Выпуск 43

Постійне посилання зібранняhttps://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/2513

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 18 з 18
  • Документ
    ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ ПРО ЖУРНАЛ
    (Харківський національный автомобильно-дорожній університет, 2018)
  • Документ
    Керування процесом корекції траєкторії руху робочого органу при статичному проколі грунту
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Супонєв, В. М.; Супонев, В. Н.; Suponyev, Vladimir
    Під час горизонтального проколу ґрунту установками статичної дії виникає необхідність корегувати траєкторію руху робочого органу з конусним наконечником. В роботі розкривається можливість керування траєкторією руху за допомогою робочого органу з адаптованим наконечником та визначаються умови корекції траєкторії його руху.
  • Документ
    Organization of business games as an interactive method of teaching foreign languages to students of hei aquiring specialties connected with the transport industry
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Makoviei, O. M.; Маковєй, О. М.; Маковей, О. Н.
    In order to train highly skilled specialists, lectures, seminars, laboratories and practical classes, as well as other forms of training, including the business game as an interactive method of teaching foreign languages to students are held. It is noted that when presenting the studying material in a game form, students are active and interested in the results of their educational activities. There is an urgent need for a serious rethink of our representations. Goal. The goal of the given article is to determine the specifics of business games and the possibility of their appli-cation in the educational process of HEI in order to intensify the study of foreign languages by students of specialties connected with the transport industry. Methodology. The specificity of the methodological support of the business game, the content and purpose of the game in teaching a foreign language are investigated. It is noted that a business game can help achieve both the educational and developmental goals of the collective activity of students in the process of teaching a foreign language. Results. The factors and the professionally oriented character of the students’ specialty for the preparation and conduct of the business game are determined. The essence, specificity and the methodological support of the business game as an important form of training students of transport specialties to provide foreign language communication in higher educational institutions are considered. Originality. The author proposed recommenda-tions for the development and use of business games. Practical value. Interactive teaching methods help to develop skills of professional communication in a foreign language, promote the development of necessary interpersonal communicative qualities. Optimal introduction of role and business games in the educational and extracurricular process is an important and necessary factor in attracting students to independent active acquisition of knowledge, skills and abilities, development of their cognitive activity, formation of the creative personality of students of higher technical educational institutions.
  • Документ
    Organization of individual work as a form of educational process at higher educational institutions for developing foreign language professional communication of students aquiring specialties connected with the transport industry
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Makoviei, R. H.; Маковєй, Р. Г.; Маковей, Р. Г.
    Problem. In recent years, the interest towards the independent work in organizing the educational process in all courses of studying a foreign language at institutions of higher education has increased significantly. Considerable attention is paid to the issues of upbringing the per-sonality of a modern specialist, one’s competitiveness, and public responsibility. Goal. The goal of the article is to determine the specifics of independent work as an important form of the main direction and tasks of the educational process at the university for the development of foreign language professional communication of students of transport specialties. Methodology. Analy-sis of the problem of organizing the independent work as a form of educational process at insti-tutions of higher education for the development of foreign language professional communica-tion of students of transport specialties was conducted. There was accomplished the analysis of recent researches of scientists and it was revealed that the problem of organizing the independ-ent work of students is prioritized and is expected to facilitate the revision of both the theoretical and methodological principles of modern training of competitive foreign language specialists. Results. It was established that the properly organized independent work of students of transport specialties increases the efficiency of management, control and self-control by independent work; improves the cognitive activity of students; develops their logical and creative thinking of the concepts of the language being studied; forms a conscious attitude to the outside world and stimulates the interest in the originality of thinking in a foreign language. Originality. The au-thor proposed the stages of organizing the independent work on the development of foreign lan-guage professional communication of students of transport specialties. Practical value. A com-petently organized independent work on foreign languge professional communication forms a foreign language communication competence, skills and abilities that ensure the acquisition of linguistic means, the definition of the communicative content of the understanding of individual linguistic units, their meanings, forms and structures, as well as the relationship between them.
