Магістерські роботи
Постійне посилання зібранняhttps://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/3887
Переглянути
Нові надходження
Документ Використання міжнародного досвіду щодо адаптації до зміни клімату в Україні(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Кириченко, Дмитро ПетровичВ роботі проведено аналіз глобальних трендів та наслідків кліматичних змін в світовому форматі, проаналізовано міжнародні нормативно-правові акти та стандарти і визначено можливості імплементації підходів з адаптації до змін клімату для українських міст.Документ Екологічна оцінка діяльності автозаправних станцій(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Шипа, Тетяна ВікторівнаПромислова транспортна інфраструктура, до якої входять автозаправочні станції (далі – АЗС) в Україні в значній мірі використовують викопні (не відновлювальні) вуглецеві енергетичні ресурси, а також орієнтовані на ресурсоємні багатовідхідні та застарілі технології, які спричиняють забруднення навколишнього середовища та викиди у атмосферу парникових газів, у першу чергу, карбонвмісних сполук (СО2,СО,СН4 та ін.), що призводить до суттєвого забруднення біосфери та робить вклад до глобальних змін клімату. Відтак, постає завдання аналізу та виявлення шляхом оцінки впливу на довкілля шляхів зниження впливу та пошуку інженерно-технологічних шляхів вирішення цієї проблеми на шляху України до зміни стратегії переходу з високовуглецевої до низько- або безвуглецевої парадигми. Безперечно, це потребує не тільки значних капіталовкладень, інженерно-технологічних зусиль, але й відповідних системних управлінських рішень, які б унеможливлювали, або сприяли суттєвому зменшенню використаня, а також впливу викопного вуглецевого палива (нафта, газ, мазут, вугілля тощо), так і шкідливим викидам у довкілля продуктів їх згорання з метою отримання теплової та електричної енергії під час експлуатації транспортної інфраструктури, зокрема автозаправних станцій. Оці́нка впли́ву на довкі́лля ( далі – ОВД ) призначена для виявлення характеру, інтенсивності і ступеня небезпеки впливу будь-якого виду планованої господарської діяльності на стан довкілля і здоров'я населення. Вплив на довкілля – будь-які наслідки планованої діяльності для довкілля, в тому числі наслідки для безпечності життєдіяльності людей та їхнього здоров'я, флори, фауни, біорізноманіття, ґрунту, повітря, води, клімату, ландшафту, природних територій та об'єктів, історичних пам'яток та інших матеріальних об'єктів чи для сукупності цих факторів, а також наслідки для об'єктів культурної спадщини чи соціально-економічних умов, які є результатом зміни цих факторів [1]. Кваліфікаційна робота присвячена розв’язанню важливого науково-прикладного завдання підвищення ефективності характеру, інтенсивності і ступеня небезпеки впливу автозаправних станцій на стан довкілля за рахунок методів оцінки впливу на довкілля на об'єктах транспортної їінфраструктури, що передбачають підвищення раціональності використання АЗС. Враховуючи воєнну складову у нашій країні з обмеженням теплових та енергетичних потужностей, актуальність підвищеної експлуатації автозаправних станцій під час обмежень руху іншіх видів транспорту крім автомобільного, а також глобальні зміни клімату, тематика підвищення ефективності характеру, інтенсивності і ступеня небезпеки впливу автозаправних станцій ( АЗС) на стан довкілля за рахунок інноваційних методів оцінки впливу на довкілля на об'єктах транспортної їінфраструктури, що передбачають підвищення раціональності використання АЗС є актуальною. В роботі проведено аналіз нормативно-правового підґрунтя щодо існуючих напрямків оцінки впливу на довкілля, вплив АЗС на навколишне середовище в межах України, та визначення сучасного стану забруднення, які здійснювались за допомогою загальнонаукових, теоретичних методів досліджень. За допомогою емпіричних методів та спеціальних методів досліджень визначено основні критерії оцінки впливу на довкілля. Розробленні рекомендацій із загальних напрямів оцінки впливу на довкілля для АЗС, модернізації та впровадження зелених технологій функціонування АЗС.