2025, Випуск 27

Постійне посилання зібранняhttps://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/26438

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 13 з 13
  • Тип документа: Документ ,
    Загальні відомості про журнал
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025)
  • Тип документа: Документ ,
    До визначення стійкості автомобіля категорії М1 з причепом категорії О2 у гальмівному режимі
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Стельмашук, Станіслав; Онищук, Василь; Стельмашук, Валерій; Stelmashchuk, Stanislav; Onyshchuk, Vasyl; Stelmashchuk, Valerii
    Безпечність автопоїздів М1 з причепами О2 залишається критично важливою через зростання їх використання приватними користувачами. Нерівномірний розподіл гальмівних сил та неправильне завантаження можуть призводити до втрати стійкості. Досліджено вплив конструктивних і експлуатаційних факторів на стійкість автопоїзда Mercedes-Benz Sprinter з причепом ПВБФ 15 методом математичного моделювання. Встановлено, що стійкість обмежується тяговим автомобілем, який втрачає стійкість при коефіцієнті нерівномірності 0,7, тоді як причіп залишається стійким у діапазоні 0,53-1,0. Збільшення завантаженості покращує стійкість, а підвищення центру мас понад 0,35 критично знижує безпечність. Вперше комплексно досліджено взаємозв'язок між гальмівними силами, завантаженістю та геометрією в контексті загальної стійкості. Результати використовуються для вдосконалення нормативів та створення систем безпеки.
  • Тип документа: Документ ,
    Дослідження методів машинного навчання для оптимізації енергоспоживання в гібридних електромобілях з підзарядкою від мережі
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Тараненко, Нікіта; Трунова, Ірина; Taranenko, Nikita; Trunova, Iryna
    У статті проведено огляд сучасних методів оптимізації енергоспоживання в гібридних електромобілях з підзарядкою від мережі із використанням алгоритмів машинного навчання. Розглянуто інтелектуальні стратегії управління енергопотоками, зокрема алгоритми глибинного навчання, навчання з підкріпленням і модельно-прогностичне керування. Визначено ключові параметри системи керування енергією, технічні виклики впровадження машинного навчання та актуальні тенденції розвитку. Особливу увагу приділено адаптації до умов руху, прогнозуванню споживання, моніторингу стану батареї та персоналізованому керуванню. Показано, що машинне навчання дозволяє досягти кращої паливної економії, ніж традиційні методи. Визначено наукові прогалини та перспективні напрями подальших досліджень для підвищення ефективності та надійності системи керування енергією у гібридних електромобілях, що підзаряджаються від мережі.
  • Тип документа: Документ ,
    Шляхи вдосконалення автомобільного шасі засобу аеродромно-технічного забезпечення польотів встановленням гібридного силового агрегата
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Рогозін, Ігор; Новічонок, Сергій; Нечаус, Андрій; Ісаєв, Антон; Rohozin, Ihor; Novichonok, Serhii; Nechaus, Andrii; Isaiev, Anton
    У статті запропоновані шляхи вдосконалення автомобільного шасі засобу аеродромно-технічного забезпечення польотів встановленням гібридного силового агрегата. Проведено аналіз існуючих конструкцій військових автомобілів з гібридним силовим агрегатом, а також здійснено теоретичне обґрунтування варіанта модернізації автомобільного шасі засобу аеродромно-технічного забезпечення польотів встановленням гібридного силового агрегату за умовою забезпечення електричною енергією роботи власного спеціального обладнання та обладнання аеродрому. Використання наданого варіанта автомобільного шасі засобу аеродромно-технічного забезпечення польотів з гібридним силовим агрегатом надає можливість у подальшому розробити комплекти для модернізації будь-яких автомобілів до рівня PHEV під час проведення капітального або середнього ремонту.
  • Тип документа: Документ ,
    Розробка прогностичної моделі деградації ємності літій-іонних акумуляторних батарей електромобілів
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Смирнов, Олег; Борисенко, Анна; Smyrnov, Oleh; Borysenko, Anna
    Стаття присвячена проблемі визначення остаточного ресурсу літій-іонних акумуляторних батарей на ранній стадії експлуатації електромобілів за допомогою нової моделі деградації ємності. Проведений аналіз працездатності та деградації літій-іонних акумуляторів та досліджені фактори їх деградації. Розроблена прогностична модель деградації ємності літій-іонних акумуляторних батарей електромобілів, яка визначає залишковий ресурс акумуляторної батареї та передбачає його життєвий цикл, використовуючи дані лише з ранніх циклів заряд/розряд, на яких відбувається значно менша деградація. Наведені методи підвищення терміну служби батарей електромобілів.
