Випуск 103
Постійне посилання зібранняhttps://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/19110
Переглянути
Перегляд Випуск 103 за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 31
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Modeling of laser processing of materials(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Afanasieva О.; Lalazarova N.; Chygrin A.; Popova O.; Афанасьєва, Ольга Валентинівна; Лалазарова, Наталія Олексіївна; Чигрин, Анатолій Олександрович; Попова, Олена ГеоргіївнаIn the paper, modeling of the interaction of laser radiation with substance is carried out using the example of acrylic glass with the help of COMSOL Multiphysics 5.5 software package. For a long time, the complexity of the phenomena occurring during the laser impact on the material made it possible to select processing modes mainly experimentally. Thanks to the programs working with the finite element method, a model of the passage of laser radiation through a block of dielectric material was created in this work. A graphic distribution of heat on the surface was obtained, as well as an isotherm of the depth of heat distribution inside the material. The possibility of modeling laser processing of materials by the finite element method has been proven.Документ Study of the influence of the structure of rolled iron on its hardness(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Hlushkova, D.; Volchuk, V.; Panamariova, O.; Глушкова, Діана Борисівна; Волчук, Володимир Миколайович; Панамарьова, Ольга БорисівнаThe structure of the material determines its properties, but it is impossible to establish a mutually unambiguous correspondence between the parameters of the structure and the properties using traditional methods. Topicality. As shown in many studies, the fractal (small) dimension of the structural elements of many materials correlates with their properties. The purpose of the work. Investigate the influence of the structure of cast irons on their hardness using multifractal analysis. Materials and methods. The spectrum of statistical dimensions of the cast iron microstructure was calculated using the Renyi formula. The hardness of chromium-nickel cast iron was determined at three points of the sample. Results of experiments. It was found that the pairwise correlation coefficients for predicting hardness by traditional structure characteristics (length, diameter, area) were R 2 = 0.73...0.87. When assessing hardness indicators by multifractal characteristics, the correlation coefficients are 0.78...0.88 for the pearlite structure with flake graphite and 0.81...0.93 for the pearlite structure with spherical graphite. The sensitivity coefficients of the hardness indicators of СПХН-43 rolls to the information and correlation dimensions of carbides, as well as to the fractal and statistical D-100 dimensions of flake graphite were determined. The sensitivity of hardness indicators to the fractal and statistical D100 dimensions of carbides and to the fractal and correlation dimensions of flake graphite was determined for СПХНФ-47 rolls. Conclusions. Based on the results obtained, an approach to assessing the hardness of СПХН-43 and СПХНФ-47 rolls was developed, which includes: 1). Determination of the statistical dimension spectrum of the cast iron structure elements. 2). Determination of the sensitivity coefficients of hardness indicators to the spectrum of dimensions of structural elements. 3). Creation of a mathematical model for predicting the hardness of rolls. The considered approach can be interpreted as an alternative method for assessing the quality criteria of cast irons based on the analysis of their structure.Документ Аналіз впливу параметрів електроіскрового легування на структурний стан алітованих поверхонь(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Гапонова, О. П.; Охріменко, В. О.; Тарельник, Н. В.; Haponova, Oksana; Okhrimenko, Viktor; Tarelnyk, NataliiaУ роботі досліджено вплив режимів електроіскрового легування на параметри алітованих покриттів. Технологія алітування стальних поверхонь складається з двох етапів. Енергію розряду та продуктивність вибирали таку, за якою шорсткість поверхні зменшується в 4 рази. Металографічні дослідження продемонстрували, що покриття складається із «білого» шару, дифузійної зони й основного металу. У процесі використання пасти з алюмінієвою пудрою відбувається збільшення як товщини «білого» шару, так і його мікротвердості. В обох варіантах другого етапу досягнута суцільність покриття на рівні 100 %.