Автомобіль і електроніка. Сучасні технології
Постійне посилання на фондhttps://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/5454
Журнал засновано в 2010 р. кафедрою автомобільної електроніки Харківського національного автомобільно-дорожнього університету.
В журналі публікуються матеріали теоретичних та практичних досліджень присвячених перспективним напрямкам розвитку автомобільної електроніки, впровадженню та удосконаленню гібридних та електромобілів, моделюванню транспортних процесів і систем, інформаційним технологіям й інтелектуальним системам на транспорті, сучасним технологіям діагностики систем і агрегатів транспортних засобів. Журнал також включає матеріали доповідей учасників Міжнародної науково-технічної конференції «Автомобіль і електроніка. Сучасні технології». З вересня 2023 року змінено назву на «Автомобіль і електроніка. Інноваційні технології»
Переглянути
Перегляд Автомобіль і електроніка. Сучасні технології за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 518
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Analysis electrodynamic processes in induction inductor system with nonferromagnetic screen with use of magnetic pulse technology(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Barbashova, M.; Shevtsov, V.; Барбашова, М. В.; Шевцов, В. В.The theoretical study of cylindrical induction inductor system and the analysis of the radial density distribution of the induced currents, the Lorentz force, Ampere force and the force due to the magnetic properties of the workpiece in the system studied are presented.Документ Analysis of technological operation – flat sheet metal forming of car body panels(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Trunova, I.; Belan, A.; Bondarenko, D.; Трунова, І. С.; Белан, А. Д.; Бондаренко, Д. О.; Трунова, И. С.; Бондаренко, Д. А.The group operations of magnetic-pulse metal working were considered. The analysis of technological operations carried out according to the scheme flat sheet stamping has been conducted.Документ Application of logical methods in expert analysis of automotive engine failures in operation(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Khrulev, A. E.; Saraiev, O. V.; Saraieva, I.; Хрулєв, О. Е.; Сараєв, О. В.; Сараєва, І. Ю.It is known that the causes of failures in automotive engines can be determined based on existing experience in studying various engine malfunctions. However, an analysis of known methods for determining the causes of car engine failures shows that their use in practice, including in diagnosing the technical condition of engines, requires a lot of work and highly qualified personnel that in many cases is practically ineffective. Logical-probabilistic methods are also known, including those based on fault tree analysis. However, it is not possible to use such models and methods in searching for the c auses of engine failure. Goal. The purpose of the study is to create a methodology for determining the causes of faults and failures in engine operation, which can be applied with help of a logical way and applicable not only by the specialists with expert level, but also the wide qualification. Methodology. The solution to this problem was found in several stages. Initially, by structuring the symptoms, a fault tree was constructed that logically describes the cause-and-effect relationships between the failure event and the original damage that caused it. Data from expert studies of engine failures were used to construct the graph. This was done for each of the engine failure types selected for analysis. Next, a modified (inverted) fault tree was developed for a finite number of selected failure types. Results. Obtained logical graphs allow you to perform a simple logical analysis in the opposite direction from the generally accepted one, from the event of a system failure to the basic damage events that cause it. After obtaining logical graphs for each type of failure, a modified engine fault tree can be compiled, common to the considered types of failures. Originality. The proposed method was widely used previously in the study of reliability of various technical systems, however, this method for the first time has been proposed to determine the causes of engine failures. Practical value. As a result of using the proposed methodology in practice, it it became possible to determine the causes of failure in the engine with enough reliability for practice and minimal time expenditure.Документ Aналіз технічної досконалості міських тролейбусів з автономним рухом(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Войтків, Станіслав Володимирович; Voytkiv, StaniskavТролейбусний транспорт, як один з видів екологічно чистого транспорту, застосовується для перевезень пасажирів у понад 280 містах багатьох країн світу. У 20-у столітті, поряд з традиційними тролейбусами, все ширшого застосування набувають тролейбуси з автономним рухом. Проте, в нашій державі тролейбуси з АХ, виготовлені українськими підприємствами, лише у чотирьох екземплярах проходять експлуатаційні випробування. Метою роботи являється оцінка технічної досконалості міських тролейбусів різних типів та вибір оптимального типу тролейбуса з АХ для проектування та організації дрібносерійного виробництва на підприємствах України та подальшої їх експлуатації на міських та приміських маршрутах. Розроблено п’ять варіантів ескізних проектів міських тролейбусів різних типів, запропонована методика та проведено аналіз їх конструктивних і експлуатаційних параметрів, на основі якого обґрунтований вибір типу міського тролейбуса з АХ для проектування перспективних конкурентоспроможних моделей або модифікацій, які найбільш придатні для застосування у системах міських та приміських перевезень пасажирів на даному етапі економічного розвитку України.