Випуск 101 Том 2

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 27
  • Документ
    ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ ПРО ЖУРНАЛ
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023)
  • Документ
    Навчальний посібник «Українське наукове слововживання» – застосунок засобів українськомовного способу мислення
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Ребезнюк, Ігор Тарасович; Rebezniuk, Ihor
    Висвітлено та прокоментовано використання науково-технічних термінів і словосполук у навчальному посібнику «Українське наукове слововживання» відповідно до новітніх устандартованих правил, що полегшує сприймання й розуміння вжиткового тексту, сприяє досконаленню українського наукового стилю мовлення та мислення.
  • Документ
    Створення та дослідження динамічних моделей ДВЗ в середовищі OPENMODELICA
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Гончар, Михайло Олександрович; Ніколаєнко, Володимир Анатолійович; Цюман, Микола Павлович; Сосіда, Сергій Володимирович; Honchar, Mykhailo; Nikolaienko, Volodymyr; Tsiuman, Mykola; Sosida, Serhii
    Стаття присвячена створенню та дослідженню дискретних динамічних моделей двигунів внутрішнього згоряння (ДВЗ) з використанням відкритого інструмента OpenModelica для моделювання та симуляції фізичних систем. Запропоновано методику визначення масовоінерційних параметрів ланок кривошипно-шатунних механізмів ДВЗ та показано, як на їх основі побудувати динамічні моделі. Розроблено алгоритм мовою Modelica, розраховано власні частоти та форми коливань.
  • Документ
    Динаміка механічних приводів з кульковими обгінними муфтами
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Малащенко, Володимир Олександрович; Кириченко, Ігор Георгійович; Проценко, Владислав Олександрович; Лисяк, Богдан Ярославович; Malashchenko, Volodymyr; Kyrychenko, Ihor; Protsenko, Vladyslav; Lysiak, Bohdan
    Запропоновано конструкцію кулькової обгінної муфти для стартера автомобілів та інших транспортних засобів. Розглянуто можливості коливних явищ. Установлено, що більша ймовірність виникнення динамічних явищ у таких системах має місце під час вкочування кульок у робочі пази веденої півмуфти. Запропоновано аналітичні залежності для визначення мінімального та максимального часу вмикання запатентованої кулькової обгінної муфти. Отримано моделі та основні параметри для подальших досліджень механічних приводів з кульковими обгінними муфтами, що працюють за принципом зачеплення.
  • Документ
    Особливості використання нейромережевих технологій для керування робочими процессами бульдозерів GNSS-інтенсифікатором
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Єфименко, Олександр Володимирович; Птушка, Анастасія Сергіївна; Єфименко, Павло Олександрович; Yefymenko, Oleksandr; Ptushka, Anastasiia; Yefymenko, Pavlo
    Застосування GNSS і систем інтелектуального керування робочими процесами землерийних машин дає змогу більш точно визначити місце розташування й висоту робочого органа, що сприяє більш ефективній роботі бульдозера. GNSS може забезпечити високу точність вимірювань розташування бульдозера, що допомагає оптимізувати процес роботи й мінімізувати витрати часу на профілювання та вирівнювання поверхні. За допомогою машинного навчання бульдозер може автоматично аналізувати дані GNSS і приймати рішення про оптимальну траєкторію руху для досягнення потрібної точності та швидкості роботи, це підвищує ефективність дії машини, завдяки чому скорочуються терміни і вартість будівельних робіт. У статті розглянуто алгоритми й програмні коди, що можуть бути застосовані для автоматизованого керування робочими процесами землерийних машин із використанням штучного інтелекту. Запропоновано конкретну реалізацію мовами програмування Python та TensorFlow, проаналізовано основні алгоритми й показано необхідність врахування параметрів робочого процесу на машинне навчання.
