Karpenko, V.Masliaiev, K.Карпенко, В. О.Масляєв, К. В.Карпенко, В. А.Масляев, К. В.2018-03-282018-03-282017Karpenko, V. Noise as an indirect criterion for evaluating the critical speed of vehicle tire at hydroplaning / V. Karpenko, K. Masliaiev // Автомобильный транспорт : сб. науч. тр. / М-во образования и науки Украины, ХНАДУ ; [редкол.: Туренко А. Н. (гл. ред.) и др.]. – Харьков, 2017. – Вып. 41. – С. 7-10.2219-8342https://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/2235An alternative method for determining the critical rolling speed of automobile tires with various tread patterns during hydroplaning is considered. The critical speed of the car at which the hy-droplaning process takes place is determined. This method is based on recording the tire noise emission when driving on a wet road pavement.enавтомобильная шинашумкритическая скоростьгидропланирование автомобилякоэффициент насыщенности рисунка протектораавтомобільна шинакритична швидкістьгідропланування автомобілякоефіцієнт насиченості рисунка протектораtread of tireevaluation criterionperformance characteristicsvehicle tirenoisecritical speedcar hydroplaningsaturation coefficient of the tread patternNOISE AS AN INDIRECT CRITERION FOR EVALUATING THE CRITICAL SPEED OF VEHICLE TIRE AT HYDROPLANINGШУМ ЯК НЕПРЯМИЙ КРИТЕРІЙ ОЦІНКИ КРИТИЧНОЇ ШВИДКОСТІ АВТОМОБІЛЬНОЇ ШИНИ ПРИ ГІДРОПЛАНУВАННІШУМ КАК КОСВЕННЫЙ КРИТЕРИЙ ОЦЕНКИ КРИТИЧЕСКОЙ СКОРОСТИ АВТОМОБИЛЬНОЙ ШИНЫ ПРИ ГИДРОПЛАНИРОВАНИИArticle629.3.027.5=111