Документ Стратегії відновлення екосистем для покращення біорізноманіття в постраждалих регіонах України(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Пелешенко, Владислав ОлександровичБіорізноманіття охоплює всю різноманітність живих організмів, які взаємодіють між собою, формуючи різні екосистеми. Людська діяльність має значний вплив на природні ресурси, спричиняючи підвищення температури повітря, забруднення океанів і суші пластиком, вирубування лісів для сільського господарства та будівництва, надмірне використання водних ресурсів для промисловості, забруднення повітря шкідливими викидами, інтенсивне вирощування сільськогосподарських культур, а також військові дії. Усі ці чинники негативно впливають на природні місця існування тварин, птахів, рослин і морських організмів. Питання збереження та захисту біорізноманіття в Україні вперше гостро постало ще у минулому десятилітті, а зараз, в умовах повномасштабної війни, є ще важливішим для збереження та відновлення постраждалих екосистем. Врахувавши умови, викликані наведеними вище факторами, можна обрати ефективні стратегії повоєнного сталого відновлення.Документ Аналіз і оцінка стаціонарних джерел забруднення при зберіганні, техніч-ному обслуговуванні та поточному ремонті дорожньої мережі(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Негуторова, Катерина ОлександрівнаУ даній роботі розроблені заходи щодо зниження викидів шкідливих речовин на підприємстві. У роботі був проведений аналіз і оцінка стаціонарних джерел забруд-нення підприємства. Була дана характеристика технології виробництва і технологічного устаткування, а також характеристика газоочисного обладнання. У роботі приведені перелік і параметри забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря. У даній роботі був проведений розрахунок і аналіз приземних конце-нтрацій забруднюючих речовин від джерел викидів. У роботі була визначена категорія небезпеки підприємства й обґрун-товані розміри його санітарно-захисної зони. Обґрунтовано контроль за дотриманням нормативів гранично допустимих викидів і заходи щодо їхнього досягнення. Проведення розрахунків і визначення пропозицій нормативів гранич-но допустимих викидів. Був проведений розрахунок економічного збитку від негативного впливу викидів забруднюючих речовин.Документ Роль геоінформаційних систем в екологічному відновленні та сталому розвитку України(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Мироненко Руслан МиколайовичГеоінформаційні системи (ГІС) стають все більш важливим інструментом в сучасному екологічному відновленні та сталому розвитку України. Актуальність цієї роботи полягає в тому, що на сьогоднішній день Україна зіштовхнулася зі складними екологічними викликами, такими як забруднення довкілля, втрата біорізноманіття та вплив змін клімату. Використання ГІС дозволяє ефективно вирішувати ці проблеми, надаючи можливість збирати, аналізувати та візуалізувати географічні дані про стан довкілля та ресурсів. Завдяки ГІС можна виявляти головні джерела забруднення, прогнозувати наслідки екологічних подій, розробляти стратегії відновлення природних екосистем та раціонального використання природних ресурсів. Розуміння ролі ГІС у забезпеченні сталого розвитку України важливе через його потенціал у збалансованому поєднанні економічного росту, соціальної справедливості та збереження природного середовища. ГІС допомагають вдосконалювати процеси прийняття рішень, спрямовані на стале використання природних ресурсів та зменшення негативного впливу людської діяльності на довкілля. Розвиток ГІС в екологічній сфері сприяє формуванню ефективних стратегій управління природними ресурсами, підвищенню рівня екологічної свідомості та сприяє створенню умов для збалансованого та сталого розвитку у всіх регіонах України.