Сахно, ВолодимирМурований, ІгорШарай, СвітланаКотенко, АндрійSakhno, VolodymyrMurovanyi, IgorSharai, SvitlanaKotenko, Andrii2025-09-122025-09-122025Порівняльний аналіз шарнірно-зчленованих автобусів за маневреністю / В. Сахно, І. Мурований, С. Шарай, А. Котенко // Автомобіль і електроніка. Сучасні технології : електрон. наук. фах. вид. (друков. версія) / Харків. нац. автомоб.-дор. ун-т. – Харків, 2025. – Вип. 27. – С. 69–79.2226-9266https://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/26451Безпека руху автомобілів та автопоїздів значною мірою залежить від їх динамічних властивостей, зокрема маневреності, стійкості та керованості. Для транспортних засобів з великою довжиною, зокрема шарнірно-зчленованих автобусів, виникає потреба у додатковому керуванні колесами причіпної секції, яке може здійснюватися кінематичним або динамічним способом. За допомогою програмного забезпечення Maple 15 було проведено розрахунки габаритних радіусів та смуг руху транспортного засобу при різних маневрах. Результати моделювання показали, що керування колесами причіпної секції зменшує ширину смуги руху, що сприяє підвищенню маневреності. Також досліджувалося динамічне керування шляхом регулювання різниці крутних моментів на колесах, яке забезпечує ефективність гальмування та покращує керованість, проте має обмеження за швидкісними режимами через можливий ризик втрати стійкості.ukшарнірно-зчленований автобусспосіб поворотукут складаннярізниця гальмівних моментівманевреністьarticulated bussteering methodarticulation anglebrake torque differencemaneuverabilityПорівняльний аналіз шарнірно-зчленованих автобусів за маневреністюComparative Analysis of Articulated Buses in Terms of ManeuverabilityArticle629.11310.30977/VEIT.2025.27.0.3