Випуск 108

Постійне посилання зібранняhttps://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/25095

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 44
  • Документ
    Загальні відомості про журнал
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025)
  • Документ
    Comprehensive analysis of the functioning of a university department as a complex system in modern conditions
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Meteshkin, K.; Shevchenko, V.; Метешкін, Костянтин Олександрович; Шевченко, Вікторія Олександрівна
    This article presents the results of a comprehensive analysis of a university department as a complex system in order to identify weaknesses in the process of administering university departments in conditions of information singularity and crisis phenomena in society.
  • Документ
    Завдання з підготовки інженерів
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Фідровська, Н. М.; Кириченко, І. Г.; Аврунін, Г. А.; Щербак, О. В.; Рагулін, В. М.; Fidrovskaya, Nataliya; Kyrychenko, Igor; Avrunin, Grigory; Shcherbak, Oleh; Ragulin, Vitaliy
    У статті порушено такі питання: значення викладання технічних дисциплін для інженерних спеціальностей; вибір методик, що забезпечують більш компетентні й глибокі знання та вміння майбутніх інженерів. Мета статті – дослідження, що дають змогу розробити правильні системи й методики викладання, обрати з великого потоку сучасної інформації ті знання, які дуже важливі для здобувачів інженерних спеціальностей.
  • Документ
    Motivational pathways in language learning: psychological perspective
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Lukianenko, N.; Лук’яненко, Наталія Миколаївна
    This article explores the psychological underpinnings of motivation in language learning, emphasizing its crucial role in educational contexts. It delves into various motivational theories, such as intrinsic and extrinsic motivation, and their impact on language acquisition. The study synthesizes recent research, including findings from the last five years, to illustrate how motivational pathways influence learners' engagement, persistence, and success in acquiring new languages. Additionally, it addresses the role of cultural and social factors in shaping motivation, revealing the interconnectedness between learners’ psychological states and their language learning environments. Updated strategies, including gamification, personalized learning platforms, and culturally relevant materials, are presented as actionable solutions for educators and policymakers. Future research directions are proposed to deepen our understanding of motivation’s role in diverse educational settings and cultural contexts.
  • Документ
    Моделювання вибору транспортно-експедиторського підприємства для забезпечення потреб замовника в процесі організації мультимодальних перевезень вантажів
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Лебідь, Є. М.; Lebid, Ievgenii
    У роботі наведео імітаційну модель роботи транспортно-експедиторського підприємства в процесі організації мультимодальних перевезень. Розроблена модель передбачає визначення кількісних та якісних показників роботи посередницьких організацій, що здійснюють свою діяльність на різних комерційних умовах. Крім того, модель передбачає визначення необхідної кількості експедиторів для забезпечення роботи відділу мультимодальних перевезень транспортно-експедиторського підприємства залежності від попиту на послугу серед замовників.
  • Документ
    Багаторівневе оцінювання впливу резерву пропускної спроможності зупинного пункту на сервісно-ресурсну ефективність міського пасажирського транспорту
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Вдовиченко, В. О.; Підлубний, С. Ю.; Літинський, М. В.; Vdovychenko, Volodymyr; Pidlubnyi, Serhii; Litynsky, Maksim
    Запропоновано розглядати ефективність міського громадського пасажирського транспорту з позицій оцінки впливу резерву пропускної спроможності зупинного пункту на сервісно-ресурсні параметри роботи маршруту та кількості конфліктних ситуацій, що виникають у зупинному пункті під час взаємодії маршрутного потоку. На основі експериментальних досліджень встановлено характеристичну залежність впливу резерву пропускної спроможності зупинного пункту на ефективність роботи маршруту й визначено, що існує поріг переходу до умов конфліктної взаємодії. Аналіз кластерного розподілу кількості конфліктних ситуацій дав змогу визначити межу переходу, що залежить від рівня резерву пропускної спроможності зупинного пункту. З’ясовано, що в умовах нерівномірності інтервалу прибуття автобусів мінімальний рівень резерву пропускної спроможності зупинного пункту має становити від 0,4 до 0,6.