  • Документ
    Дослідження впливу кута установки відвалу автогрейдера в плані на його максимальне зусилля з урахуванням випадкового процесу виникнення важкопереборної перешкоди
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Щукін, Олександр Вікторович; Shchukin, Oleksandr
    У статі запропоновано залежність, яка дає змогу оцінити вплив кута захоплення основного відвала автогрейдера в плані на максимальне зусилля, що припадає на його робочий орган. У цьому разі враховується випадковість процесу появи важкопереборної перешкоди. Визначено, що зі збільшенням кута встановлення відвала в плані зростає максимальне зусилля на останньому за умови перешкоди. Досліджено вплив категорії ґрунту на максимальне зусилля, яке припадає на робочий орган. Найбільшого значення максимальне зусилля досягає на третій категорії ґрунту за умови прямовстановленого відвала.
  • Документ
    Аналіз можливості використання високомоментних гідромоторів для обертання барабанів автобетонозмішувачів
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Аврунін, Григорій Аврамович; Кириченко, Ігор Георгійович; Шевченко, Дмитро Миколайович; Мороз, Ірина Іванівна; Avrunin, Grigory; Kyrychenko, Igor; Shevchenko, Dmitriy; Moroz, Irene
    Проаналізовано використання об’ємних гідроприводів обертання барабанів автобетонозмішувачів, зокрема оцінено можливості застосування високомоментних тихохідних радіальнопоршневих гідромоторів замість аксіальнопоршневих із планетарними редукторами. Оцінено технічний рівень таких гідроприводів на основі використання відношень маси до крутного моменту та потужності. Розглянуто номенклатуру, технічні характеристики та конструктивні особливості високомоментних гідромоторів. Зокрема, порівняно з попередніми дослідженнями поширена номенклатура розглянутих гідромоторів.
  • Документ
    Main problems of mine drum design
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Fidrovska, Nataliia Mykolaivna; Slepuzhnikov, Yevhen Dmytrovych; Nesterenko, Viktoriia Valentynivna; Musaiev, Zaur Razylovych; Фідровська, Наталія Миколаївна; Слєпужніков, Євген Дмитрович; Нестеренко, Вікторія Валентинівна; Мусаев, Заур Разилович
    The article deals with the problems of mine drums, namely, an adjusted approach to the justification of their design, and suggests ways to improve their performance. The practice of designing mine drums is based on the introduction of additional stiffening elements, such as ribs, rings and scarves. This significantly increases the weight and complexity of the drum manufacture, and also leads to local stresses in the welded areas. This greatly complicates the operation of the structure and leads to the destruction of welds and the appearance of cracks. Reinforcing the welds does not improve the situation, but rather reduces the durability of the drum shell. Designers of mine hoisting machines do not have a theoretical basis for refusing to install rings and stiffeners. The calculations of the strength of the drum head using the simplified and refined methods showed that the strength of the head is fully ensured and there is no need to install additional structures in the form of scarves.
  • Документ
    Determination of the influence of the geometric parameters of rope blocks on the durability of the rope
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Fidrovska, Nataliia Mykolaiivna; Karavan, Ruslan Andriyovich; Ptushka, Anastasiia Serhiivna; Yazlovytska, Olena Volodymyrivna; Фідровська, Наталя Миколаївна; Караван, Руслан Андрійович; Птушка, Анастасія Сергіївна; Язловицька, Олена Володимирівна
    Problem. The durability of crane ropes is very important, as it ensures not only the main costs of operating the lifting machine, but also the safety of loading and unloading operations The operating conditions of the rope have a very significant effect on the period of its use, but they are not always taken into account. Yes, the method of calculating the rope, which is reflected in the standard, does not take into account the operating conditions of the rope, so it is very difficult to accurately predict its durability. In modern educational and reference literature, the influence of the size and geometry of rope blocks on the durability of lifting ropes is underestimated. The main criterion that is taken into account when choosing a rope according to existing methods is the tensile strength of the rope, although as shown by the research of many famous scientists, the wires of the rope break precisely as a result of bending on the blocks and the drum. The diameter of the block is selected depending on the diameter of the rope and the mode of operation of the lifting mechanism. The material of the block and its geometry are not taken into account at all when choosing the type of rope and its diameter, while the wear of the surfaces of the rope and the block greatly affects the durability of these elements of the lifting mechanism. Determining the factors that affect the wear of the rope and the reduction of its durability is quite an important task and requires not only theoretical, but also experimental research. At the same time, ropes of different designs and diameters were considered. At the same time, ropes of different designs and diameters were considered. This made it possible to evaluate the influence of various elements of the rope and the block on the predicted durability of the rope. The conducted research made it possible to improve the formula of B. Kovalsky, which he proposed for choosing the diameter of the rope according to the service life. The dependence of the influence of the opening angle of the block groove, which is determined from the condition of the reduction of rope torsion during its deviation, on the durability of the rope was obtained. In order to obtain a more realistic picture of the load of the rope that bends on the block and drum, the calculation scheme was improved and the number of factors that have a significant impact on the durability of the rope was increased. The results of the research significantly bring the rope load conditions during bending on the block and drum closer to real values.
