2016, № 1 (12)
Постійне посилання зібранняhttps://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/6493
Переглянути
Перегляд 2016, № 1 (12) за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 33
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Cпецифіка сегментування на ринку продуктів швидкого приготування(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Прядко, О. М.; Тарасов, І. Ю.; Priadko, Olga; Тarasov, IgorВітчизняний ринок продуктів швидкого приготування знаходиться в стадії інтенсивного розвитку, що пояснюється збільшенням попиту на послуги підприємств типу «фаст-фуд» а також напівфабрикатів у домогосподарствах. Метою дослідження є обґрунтування необхідності розвитку даного типу ринку. Предметом дослідження є теоретичні та практичні аспекти розвитку ринку продуктів швидкого приготування. Для обґрунтування підтримки розвитку ринку продуктів швидкого приготування були використані загальнонаукові та спеціальні методи дослідження: порівняльного, економічного, статистичного, комплексного і системного аналізу, спостереження та опитування. Розроблено методичний підхід до процесу сегментації продуктів швидкого приготування. Запропоновано результативну сегментацію по незадоволеним потребам; шкалу градації гіпотез розвитку ситуації в сегменті, тривимірну 3D візуалізацію параметрів математичної сценарної моделі формування маркетингової стратегії. Схема результативної сегментації може бути використана як незалежно, так і допомогти юридичним особам створювати нові товари та послуги, визначати споживчі цінності пропозицій, незалежно від того як відслідковуються результати продажу та фінансові показники. Запропоновані інструменти, а також їх реалізація, дозволять визначити перспективні сегменти реалізації маркетингової стратегії та підвищити ефективність маркетингової діяльності.Документ Cутність поняття «міжнародний бізнес»(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Медведєва, І. В.; Medvedieva, IrynaСтаття присвячена питанню суті міжнародного бізнесу. Глобалізація та науковотехнічна революція призвели не тільки до кількісних змін у міжнародному бізнесі, але й якісних. Відповідно змінюється і сутність поняття «міжнародний бізнес», тому дане поняття стає підґрунтям для подальшого його аналізу. Метою статті є огляд та узагальнення наявних в економічній літературі визначень поняття «міжнародний бізнес» і конструювання авторського визначення даної категорії. Для цього використано методику Старостіної А.О. – методику побудови категорії за трьохкомпонентною структурою. Предметом дослідження є методичний інструментарій побудови категорії «міжнародний бізнес». У статті розкрито сутність поняття «міжнародний бізнес». Складений перелік наявних у літературі визначень даного поняття та класифіковано існуючі підходи до його визначення за трьохкомпонентною структурою. Виявлено, що суть поняття «міжнародний бізнес» зводиться до трьох варіантів: 1) це ді- 129 лові операції (зазначає більшість авторів); 2) це діяльність економічних суб’єктів; 3) це система господарських зв’язків між економічними суб’єктами. Як висновок зазначено, що хоча суть поняття «міжнародний бізнес» у визначеннях різних авторів різна, однак, у змісті даного явища і його результаті науковці одностайні: він здійснюється між двома і більше країнами та з метою отримання прибутку. За результатами дослідження сконструйовано авторське визначення поняття міжнародного бізнесу.Документ Mетодологія розробки збалансованої системи показників сталого розвитку підприємств міського пасажирського транспорту(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Гудкова, В. П.; Приймук, О. Р.; Gudkovа, Victoria; Pryimuk, OlgaВ умовах стрімкого зростання мегаполісів все більшої актуальності набувають проблеми сталого розвитку підприємств міського пасажирського транспорту, діяльність яких повинна бути направлена на задоволення попиту користувачів, збереження навколишнього середовища, а також отримання економічних вигід. Для розробників транспортної політики визначення показників сталого розвитку та їх коригування є вирішальним питанням ефективності функціонування пасажирського транспорту. Необхідність розробки збалансованої системи показників дає можливість своєчасно моделювати різні варіанти розвитку підприємств та прогнозувати їх результати, обираючи найбільш оптимальні. Традиційні розробки показників нездатні передавати чіткої стратегічної мети сектора міського пасажирського транспорту і вимагають отримання інформаційних даних з різних джерел. Метою даної статті є розробка комплексної основи стратегічної оцінки ефективності сталого розвитку підприємств міського пасажирського транспо- 96 рту за допомогою збалансованої системи показників. Пропонується чотири кроки, а саме: вибір властивостей показника, їх кількості, підходу до отримання даних для їх розрахунку та обчислення показників. За