Документ Використання мови JavaScript для автоматизації обліку відвідуваності студентів у навчальній системі Moodle(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Лебединський, А. В.; Lebedynskyi, AndriiУ статті розглянута проблема обліку відвідуваності в закладах вищої освіти в реаліях дистанційного навчання. У роботі проаналізовано наявні способи обліку відвідуваності студентів у сучасних умовах навчання, а також їхні недоліки та переваги. Було створено програму на мові програмування JavaScript для автоматичного обліку відвідуваності студентів у вигляді CSV-файлу з подальшим його завантаженням на вебсервер Moodle на прикладі навчального сайту Харківського національного автомобільно-дорожнього університету.Документ Вплив модифікування нанокомпозиціями на структуру та властивості ливарних силумінів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Давидюк, А. В.; Калініна, Н. Є.; Поліжко, С. О.; Davydiuk, Anzhela; Kalinina, Natalia; Polizhko, SerhiyЗапропоновано склад комплексного модифікатора на основі порошків Mg2Si+SiС, розміром часток 50…100 нм плазмохімічного синтезу. Розглянуто технологічний процес модифікування алюмінієвих розплавів комплексним модифікатором, визначено його температурно-часові параметри. Модифіковані сплави мають однорідну дисперсну мікроструктуру та більшу рідинотекучість, ніж сплави у вихідному стані.Документ Вплив процесу прокатування за субкритичних температур на формування структури та властивості низьковуглецевої сталі(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Котова, Т. В.; Носко, О. А.; Аюпова, Т. А.; Волинчук, В. О.; Kotova, Tetiana; Nosko, Olha; Aiupova, Tetyana; Volynchuk, VladyslavДосліджено структуру та механічні властивості тонколистового прокату із низьковуглецевої сталі, що використовується в автомобільної промисловості. Результати роботи можуть бути застосовані для визначення раціональних режимів оброблення, що передбачають прокатку за субкритичних температур, для підвищення комплексу властивостей металу й для отримання якісних деталей холодним штампуванням.Документ Вплив структурного стану сталей високої в’язкості на фрактографічні особливості будови зламів під час випробування зразків вантажем, що падає (ВПВ, DWTT)(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Вахрушева, В. С.; Грузін, Н. В.; Vakhrusheva, V. S.; Нruzin, N. V.Досліджена структура зламів зразків сталі типу 10Г2ФБ, Х70, виготовленої способом термомеханічної прокатки з прискореним охолодженням, під час випробування вантажем, що падає (ВПВ, DWTT). Злами ВВП (DWTT) високов’язкої ферито-бейнітної листової сталі термомеханічної прокатки відрізняються від зламів звичайної гарячекатаної чи нормалізованої сталі. У роботі наведені результати фактографічного дослідження рельєфу поверхні руйнування зразків ВВП. У структурі зламів наявні елементи типу «розмірної стрілки». Однак чинні стандарти щодо випробування вантажем, що падає (DWTT), не враховують особливостей структури таких зламів, що ускладнює їхню ідентифікацію за показником кількості в’язкої складової. Злами з розщепленнями та злами типу «розмірної стрілки» можуть бути визнані різновидом в’язкого зламу високов’язкої сталі термомеханічної прокатки з феритобейнітною структурою.Документ Дослідження впливу режимів термічного оброблення на властивості середньовуглецевих сталей(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Протасенко, Т. О.; Реброва, О. М.; Федоренко, Г. А.; Protasenko, Tetiana; Rebrova, Olena; Fedorenko, HannaМетою досліджень є визначення впливу параметрів термооброблення на твердість, ударну в’язкість і структуру середньовуглецевих сталей марок 40 і 40Х. У роботі здійснено комплекс механічних досліджень зразків сталей марок 40 і 40Х у вихідному стані та після різних режимів термічного оброблення. На основі аналізу механічних досліджень визначено вплив параметрів термооброблення на механічні властивості та на структуру середньовуглецевих сталей марок 40 і 40Х. На основі механічних та мікроструктурних досліджень проаналізовано зв’язок між впливом економного легування середньовуглецевої сталі та показниками механічних властивостей в діапазоні температур нагрівання.Документ Дослідження морозостійкості щебенево-піщаних сумішей, зміцнених цементом(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Костін, Д. Ю.; Арінушкіна, О. О.; Сунь, Цзянь; Kostin, Dmytro; Arinushkina, Olena; Sun JianЯк шари основи дорожніх одягів все частіше використовуються щебенево-піщані суміші, зміцнені цементом. Головним недоліком цих шарів є їхня низька морозостійкість. У роботі досліджено вплив вмісту цементу та гранулометричного складу мінеральної частини зміцнених щебенево-піщаних сумішей на їхню марочну міцність. Визначені коефіцієнти морозостійкості зміцнених сумішей за різних схем випробувань.