  • Документ
    Застосування GNSS-cистем для автоматизованого керування робочими процесами грейдерів із штучним інтелектом
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Єфименко, Олександр Володимирович; Плугіна, Тетяна Вікторівна; Єфименко, Андрій Олександрович; Кулай, Володимир Павлович; Yefymenko, Oleksandr; Pluhina, Tetiana; Yefymenko, Andrey; Kulai, Volodymyr
    GNSS (Global Navigation Satellite System) – це глобальна навігаційна система, яка використовує супутникові сигнали для визначення місця й часу в будь-якій точці світу. Одним із призначень GNSS є використання разом з елементами машинного навчання для керування грейдерами. Грейдери застосовуються для профілювання та вирівнювання поверхні ґрунту на будівельних майданчиках. Використання GNSS та машинного навчання дає змогу більш точно визначити місце розташування і висоту відвалу грейдера, що сприяє більш точної та ефективної роботи машини. GNSS може забезпечити високу точність вимірювань місцезнаходження грейдера, що допомагає оптимізувати процес роботи грейдера та мінімізувати витрати часу на профілювання та вирівнювання поверхні. За допомогою машинного навчання грейдер може автоматично аналізувати дані GNSS і приймати рішення про оптимальну траєкторію руху для досягнення потрібної точності та швидкості роботи. Застосування GNSS і машинного навчання підвищує ефективність роботи грейдера, що скорочує час і витрати на будівельні роботи. Також це може зменшити кількість помилок і підвищити якість роботи грейдера, що поліпшить кінцевий результат проєкту. У статті показано особливості інтелектуальних систем керування, що можуть бути використані для автоматизованого керування робочими процесами землерийних машин із використанням штучного інтелекту. Запропоновано реалізацію на мовах програмування, проаналізовано вплив ґрунтових умов на процес автоматизованої роботи, подано концепцію методики оцінювання та прогнозування в інтелектуальних системах підтримки прийняття рішень для інтелектуальної системи дорожньої машини.
  • Документ
    Визначення оптимального кута прикладання тягового зусилля трелювального засобу "крокуючі сани"
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Магура, Богдан Олексійович; Бакай, Борис Ярославович; Білоус, Олексій Володимирович; Каратник, Ігор Романович; Кий, Володимир Васильович; Mahura, Bohdan; Bakay, Borys; Bilous, Oleksiy; Karatnyk, Ihor; Kiy, Volodymyr
    У статті подано результати експериментальних досліджень застосування розробленого в НЛТУ України малогабаритного трелювального засобу типу «крокуючі сани», що поєднує в собі як переваги рушія ковзного типу, так і рушія колісного типу [1]. Такий засіб призначений для використання в складних умовах лісоексплуатації, а саме на заболочених лісосіках. Рушій візка, за наявності перешкоди або в разі «вгрузання» його в болото, прокручується та здійснює крок. На запропонований засіб отримано патент на корисну модель № 109011 [2]. За результатами проведених експериментальних досліджень визначено оптимальний кут прикладання тягового зусилля для переміщення трелювального засобу «крокуючі сани» під час руху лісосікою за наявності перешкод, який лежить в діапазоні 15°…19°. Здобуті експериментальним способом результати підтвердили достовірність проведених теоретичних досліджень. Визначено вплив величини зусилля затягування регулювальної гайки адаптивної крокової муфти на величину тягового зусилля. Запропонований трелювальний засіб «крокуючі сани» довів ефективність роботи під час використання в умовах, наближених до реальних.