складовими концепції сталого розвитку та стратегічними цілями діяльності підприємств запропоновані індикатори збалансованої системи показників, що враховують особливості функціонування міського транспорту. Використовуючи 5-бальну шкалу Лайкерта оцінена ефективність сталого розвитку підприємств міського пасажирського транспорту м. Києва окремо за концепціями сталого розвитку, стратегічними цілями діяльності підприємств пасажирського транспорту та загальна. На основі отриманих розрахунків побудована діаграма індикаторів збалансованої системи показників сталого розвитку. Проведене дослідження підкреслює ефективність застосування запропонованої збалансованої системи показників для стратегічної оцінки сталого розвитку підприємств міського пасажирського транспорту.Документ Oцінка туристичної привабливості регіонів України(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Антонець, О. О.; Харченко, А. О.; Antonets, Olga; Kharchenko, AllaПредметом наукового дослідження є туристична привабливість регіонів України. Мета - розробка методичного підходу до оцінки рівня туристичної привабливості регіонів та його застосування враховуючи сучасний стан показників розвитку туризму. В роботі використано методи багатомірного статистичного аналізу, а саме, ієрархічний кластерний аналіз та кластерний аналіз за методом ксередніх, експертні методи оцінки – для розрахунку вагових коефіцієнтів показників та метод середньозваженого показника для остаточного визначення туристичної привабливості. В результаті роботи отримано розбиття регіонів на чотири туристичні кластери та кількісно визначено їх привабливість в диференціації за різними компонентами, що відображають наявні ресурси регіону, можливості щодо надання послуг із проживання та оздоровлення, харчування. Найбільш туристично привабливим регіоном України є Львівська область, яка складає окремий кластер. Наступною групою регіонів за туристичною привабливістю виявилися Харківська та Дніпропетровську області. Сильна сторона цієї групи областей – великий природно-ресурсний потенціал. Група Миколаївської, Одеської та Херсонської областей мають трохи нижче значення середньозваженого критерію, ніж попередній кластер. Решта областей опинилися в найменш привабливому кластері. Надано рекомендації щодо покращення кожної компоненти в окремому кластері. Результати можуть бути застосовані при розробці інвестиційних програм в сфері туризму України як з боку держави, так і з боку приватних вітчизняних та зарубіжних інвесторів.Документ Steeple-аналіз макросередовища вітчизняних газотранспортних підприємств(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Запухляк, І. Б.; Zapuhlyak, IvannaСпецифіка процесу транспортування природного газу; тісна взаємозалежність газовидобувних підприємств, газотранспортних підприємств та споживачів природного газу; особливості функціонування вітчизняної газотранспортної системи як природного монополіста; необхідність інтеграції у Європейський газовий ринок викликають цілу низку особливостей у взаємозв’язку «газотранспортне підприємство – середовище» та обумовлюють необхідність ґрунтовного дослідження можливого впливу факторів зовнішнього середовища на їх функціонування та розвиток. Виходячи з цього, метою статті є розгляд теоретичних та прикладних аспектів застосування STEEPLE- аналізу в процесі дослідження макросередовища вітчизняних газотранспортних підприємств. Формат діагностики передбачає опис компонент середовища, використання груп факторів в межах кожної компоненти, виявлення позитивного (можливості) та негативного (загрози) впливу факторів на розвиток вітчизняних газотранспортних підприємств. В процесі досліджень виявлено характер впливу факторів соціально-демографічної, технологічної, економічної, екологічної, політичної, правової та етичної компонент на трансформації та розвиток вітчизняних газотранспортних підприємств. На сьогодні найбільшу загрозу розвитку вітчизняних газотранспортних підприємств чинять фактори політичної та правової компоненти, також економічної та етичної. Проте, фактори екологічної (природногеографічної), технологічної та соціально-демографічної компонент сприятливо впливають на їх трансформацію та розвиток.