Документ Вплив автозаправного комплексу ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГРУП» на навколишнє середовище(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Марапулець, Богдан ІгоровичРозглянуто виробничі процеси на АЗК WOG, характеризовано джерела викидів в атмосферне повітря при прийомі та роздачі палива автотранспорту, розраховано обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та СЗЗ. Наведено рекомендації щодо охорони атмосферного повітря при несприятливих мете реологічних умовах. Проведено оцінку акустичного впливу на навколишнє середовище. Розраховано обсяги поверхневого стоку і розміри акумуляційного резервуару. Запропоновано принципові технологічні схеми з очищення поверхневого стоку, розглянуто альтернативний варіант очищення поверхневого стоку – гідро-ботанічні майданчики, в яких використовується принцип природного очищення поверхневих вод.Документ Вплив автозаправного комплексу ТОВ «ВЕСТ ОЙЛ ГРУП» на навколишнє середовище(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Марапулець, Богдан ІгоровичРозглянуто виробничі процеси на АЗК WOG, характеризовано джерела викидів в атмосферне повітря при прийомі та роздачі палива автотранспорту, розраховано обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та СЗЗ. Наведено рекомендації щодо охорони атмосферного повітря при несприятливих мете реологічних умовах. Проведено оцінку акустичного впливу на навколишнє середовище. Розраховано обсяги поверхневого стоку і розміри акумуляційного резервуару. Запропоновано принципові технологічні схеми з очищення поверхневого стоку, розглянуто альтернативний варіант очищення поверхневого стоку – гідро-ботанічні майданчики, в яких використовується принцип природного очищення поверхневих вод.Документ Переробка промислових відходів як нові можливості для досягнення сталого розвитку(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Лимаренко, Артем АндрійовичТеоретична значимість роботи полягає у розвитку наукових підходів до оцінки впливу промислових відходів на навколишнє середовище та суспільство. Отримані результати сприятимуть вдосконаленню існуючих методів аналізу, а також створенню базових принципів для подальших досліджень у сфері утилізації та переробки промислових відходів. Практична значимість роботи полягає у можливості впровадження розроблених рекомендацій на промислових підприємствах для зниження рівня забруднення довкілля та економії природних ресурсів. Запропоновані підходи можуть бути використані для вдосконалення системи управління відходами, а також для реалізації державних програм з екологічного розвитку та сталого господарювання.Документ Визначення та контроль за дотриманням нормативів допустимих викидів шкідливих речовин при будівництві та утриманні автомобільних доріг(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Котолуп, Ігор МиколайовичУ даній роботі розроблені заходи щодо зниження викидів шкідливих речовин на підприємстві. Дана характеристика технології виробництва і технологічного устаткування, а також характеристика газоочисного обладнання. На основі аналізу і оцінки стаціонарних джерел забруднення приведені перелік і параметри забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря. Проведений розрахунок і аналіз приземних концентрацій забруднюючих речовин від джерел викидів. Визначенаня категорія небезпеки підприємства дозволило обґрунто-вати уточнені розміри санітарно-захисної зони. Проведенні розрахунки і визначення пропозицій нормативів гранично допустимих викидів. Обґрунтовано контроль за дотриманням нормативів гранично допустимих викидів і заходи щодо їхнього досягнення.Документ Аналіз забруднення атмосферного повітря викидами, що утворюються при механічній обробці матеріалів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Калита, Іван ВолодимировичУ роботі розглядаються технічні заходи щодо зниження забруднення атмосферного повітря при механiчній обробцi матерiалiв. Проведений аналіз літературних джерел з проблеми очищення забруднених газів від пилу. Визначені сучасні тенденції використання системи очищення від пилу, яка містить пил металевий. Розроблена технологічна схема очищення. Наведений технологічний розрахунок групового циклону й електрофiльтру.