  • Документ
    Способи зменшення негативного впливу резонансних коливань на якість бетонних виробів у процесі їх віброущільнення
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Крот, Олександр Юлійович; Кузуб, Юрій Олегович; Крючков, Олександр Анатолійович; Krot, Oleksandr; Kuzub, Yurij; Kruchkov, Oleksandr
    У статі розглянуто причини погіршення якості будівельних виробів, що виробляються методами віброущільнення та вібропресування. Виявлено, що дуже суттєвий вплив на якість виробів здійснює наявність високоамплітудних резонансних коливань у процесі завершення циклу ущільнення. Розглянуто причини виникнення високоамплітудних резонансних коливань і шляхи усунення їх негативного впливу. Обґрунтовано величину кута, що утворює секторний дебаланс як для варіанта без маточини на дебалансі, так і з нею. З позиції мінімізації моменту інерції ротора доведено доцільність і перспективність застосування гідравлічного двигуна замість електричного асинхронного. Запропоновано приклад вибору гідравлічного двигуна для вібраційної машини. Обґрунтовано інші переваги гідравлічного двигуна перед електричним для вібромайданчиків і вібропресів із частими перехідними процесами (пуск-зупинка): можливість реалізації великої частоти обертання та регулювання частоти обертання, мала маса, більша надійність і довговічність. Доведено, що застосування гумових пружних елементів замість сталевих пружин у системах з частими перехідними процесами може бути більш доцільним.
  • Документ
    Удосконалення та дослідження підвіски амортизатора для навіски гідромолота на екскаватор
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Лютенко, Василь Єгорович; Волошин, Денис Олександрович; Бовсуновський, Руслан Олегович; Lyutenko, Vasyl; Voloshyn, Denys; Bovsunovsky, Ruslan
    У статі запропоновано розроблену конструкцію підвіски-амортизатора, що дала змогу встановити гідромолот як робоче обладнання на екскаватор, одночасно віброізолювавши його. Розроблена математична модель системи, основою якої є підвіска-амортизатор для підвішування гідромолота на екскаватор, передбачає моделювання її механічної системи. З допомогою програми MathCAD виконано дослідження динаміки системи, що містить гідромолот, амортизатор та екскаватор. Визначено частоти вільних коливань розглянутої системи. Здобуті результати наукових досліджень віброзахисту екскаваторів, що експлуатуються з навісними ударними пристроями (гідромолотами), із застосуванням математичної програми MathCAD, можуть бути успішно використані для розроблення, а також визначення динамічних навантажень аналогічних віброзахисних систем, що застосовуються в промисловості.
  • Документ
    Дослідження показників автобуса з дизелем за умови роботи на дизельному біопаливі
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Ковбасенко, Сергій Володимирович; Сімоненко, Віталій Васильович; Kovbasenko, Serhii; Simonenko, Vitalii
    У статті розглянуто можливості використання метилових ефірів ріпакової олії як палива для міських автобусів. Мета дослідження – вивчення паливно-економічних та екологічних показників автобусів за умови використання як традиційного дизельного палива, так і дизельного біопалива. У роботі вирішуються такі завдання: уточнення математичної моделі руху міського автобуса, проведення експериментальних досліджень та дорожніх випробувань автобуса на дизельному паливі та дизельному біопаливі.