Документ Альтернативный алгоритм расчета налога на добавленную стоимость(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Афанасьева, М. А.; Afanasieva, MarinaПредлагается новый алгоритм расчета налога на добавленную стоимость, сохраняющий преимущества НДС по сравнению с другими косвенными налогами и позволяющий избежать ряда трудностей его администрирования. Приводится расчет ставок налога с использованием статистических данных из раздела национальных счетов. Вводятся дифференцированные ставки НДС статистические, равные произведению одинаковой для всех обычной ставки и доли валовой добавленной стоимости в выпуске продукции, разной для разных КВЕД. Важно, что произведение ставки НДС статистической и стоимости реализации (как части выпуска) дает налог именно на добавленную стоимость. Базой для исчисления налога является стоимость операций по поставке товаров (услуг), некорректируемая на затраты, что не требует дополнительных вычислений, а только фиксации, тем самым существенно сокращая возможности для манипуляций. Напомним, что в применяемом в настоящее время непрямом методе расчета налог исчисляется как разница между налоговыми обязательствами и налоговым кредитом. В предлагаемом методе понятие налогового кредита отсутствует. На лицо простота предлагаемого алгоритма по сравнению с действующей системой электронного администрирования.Документ Аналіз сучасного стану впровадження професійної сертифікації бухгалтерів в Україні(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Головай, Н. М.; Волинець, В. І.; Гордополова, Н. В.; Golovay, Nadia; Volynets, Victor; Gordopolova, NataliaОбґрунтовано актуальність питання щодо впровадження у вітчизняну практику професійної сертифікації бухгалтерів. На основі систематизації концептуальних напрямків впровадження професійної сертифікації бухгалтерів окреслено коло дискусійних питань щодо цієї проблеми. Метою дослідження є аналіз стану й узагальнення досвіду підготовки та підвищення кваліфікації бухгалтерів, обґрунтування необхідності залучення професійних організацій у процес здобуття професійної кваліфікації вітчизняними бухгалтерами. У процесі дослідження використовувалися діалектичні принципи пізнання економічних явищ та процесів у їх безперервному розвитку та взаємозв’язку. Визначальними у вирішенні поставлених завдань були такі загальнонаукові методи: метод теоретичного узагальнення, метод аналізу і синтезу, метод порівняльного аналізу, метод причинно-наслідкового та абстрактно-логічного зв’язку. Завданням дослідження є проведення аналізу сучасного стану підготовки і підвищення кваліфікації бухгалтерів в Україні та визначення його відповідності вимогам Міжнародної федерації бухгалтерів (МФБ). В результаті проведеного дослідження обґрунтовано необхідність зміни процесу підготовки і підвищення кваліфікації бухгалтерів в контексті Міжнародних стандартів освіти МФБ. Акцентовано увагу на тому, що процес професійного навчання та підвищення кваліфікації бухгалтерів не може зупинятися, оскільки це пов’язано з розвитком соціально-економічних відносин. Узагальнено міжнародний та вітчизняний досвід функціонування професійних організацій бухгалтерів. Встановлено, що професійна сертифікація є важливою складовою реформування бухгалтерського обліку в Україні. Визначено основні критерії професійного рівня бухгалтера: освіта, стаж роботи за фахом, рівень професійних знань, вміння обробляти інформацію за допомогою інформаційних технологій, знання іноземних мов, здатність до сприйняття нових знань. Надано пропозиції щодо визнання на законодавчому рівні ролі професійних організацій у підготовці та підвищенні кваліфікації бухгалтерів. Отримані результати будуть корисними для застосування вітчизняними суб’єктами господарювання усіх організаційно-правових форм і галузей діяльності. Результати дослідження мають теоретичну і практичну цінність в частині вироблення напрямів подальшого розвитку та удосконалення професійної освіти в Україні.Документ Витоки та сутність поняття “бар’єру входу на ринок”(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Власова, К. М.; Vlasova, KaterynaУ даній статті досліджено трактування поняття “бар’єру входу на ринок”. Метою даної статті є з’ясування історичних витоків поняття “бар’єру входу на ринок”, аналіз сучасних підходів, що склалися на їх основі та формулювання власного визначення категорії з урахуванням ретроспективного аналізу. Здійснено ретроспективний аналіз витоків даної проблеми починаючи з найбільш відомих робіт меркантелістів, фізіократів, продовжуючи роботами представників класичної політекономії та сучасних дослідників представників структурної, чиказької, нормативної наукових шкіл представників контрактного підходу та інших. На основні проведеного дослідження виокремлено три основні групи бар’єрів: ті, що грунтуються на особливостях підприємства; ті, що характеризують внутрішнє конкурентне середовище; та такі, що описують несприятливі умови ведення бізнесу на зовнішньому ринку. Також проаналізовано найбільш відомі дефініції поняття “бар’єру входу”, запропоновані науковцями з другої половини ХХ ст., у розрізі з’ясування суті, змісту та результатів наукових трактувань. На основі вио- 63 кремлення недоліків щодо неповноти розкриття поняття або звуження його суті, та з урахуванням майбутнього практичного застосування категорії, розроблено власне аторське трактування, що грунтується на актуальних проблемах сучасного розвитку економічних відносин (зокрема, доступу до актуальної інформації, детального вивчення вподовань споживачів, врахування глобалізаційних тенденцій).