Документ Шляхи подолання екологічних наслідків військових дій: забезпечення екологічної безпеки протимінної діяльності(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Горбіков, Володимир АнатолійовичПроблема екологічних наслідків військової діяльності є актуальною для території України. Саме вивченню екодеструктивних наслідків цього процесу та шляхів їх подолання присвячене дана робота. Безпосередньо у роботі було досліджено наслідки під час та після військових конфліктів, які пов’язані саме із застосуванням вибухонебезпечних предметів, та запропоновано рекомендації щодо мінімізації екодеструктивних впливів протимінної діяльності.Документ Альтернативні шляхи поводження з твердими побутовими відходами в Харківській області(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Іванова, Вікторія ВолодимирівнаВ роботи проведено аналіз нормативно-правової документації та системи поводження з ТПВ в Україні, проаналізовано обсяги формування побутових відходів у м. Харків, розглянуто методи енергетичної переробки ТПВ, а також альтернативні шляхи поводження з ТПВ м. Харкова через відсортування небезпечних відходів і механіко-біологічної обробки.Документ Оцінка впливу на довкілля шліфувально-складального цеху №2 ПАТ „Харківський підшипниковий завод” та розробка заходів щодо його зменшення(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Соловйова, Тетяна ІванівнаБула дана характеристика технології виробництва і технологічного устаткування. У роботі приведені перелік і параметри забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря. Проаналізована ефективність водопостачання та водовідведення, проведений аналіз утилізації відходів виробництва. У даній роботі був проведений аналіз доцільності розсіювання забруднюючих речовин від джерел викидів, обґрунтовані розміри його санітарно-захисної зони.Документ Оцінка ефективності впровадження ресурсозберігаючих проєктів при виробництві асфальтобетонних сумішей(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Дробот, Карина ЮріївнаВ роботі проведено аналіз сутності процесу ресурсозбереження, розглянуто проблеми використання ресурсного потенціалу в дорожньо-будівельній галузі та оцінено ефективність впровадження ресурсозберігаючих проєктів в дорожньо-будівельній галузі.Документ Дослідження викидів оксидів азоту транспортними потоками на урбанізованих територіях(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Горенко, Юлія ВолодимирівнаВ роботі наведено аналіз впливу автотранспорту на атмосферне повітря міста, проведено розрахунок викидів оксидів азоту двигунами внутрішнього згоряння автомобілів при русі в транспортному потоці на досліджуваній ділянці вулиці, проаналізовано заходи щодо зниження інгредієнтного забруднення на примагістральній території та в салоні автомобіля, запропоновано використання на досліджуваній ділянці бордюрів, які виготовлені з додаванням діоксиду титану, а для індивідуального захисту водія та пасажирів транспортних засобів пропонується використання вугільних фільтрів в системі вентиляції салону автомобіля, також в роботі було розроблено технологію виготовлення дорожніх бордюрів з застосуванням фотокаталітичного бетону та проведено розрахунок щодо собівартості бордюрів на досліджуваній ділянці вулиці.Документ Методичні підходи до формування екологічної мережі (на прикладі Дніпропетровської області)(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Грішутін, Іван ІгоровичХарактеризовано історію розвитку і сутність поняття «екологічні мережі», досліджені структурні елементи екологічної мережі, розглянуті склад і функціональні зони природоохоронних територій, обґрунтовано необхідність створення ландшафтного заказника Домоткань-Самотканський, як природного ядра екомережі Дніпропетровської області, на прикладі балки Широка.