Документ Calculation of induced currents during the inductional heating by a flat rectangular multiturn solenoid(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Gnatov, A.; Chaplyhin, Ye. O.; Sabokar, O. S,; Trishkyn, Ye. V; Гнатов, А. В.; Чаплыгин, Е. А; Сабокар, О. С.; Тришкин, Е. В.; Чаплигін, Е. А.; Трішкин, Е. В.The analysis of electromagnetic processes and calculation of the induced currents in the system for the induction heating, presented by the flat rectangular multiturn solenoid placed above the plane of the thin-walled sheet-metal has been carried out. Graphic dependences for spatial distribution of the induced currents and coefficient of transformation of current in the area under inductor have been built. The nature of the excitation system has been determined to have no effect on the output characteristics of the induction heating.Документ Cfd моделирование качества воздушной среды на улицах(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2013) Русакова, Т. И.; Беляев, Н. Н.; Русакова, Т. І.; Біляєв, М. М.; Rusakova, T. I.; Biliaiev, N. N.Разработана CFD модель для оценки качества воздушной среды на улицах. Модель может быть использована для прогноза уровня загрязнения атмосферы при выбросах от автотранспорта.Документ Constructive features energy supply system nissan leaf(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Dzyubenko, A.; Zelenchuk, I.; Дзюбенко, О. А.; Зеленчук, І. Д.; Дзюбенко, А. А.; Зеленчук, И. Д.The paper deals with the basic elements of an electric Nissan Leaf high-voltage battery. The principle of the Li-ion controller and sensors used has been analyzed.Документ Cистема терморегулирования тягового электропривода среднегабаритного электротранспорта с функцией использования тепловых потерь(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2013) Смотров, Е. А.; Субботин, В. В.; Шейко, Д. Ю.; Субботін, В. В.; Smotrov, E.; Subbotin, V.; Sheyko, D.Приводятся результаты разработки узла отвечающего за охлаждение электропривода, а также исследуется вопрос перспективы использования тепловых потерь для обогрева электротранспортного средства с бортовым источником питания.Документ Cистемное моделирование влияния вредных факторов среды на человека(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2017) Лисина, О. Ю.; Лісіна, О. Ю.; Lisina, О.В статье рассматривается существующий и новый предлагаемый авторами подход к определению влияния вредных факторов рабочей среды на человека. Предлагается использование системного подхода, учитывающего как суперпозицию влияний вредных факторов на здоровье и трудоспособность работников, так и возможные синергичные отклонения. Предлагается алгоритмическая основа для моделирования рассмотренных процессов.Документ Cтруктура адаптивної резонансної моделі управління якістю транспортного обслуговування міським громадським пасажирським транспортом(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Іванов, Ігор Євгенович; Вдовиченко, Володимир Олексійович; Ivanov, Igor; Vdovychenko, VolodymyrВ роботі на основі ситуаційно-структурного підходу, що запропонований в якості інваріантної основи багаторівневого аналізу міського громадського пасажирського транспорту сформована структура комплексної адаптивної резонансної моделі управління. Запропонована структура ґрунтується на встановленні класифікаційних ознак якості транспортного обслуговування населення та містить базові шари розпізнавання передумов її забезпечення в межах різних рівнів, що відповідають стратегічним типам управління міським пасажирським транспортом: покращення мобільності та підвищення якості транспортного обслуговування, економічне стимулювання, ресурсна ефективність транспортної інфраструктури, безпека дорожнього руху, екологічний вплив.Документ Cучасний комп'ютерний інжиніринг у машинобудуванні(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2017) Аврамов, К. В.; Успенський, Б. В.; Ніконов, О. Я.; Успенский, Б. В.; Никонов, О. Я; Avramov, K. V.; Uspenskiy, B. V.; Nikonov, O. Ya.Розглянуто основні тенденції та підходи сучасного комп'ютерного інжинірингу, представлені етапи розвитку ключових груп технологій і ступінь їх впровадження в промисловість.Документ Cучасні системи теледиспетчеризації та gps моніторингу автомобільного транспорту та спецтехніки(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2018) Сєріков, Г. С.; Щербак, М. П.; Serikov, Georgy Sergeevic; Shcherbak, Mikhail Pavlovich; Сериков, Георгий СергеевичПроведений аналіз існуючих систем теледиспетчеризації. Запропонована універсальна система для використання на спецтехніці. Проведено експериментальне дослідження системи. Доведена ефективність роботи системи. Визначений вплив від впровадження системи.Документ Developing communication skills in 21st century electric engineering students(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2019) Ponikarovska, Svitlana; Понікаровська, Світлана Володимирівна; Поникаровская, Светлана ВладимировнаCommunication skills are an essential component in the education of engineering students to facilitate not just students’ education but also to prepare them for their future careers. Various important communication skills required of modern engineers, such as foreign language skills, are discussed in this article, as well as multiple elements of communication skills training, such as oral, listening, written, visual, interdisciplinary and intercultural. The impact of emotional intelligence is also presented. Goal. The goal of the article is proving the idea that the classes of foreign language can be a combination of learning language and acquiring communication skills. Methodology. Methods of analysis, research and development of new solution were used. Results. In the result of the analysis it was proven that classes of English can develop not only the language skills but add to the overall development of personality, as well as enhance various kinds of communication skills necessary for the graduate of engineering (in particular, electrical engineering) specialties. Originality. Suggestions for communication skills development are made, including the one that communication skills be integrated in the curriculum, so as to reinforce student learning. Practical Value. The practical value of the work can be the ideas for improving communication tasks as well as development of the approach which includes both language learning and integration of engineering communication in the process of learning.