Документ Етапи розробки та реалізації стратегії забезпечення конкурентних переваг(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Дуранова, Т. А.; Duranova, TetianaУ цій статті висвітлено алгоритм розробки стратегії забезпечення конкурентних переваг, реалізація якого дозволить підприємству зайняти й утримувати в довгостроковій перспективі сильну конкурентну позицію. Зростанням вимог ринку, посилення конкурентної боротьби як на внутрішніх, так і на зовнішніх ринках, супроводжується появою великої кількості конкуруючих підприємств, що змушує увесь час підприємству розвивати свій потенціал конкурентоспроможності, шукати варіанти його ефективного використання, забезпечувати конкурентні переваги. Основна мета статті полягала в тому, щоб на основі теоретичного узагальнення наукової літератури та проведеного аналізу обґрунтувати теоретичні положення щодо виявлення ключових факторів успіху на яких буде базуватися стратегія забезпечення конкурентних переваг У процесі розробки стратегії необхідно враховувати зміни зовнішнього і внутрішнього середовища функціонування підприємства, результати аналізу основних конкурентів, стан конкурентного середовища на основі результатів проведення її моніторингу. У роботі наведено послідовність етапів процесу формування стратегії, які визначають направленість розвитку підприємства як взагалі, так і стосовно усіх суб’єктів ринку. Для обґрунтування моделі розробки стратегії було використано такі методи дослідження, як логіко-теоретичне узагальнення, порівняльний аналіз, формалізація та індукція. Запропоновані результати досліджень можуть бути використані керівниками підприємств, які зацікавлені у підвищенні ефективності роботи підприємств, так як розробка ефективної стратегії забезпечення конкурентних переваг є необхідною передумовою досягнення високого рівня конкурентоспроможності та стійкого функціонування підприємства. Впровадження отриманих результатів у практичну діяльність підприємств дозволить підприємству сформувати та зміцнити свої конкурентні переваги й становище на ринку.Документ ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ ПРО ЖУРНАЛ(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016)Документ Колабораційний підхід до стейкхолдер-менеджменту у рамках корпоративної соціальної відповідальності(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Камишникова, Е. В.; Kamyshnykova, EvelinaПредметом дослідження є проблема формування взаємодії зі стейкхолдерами як чинника забезпечення ефективності стратегічного управління корпоративною соціальною відповідальністю підприємства. Метою статті є обґрунтування колабораційного підходу до стейкхолдер-менеджменту у рамках корпоративної соціальної відповідальності з визначенням інструментарію взаємодії з зацікавленими групами. Для досягнення мети дослідження використано комплекс загальнонаукових і спеціальних методів – системний підхід, історичний і логічний аналіз, діалектичний метод пізнання явищ і процесів. Основні результати дослідження полягають у наступному: обґрунтовано колабораційний підхід до управління відносинами зі стейкхолдерами у рамках концепції корпоративної соціальної відповідальності, який ґрунтується на взаємодії між групами впливу та суб’єктом господарювання і спрямований на досягнення спільної мети. Конкретизовано колабораційний підхід до стейкхолдер-менеджменту за групами стейкхолдерів із виділенням інструментів та результатів їхньої взаємодії. Проаналізовано позитивні та негативні наслідки застосування колабораційного підходу для суб’єктів стейкхолдерменеджменту. Результати проведеного аналізу свідчать про домінування позитивних характеристик застосування колабораційного підходу в управлінні відносинами зі стейкхолдерами над негативними. Зазначені результати доцільно використовувати суб’єктам стейкхолдер-менеджменту для оптимізації співпраці та гармонізації відносин із різними групами зацікавлених сторін: персоналом, постачальниками, конкурентами, споживачами, інвесторами, органами державної влади та місцевого самоврядування, місцевою спільнотою тощо, що забезпечить ефективне досягнення поставлених довгострокових цілей підприємств на взаємовигідній основі.