальне зусилля на останньому за умови перешкоди. Досліджено вплив категорії ґрунту на максимальне зусилля, яке припадає на робочий орган. Найбільшого значення максимальне зусилля досягає на третій категорії ґрунту за умови прямовстановленого відвала.Документ Дослідження впливу частинок забруднень 5 мкм і менше, на протизношувальні властивості та строки служби робочих рідин гідроприводів будівельних і дорожніх машин(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Орел, Олександр Володимирович; Варфоломєєв, Юрій Михайлович; Orel, Oleksandr; Varfolomeev, YuriiНаведено аналіз впливу забруднення робочої рідини на стан елементів гідрообладнання будівельних і дорожніх машин, ефективність їх експлуатації, а також запропоновано використовувати коефіцієнт протизношувальних властивостей K j для визначення строків служби робочих рідин. Отримано рівняння залежності швидкості зношування елементів гідрообладнання від коефіцієнта K j . Проведено експлуатаційні випробування автогрейдера GR165, які показали, що строк служби робочої рідини Hydro HV 46 за коефіцієнтом протизношувальних властивостей K j становить приблизно 1184 маш.-год.Документ Дослідження міцності робочого обладнання малогабаритного навантажувача(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Ковалевський, Сергій Германович; Білякович, Микола Олексійович; Kovalevskyi, Serhii; Biliakovych, MykolaУ статті наведені результати досліджень міцності робочого обладнання малогабаритного навантажувача на базі самохідного шасі. Проєктування сучасних будівельних машин потребує створення розрахункових схем і використання сучасних програмних засобів, що дає змогу дослідити питання навантаження робочого обладнання більш докладно та отримати достовірні результати. Аналіз місць експлуатації малогабаритних навантажувачів свідчить про часті випадки проведення вантажних робіт у стиснених умовах, поряд із будівельниками, що накладає підвищені вимоги до міцності робочого обладнання. На основі створених розрахункових схем і сучасних програмних засобів досліджено навантаження робочого обладнання, визначено сили, що діють за умови зміни ваги вантажу, коефіцієнта динамічності, вертикального розміру перерізу рукояті. Аналіз залежності діючих напруг від ваги вантажу та коефіцієнта динамічності дав змогу запропонувати рекомендації щодо раціональних режимів роботи навантажувача.Документ Дослідження показників автобуса з дизелем за умови роботи на дизельному біопаливі(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Ковбасенко, Сергій Володимирович; Сімоненко, Віталій Васильович; Kovbasenko, Serhii; Simonenko, VitaliiУ статті розглянуто можливості використання метилових ефірів ріпакової олії як палива для міських автобусів. Мета дослідження – вивчення паливно-економічних та екологічних показників автобусів за умови використання як традиційного дизельного палива, так і дизельного біопалива. У роботі вирішуються такі завдання: уточнення математичної моделі руху міського автобуса, проведення експериментальних досліджень та дорожніх випробувань автобуса на дизельному паливі та дизельному біопаливі.Документ Енергонавантаженість металевих фрикційних елементів гальм(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Вольченко, Олександр Іванович; Джанахмедов, Ахад Ханахмед огли; Скрипник, Василь Степанович; Журавльов, Дмитро Юрійович; Андрейчиков, Євген Юрійович; Volchenko, Oleksandr Ivanovich; Dzhanakhmedov, Ahad Khanakhmed ogli; Skrypnik, Vasyl Stepanovych; Zhuravlev, Dmytro Yuriyovych; Andreychikov, Yevgen YuriyovychМатематичний опис процесу теплопровідності із залученням елементів теорії теплової подібності щодо обода шківа стрічково-колодкового гальма за умови режимів гальмування дали змогу встановити: через дискретність контакту мікровиступів пар тертя гальма досліджувані параметри мають локальний характер; до енергонавантаженості пар тертя гальма належать параметри поверхнево-об’ємних та об’ємних температур і їх градієнтів, що викликають термічні напруження, які впливають на фрикційні характеристики; за поверхнево-об’ємних температур (100–400) °С сумарна кількість теплоти, що відводиться від полірованої та матової поверхонь шківа радіаційним теплообміном за 1,0 