2024

Постійне посилання зібранняhttps://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/20152

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 6 з 6
  • Документ
    Покращення енергоефективності легкових автомобілів раціональним вибором параметрів моторно-трансмісійної установки
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Ткаченко, Олександр Сергійович
    Підвищення енергоефективності автомобілів є важливою науково-практичною і технічною задачею. Умови, які склалися сьогодні у світі вимагають від урядів багатьох країн прийняття заходів щодо зменшення витрат палива на автомобільному транспорті. Одним з таких заходів є зменшення максимальної швидкості руху автомобілів на магістральних автошляхах не за умови підвищення безпеки руху, а за умови зменшення витрат палива. Уточнення методу розрахунку аеродинамічного опору руху автомобіля з урахуванням залежності коефіцієнта лобового аеродинамічного опору від швидкості, дозволяє зменшити потрібну потужність двигуна при забезпеченні потрібних показників динамічності машин. Удосконалення методики тягового розрахунку автомобіля потребує перегляду вибору передатних чисел головної передачі і коробки передач. Дисертаційну роботу було виконано у межах індивідуального плану роботи аспіранта, робота виконувалася: - відповідно до Постанови Національної Ради з питань безпеки життєдіяльності населення № 3 від 25 грудня 1997р. «Про відповідність вимог охорони праці машин, транспортних засобів, устаткування, які виготовляються в Україні»; - «Транспортної стратегії України на період до 2020 року», схваленої розпорядження кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2010 року № 2174-р. згідно з планом виконання науково-дослідної роботи за державним замовленням № Д3/101-2022 від 25 жовтня 2022р. «Розроблення дослідного зразка енергоефективного колісного малогабаритного транспортного засобу подвійного використання», державна реєстр №01224200935. Мета і завдання дослідження. Метою дослідження є поліпшення експлуатаційних властивостей легкових автомобілів шляхом підвищення їхньої енергоефективності за рахунок раціонального вибору параметрів моторно-трансмісійної установки. Для досягнення поставленої мети, необхідно виконати наступні завдання: - провести теоретичне дослідження можливості зниження потужності двигуна при збереженні рівня динамічних властивостей автомобіля; - провести теоретичне дослідження підвищення енергоефективності автомобілів при раціональному зниженні потужності двигунів; - провести експериментальні дослідження динамічних властивостей легкового автомобіля. Наукова новизна одержаних результатів полягає у розвитку відомих методів вибору параметрів моторно-трансмісійних установок з урахуванням залежності від швидкості лобового коефіцієнта аеродинамічного опору. При цьому вперше: - визначено передатне число коробки передач на нижній передачі, яка за умови реалізації максимального початкового прискорення при торканні автомобіля з місця повинно знаходитися у межах 4,183 – 5,074; - проведено визначення запасу потужності на ведучих колесах, який формується в наслідок використання при розрахунках збільшеного постійного значення лобового коефіцієнта аеродинамічного опору (незалежного від швидкості); 4 - запропоновано метод раціонального зменшення максимальної ефективної потужності двигуна за рахунок зменшення запасу потужності при збереженні потрібних показників динамічних властивостей автомобіля. Удосконалено метод вибору раціональних передатних чисел головної передачі і коробки передач в напрямку врахування зміни по швидкості лобового коефіцієнту аеродинамічного опору. Отримали подальший розвиток закони управління ефективним крутним моментом і ефективною потужністю двигуна у напрямку забезпечення комфортабельності пасажирів і збереження вантажу при розгоні автомобіля. Практичне значення одержаних результатів полягає в розробці методики раціонального зменшення максимальної ефективної потужності двигуна і вибору передатних чисел головної передачі і коробки передач автомобіля, яка використовується в лабораторії швидкісних автомобілів ХНАДУ при розробці перспективних машин. Особистий внесок здобувача. Наукові результати досліджень, що винесені на захист, отримані автором самостійно. У спільних з іншими авторами роботах дисертантом використане наступне: у роботі [1] запропоновано метод раціонального зменшення максимальної ефективної потужності двигуна; у роботах [2, 3] запропоновано метод вибору параметрів моторно-трансмісійної установки при раціональному зменшенні максимальної ефективної потужності двигуна; в роботі [4, 5] визначено раціональні закони керування ефективним крутним моментом та потужністю двигуна за умови забезпечення комфортабельності; в роботах [6-13] запропоновано напрями підвищення енергоефективності за рахунок методів раціонального зменшення максимальної ефективної потужності двигуна.