Документ Концептуальні підходи до питань економічної безпеки автотранспортного комплексу регіону(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Пушкар, Т. А.; Козін, О. Є.; Pushkar, Tetyana; Kozin, OleksandrМетою статті є теоретичне обґрунтування і розробка практичних рекомендацій щодо вирішення питань формування і забезпечення економічної безпеки автотранспортного комплексу на регіональному рівні. Предметом дослідження є формування наукових підходів до економічної безпеки регіонального автотранспортного комплексу в умовах розвитку процесів інтеграції національної економіки у європейський економічний простір. Методи дослідження. Теоретичну і методичну базу дослідження складають фундаментальні положення економічної теорії, наукові праці провідних вчених у галузі регіональної економіки і забезпечення економічної безпеки на різних рівнях. Основні методи, які були використані: системний підхід (при визначенні системи забезпечення економічної безпеки автотранспортного комплексу); порівняльний (під час розгляду різних поглядів науковців); методи статистичного аналізу (аналізу розвитку автотранспортних комплексів регіонів), метод компонент (для визначення складових економічної безпеки автотранспортного комплексу). Результати роботи. Досліджено особливості визначення економічної безпеки автотранспортного комплексу регіону і обґрунтовано її складові. Виявлено і класифіковано основні загрози функціонування і розвитку регіональних автотранспортних комплексів у розрізі забезпечення економічної безпеки. Обґрунтовано підхід до формування системи економічної безпеки автотранспортного комплексу регіону на основі виділення двох основних компонент: виробничої та інфраструктурної. Практичне значення одержаних результатів полягає у можливості використання висновків та рекомендацій у діяльності автотранспортних комплексів регіонів і формуванні цільових програм розвитку регіонів України. Висновок. Дослідження особливостей формування системи економічної безпеки автотранспортного комплексу дозволяє сформувати системне бачення кола питань і завдань щодо її забезпечення на регіональному рівні.Документ Методичний інструментарій оцінювання конкурентоспроможності підприємств сфери туристичних послуг(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Солов’янчик, А. В.; Solovianchyk, АlonaСтаття присвячена питанню оцінювання конкурентоспроможності підприємств ринку туристичних послуг, а предметом дослідження виступає методичний інструментарій оцінювання для підприємств даної сфери. У процесі дослідження вивченні основні наукові здобутки з теми: розглянули різні підходи щодо етапів оцінювання конкурентоспроможності, ознайомилися з існуючими інтегральними та параметричними показниками конкурентоспроможності, що вже використовуються на практиці. Головною метою статті є розробка методичного інструментарію оцінювання конкурентоспроможності підприємства ринку туристичних послуг. У ході дослідження з’ясовано, що існуючий інструментарій не враховує особливості ринку туристичних послуг, а адаптований для підприємств виробничих галузей. На практиці всі орієнтуються на показники результативності та ефективності, а ринок туристичних послуг є дуже клієнтоорієнтовним, тому при оцінці конкурентоспроможності на туристичному ринку ключове місце відіграє споживач, на скільки добре підприємство може задовольнити його потреби. У цьому питанні важливо звертати увагу на аспекти маркетингу та будувати систему показників для оцінки, виходячи з орієнтації на споживача. У результаті дослідження проаналізовано весь етап оцінювання конкурентоспроможності підприємства ринку туристичних послуг, визначенні особливості кожного кроку оцінювання. Проведена сегментація ринку туристичних послуг, що дозволило визначити основні групи конкурентів. Оцінювання конкурентоспроможності повинно бути комплексним, тому розроблена система показників, яка розглядає чотири аспекти. Ми обрали стандартну маркетингову систему «маркетингу мікс 4Р» та адаптували її для ринку туристичних послуг. У роботі розкриті такі методології як індексні та параметричні показники конкурентоспроможності. Сфера застосування: вітчизняний ринок туристичних послуг.Документ Нанотехнології як перспективний напрям розвитку технологосингулярної економічної системи Карпатського регіону(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Антохов, А. А.; Antohov, AndriyУ статті узагальнено поточні та перспективні досягнення досліджень нанотехнологій у глобальному масштабі. Вказано, що нанотехнологічний напрям у сучасному світі лише починає розвиватись, однак його перспективність з погляду настання технолого-сингулярного переходу є дуже актуальною. Проаналізовані сфери використання нанотехнологій і визначені поточні та перспективні досягнення в сфері нанотехнологій. Розвиток сфери нанотехнологій у Карпатському регіоні залишається на невисокому рівні. Тому, практичні дії щодо розвитку сфери нанотехнологій повинні здійснюватись згідно концепції технолого-сингулярних регіональних економічних систем.