Документ Дослідження нових режимів осадження плазмових покриттів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Глушкова, Д. Б.; Hlushkova, DianaУ роботі розглянуто можливість застосування іонно-плазмового напилення поверхні прес-форм. Це уможливлює заміну дефіцитних дорогих вольфрамовмісних сталей іншими матеріалами. Матеріалами для прес-форм лиття під тиском мідних сплавів обрані в цій роботі сталі 4Х5МФС і 5ХНМ. Вибір зазначених марок зумовлений тим, що вони не містять вольфраму, зважаючи на різке зростання його дефіциту, і вміст молібдену обмежений, а також ці сталі задовольняють вимоги до матеріалу підкладки, на яку наноситься покриття нітриду титану. Нанесення покриттів на зразки для лабораторних досліджень та деталі пресформ лиття під тиском здійснювалося методом конденсації речовини в умовах іонного бомбардування. Для визначення необхідного тиску азоту, що забезпечує отримання на робочих поверхнях деталей прес-форм покриттів з найкращими експлуатаційними характеристиками, нітрид титану наноситься за різних парціальних тисків азоту – від 310-3 до 1 Па. Покриття, отримані за умови різних тисків азоту, розрізняються кількістю та розміром крапельної фази. Найбільша кількість крапельної фази, що містить α-Ti, спостерігається у покриттів, отриманих за тисків азоту 310-3 Па, 310-2 Па. Збільшення тиску азоту (4·10–1 Па, 1 Па) значно зменшує рівень мікроспотворень кристалічних ґраток у покритті, зростає його пластичність. У зв’язку з цим знижується крихкість покриття за досить високої його твердості. Отримане в разі тиску азоту 1 Па покриття нітриду титану найбільш ефективно захищає робочі поверхні деталей прес-форм від руйнування. Як показали лабораторні випробування, нанесене за оптимальних технологічних параметрів покриття нітриду титану підвищує корозійну стійкість деталей прес-форм, на яке воно нанесено, утричі, окалиностійкість – удвічі–учетверо.Документ Дослідження структуроутворення та показників міцності алюмінієвих сплавів при модифікуванні дисперсними композиціями(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Глушкова, Д. Б.; Демченко, С. В.; Калініна, Н. Є.; Hlushkova, Dianа; Demchenko, Sergey; Kalinina, NataliaЗапропоновано модифікування алюмінієвих сплавів комплексним дисперсним модифікатором на основі ZrC плазмохімічного синтезу. Досягнуто здрібнення зерна модифікованих сплавів у 1,5…2 рази, підвищення міцнісних властивостей на 12…18 % та покращення корозійної стійкості. Запропоновано механізм дії комплексного дисперсного модифікатора в алюмінієвому розплаві. Застосування таких модифікаторів полегшує технологічний процес, є екологічно безпечним, сприяє рівномірному розподілу введених композицій, що підвищує міцність сплавів та їх стабільність. Досягнуті результати показали ефективність модифікування алюмінієвих сплавів дисперсними композиціями.Документ Еволюція пар тертя в об’ємних гідромашинах завдяки досягненням в матеріалознавстві і технологіях(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Аврунін, Г. А.; Глушкова, Д. Б.; Avrunin, Grygoriy; Hlushkova, D.Розглянуто тенденції підвищення технічних характеристик об’ємних насосів і гідромоторів, що широко застосовуються в будівельно-дорожніх машинах. Показано, що зростання робочого тиску й частоти обертання, зменшення маси й габаритів гідромашин досягнуто за допомогою конструктивних рішень, які зі свого боку ґрунтуються на використанні новітніх матеріалів, покриттів і хіміко-термічного оброблення. Інформація стане в пригоді для фахівців і студентів-магістрів у галузі проєктування, експлуатації та досліджень об’ємних гідроприводів мобільних машин.Документ Електромагнітна небезпека електро- та гібридного транспорту(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Бажинов, О. В.; Кравцов, М. М.; Bazhynov, Oleksii; Kravtsov, MykhailoВимірювання електромагнітного поля в електромобілі показали, що воно удвічі більше, ніж у автомобіля з двигуном внутрішнього згоряння, і не залежить від швидкості руху. Електромагнітне поле гібридного транспорту більше, ніж у електромобілі і має тенденцію залежності від швидкості руху.Документ Загальні відомості про збірку(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023)Документ Застосування самоущільнювального бетону для будівництва та відновлення залізобетонних мостів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Бугаєвський, С. О.; Назаренко, І. В.; Buhaievskyi, Serhii; Nazarenko, IrynaРозглянуто вимоги до складу компонентів самоущільнювальної бетонної суміші та їх вплив на забезпечення заданих експлуатаційних характеристик СУБ. Здійснено аналіз класифікації СУБС. Наведено відмінності самоущільнювальної бетонної суміші від звичайної. Запропоновано спосіб улаштування монолітної залізобетонної плитної прогонової будови полегшеного типу, який дозволяє значно прискорити процес бетонування завдяки укладанню самоущільнювальної бетонної суміші в один етап, а також принципові конструктивні рішення прогонових будов із вкладками-порожниноутворювачами з пінополістиролу. Використання вкладишів дає змогу зменшити витрату бетону та власну вагу прогонової будови до 30–45 %.