с, становила (1,43–23,04) кДж; у цьому разі поверхневий температурний градієнт обода шківа був майже вп’ятеро більший, ніж за його товщиною. За умови циклічного (повторно-короткочасного) режиму гальмування температурні напруження внаслідок нагрівання на поверхні обода шківа майже вдесятеро перевищують значення напружень, що виникають в його об’ємі. Напруження досягають максимуму, коли процес теплоізольований (Bi = 0), і дорівнює нулю, коли теплообмін нескінченний (Bi → 0). Величина напружень унаслідок охолодження обода шківа так само істотно залежить від критерію Біо. До того ж зі збільшенням тривалості процесу гальмування вплив його на величину напружень також зростає. Величина термічних напружень на поверхні тепловиділення майже вп’ятеро більша, ніж в об’ємі обода шківа. У цьому разі характер впливу інтенсивності теплообміну на величину напружень такий самий, що й за умови нагрівання. Новий підхід до розрахунку локальних термічних напружень у теорії тертя та зношування реалізований уперше. Достовірність здобутих результатів підтверджена експериментально.Документ ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ ПРО ЖУРНАЛ(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023)Документ Застосування GNSS-cистем для автоматизованого керування робочими процесами грейдерів із штучним інтелектом(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Єфименко, Олександр Володимирович; Плугіна, Тетяна Вікторівна; Єфименко, Андрій Олександрович; Кулай, Володимир Павлович; Yefymenko, Oleksandr; Pluhina, Tetiana; Yefymenko, Andrey; Kulai, VolodymyrGNSS (Global Navigation Satellite System) – це глобальна навігаційна система, яка використовує супутникові сигнали для визначення місця й часу в будь-якій точці світу. Одним із призначень GNSS є використання разом з елементами машинного навчання для керування грейдерами. Грейдери застосовуються для профілювання та вирівнювання поверхні ґрунту на будівельних майданчиках. Використання GNSS та машинного навчання дає змогу більш точно визначити місце розташування і висоту відвалу грейдера, що сприяє більш точної та ефективної роботи машини. GNSS може забезпечити високу точність вимірювань місцезнаходження грейдера, що допомагає оптимізувати процес роботи грейдера та мінімізувати витрати часу на профілювання та вирівнювання поверхні. За допомогою машинного навчання грейдер може автоматично аналізувати дані GNSS і приймати рішення про оптимальну траєкторію руху для досягнення потрібної точності та швидкості роботи. Застосування GNSS і машинного навчання підвищує ефективність роботи грейдера, що скорочує час і витрати на будівельні роботи. Також це може зменшити кількість помилок і підвищити якість роботи грейдера, що поліпшить кінцевий результат проєкту. У статті показано особливості інтелектуальних систем керування, що можуть бути використані для автоматизованого керування робочими процесами землерийних машин із використанням штучного інтелекту. Запропоновано реалізацію на мовах програмування, проаналізовано вплив ґрунтових умов на процес автоматизованої роботи, подано концепцію методики оцінювання та прогнозування в інтелектуальних системах підтримки прийняття рішень для інтелектуальної системи дорожньої машини.Документ Моделювання та аналіз якісних показників функціонування автоматизованих машинних систем змішаної структури(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Валюх, Ольга Аркадіївна; Іванишин, Тарас Володимирович; Поберейко, Богдан Петрович; Valyukh, Olga Arkadiivna; Ivanyshyn, Taras Volodymyrovych; Pobereyko, Bohdan PetrovychУ статті запропоновано побудовані аналітичні моделі й графічні залежності коефіцієнта використання робочого часу та коефіцієнта накладених втрат робочого часу верстатів автоматизованих ліній зі змішаною структурою агрегатування машин і стохастичною тривалістю технологічних операцій. Подано результати дослідження впливу числа технологічних дільниць і паралельно працюючих на них верстатів, параметра стабільності технологічної операції та ємності міжопераційних буферних пристроїв на коефіцієнти завантаження машин і накладені втрати їх робочого часу.