  • Тип документа: Документ ,
    Дослідження та оптимізація температурного режиму літій-іонних акумуляторів у складі тягової батареї електромобіля
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Латвінський, Владислав; Багач, Руслан; Плахтій, Олександр; Запорізький, Валентин; Latvynskyi, Vladyslav; Bahach, Ruslan; Plakhtii, Oleksandr; Zaporizkyi, Valentyn
    У статті досліджуються електричні та теплові характеристики модульної літійіонної акумуляторної батареї в умовах імітаційного моделювання розрядних режимів, характерних для руху легкового електромобіля за різними їздовими циклами. У ході експериментальних випробувань проведено якісну та кількісну оцінку тепловиділення літійіонних акумуляторів у складі тягової батареї електромобіля, а також підтверджено ефективність пасивного повітряного охолодження акумуляторів у запропонованій конструкції модулів батареї.
  • Тип документа: Документ ,
    Підвищення енергоефективності транспортних енергоустановок використанням комбінацій традиційного та альтернативних палив
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Цюман, Микола; Tsiuman, Mykola
    У статті наведено результати досліджень використання різноманітних комбінацій традиційного та альтернативного палива, зокрема сумішей бензину та етанолу, а також додавання водню до суміші рідких палив та водневмісного газу до повітряного заряду. За результатами досліджень підтверджено можливість підвищення енергоефективності досліджуваної енергоустановки у окремому режимі роботи за окремими та груповим критеріями, зокрема, ефективним коефіцієнтом корисної дії, викидами забруднюючих речовин, вуглекислого газу та ступенем використання водню у створенні енергії.
  • Тип документа: Документ ,
    Порівняльний аналіз шарнірно-зчленованих автобусів за маневреністю
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Сахно, Володимир; Мурований, Ігор; Шарай, Світлана; Котенко, Андрій; Sakhno, Volodymyr; Murovanyi, Igor; Sharai, Svitlana; Kotenko, Andrii
    Безпека руху автомобілів та автопоїздів значною мірою залежить від їх динамічних властивостей, зокрема маневреності, стійкості та керованості. Для транспортних засобів з великою довжиною, зокрема шарнірно-зчленованих автобусів, виникає потреба у додатковому керуванні колесами причіпної секції, яке може здійснюватися кінематичним або динамічним способом. За допомогою програмного забезпечення Maple 15 було проведено розрахунки габаритних радіусів та смуг руху транспортного засобу при різних маневрах. Результати моделювання показали, що керування колесами причіпної секції зменшує ширину смуги руху, що сприяє підвищенню маневреності. Також досліджувалося динамічне керування шляхом регулювання різниці крутних моментів на колесах, яке забезпечує ефективність гальмування та покращує керованість, проте має обмеження за швидкісними режимами через можливий ризик втрати стійкості.
  • Тип документа: Документ ,
    Розробка методики перевірки каналу вимірювання швидкості роликового стенду пересувної станції діагностування (ПДС-Л)
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Мамрут, Ігор; Горбік, Юрій; Marmut, Ihor; Gorbik, Yuriy
    У статті розглянуто питання метрологічної перевірки вимірювальної системи інерційного роликового стенда. Одним із основних параметрів є значення поточної швидкості у контакті колеса автомобіля з роликами стенда. Розроблена методика перевірки каналу вимірювання швидкості з використанням фотоелектричного датчика вихідних імпульсів. Ця методика стосується перевірці всіх складових каналу трансляції вихідного сигналу. Розроблена методика перевірки базується на принципах інженерних знань в галузі метрології та засобів вимірювальної техніки. Застосування запропонованої методики перевірки вимірювальної системи дозволяє забезпечити об'єктивність оцінки вимірюваних параметрів та необхідну точність вимірів. Запропонована методика може використовуватися при проведенні метрологічної атестації роликового стенда.