Документ Оцінка екологічних наслідків від белігеративного впливу на ДП «Охтирське лісове господарство»(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Сосновський, Сергій ЄвгенійовичОб’єкт дослідження екологічні наслідки белігеративного впливу на діяльність ДП «Охтирське лісове господарство». Мета роботи – визначити наслідки белігеративного впливу на діяльність ДП «Охтирське лісове господарство» та навколишнє середовище, запропонувати заходи щодо зменшення цих наслідків шляхом впровадження організаційного механізму відновлення лісового фонду. Метод дослідження аналітично-розрахунковий. В даній кваліфікаційній роботі розглядається ДП "Охтирське лісове господарство". Підприємство знаходить у місті Охтирка Сумської області. В ході виконання кваліфікаційної роботи надана характеристика району розміщення, основних кліматичних характеристик. Оцінено екологічний стан компонентів навколишнього середовища. Приведені відомості про підприємство, охарактеризоване технологічне обладнання. Виходячи з цього, було оцінено белігеративний вплив на підприємство та компоненти навколишнього середовища. В результаті виявлення негативного впливу, були запропоновані певні природоохоронні заходи, які спрямовані на зменшення впливу на довкілля.Документ Оцінка обсягів накопичення ресурсно-цінних сировинних компонентів твердих побутових відходів у м. Полтава(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Обозна, Дана АндріївнаОб’єкт дослідження – процес сортування ресурсно-цінних компонентів з загальної маси твердих побутових відходів. Предмет дослідження – обсяги відсортованих ресурсно-цінних компонентів ТПВ. Мета роботи - визначення обсягів невідсортованих ресурсно-цінних компонентів ТПВ та їх вартості як вторинної сировини, розробка механізму їх роздільного збирання шляхом впровадження у м. Полтава контейнерних майданчиків. Метод дослідження – аналітично-розрахунковий метод. В роботи проведено аналіз нормативно-правової бази та системи поводження з ТПВ в Україні, проаналізовано обсяги формування побутових відходів у м. Полтава, сформовано організаційний механізм роздільного збору ресурсно-цінних компонентів ТПВ та визначено обсяги ресурсно цінних компонентів і сума їх реалізації в якості вторинних ресурсівДокумент Дослідження запиленості рудничної атмосфери при комбайновому видобутку кам’яної солі в умовах рудників.(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Треус, Ірина СергіївнаОб’єкт дослідження – ДП «Артемсіль» Предмет дослідження – видобуток кам’яної солі – запилення рудничної атмосфери Мета роботи – дослідження запиленості рудничної атмосфери при комбайновому видобутку кам’яної солі в умовах рудників. та розробка заходів щодо покращення санітарно-гігієнічних умов праці робітників. Метод дослідження – розрахунково-експериментальний метод. В роботі проведений огляд засобів боротьби з запиленістю, виконані розрахунки пилоутворення під час видобутку кам’яної солі. Розраховано матеріальний баланс етапів очищення повітря від соляного пилу, визначені показники якості повітря у глухому забої. Описані засоби охорони праці та розраховано вентиляцію тупикового вибою. Розроблені заходи щодо охорони навколишнього середовища. У роботі виконано розрахунки економічного ефекту від пропонованої системи знепилюванняДокумент Оцінка екосистемних послуг як основа реалізації державної кліматичної політики(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Оковита, Яна СергіївнаОб’єкт дослідження – процес вдосконалення процедури реалізації державної кліматичної політики України. Предмет дослідження – рівень забезпеченості екосистемними послугами. Мета роботи – вдосконалення державної кліматичної політики України застосуванням процедури оцінки екосистемних послуг для підвищення ефективності її реалізації та досягнення цілей сталого розвитку. Методи дослідження – аналітичний, розрахунковий. Зміна клімату – одна з найголовніших проблем нашого часу, яка впливає на всі складові середовища існування людини. Тому кожна країна повинна робити свій внесок для мінімізації наслідків кліматичних змін. Для вдосконалення процедури реалізації державної кліматичної політики шляхом застосування оцінки екосистемних послуг було обрано два модельних об’єкти – Івано-Франківську та Одеську області України. Проаналізовано екосистеми досліджуваних регіонів та їх екосистемні послуги, проведено розрахунок їх вартісної оцінки. Оцінено їх кліматорегулюючі послуги, а саме здатність поглинати вуглекислий газ та виділяти кисень. На основі проаналізованих даних та проведених розрахунків було запропоновано інструменти щодо інтеграції оцінки екосистемних послуг у державну кліматичну політику.