Перегляд за Автор "Hlushkova, D. B."
Зараз показуємо 1 - 8 з 8
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Development of ZnSxSe1-x nanocrystals with improved physical and optical properties obtained by the combustion synthesis method(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Plakhtii, Ye. G.; Hlushkova, D. B.; Volchuk, V. M.All compounds of ZnSxSe1-x nanocrystals were created by combustion synthesis method. The obtained samples were discovered to have diameters of 55 ± 5 nm and to have a heterogeneous crystalline structure. The fraction of the cubic phase grew in the appropriate ratios as the x value increased, but the fraction of the hexagonal phase in nanocrystals declined from 65 ± 5% to 30 ± 5%. According to XRD data, Mn2+ impurity ions are not mixed in the immediate environment despite the creation of ZnSxSe1-x solid solutions. The Mn2+ ions were surrounded by sulfur ions at a value of 0.2 < х ≤ 1 and selenium ions were at a value of x ≤ 0.2.Документ Implementation gas-plasma coatings based on nickel(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Hlushkova, D. B.; Bagrov, V. A.; Demchenko, S. V.; Volchuk, V. M.; Kalinin, O. V.; Kalinina, N. E.; Глушкова, Д. Б.; Багров, В. А.; Демченко, С. В.; Волчук, В. М.; Калінін, О. В.; Калініна, Н. Є.The development of modern technology requires a constant increase in reliability and durability of products.Widely used in the practice of domestic and foreign engineering coatings from electrolytic chromium for several hundred hours are triggered, they are unsatisfactorily working on friction and wear at high temperatures. The subject of the study were powder materials based on nickel PG-SR3 and PG-SR4. The work is devoted to the study of the formation of gasplasma coatings on parts of the cylinder-piston group of internal combustion engines using selffluxing powders based on nickel, as well as the structure and properties change after coating sputtering, its reflow,subsequent hardening. The purpose of this work is to study powder materials applied to the working surfaces of piston rings by gas-thermal spraying. The object of the study are processes of formation of the structure and properties of coatings from powder materials. The presence in the deposited layer of a solid solution based on nickel, carbide phase,borides of chromium and nickel, chromium silicides is established. The greatest macro- and microhardness is possessed by fused layers containing the greatest number of strengthening phases. The conducted researches and industrial tests allowed to introduce the coating into production.Документ Increasing the corrosion resistance of turbine(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Hlushkova, D. B.; Bahrov, V. A.; Hrinchenko, O. D.; Stepanyuk, A. I.; Hnatiuk, A. A.; Kalinina, N. E.; Глушкова, Д. Б.; Багров, В. А.; Степанюк, А. І.; Гнатюк, А. А.; Гринченко, О. Д.; Калініна, Н. Є.The reliability of the vane apparatus of steam turbines largely determines the operation of the turbine as a whole. The results of scientific research indicate that the surface operation of the blades in the wet - steam flow is caused by a combination of corrosion and drip erosion. The presence of chemical elements and compounds in the working fluid intensifies the process of blade wear. The pH value of the working environment, which can fluctuate significantly during operation, has a significant effect on the wear characteristics. The influence of methods of strengthening the leading edges of steam turbine blades made of steel is analyzed 15Х11МФ on corrosion resistance. Corrosion tests of blade samples were carried out, the inlet edges of which were strengthened in three ways: high current amplification, electrospark alloying with T15K6 alloy, electrospark alloying with steel 15Х11МФ According to the results of the tests, the layer strengthened by hardening by high-frequency currents has the lowest corrosion rate, the layer strengthened by electrospark alloying with T15K6 hard alloy has the highest. The corrosion rate of the layer reinforced by electrospark alloying of steel 15H11MF is 2.1 less than that of the layer reinforced with T15K6 alloy.Документ Influence of nanodispersed compositions on structure formation of high-strength aluminum alloys(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2020) Kalinina, N. E.; Hlushkova, D. B.; Voronkov, A. I.; Kalinin, A. V.; Stepanuk, A. I.; Voronova, E. M.; Serzhenko, I. O.; Калініна, Наталія Євграфівна; Калінін, Олександр Васильович; Глушкова, Діана Борисівна; Воронков, Олександр Іванович; Степанюк, Андрій Іванович; Воронова, Єлизавета Михайлівна; Серженко, Іванна Олегівна; Калинина, Наталия Евграфовна; Калинин, Александр Васильевич; Глушкова, Диана Борисовна; Воронков, Александр Иванович; Степанюк, Андрей Иванович; Воронова, Елизавета Михайловна; Серженко, Иванна ОлеговнаAn analytical review of the state of the problem