Визначено, що основні досягнення використання нанотехнологій неперервно оновлюються та нестоять на місці. Виявлено досягнення вітчизняної нанонауки і наноіндустрії, а також досвід розробок нанотехнологій у Карпатському регіоні. Обґрунтовано необхідність розвитку нанотехнологій з виявленням характеру їх впливу на морфологію технологосингулярних регіональних економічних систем. Визначено характер впливу розвитку нанотехнологічного напряму на розвиток технолого-сингулярних регіональних економічних систем. Доведено, що для Карпатського регіону, як потенційного просторового утворення цільового розвитку технолого-сингулярної регіональної економічної системи, можливості посилення нанотехнологічного напряму є доволі високими. Однак це вимагає застосування певних регулюючих заходів, серед яких виділено: концептуальностратегічне і нормативно-правове визначення перспективності розвитку нанотехнологій в Україні; наукове обґрунтування просторової пріоритетності цільової підтримки розвитку нанотехнологій; наукове обґрунтування пріоритетної (базової) сфери розвитку нанотехнологій з подальшим поширенням досвіду на суміжні сфери з можливістю поступового розвитку нанонауки і наноіндустрії. Вказано, що необхідно стратегічно означити пріоритети інноваційного розвитку економіки з вагомістю в даних процесах нанотехнологічного напряму, проте з урахуванням обмежених ресурсних можливостей держави. Запропоновано пріоритети розвитку сфери нанотехнологій у Карпатському регіоні з окресленням загальнонаціональних стратегічних орієнтирів.Документ Наукова концептуалізація фінансового управління розвитком житлової нерухомості(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Карпа, І. С.; Carpa, ІrynaСтаття присвячена теоретичним, методологічним і практичним аспектам концептуалізації фінансового управління розвитку житлової нерухомості в умовах зміни організаційно-правових й політико-економічних умов, господарської й управлінської практик функціонування й розвитку житлової сфери. Предметом дослідження є організаційно-економічні відносини, що складаються в процесі фінансового забезпечення житлової нерухомості. Мета дослідження полягає в концептуалізації фінансового управління розвитку житлової нерухомості в умовах фінансової невизначеності. Методологічною основою дослідження є системний метод пізнання економічних явищ і процесів, методи теоретичного узагальнення, метод систематизації, що дало змогу розкрити еволюцію системи поглядів на проблематику фінансового управління розвитку житлової нерухомості. Дослідження проводилося з використанням системного, си- 197 туаційного й функціонального підходів, методів інституційного, порівняльного, логічного й причиннонаслідкового аналізів. Досліджено характеристики основних концепцій фінансового забезпечення ринку житлової нерухомості, які базуються на постулатах теорій субординації джерел фінансування, асиметричної інформації та статичного компромісу. Визначено, що сутність управління житловою нерухомістю зводиться до вибору джерел фінансування; відбору форми залучення зовнішніх джерел фінансування і їх оптимізації з приватними житловими інвестиціями громадян; вибору схеми мінімізації податкових платежів. При побудові структурно-логічної моделі фінансового забезпечення житлової нерухомості доцільно визначити головні складові: фінансові методи; форми фінансування; фінансові інструменти; фінансові важелі впливу. Особливу увагу приділено фінансовому регулюванню, яке включає: правове регламентування, фінансове прогнозування, фінансове планування, фінансовий контроль. Зроблено висновки, що фінансування житлової нерухомості потребує розробки нових механізмів фінансування, які сприятимуть розвитку будівництва, залученню та використанню житлових інвестицій, передачі побудованого житла у власність громадян за допомогою використання організаційно-правових засад довірчої власності. Визначено доцільність формування критеріїв фінансового управління і визначення методів оцінки потенціалу житлової нерухомості з урахуванням особливостей фінансової невизначеності; необхідність оцінки рівня розвитку іпотечного житлового кредитування в розрізі груп позичальників; формування типологічних груп житлової нерухомості з урахуванням соціальних параметрів.Документ Непередбачуваність в системі понять «невизначеність – ризик»(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Говорунов, О. Г.; Govorunov, OlexanderТрадиційно вважається, що ризик є невід’ємною складовою діяльності підприємства. Сутність невизначеності та ризику є предметом досліджень багатьох світових та українських науковців. Але економічну ситуацію останніх років можна характеризувати як непередбачувану. Щоб зрозуміти, що підприємства мають робити в непередбачуваних економічних умовах, потрібно з’ясувати, чи є такі умови особливими, чи це різновид умов невизначеності. Тож метою статті є визначення місця непередбачуваності в системі понять «невизначеність – ризик». Досліджене розуміння понять «невизначеність» та «ризик» в науковій літературі. Серед науковців досі немає єдиного розуміння цих понять. Проведена морфологічна декомпозиція та узагальнення за принципами діаграми спорідненості складових елементів 40 визначень поняття «невизначеність» та 86 визначень поняття «ризик» в наукових джерелах. Сформовані за результатом такого аналізу узагальнені визначення корелюють з