  • Документ
    Аналіз ефективності транспортно-технологічної схеми паралельного довантаження автомобілів під час доставки дрібних відправок вантажів у міжміському сполученні
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Вдовиченко, В. О.; Кузьмін, А. А.; Зинов’єв, Д. Є.; Твердий, І. С.; Vdovychenko, Volodymyr; Kuzmin, Artem; Zinoviev, Dmytro; Tverdy, Ivan
    У статті розглянуто параметри використання транспортно-технологічної схеми паралельного довантаження автомобілів під час доставки дрібних відправок вантажів у мі- жміському сполученні. Проаналізовано особливості організації доставки вантажів з огляду на підвищення ефективності використання вантажного автотранспорту та мінімізації сукупності логістичних витрат на доставку дрібної партії вантажу. Досліджено закономірності зміни економічної ефективності впровадження схеми паралельного довантаження автомобілів, що дозволяє визначити раціональні параметри й оптимізувати логістичні процеси. Отримані результати можуть бути використані для вдосконалення системи організації вантажоперевезень і зниження експлуатаційних витрат транспортних компаній.
  • Документ
    Комп’ютерна модель і аналіз застосування армованого ґрунту навколо збірної металевої гофрованої конструкції під залізничними коліями
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Юдін, В. О.; Безбабічева, О. І.; Титок, В. П.; Yudin, Victor; Bezbabicheva, Olha; Tytok, Viktor
    Одним із швидких і порівняно недорогих способів відновлення залізобетонних мос- тових конструкцій є заміна їх на конструкції тунельного або аркового типу із збірних метале- вих гофрованих листів (ЗМГК). Методики розрахунків мостів із гофрованих металевих конс- трукцій у поєднанні з армоґрунтовими обоймами практично відсутні. Метою статті є ство- рення стандартної розрахункової моделі конструкції в програмному комплексі ЛІРА-САПР для подальшого вивчення поведінки мостових конструкцій із ЗМГК із застосуванням армування ґрунту та без.
  • Документ
    Огляд підходів до прискореного моделювання довгострокового старіння бітумних в’яжучих
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Пиріг, Я. І.; Тетера, В. С.; Екімов, В. М.; Pyrig, Yan; Tetera, Vladyslav; Ekimov, Vitalii
    У статті розглянуто сучасні стандартизовані методи старіння бітумних в’яжучих, подано їх переваги та недоліки. Проаналізовано підходи до прискореного моделювання довгострокового старіння бітумів, які застосовуються в різних країнах світу. Обґрунтовано необхідність стандартизації у вітчизняній дорожній галузі прискореного методу оцінювання довгострокового старіння бітумів, що дасть змогу на етапі вибору вихідних компонентів асфальтобетонної суміші прогнозувати її довговічність.
  • Документ
    Новий тип світлоповертального елемента на транспортне огородження першої групи
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Осипо, В. О.; Osypov, Valentyn
    У роботі запропоновано до використання новий тип світлоповертального елемента, який використовується на транспортному огородженні першої групи. Надано його технічні властивості. Ці елементи як експериментальні встановлені на вулицях міста Києва. Досліджено швидкість зорових орієнтовно-пошукових рухів водіїв на прикладі нового світлоповертального елемента. Автори дійшли висновку щодо фізичних можливостей та рівня підготовки водіїв.
  • Документ
    The fundamental principles of implementing software for highway tracing using the flexible bracelet method
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Musiienko, I. V.; Мусієнко, Ігор Володимирович
    The article under consideration reveals the necessity of developing and implementing optimization algorithms for the automated laying of road axes. The state of the issue is reviewed, and the previously proposed computer-system approach in highway design is discussed, as well as the method of laying the road axis with maximum radii and the flexible bracelet method. The latter was created for the realization of the computer-system approach in highway design. The article is devoted to the basics of software implementation of the flexible bracelet method. The creation of a functional that facilitates the construction of a flexible bracelet of any complexity, with links that can be rotated relative to the joints, and the subsequent superimposition of this construction on a topographic map, is a key contribution of this article.