  • Документ
    Розвивання конструкції барабанних деревинорубальних машин
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Ребезнюк, Ігор Тарасович; Барабаш, Богдан Зіновійович; Rebezniuk, Ihor; Barabash, Bohdan
    У статі запропоновано напрями вдосконалювання процесу виробляння технологійної тріски на барабанних рубальних машинах поліпшуванням розташунку контрножа щодо різального ножа та форми й геометрійних параметрів комірок сита барабанної рубальної машини. Технічні розв’язки вдосконалювання процесу збазовані на перерозподілянні видів різання нерівновластивісної (анізотропної) деревини, що сприяє зменшуванню сил різання та поліпшуванню якості отриманої технологійної тріски. Конструювання калібрувального сита зі східчастою поверхнею, східці якої працюють як додаткові різальні складники в доподрібнюванні завеликих деревинних частинок, пришвидшує отримання технологійної тріски потрібних розмірів і якости.
  • Документ
    Формування робочого обладнання підвищенної ефективності землерийно-транспортних машин
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Голубченко, Олександр Іванович; Хмара, Леонід Андрійович; Golubchenko, Alexander; Khmara, Leonid
    На підставі системного аналізу створено класифікацію складових елементів та пристроїв робочого обладнання землерийно-транспортних машин. Запропоновано нові технічні рішення різальних систем, транспортувальних пристроїв, обмежувальних елементів, необхідних для функціювання та ефективного виконання робочого процесу землерийно-транспортними машинами циклічної та безперервної дії. Сформовано інноваційні робочі обладнання землерийнотранспортних машин, що забезпечують підвищення продуктивності, зниження енергоємності виконання земляних робіт відповідно до технологічних схем, особливо в дорожньому, гідротехнічному будівництві, прокладанні трубопроводів, будівництві оборонних споруд.
  • Документ
    Теоретичне визначення сил розширення технологічної порожнини у ґрунтіклиново-призматичними та конічно-циліндричними робочими органами
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Посмітюха, Олександр Петрович; Posmytyukha, Oleksandr
    Статичне проколювання ґрунту є ефективною технологією для безтраншейного прокладання підземних комунікацій у складних міських умовах на великих глибинах та ускладнених ґрунтах. Ця технологія дає змогу зменшити витрати на будівництво та зберегти територію, час і кошти. У статті розглянуто проблему розширення попередньо отриманої методом керованого статичного проколювання технологічної порожнини в ґрунті (далі ТПҐ) для прокладання підземних лінійно-протяжних об’єктів (далі ЛПО) міських комунікаційних мереж. За умови групового прокладання комунікацій в одній порожнині виникає потреба отворів великих розмірів, що призводить до суттєвого збільшення робочих сил та габаритів робочого обладнання. Єдиним виходом з такої ситуації є використання робочих органів (далі РО) клиновопризматичної форми, ступеневе розширення отвору в декілька етапів та зміна вологості ґрунту в стінках порожнини отвору. Основною метою є створення методики інженерного розрахунку параметрів робочих органів клиново-призматичної форми та визначення зусиль статичного розширення ТПҐ на основі відомої вихідної інформації про ґрунти та форму РО. Дослідження основано на теорії незмінності маси ґрунту до проколювання та після. У процесі розширення ТПҐ до необхідного розміру щільність ґрунтового середовища змінюється від природного значення до твердого стану, після чого ґрунт просто переміщується на деяку відстань від осі порожнини, ущільнюючи сусідні масиви. Обґрунтовано гіпотезу взаємодії клиновопризматичних наконечників із ґрунтом за умови статичного проколювання на основі визначеного закону зміни щільності ґрунту по товщині клиново-призматичного наконечника. Отримані теоретичні залежності для визначення раціональних параметрів РО клиново-призматичної форми, опору послідовного розширення ТПҐ для ЛПО після стартового проходу лідерного отвору, або порожнин первинного розширення. Запропоновано методику визначення сили проколювання ТПҐ для ЛПО після лідерного проходу з урахуванням пружних (зворотних) деформацій ґрунту, його вологості, форми РО та характеристик силового обладнання, як різницю між повним і пілотним опорами проколювання ґрунту, а також рекомендації щодо можливості зменшення цих сил зміною форми робочого обладнання або вологості ґрунту.