розумінням понять «невизначеність» та «ризик» в сучасній світовій практиці ризик-менеджменту. Для більш точного порівняння сутностей невизначеності та непередбачуваності проаналізовані розроблені іншими науковцями класифікації цих понять. Запропонована нова класифікація невизначеності за ознакою спроможності підприємства вплинути на її рівень. Співставлені різновиди невизначеності та непередбачуваності. Виявлено, що непередбачуваність є одним з різновидів невизначеності, таким, коли підприємство не може вплинути на ступінь невизначеності. Особливість непередбачуваності –непридатність будь-якої наявної у підприємства інформації, досвіду тощо для прогнозування майбутніх подій та розробки заходів щодо них. Відтак підприємство має вміти вчасно ідентифікувати настання непередбачуваних подій та керовано реагувати на них.Документ Особливості методологічного апарату дослідження фінансової стійкості підприємства(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Абрамова, І. М.; Пєнська, І. О.; Abramova, Iryna; Pienska, IrynaСтаття присвячена особливостям застосування різних методів оцінки фінансової стійкості підприємства та дозволяють більш ефективно управляти нею залежно від визначених факторів впливу. Метою статті є дослідження методологічного апарату визначення фінансової стійкості підприємства як запоруки його економічної стабільності. Фінансова стійкість досліджується за допомогою трьох методів: абсолютних значень (агрегатного), коефіцієнтного та інтегрального. Найбільш розповсюдженим є метод агрегатів, за яким розраховуються три агрегати фінансової стійкості підприємства, відповідно до яких визначається тип фінансової стійкості. За коефіцієнтним методом застосовують від 2 до 20 коефіцієнтів. Інтегральний метод дозволяє генерувати комплексну кількісну оцінку, за якою підприємство ранжують за рівнем фінансової стійкості. Для інтегрального методу застосовують дескриптивні моделі (експертні, описові) та формалізовані (економіко-математичні) моделі. В результаті дослідження виокремлено різні методи та специфіку їхнього застосування щодо оцінки фінансової стійкості підприємства. Найбільш затребуваними та використовуваними є коефіцієнтний та агрегатний методи, але для оцінки динаміки оцінюваного явища - фінансової стійкості декількох підприємств, або одного підприємства у різні проміжки часу, використовують бальний та інтегральний методи. Зазначена методологія рекомендується для застосування підприємствами України, які працюють в умовах кризових явищ та жорсткої конкуренції, з метою забезпечення постійної платоспроможності та виконання зобов’язань. Для забезпечення фінансової стійкості від підприємства вимагається відволікати значні фінансові ресурси на сплату зобов’язань, які б в свою чергу, могли б бути використані на отримання додаткового прибутку. Тому підприємство повинно постійно вирішувати завдання критичного рівня достатності фінансової стійкості та оптимального рівня рентабельності.Документ Особливості персонального продажу на зарубіжному ринку(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Мигаль, О. Ф.; Myhal, OksanaСтаття присвячена темі персонального продажу, що є досить актуальним в сучасних умовах, оскільки, не дивлячись на вагомий внесок учених в дану проблематику, особливості його реалізації на міжнародних ринках є ще недостатньо вивченими, а тому потребують подальших досліджень. Під персональним продажем розуміють усне представлення товару в процесі бесіди з одним чи декількома потенційними покупцями з метою здійснення його просування на ринку. Предметом дослідження є теоретичні та прикладні засади особливостей реалізації персонального продажу на міжнародному ринку. Метою статті є обґрунтування особливостей реалізації персонального продажу на зарубіжному ринку, виявлення усіх можливих його видів та окреслення основних стратегічних підходів до роботи з торговельним персоналом за кордоном. Теоретико-методологічну основу дослідження формують системний підхід до вивчення, узагальнення та аналізу сучасних наукових підходів до трактування поняття «персональний продаж», реалізації його основних видів на міжнародних ринках. Результати проведеного дослідження дозволили дійти висновку про можливість ефективного здійснення персонального продажу на зарубіжних ринках через тісну взаємодію з торговельним персоналом. Автором визначено ключові стратегії роботи з торговельними агентами з метою покращення їхньої діяльності на міжнародних ринках та здійснено порівняльну характеристику видів персонального продажу. Одержані результати дадуть змогу підприємствам приймати ефективні рішення щодо реалізації процесу продажу на зарубіжних ринках, щодо підбору, найму та навчання торговельного персоналу, а також стануть орієнтиром для науковців в процесі подальших досліджень у сфері міжнародного маркетингу.