  • Тип документа: Документ ,
    Використання застосунку Car Scanner ELM OBD-II для діагностики Hyundai Kona Electric
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Гнатов, Андрій; Аргун, Щасяна; Сохін, Павло; Григоренко, Наталя; Hnatov, Andrii; Arhun, Shchasiana; Sokhin, Pavlo; Hryhorenko, Natalia
    У статті досліджується використання застосунку Car Scanner ELM OBD-II для діагностики електромобілів, зокрема Hyundai Kona Electric. Аналізуються можливості застосунку для моніторингу стану високовольтної батареї, ефективності енергоспоживання та виявлення кодів помилок. Результати показують, що Car Scanner ELM OBD-II є ефективним інструментом для діагностики електромобілів, дозволяючи користувачам у реальному часі контролювати ключові параметри та оцінювати стан батареї.
  • Тип документа: Документ ,
    Computer design and modeling of energy systems in the educational process
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Bahach, Ruslan; Latvynskyi, Vladislav; Plakhtii, Oleksandr; Filipieva, Maryna; Багач, Руслан; Латвінський, Владислав; Плахтій, Олександр; Філіп’єва, Марина
    The article highlights the role of computer modeling in the training of energy specialists. Software complexes (MATLAB, ANSYS, ETAP, PSCAD) for the analysis and optimization of energy systems are described. Examples of application are given, in particular, the design of solar and charging stations. The advantages of modeling are determined: resource saving, accuracy of analysis. The importance of digital technologies in the training of specialists in sustainable development is emphasized. Goal. Analysis of the importance of computer design and modeling in the training of energy specialists, studying modern software packages, and evaluating their impact on the effectiveness of the educational process. Methodology. The study is based on the analysis of scientific sources, comparison of programs (MATLAB, ANSYS, ETAP, PSCAD), review of cases and experimental modeling of power systems. The impact of digital technologies on the formation of students' professional skills is assessed. Results. The effectiveness of computer modeling in the training of energy professionals was confirmed. Software packages (MATLAB, ANSYS, ETAP, PSCAD, HOMER Pro, Energy Plus) for modeling and optimizing energy systems were analyzed. The advantages of digital technologies were identified: resource saving, risk-free testing, accuracy of analysis. Cases of solar power plant design, network analysis, cooling optimization and charging stations were considered. Integrating modeling promotes the development of critical thinking and analytical skills. Originality. The study highlights the importance of computer modeling in the education of energy professionals. The use of modern programs (MATLAB, ANSYS, ETAP, PSCAD) in the educational process is analyzed. Their role in optimizing energy systems and developing critical skills is shown. The importance of modeling for innovation and interdisciplinary collaboration is emphasized. The integration of models strengthens theoretical knowledge and practical skills. Practical value. The results of the study contribute to the improvement of the training of power engineers. The integration of modeling (MATLAB, ANSYS, ETAP, PSCAD) improves the quality of training without significant equipment. The optimization of courses through interactive tasks and projects is useful for education, science and consulting.
  • Тип документа: Документ ,
    Оцінка функціональності мобільних додатків для взаємодії з зарядною інфраструктурою електромобілів в Україні
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Бондаренко, Дмитро; Дзюбенко, Олександр; Bondarenko, Dmytro; Dziubenko, Oleksandr
    В статті досліджуються мобільні застосунки, що використовуються для пошуку та вибору зарядних хабів електромобілів в Україні. Проведено оцінку функціональності та проаналізовано інформативність застосунків-агрегаторів та застосунків мереж зарядних станцій. Результати показують, що існує незначний розрив в функціональності застосунків, а інформація застосунків-агрегаторів не співпадає з даними застосунків мереж. Дослідження дозволяє виявити недоліки формування зарядної інфраструктури електромобілів та визначити напрямки їх усунення.
  • Тип документа: Документ ,
    Дослідження технічних характеристик та методів заряджання електромобіля Hyundai Kona Electric
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Аргун, Щасяна; Гнатов, Андрій; Ульянець, Ольга; Arhun, Shchasiana; Hnatov, Andrii; Ulianets, Olha
    У статті проведено дослідження технічних характеристик та способів заряджання електромобіля Hyundai Kona Electric. Проаналізовано розвиток поколінь цієї моделі, порівняно її акумуляторні батареї, зарядну архітектуру та швидкість заряджання. Визначено вплив ємності акумулятора на запас ходу та ефективність експлуатації. Розглянуто різні стандарти зарядних портів та їхню сумісність із зарядною інфраструктурою. Отримані результати можуть бути корисними для оцінки можливостей Hyundai Kona Electric у контексті електромобільного транспорту.