  • Документ
    Технічне обґрунтування оптимального підходу до ремонту та реконструкції мостів з огляду на життєвий цикл
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Мінюкова, А. Д.; Minyukova, Anna Dmytrivna
    У статті подано технічне обґрунтування вибору оптимального підходу до ремонту, реконструкції або нового будівництва мостових споруд, зважаючи на їх життєвий цикл. Проаналізовано сучасний стан мостів в Україні, виявлено основні проблеми, пов’язані з їх фізичним і моральним зносом. Досліджено підхід до оцінювання життєвих витрат (LCC) та його вплив на прийняття рішень щодо ремонту або заміни мостів. Визначено основні фактори, що впливають на довговічність та експлуатаційну надійність мостових споруд. Наведено порівняння економічної доцільності різних варіантів реконструкції та запропоновано рекомендації для ефективного управління інфраструктурними об’єктами.
  • Документ
    Груповий склад бітумів як основа їх температурних властивостей
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Маляр, В. В.; Повзун, О. І.; Maliar, Volodymyr; Povzun, Oleksiy
    Розглянуто взаємозв’язок між компонентами групового складу бітумів та показниками їх температурних властивостей. Запропоновано кількісний метод визначення температур розм’якшеності та крихкості, оснований на врахуванні питомого впливу олив, смол і асфальтенів на склад бітумів.
  • Документ
    Натурні визначення розподілу температури по висоті залізобетонної балки
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Лукін, Д. О.; Безбабічева, О. І.; Lukin, Danylo; Bezbabicheva, Olha
    Через швидкі зміни кліматичних умов і глобальне підвищення річних температур повітря проблема впливу температури на елементи мостових конструкцій стає більш актуальною. Деформації, а як наслідок, внутрішні напруження в балках прогонових будов з підвищенням температури стають значними й можуть впливати на експлуатаційні властивості як прогонових будов, так і всього мосту. Для того, щоб прогнозувати ці явища, необхідно досліджувати температурні перепади в реальних конструкціях, що експлуатуються. У статті подано результати моніторингу температур балки одного з таких мостів упродовж світлового дня.
  • Документ
    Підходи з проєктування та влаштування водопропускних труб на тимчасових автомобільних дорогах
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Гаркуша М. В.; Harkusha, Mykola
    На сьогодні на тимчасових автомобільних дорогах для перетину автомобільним транспортом водотоків з активною течією варто передбачити тимчасовий переїзд, який може бути облаштований у вигляді водопропускної труби, тимчасового мосту чи броду. Водопропускні труби, що застосовуються на тимчасових автомобільних дорогах, є найпоширенішими спорудами, які використовується для перетину малих і середніх річок. Їх найкраще облаштовувати там, де є низький рівень руху русла річки, який може заповнити водопропускну трубу, і низький ризик потрапляння сміття до річки. На відміну від більшості інших конструкцій водопропускних шляхів водопропускні труби прості та швидкі в облатуванні через відносно низьку вартість, здатні витримувати великі навантаження та регулярний рух транспортних засобів. Ефективність тимчасового переходу із застосуванням водопропускних труб крізь річку залежить від придатності типу переходу, правильного проєктування та будівництва, потреби в довгостроковому обслуговуванні. Під час облаштування тимчасової водопропускної труби важливе значення має розмір, оскільки річкові потоки можуть спричинити ерозію або перекрити водопропускну трубу, спричинивши несправність тимчасового переходу. Облаштування та демонтаж водопропускальних труб на тимчасових та технологічних автомобільних дорогах може завдати шкоди водотокам, а також створити перешкоди паводковим потокам і проходу риби, тому є необхідність у визначенні підходів з проєктування та облаштування водопропускальних труб на тимчасових автомобільних дорогах.