  • Документ
    Дослідження впливу розташування міжміської автостанції на розподіл міських пасажиропотоків
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Пашкевич, Світлана Михайлівна
    Дисертаційна робота присвячена вирішенню науково-прикладної задачі аналітичного опису закономірностей у відстанях пересувань міського населення до та з міжміського транспортно-пересадочного вузла (ТПВ) – автостанції (АС) – та подальшої оцінки впливу її локації на розподіл пасажиропотоків міською територією. Для цього був проведений аналіз існуючих досліджень функціонування ТПВ у містах і методів визначення створюваного ними міського транспортного попиту. В результаті було встановлено, що на сьогоднішній день немає конкретизованих рекомендацій щодо оцінки впливу локації міжміських АС на пересування населення у міській транспортній системі (ТС). Також за підсумками вивчення літературних джерел був зроблений висновок про те, що пряме застосування найбільш розповсюджених моделей розрахунку кореспонденцій для опису породжуваних АС пересувань буде занадто ресурсномістким та у більшості випадків неприйнятним через те, що масштаби цих пересувань є істотно меншими у порівнянні з тими, для яких розроблялись класичні моделі. Через це перевагу було віддано інтервальному підходу до розрахунку матриці пасажирських кореспонденцій, заснованому на використанні фактичних характеристик пересувань пасажирів. У сукупності поточна ситуація у дослідженнях роботи ТПВ як об’єктів міської інфраструктури вказала на актуальність як вивчення специфіки генерації та поглинання пересувань містян, пов’язаних з користуванням міжміським ТПВ, так і вирішення задачі кількісної оцінки впливу місця розташування АС в плані міста на розподіл міських пасажиро потоків. Для вирішення поставлених завдань було проведене аналітичне моделювання відстані міських пересувань до та з АС. З цією метою були висунуті дві гіпотези щодо закономірностей розташування місць генерації і поглинання пересувань міськими видами транспорту, спричинених добиранням населення до АС та у зворотному напрямку, адже координати цих місць безумовно впливають на закон розподілу дальності пересувань. Практичне значення результатів дослідження полягає у використанні отриманих закономірностей у відстанях пересувань пасажирів до та з міжміської автостанції при розрахунку матриць кореспонденцій і розробці транспортної моделі громадського транспорту м. Рівне, а також кількісній оцінці ймовірних наслідків релокації ТПВ на прикладі однієї із автостанцій міста.
  • Документ
    Підвищення ефективності роботи зарядної інфраструктури електричних автотранспортних засобів
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Сохін, Павло Андрійович
    Дисертація присвячена підвищенню енергоефективності та екологічної чистоти автотранспортних засобів (АТЗ) та їх зарядної інфраструктури шляхом розробки пристроїв і систем енергозбереження та генерації електроенергії з використанням альтернативних поновлюваних джерел енергії. Актуальність дисертаційної роботи визначається необхідністю вирішення науково-практичного завдання з енергозбереження та застосування енергоефективних технологій на електричному автомобільному транспорті та його зарядній інфраструктурі. Вперше встановлено: − розроблено науково-практичні методи енергозбереження та застосування енергоефективних технологій на електричному автомобільному транспорті та його зарядній інфраструктурі, які відрізняється від існуючих тим, що дозволяють впроваджувати ефективний розподіл балансу потужності за рахунок інтеграції в електричну систему поновлювальних автономних джерел електроживлення; − розроблено метод визначення енергетичного балансу потужності, що враховує різні режими роботи автономного джерела живлення для електричного автомобільного транспорту та його зарядної інфраструктури. Удосконалено: – методи побудови систем енергозбереження та генерації електричної енергії на електричному автомобільному транспорті та його зарядній інфраструктурі, які дозволяють враховувати ступінь перетворення різних видів енергії в електричну та ємнісні й індуктивні зв’язки між провідниками цих систем; Набув подальшого розвитку: – метод активного балансування Li-ion акумуляторних батарей під час їх заряду та розряду, що забезпечує заряд у два етапи, як від загального, так і від індивідуального джерела зарядного струму, причому, на другому етапі загальне джерело зарядного струму відключається. Дисертаційна робота має практичне значення, оскільки отримані результати дозволяють надати суб'єктам ринку, нові, прогресивні та ефективні методи енергозбереження та генерації електричної енергії. Також, розроблено ефективну систему генерації електричної енергії, яка може використовуватися як малопотужне децентралізоване та поновлювальне джерело електроживлення.