Документ Double inductor system as tool to flat stamping of thin-walled metals(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Shinderuk, S.; Nagi Masoud, S.; Шиндерук, С. О.; Нажи Масуд, C.; Шиндерук, С. А.The effective application of magnetic-pulse technologies in motor industry is proved. The analysis of a double inductor system as a tool of the flat stamping of thin-walled metals is made, its efficiency and effectiveness are proved.Документ Electromagnetic processes in the magnetic-pulse straightening tool - inductor system with an azimuth gap(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Gnatov, A.; Argun, Sch.; Ulyanets, O.; Гнатов, А. В.; Аргун, Щ. В.; Ульянец, О. А.Investigations of the spatial distribution of the eddy currents are excited by field of flat circular single-turn inductor system with nonmagnetic perfectly conducting metal objects were carried out. We constructed volumetric epures of the amplitude-spatial distribution of total current density where the total current was induced. The obtained correlations of the radial distribution of induced current azimuthal component and the azimuthal distribution of induced current radial component were compared with the calculation data. It is proved that violation of the single-turn inductor system axial symmetry gives rise to the induced current radial comp component.Документ Emf attraction of thin-walled sheet metal(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Batygin, Yu.; Hnatov, A.; Chaplygin, E.; Батигін, Ю. В.; Гнатов, А. В.; Чаплигін, Є. О.; Батыгин, Ю. В.; Чаплыгин, Е. А.The work is dedicated to EMF attraction processes which can deform both ferromagnetic and non-ferromagnetic sheet metal materials using low frequency discharges. The analytical models of both tooling configurations are based upon the solution of Maxwell equations in axially symmetrical formulation. The concept of attraction in this inductor system is based upon inducing currents flowing in the same directions in the screen and in the sheet metal blank.Документ Emf flattening for restoring a car damaged body(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Batygin, Yu.; Hnatov, A.; Chaplygin, E.; Батигін, Ю. В.; Гнатов, А. В.; Чаплигін, Є. О.; Батыгин, Ю. В.; Чаплыгин, Е. А.This paper is dedicated to experimental study of pulsed electromagnetic attraction based upon recently developed tool design – “Inductor System with an Attracting Screen (ISAS)” for the repair technology of the external dent removing on a car body.Документ Especially security systems electric and hybrid cars(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Smirnov, O.; Poyda, S.; Смирнов, О. П.; Пойда, С. В.; Смирнов, А. П.This article deals with especially security systems of electric cars and hybrid cars. In the design of vehicles with high-traction batteries should provide additional measures of active and passive safety. The ways and means of improving the safety of electric drive.Документ Experimental research of power characteristics car Toyota Prius in the mode electromobile(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2014) Smyrnov, O.; Klymenko, S.; Смирнов, О. П.; Клименко, С. И.; Клименко, С. І.It is spent experimental researches of power characteristics of the hybrid car of Toyota Prius in a car mode. It was produced by the calculation consumed electric energy, that consumes the Toyota Prius at 1 km run at different speeds. The basic purpose of the traction storage battery as part of hybrid power-plant of Toyota Hybrid System is defined.Документ Expert studies of violations of the operating conditions of automobile engines when using them in aviation(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Khrulev, Alexander; Saraievа, Iryna; Хрулєв, Олександр Едуардович; Сараєва, Ірина ЮріївнаProblem. The features of the design and operation of piston engines in general aviation are considered. Comparative analysis of design features and parameters of automobile and aircraft engines is carried out. It is shown that car engines, despite the high technical level achieved at the beginning of the 21st century, do not technically meet aviation requirements. At the same time, engines created on the basis of automobiles through their deep modernization meet aviation requirements, however, modernization and adaptation of a standard automobile engine to aviation use in terms of costs compared to the creation of a new engine. Purpose. Carry out research on the failure of automobile engines used in light aviation. Methodology. Rough calculations of the service life of an automobile engine were made based on standard driving tests and a flight plan. According to the results of calculations, it has been established that the resource of a standard automobile engine in aviation is reduced many times due to prolonged operation at high loads and rotational speed that are not characteristic of ordinary automotive applications. Results. Experimental data have been obtained on the actual failure of standard automobile engines in aviation during the operating time, significantly less resource of aircraft engines of well-known brands. Based on the results of the study, it was concluded that the use of general aviation automobile engines is economically ineffective due to a short resource and insufficient reliability. Originality. Modern automobile engines, despite their technical perfection, cannot be used in aviation, since they do not correspond to aviation operating conditions. At the same time, adaptation of automobile engines to aviation applications is possible, but requires significant design changes, which makes their single use, as a rule, technically impractical and economically ineffective. Practical value. Due to the fact that saving on an aircraft engine is unacceptable from the point of view of flight safety, the aviation use of automobile engines without special modernization carries excessive risks of failures and their consequences. As a result, serial aircraft engines Lycoming, Continental, Jabiru, ULPower, Rotax, Limbach and others have virtually no alternative in general aviation