Документ Практичні питання взаємодії кредитних спілок та страхових компаній України(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Баранова, В. Г.; Волкова, О. Г.; Baranova, Victoria; Volkova, OksanaСтаття присвячена небанківським фінансовим установам України: кредитним спілкам та страховим компаніям. За результатами дослідження динаміки основних показників діяльності кредитних спілок та страхових компаній України встановлено, що незважаючи на різну спрямованість їх фінансових послуг, кризові явища у фінансовому секторі обумовлюють єдині для цих установ проблеми функціонування: зменшення кількості цих установ, обсягів їх активів, капіталу . В період кризи, об’єднання потенціалу різних фінансових інститутів є можливістю підвищення їх фінансової ефективності. В статті обґрунтовано, що фінансові послуги кредитних спілок можуть виступати об’єктами страхування (кредитні договори, внески (вклади) на депозитні рахунки ), що і є основним підгрунттям для налагодження успішної співпраці між спілками та страховими компаніями. Співпраця у цьому напрямі сприяє ди- 193 версифікації фінансових послуг страхових компаній, які на сьогодні, більшою мірою орієнтовані на банківських клієнтів, що посилює їх залежність від банківської системи. Для кредитних спілок страхування внесків (вкладів) на депозитні рахунки, в умовах відсутності державної системи гарантування їх вкладів, є інструментом підвищення довіри до них з боку вкладників. Крім того, кредитні спілки є потенційно вигідним та надійним об’єктом інвестування коштів страховими компаніями. Однак, зазначений вектор співпраці потребує змін діючого законодавства. В результаті запропонованих напрямів взаємодії кредитні спілки отримують інструмент гарантування внесків (вкладів) на депозитні рахунки та забезпечення виданих кредитів, альтернативне джерело отримання фінансових ресурсів; страхові компанії – збільшення клієнтської бази, надійний об’єкт інвестування.Документ Проблеми економічної функціональності підприємства машинобудування в забезпеченні інноваційного розвитку(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Бояринова, К. О.; Boiarynova, KaterynaСтаттю присвячено виявленню проблем економічної функціональності підприємства машинобудування в забезпеченні інноваційного розвитку Мета. Метою дослідження є виявлення та структуризація проблем економічної функціональності в забезпеченні інноваційного розвитку визначених безпосередньо підприємствами машинобудування за результатами власної діяльності. Методи дослідження. Методами дослідження є методи наукової абстракції, логічного узагальнення виявлених чинників негативного впливу на економічну функціональність в забезпеченні інноваційного розвитку, інформаційно-картографічний – для висвітлення взаємозв'язків вставлених проблем. Результати дослідження. Результатами дослідження є виявлення та структуризація проблем економічної функціональності підприємств машинобудування в забезпеченні інноваційного розвитку за групами: 1) державний вплив (недосконалість законодавства, зміна термінів проведення тендерів, часті зміни митного законодавства, закороткий термін повернення валютних цінностей, складність митної документації, високий рівень податків, відсутність пільгового режиму оподаткування для високотехнологічних виробництв, несвоєчасне повернення бюджетом невідшкодованого ПДВ, відсутність державної цільової програми розвитку підтримки вітчизняного виробника та підтримки в створенні нової техніки та впровадження нових технологій); 2) економічне середовище (високий рівень цін кредитних ресурсів, нестабільність умов та роботи банківської системи, відсутність пільгового кредитування для високотехнологічних виробництв, низька інвестиційна активність, підвищення цін на енергоресурси, матеріали комплектуючі, курс валют); 3) ринкова взаємодія (втрата ринків збуту, нестабільність попиту на продукцію, низький рівень платоспроможності замовників, тривалий процес та бар'єри доступу до нових ринків збуту); 4) внутрішні економічні проблеми (високі витрати на виготовлення обладнання, не відповідність продукції європейським стандартам, високий ступінь зносу технологічного обладнання, недостатність власних науково-конструкторських потужностей, недостатність висококваліфікованих кадрів, інженерного персоналу, конструкторів, технологів, недостатність працівників робітничих професій). Сфера застосування результатів. Наукові результати та розробки можуть бути застосовані як предмет для розроблення заходів з подолання визначених проблем, а також керівництвом підприємств машинобудування для проведення компаративного аналізу з власними встановленими чинниками негативного впливу на інноваційний розвиток. Висновки. Визначені проблеми економічної функціональності в забезпеченні інноваційного розвитку, встановлені безпосередньо підприємства машинобудування дозволять окреслити заходи їх подолання придатні в реальному секторі економіки.