  • Документ
    Наукові основи створення гібридних приводів для підвищення енергоефективності будівельно-дорожніх машин
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Хмара, Леонід Андрійович; Холодов, Антон Павлович; Khmara, Leonid; Kholodov, Anton
    Досліджено можливості вдосконалення будівельно-дорожніх машин і проаналізовано публікації з метою розроблення теорії енергоефективної конструкції машин із використанням гібридних приводів робочих органів та рушіїв. Надано порівняльні таблиці розподілу та витрат енергії різних машин у процесі їх експлуатації. Для підвищення паливної, екологічної ефективності та надійності машин запропоновано класифікацію способів підвищення ефективності будівельно-дорожніх машин з урахуванням наявних та перспективних методів.
  • Документ
    Поліпшення експлуатаційних властивостей деталей засобів транспорту нанесенням регулярних рельєфів
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Посвятенко, Наталія Іванівна; Посвятенко, Едуард Карпович; Рибак, Ілля Петрович; Ковалевський, Сергій Германович; Posviatenko, Nataliia; Posviatenko, Eduard; Rybak, Illia; Kovalevskyi, Serhii
    Запропоновано класифікацію регулярних рельєфів за призначенням і механіку заглиблення лінійного індентора в металевий зразок. Визначено взаємозв’язок між факторами процесу індентування – силою, твердістю та відносним видовженням матеріалу, кутом при вершині та радіусом округлення вершини індентора. Розроблено методику експериментальних досліджень.
  • Документ
    Визначення максимально допустимого діаметру свердловини при заданій глибині проходки методом статичного проколу ґрунту
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Супонєв, Володимир Миколайович; Рагулін, Віталій Миколайович; Кравець, Святослав Володимирович; Suponev, Vladimir; Ragulin, Vitaliy; Kravets, Svyatoslav
    З аналізу технічної літератури встановлено, що серед безтраншейних технологій прокладання підземних інженерних комунікацій найбільш ефективною є та, що працює з утворюванням горизонтально спрямованої свердловини в ґрунті з використанням ґрунтопроколювальних установок, які працюють за методом статичного проколювання. Цей метод полягає у створенні свердловини в ґрунті способом його силового радіального ущільнення в масив конічно-циліндричним робочим органом та в протягуванні в неї захисного футляра у вигляді труби зі сталі, поліетилену, кераміки тощо. Земляні роботи в цьому разі зводяться до мінімуму. Одним із важливих недоліків методу статичного проколювання ґрунту є великі напруження в ґрунті навколо свердловини. Це може викликати пошкодження прилеглих комунікацій або основи доріг. Проведеними дослідженнями встановлено, що поширення цієї зони визначається діаметром свердловини й фізико-механічними властивостями ґрунту. Установлення розміру зони пружно-пластичної деформації навколо свердловини визначалося експериментальним способом під час проколювання ґрунту в природних умовах. Для польових досліджень було створено експериментальний зразок ґрунтопроколювальної установки з гідравлічним приводом подачі робочого органа в ґрунт від двох гідроциліндрів. Максимальне зусилля надавлювання за умови тиску від гідростанції 20 МПа становило 250 кН. Діаметри моделей проколювальних головок – 65 мм та 108 мм. Унаслідок досліджень отримано рівняння регресії для найбільш поширених типів ґрунтів: суглинку, супіску та глини ІІ–ІІІ категорій щільності. Критерієм оцінювання можливості ущільнення ґрунту прийнято значення його пористості. Так, наприклад, було встановлено, що в процесі проколювання ґрунту на глибині 2,5м допустимий діаметр свердловини, який створений методом статичного проколювання, не має перевищувати: для ґрунтів з пористістю 38 % – 170 мм; для ґрунтів з пористістю 45 % – 240 мм; для ґрунтів з пористістю 53 % – 300 мм. Отримана розрахункова залежність для практичного застосування на етапі проєктування мереж та вибору ефективного методу для проходки свердловини під дорогами або іншими перешкодами.