Документ Застосування сучасних методів фрактального формалізму для дослідження впливу іонно-плазмових покриттів на оцінювання зносостійкості деталей об’ємного гідроприводу(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Глушкова, Д. Б.; Багров, В. А.; Волчук, В. М.; Hlushkova, Diana; Bagrov, Valeriy; Volchuk, VolodymyrПроведено дослідження з отримання та нанесення покриття Ti-Cr-N на поверхню сталі 38Х2МЮА. Мета та постановка завдання. Дослідження доцільності застосування фрактального підходу для оцінювання впливу плазменних покриттів на підвищення зносостійкості деталей об’ємного гідропривода. Матеріали та методики досліджень. Матеріалом для іонного бомбардування був обраний Cr, оскільки він дає змогу знизити температуру підкладки перед нанесенням покриття та уникнути небезпеки розміцнення поверхні. Після термічного оброблення сталі 38Х2МЮА її твердість коливається в межах 40...45 HRC. Товщина покриття, яке наноситься, змінювалася в межах від 3 до 6 мікрон, що відповідає хорошій адгезії, менша товщина істотно не впливає на властивості виробу, а в разі товщини понад 6 мікрон спостерігається відшаровування через погану адгезію з підкладкою. Виклад основного матеріалу. Проведено п’ять серій експериментів зі значеннями твердості HRC 42, 43, 44, 45, 46. Для оцінювання впливу структури покриття Ti-Cr-N робочої поверхні деталей об’ємного гідропривода на показники його зношування застосовували фрактальний аналіз. Відносна похибка обчислень показників зношування для фрактальних моделей коливалася в межах 0.04…8.96. Без використання показників фрактальної розмірності поверхні коефіцієнт кореляції моделі Y(Х2) становив лише 0,73. Експериментально встановлено, що найменше значення зношування 2,11 отримано за умови товщини покриття та твердості 45 HRC прогнозується в разі 6 мкм і шорсткості 0,15. Для підтвердження цієї гіпотези був проведений експеримент з визначення зносостійкості, якщо твердість 45, шорсткість 0,16 і товщина покриття дорівнює 6. Висновки. Результати досліджень показників зношування зразків із покриттям Ti-Cr-N за умови значень твердості матеріалу підкладки 42...46 HRC, шорсткості поверхні та товщини покриття показали доцільність застосування фрактального підходу до оцінювання структури.Документ Зміна структури та механічних властивостей алюмінієвого сплаву системи Al-Mg-Sc унаслідок оброблення комплексним наномодифікатором(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Давидюк, А. В.; Поліжко, С. О.; Davydiuk, Anzhela; Polizhko, SerhiyМетою роботи є дослідження впливу комплексного наномодифікатора на зміну структури та механічних властивостей алюмінієвого сплаву 1545 системи Al-Mg-Sc. Матеріалом дослідження є деформований алюмінієвий сплав 1545 системи А1-Mg-Sc. Уперше запропоновано використання нанодисперсного комплексного модифікатора Mg2Si+SiС з розміром частинок 50…100 нм.Документ Методи структурної інженерії поверхні для вирішення завдань багатофакторного підвищення рівня експлуатаційних характеристик матеріалів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Білозеров, В. В.; Волков, О. О.; Князєв, С. А.; Князєва, Г. О.; Конотопська, Т. Б.; Краєвська, Ж. В.; Субботіна, В. В.; Субботін, О. В.; Федоренко, Г. А.; Belozerov, Valeriy; Volkov, Oleh; Knyazev, Serhii; Knyazeva, Hanna; Konotopska, Tetiana; Kraevska, Zhanna; Subbotina, Valeria; Subbotin, Oleksandr; Fedorenko, HannaУ роботі проаналізовано методи структурної інженерії поверхні (ТФЗ, ДТФЗ, ТФЗв, МДО, PVD). Були проведені експериментальні дослідження чорних та кольорових мета лів. Розглянуто зміну та отримання нових властивостей у поверхневих шарах виробівДокумент Моделювання хімічного складу шару, наплавленого порошковим електродом(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Кассов, В. Д.; Бережна, О. В.; Бережний, М. О.; Ровенський, С. Г.; Kassov, Valeriy; Berezshna, Olena; Berezshniy, Maxim; Rovenskiy, SergiyУ роботі досліджується проблема формування якісного наплавленого металу в процесі відновлення деталей малих діаметрів із незначними розмірами зношування. Розроблено математичну модель розрахунку складу шару, наплавленого порошковим електродом з примусовим перенесенням металу, що дозволяє коректно враховувати конфігурацію валиків щодо основного металу. Визначено вплив кроку наплавлення та коефіцієнта посилення наплавленого валика на величину частки участі металу попереднього валика наплавленого шару в наступному валику. Зазначено, що за умови дотримання рекомендацій щодо технологічних параметрів процесу необхідний хімічний склад наплавленого металу досягається вже в другому шарі.Документ Можливість отримання листового прокату із білого чавуну з підвищеною пластичністю(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Миронова, Т. М.; Myronova, TetianaУ роботі проведено дослідження технології виготовлення листового прокату, товщиною до 2 мм із білого ледебуритного чавуну, легованого ванадієм. Визначено вплив параметрів гарячої прокатки на структуру чавуну. Після термічного оброблення рівень механічних властивостей чавунного листа відповідає властивостям високоміцних броньових сталей, а показники твердості навіть їх перевершують.