  • Документ
    Підвищення ефективності експлуатації автомобільного електротранспорту з використанням зарядних станцій постійного струму
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Багач, Руслан Володимирович
    Дисертація присвячена підвищенню енергетичних показників зарядний станцій електромобілів з батареями літій-іонного типу. Розглянуто вимоги міжнародних стандартів щодо класифікації зарядних станцій за потужністю. Виділено і класифіковано чотири типи зарядних станцій, з яких перший тип – описує процес заряду електромобіля безпосередньо від однофазної мережі живлення; другий тип відрізняється від першого наявністю електричного захисту; третій тип – заряд електромобіля трифазною напругою змінного струму; четвертий тип – заряд постійним струмом та великою потужністю, що дозволяє швидше проводити процес заряду. Проаналізовано вимоги вітчизняних та міжнародних стандартів щодо еле ктромагнітної сумісності, а саме норми емісії вищих гармонік струмів, спожитих зарядними станціями. Практична значимість підтверджується підприємствами в які було впроваджено результати дисертаційної роботи: - у навчальний процес ХНАДУ при підготовці бакалаврів та магістрів за освітньо-професійними програмами «Електромобілі та автомобільна електроніка» та «Електромобілі та енергозберігаючі технології». - у підприємстві «Elcars» з метою створення нових силових перетворювачів для зарядних станцій електромобілів з підвищеним ККД. - у офіційного дилера Volkswagen у Харкові ТОВ «АВТОДОМ ХАРКІВ», що дозволить провести побудову зарядних станцій для електромобілів на базі дворівневого активного чотириквадрантного випрямляча. Це забезпечить дотримання вимог електромагнітної сумісності згідно міжнародних стандартів і двонаправлену передачу електричної енергії в зарядній станції. - у ТОВ «АКУТЕК» при розробці джерела безперебійного живлення ІБП60К, що містить літій-іонні накопичувачі та має систему автоматичного заряду.
  • Документ
    Поліпшення енергоефективності транспортних засобів шляхом підвищення коефіцієнта корисної дії колісного рушія
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Омельченко, Василь Іванович
    В сучасних умовах поліпшення енергоефективності транспортних засобів набуває найважливішого значення. Поліпшення енергоефективності автомобілів передбачає покращення експлуатаційних, в основному динамічних властивостей, при зменшенні витрат енергії двигуна. При удосконаленні конструкції, з метою підвищення енергоефективності автомобілів, основна увага приділялася підвищенню енергоефективності моторно-трансмісійних установок, гідродинамічним характеристикам, шинам. Конструкції ходової частини взаємовпливу характеристик окремих шин на енергетичні втрати в колісному рушію приділялось значно менше уваги. Цьому сприяло некоректне представлення ходової частини автомобіля як складової частини системи «автомобіль-дорога». Представлення дороги як замикаючої ланки чотирьохланкового механізму дозволяє визначити ККД (коефіцієнт корисної дії) колісного рушію та отримати раціональний розподіл крутних моментів між передніми та задніми колесами. У зв’язку з розширенням використання електромобілів задача стає актуальною. Практичне значення одержаних результатів полягає в тому, що отримані результати лягли в основу створення методик визначення розподілу крутних моментів між осями багатовісних і багатоланкових транспортних засобів. НАНГУ використовує теоретичні результати дисертаційної роботи при викладанні навчальних курсів з дисципліни «Основи розрахунку та проектування автомобілів» та «Теорія експлуатації машин». ХКБМ ім. О. О. Морозова прийняли до використання методики оцінки енергоефективності колісного рушію транспортних засобів і раціонального розподілу крутних моментів між осями. Науково-виробничим об’єднанням «ПРАКТИКА» прийнято до використання результати дисертаційної роботи при виконанні дослідницько-конструкторських та наукових робіт.