Документ Навчальний посібник «Українське наукове слововживання» – застосунок засобів українськомовного способу мислення(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Ребезнюк, Ігор Тарасович; Rebezniuk, IhorВисвітлено та прокоментовано використання науково-технічних термінів і словосполук у навчальному посібнику «Українське наукове слововживання» відповідно до новітніх устандартованих правил, що полегшує сприймання й розуміння вжиткового тексту, сприяє досконаленню українського наукового стилю мовлення та мислення.Документ Наукові основи створення гібридних приводів для підвищення енергоефективності будівельно-дорожніх машин(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Хмара, Леонід Андрійович; Холодов, Антон Павлович; Khmara, Leonid; Kholodov, AntonДосліджено можливості вдосконалення будівельно-дорожніх машин і проаналізовано публікації з метою розроблення теорії енергоефективної конструкції машин із використанням гібридних приводів робочих органів та рушіїв. Надано порівняльні таблиці розподілу та витрат енергії різних машин у процесі їх експлуатації. Для підвищення паливної, екологічної ефективності та надійності машин запропоновано класифікацію способів підвищення ефективності будівельно-дорожніх машин з урахуванням наявних та перспективних методів.Документ Особливості використання нейромережевих технологій для керування робочими процессами бульдозерів GNSS-інтенсифікатором(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Єфименко, Олександр Володимирович; Птушка, Анастасія Сергіївна; Єфименко, Павло Олександрович; Yefymenko, Oleksandr; Ptushka, Anastasiia; Yefymenko, PavloЗастосування GNSS і систем інтелектуального керування робочими процесами землерийних машин дає змогу більш точно визначити місце розташування й висоту робочого органа, що сприяє більш ефективній роботі бульдозера. GNSS може забезпечити високу точність вимірювань розташування бульдозера, що допомагає оптимізувати процес роботи й мінімізувати витрати часу на профілювання та вирівнювання поверхні. За допомогою машинного навчання бульдозер може автоматично аналізувати дані GNSS і приймати рішення про оптимальну траєкторію руху для досягнення потрібної точності та швидкості роботи, це підвищує ефективність дії машини, завдяки чому скорочуються терміни і вартість будівельних робіт. У статті розглянуто алгоритми й програмні коди, що можуть бути застосовані для автоматизованого керування робочими процесами землерийних машин із використанням штучного інтелекту. Запропоновано конкретну реалізацію мовами програмування Python та TensorFlow, проаналізовано основні алгоритми й показано необхідність врахування параметрів робочого процесу на машинне навчання.Документ Поліпшення експлуатаційних властивостей деталей засобів транспорту нанесенням регулярних рельєфів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Посвятенко, Наталія Іванівна; Посвятенко, Едуард Карпович; Рибак, Ілля Петрович; Ковалевський, Сергій Германович; Posviatenko, Nataliia; Posviatenko, Eduard; Rybak, Illia; Kovalevskyi, SerhiiЗапропоновано класифікацію регулярних рельєфів за призначенням і механіку заглиблення лінійного індентора в металевий зразок. Визначено взаємозв’язок між факторами процесу індентування – силою, твердістю та відносним видовженням матеріалу, кутом при вершині та радіусом округлення вершини індентора. Розроблено методику експериментальних досліджень.Документ Підвищення ефективності обробки вантажу на сучасному складському терміналі(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Плугіна, Тетяна Вікторівна; Єфименко, Олександр Володимирович; Єфименко, Андрій Олександрович; Pluhina, Tetiana; Yefymenko, Oleksandr; Yefymenko, AndriyРозглянуто завдання підвищення ефективності оброблення вантажу на сучасному складському терміналі. Проаналізовано сучасні підходи щодо процесу оброблення вантажів завдяки впровадженню інтелектуальних технологій для збільшення швидкості, підвищення точності та зменшення похибки операторів. Розроблено технологію автоматизованого проєктування складського терміналу. Наведено приклад ідентифікації вантажу з вибором обладнання для транспортування. Доведено, що інтелектуальні компоненти систем оброблення вантажу дають змогу підвищити продуктивність роботи складських терміналів.