of aluminum alloys modification was performed. The absence of a unified approach to solving the problem has been established, which is asso-ciated with the complexity of the process of modifying multicomponent alloys. The aluminum alloys of the AL-Zn-Mg-Cu system were studied. As a modifier, a composition based on nanodispersed powders of titanium and boron with fractions of up to 100 nm, obtained with plasma-chemical synthesis, is proposed. The structure, phase composition, and properties of the test samples were studied before and after modification with methods of optical microscopy, X-ray diffraction analysis, and X-ray spectral analysis. In the modified B95 and B96 alloys, grain refinement and structure stabilization were achieved. Determination of the crystal lattice parameters of the alloys showed an increase in the period of lattice of the modified samples by 1.02%. The microhardness of α-Al, the solid solution, was increased from 1080 to 1500 MPa. The phase composition of B95 and B96 alloys is represented with the intermetallic phases CuAl2, MgZn3, Mg2Zn3, Mg2Si, FeAl3, TiB2, TiAl3, as well as phases of complex composition. The maximum grain refinement and increase in the mechanical properties of the alloys were achieved upon modification of 0.05% Ti and 0.005% B, which is explained by the formation of dispersed strengthening intermetallic phases of complex composition in the center of the grains.Документ The influence of precipitation parameters of vacuum-arc nanocrystalline coating Ti-Mo-N on nanohardness and wear resistance of piston rings(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2020) Hlushkova, D. B.; Donchenko, D.; Gladchenko, O.Документ The corrosion resistance of heat-resistant alloys for parts of power equipment(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Vahrusheva, V. S.; Hlushkova, D. B.; Volchuk, V. M.; Nosova, T. V.; Mamhur, S. I.; Tsokur, N. I.; Bagrov, V. A.; Demchenko, S. V.; Ryzhkov, Yu. V.; Scrypnikov, V. O.; Вахрушева, В. С.; Глушкова, Д. Б.; Волчук, В. М.; Носова, T. В.; Мамчур, С. І.; Цокур, Н. І.; Багров, В. А.; Демченко, С. В.; Рижков, Ю. В.; Скрипніков, В. О.For the manufacture of parts and assemblies of the turbopump unit of details of power equipment, welded joints with corrosion resistant steels and heat-resistant alloys are used, requiring various modes heat treatment to achieve the required level of mechanical properties. In the manufacture of parts and assemblies of details of power equipment at the machine-building enterprises of Ukraine, it became necessary to replace semi-finished products. It is necessary to replace sheet products from high-alloy alloys ХН67МВТЮ and 06Х15Н6МВФБ with one alloy with a high complex of physical and mechanical characteristics. In the work, as a replacement for the applied heat-resistant alloys, Inconel 718 alloy welded to 316L steel. Samples of welded joints, processed according to the recommended mode, showed increased corrosion resistance.Документ Досвід використання пар тертя ковзання, ущільнень та робочих рідин в об’ємних гідроприводах будівельних та дорожніх машин(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Аврунін, Г. А.; Глушкова, Д. Б.; Avrunin, G. A.; Hlushkova, D. B.Наведено досвід використання пар тертя ковзання, ущільнень та робочих рідин в об’ємних гідроприводах будівельних та дорожніх машин. Зокрема розглянуті експлуатаційні режими навантаження та застосовані матеріали пар тертя ковзання аксіальнопоршневих та пластинчастих насосів та радіальнопоршневих насосів та гідромоторів. Розглянуті сучасні матеріали для ущільнень гідроциліндрів та валів гідромоторів. Наведені результати стендових випробування технології ХАДО в об’ємних гідроприводах та рекомендації з застосування робочих рідин. Матеріали є корисними для фахівців та студентів-магістрів в галузі проектування, експлуатації та досліджень об’ємних гідроприводах мобільних машин.Документ Підвищення зносостійкості вузлів об’ємного гідропривода(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2021) Глушкова, Д. Б.; Аврунін, Г. А.; Рижков, Ю. В.; Воронков, О. І.; Степанюк, А. І.; Гнатюк, А. А.; Hlushkova, D. B.; Avrunin, G. A.; Ryzhkov, Y. V.; Voronkov, O. I.; Stepanuk, A. I.; Hnatiyk, A.У роботі досліджено підвищення зносостійкості вузлів радіально-поршневих об’ємних гідромашин з кульковими поршнями. Ці машини мають підвищений рівень зношення, на поверхні кульок виникають тріщини. Запропоновано виготовлення кульок з керамічних матеріалів з нанесенням на них іонно-плазмового покриття. Вибір режимів нанесення покриттів здійснювався з використанням методики математичного планування експериме-нту через аналіз мікротвердості формованих покриттів і коефіцієнта використання матеріалу. Нанесення іонно-плазмового покриття TiCrN на поверхню кульки-поршня є ефективним методом підвищення його зносостійкості, що збільшує експлуатаційну стій-кість деталей об’ємного гідропривода.