  • Документ
    Кадрове забезпечення корпоративного управління підприємств
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Ковальова, Оксана Павлівна
    Дослідження присвячено поглибленню теоретичних основ та розробленню науково-методичних підходів і рекомендацій щодо формування та удосконалення кадрового забезпечення корпоративного управління підприємств. Об’єктом дослідження є процес кадрового забезпечення корпоративного управління підприємств. Предметом дослідження виступають теоретичні положення, методи, методичні підходи щодо формування та реалізації кадрового забезпечення корпоративного управління підприємства, зокрема наглядових рад, як гаранта задоволення інтересів стейкхолдерів. У роботі на підставі інтегрування різних позицій та застосування принципів процесного підходу, встановлено, що кадрове забезпечення корпоративного управління є мультіскладним комплексом дій (процесів), спрямованих на формування, реалізацію і удосконалення необхідного кількісного та якісного складу наглядових рад та корпоративного менеджменту з метою досягнення цільових орієнтирів підприємства в довгостроковій перспективі, задоволення інтересів стейкхолдерів, розвитку інтелектуального, професійного та особистісного потенціалу. Запропоноване поняття відрізняється від існуючих використанням широкого погляду і включення не тільки процесів найма необхідного персоналу, але й інших процесів: розвитку, мотивації, управління компетенціями тощо. Зміст кадрового забезпечення корпоративного управління розкрито завдяки застосуванню процесного підходу, а саме методології структурного моделювання IDEF0, що передбачає побудування контекстної та декомпозиційних діаграм. Обґрунтовано склад робіт та деталізовано процеси кадрового забезпечення наглядових рад. В роботі пропонується авторський підхід до формування кадрового забезпечення в корпоративному управлінні, що базується на виокремленому контурі управління компетентностями, обґрунтуванні відповідних рівнів управління, порядку та змісту реалізованих робіт, та встановленій ієрархії "ключові компетенції організації – компетентності членів наглядової ради – компетентності корпоративного менеджменту". Обґрунтовано відповідні рівні реалізації управління компетентностями (підприємство, наглядова рада, корпоративний менеджмент), порядок та зміст реалізованих робіт. Впровадження запропонованого підходу дозволить забезпечити ефективний кадровий склад, що буде сприяти досягненню балансу інтересів зацікавлених стейкхолдерів, ефективному управлінню підприємством та його успішному розвитку через баланс функцій володіння, використання, розпорядження та управління. В роботі набуло подальшого розвитку науково-методичне забезпечення формування мотиваційного механізму в системі корпоративного управління, що, на відміну від існуючих, базується на обґрунтуванні типу корпоративного управління, оцінці економічних можливостей щодо задоволення інтересів та потреб стейкхолдерів з погляду та впровадження підходу з позицій збалансованості мотиваційних методів і інструментів відносно поставлених цілей. Запропоноване науково-методичне забезпечення дозволить ефективно реалізувати програму дій з узгодження інтересів власників бізнесу і менеджерів, визначити шляхи оптимізації ризиків втрати або підвищення можливості залучення нових топ-менеджерів. З метою вдосконалення кадрового забезпечення в корпоративному управлінні та прийняття обґрунтованих управлінських рішень щодо прийому персоналу, просування, подальшого розвитку, мотивації розроблено відповідне методичне забезпечення, що базується на методології вирішення проблем та використанні системи цільових критеріїв, а саме рівня збалансованості корпоративних цілей, затрат на реалізацію відповідних інструментів та прогнозованого рівня ефективності. Практична реалізація запропонованих рекомендацій дозволяє сформувати ефективне кадрове забезпечення корпоративного управління підприємств, розробити ефективні управлінські рішення, спрямовані на зниження витрат на персонал, підвищення ефективності діяльності підприємства, задоволення інтересів усіх стейкхолдерів, сприяти досягненню балансу їх інтересів.