  • Документ
    Компютерне моделювання анізотропних оболонок у ПК «Autodesk Inventor»
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Гапонова, Л. В.; Архіпов, О. В.; Сумінов, А. В.; Haponova, Lyudmila; Arkhipov, Alexander; Suminov, Andrii
    Проведено чисельний експеримент процесів конструктивно-анізотропних конструкцій за впливу на них рівномірно-розподіленого 1600 Па/м2 та зосередженого навантаження 1 т/м2. Для вивчення напружено-деформованого стану елементів запропоновано безпечний простір у вигляді конструктивно-анізотропної оболонки розміром 9 м Ч 9 м з кроком бетонних ребер 1 м з полістирольними вкладками та конструктивно-анізотропною оболонкою розміром 9 м Ч 9 м з металевим листом у нижньому поясі.
  • Документ
    Вплив похилу дна призматичного русла на довжину гідравлічного стрибка
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Біловол, О. В.; Авершин, А. Г.; Bilovol, Oleksandr; Avershyn, Andrii
    На основі рівняння різкозмінного руху води у відкритих руслах здійснено теоретичний аналіз впливу похилу вихідної ділянки спрягальної споруди на довжину гідравлічного стрибка в разі його утворення. Розглянуто вихідну ділянку у вигляді каналу прямокутного перерізу. Отримано формули для широкого та гідравлічно оптимального каналів. На підтвердження отриманих результатів проведено чисельне моделювання потоку за одноступінчастим перепадом за різних нахилів русла на основі рівнянь руху реальної рідини.
  • Документ
    Застосування методів теорії планування експерименту для дослідження економічності пневмодвигуна
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Філатова Г. Є.; Нікітченко, І. М.; Тесленко, Е. В.; Стрілець, М. В.; Савич, Д. В.; Fіlatova, Ganna Evhenіvna; Nіkіtchenko, Іhor Mykolajovych; Teslenko, Eduard Vіktorovіya; Strilets, Maksym Vasilyovych; Savich, Dmytro Vasyliovych
    У статті з використанням комп'ютерного моделювання в середовищі MATLAB проведено повний факторний експеримент для оптимізації робочого процесу пневматичного двигуна, під час якого здійснено аналіз впливу незалежних параметрів (кутів відкриття закриття клапанів) на його питому індикаторну витрату повітря. Під час експерименту отримано рівняння регресії другого порядку та визначено фактори та їхні взаємопоєднання, що впливають на параметр відгуку.
  • Документ
    Експериментальне устаткування для дослідження автомобільних пневматичних двигунів
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Тесленко, Е. В.; Teslenko, E. V.
    Автором (у співавторстві) модернізовано моторний стенд, що дозволяє здійснювати такі види робіт: забезпечити стендову систему живлення пневмодвигуна необхідним об'ємом стисненого повітря в робочому діапазоні зміни навантажень і швидкісних режимів; здійснити індикування циліндрів і дослідження робочих процесів пневмодвигуна під час його роботи зі швидкісних характеристик у необхідних діапазонах зміни тиску стисненого повітря на вході рs = 0,3-2,0 МПа і частот обертання колінчастого вала п = 200–4000 хв -1; дослідити вплив на індикаторні та ефективні показники роботи пневмодвигуна температури стиснутого повітря, що подається, з підігрівом на вході в діапазоні ts = 20–120 ° С.
  • Документ
    Diversification of energy resources as one of the ways to develop energy security of Ukraine
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Zabarylo, O. V.; Korotkykh, Yu. A.; Zabarylo, P. O.; Забарило, Олексій Віталійович; Коротких, Юлія Анатоліївна; Забарило, Павло Олексійович
    The article voices the need to strengthen the country's energy security, in particular through the course towards energy independence. The diversification of energy sources is defined as one of the tools that contributes to the development of the energy sector with specific examples of the implementation of such a policy in developed EU countries, and the main stages of its implementation in Ukraine are also voiced. The potential of Ukraine is characterized in terms of renewable energy sources and the possibilities of their development against the background of the gradual abandonment of imported fossil fuels. The prospects for further research to improve the management process of energy generation sources are voiced.