Вольченко, Олександр ІвановичДжанахмедов, Ахад Ханахмед оглиСкрипник, Василь СтепановичЖуравльов, Дмитро ЮрійовичАндрейчиков, Євген ЮрійовичVolchenko, Oleksandr IvanovichDzhanakhmedov, Ahad Khanakhmed ogliSkrypnik, Vasyl StepanovychZhuravlev, Dmytro YuriyovychAndreychikov, Yevgen Yuriyovych2023-07-142023-07-142023Енергонавантаженість металевих фрикційних елементів гальм / О. І. Вольченко, А. Х. Джанахмедов, В. С. Скрипник, Д. Ю. Журавльов, Є. Ю. Андрейчиков // Вiсник Харкiвського нацiонального автомобiльно-дорожнього унiверситету : зб. наук. пр. / М-во освiти i науки України, Харків. нац. автомоб.-дор. ун-т ; редкол.: А. Г. Батракова (гол. ред.) та iн. – Харкiв, 2023. – Вип. 101, т. 2. – C. 31–39.2219-5548https://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/15540Математичний опис процесу теплопровідності із залученням елементів теорії теплової подібності щодо обода шківа стрічково-колодкового гальма за умови режимів гальмування дали змогу встановити: через дискретність контакту мікровиступів пар тертя гальма досліджувані параметри мають локальний характер; до енергонавантаженості пар тертя гальма належать параметри поверхнево-об’ємних та об’ємних температур і їх градієнтів, що викликають термічні напруження, які впливають на фрикційні характеристики; за поверхнево-об’ємних температур (100–400) °С сумарна кількість теплоти, що відводиться від полірованої та матової поверхонь шківа радіаційним теплообміном за 1,0 с, становила (1,43–23,04) кДж; у цьому разі поверхневий температурний градієнт обода шківа був майже вп’ятеро більший, ніж за його товщиною. За умови циклічного (повторно-короткочасного) режиму гальмування температурні напруження внаслідок нагрівання на поверхні обода шківа майже вдесятеро перевищують значення напружень, що виникають в його об’ємі. Напруження досягають максимуму, коли процес теплоізольований (Bi = 0), і дорівнює нулю, коли теплообмін нескінченний (Bi → 0). Величина напружень унаслідок охолодження обода шківа так само істотно залежить від критерію Біо. До того ж зі збільшенням тривалості процесу гальмування вплив його на величину напружень також зростає. Величина термічних напружень на поверхні тепловиділення майже вп’ятеро більша, ніж в об’ємі обода шківа. У цьому разі характер впливу інтенсивності теплообміну на величину напружень такий самий, що й за умови нагрівання. Новий підхід до розрахунку локальних термічних напружень у теорії тертя та зношування реалізований уперше. Достовірність здобутих результатів підтверджена експериментально.ukстрічково-колодкове гальмопара тертяобід шківанагрівання та охолодженняповерхнево-об’ємні температури,термічні напруженнякритерій Біоband-pad brakefriction pairpulley rimheating and coolingsurface-volume temperaturesthermal stressesBio criterionЕнергонавантаженість металевих фрикційних елементів гальмEnergy load of metal brake frictions elementsArticle621.59110.30977/BUL.2219-5548.2023.101.2.31