  • Документ
    Спосіб виконання дорожньої розмітки та автоматичного керування рухом автотранспортних засобів
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Гнатов, А. В.; Аргун, Щ. В.; Гнатова, Г. А.; Гнатов, А. В.; Аргун, Щ. В.; Гнатова, А. А.; Hnatov, A.; Shchasiana, A.; Hnatova, H.
    Запропоновано виконувати верхній шар дорожнього покриття у вигляді багато-функціональних панелей (БП). Розкрито функціональні можливості БП дорожнього покриття і подано їх схему на проїжджій частині дороги. Досліджено принцип роботи системи з БП. Розкрито схему виконання дорожньої розмітки та автоматичного управління рухом автотранспортних засобів.
  • Документ
    Służby transportowe królestwa polskiego w latach sześćdziesiątych xix wieku. Zarząd personalny i okresowe budżety
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Rutkowski, Marek
    Prezentowany artykuł koncentruje się na kwestiach związanych z działalnością służb transpor-towych ujarzmionego Królestwa Polskiego, w znaczącym pod względem ekonomicznym i poli-tycznym okresie lat sześćdziesiątych XIX wieku. Przeprowadzona analiza dotyczy w szcze-gólności: a) istotnych nominacji o charakterze personalnym oraz zmian strukturalnych; b) szczególnie ważnych i charakterystycznych budżetów dla lat 1860 oraz 1865. Na podstawie przeprowadzonych badań można wysnuć wniosek, iż władze carskie generalne przyjmowały w swoich poczynaniach stanowisko, które - zarówno w nawiązaniu do nominacji szefów war-szawskiej administracji transportowej, jak i w odniesieniu do wybranych budżetów polskich służb komunikacji lądowej i wodnej – można scharakteryzować jako szczególnie konser-watywne. W wypadku decyzji o charakterze personalnym wybierano wyłącznie ludzi cieszących się pełnym zaufaniem; w kwestiach finansowych szczupłość posiadanych środków pieniężnych ograniczała w całej rozciągłości domniemane pojawianie się zupełnie nowych koncepcji, o szer-szym horyzoncie intelektualnym (poza wyjątkiem fragmentów dla budżetu z roku 1865, a zatem z okresu po upadku Powstania Styczniowego). Z kolei kierunek zmian instytucjonalnych charak-teryzował się dużą amplitudą wahań czynników carskich. O znacznej niepewności co do dalsze-go postepowania świadczy: a) znacąca liczba samych przewartościowań instytucjonalnych; b) ich oczywiste uzależnienie od ogólnej sytuacji politycznej; c) przeciwstawność kryjących się za owymi zmianami tendencji. Tak było w roku 1861, gdy zależny bezpośrednio od petersbur-skiej centrali warszawski Zarząd XIII Okręgu Komunikacji Cesarstwa Rosyjskiego został zastąpiony przez Zarząd VII Okręgu Komunikacji. Podobna sytuacja miała miejsce w roku 1862, gdy namiestnik carski w Królestwie Polskim ponownie powołał do życia w pełni niezawisły od władz rosyjskich Zarząd Komunikacji Lądowych i Wodnych. Wreszcie potwierdzają tylko tę regułę drastyczne zmiany instytucjonalne z roku 1867, kiedy to lokalne warszawskie władze ad-ministracyjne przemianowano już ostatecznie na rosyjski XI Zarząd Komunikacji. Tak czy inac-zej, w latach sześćdziesiątych XIX wieku dokonały się w formalnych polskich służbach transpor-towych liczne i dalekosiężne w swoim rezultacie zmiany, które - wobec finalnego włączenia w roku 1867 Zarządu Komunikacji Lądowych i Wodnych do struktur administracyjnych Cesarstwa Rosyjskiego – doprowadziły w dalszej perspektywie do ogromnego zapóźnienia cywilizacyjnego polskiego drogownictwa drugiej połowy XIX wieku.
  • Документ
    Математичні методи обгрунтування рішень в автотехнічній експертизі дорожньо-транспортних пригод
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Кашканов, А. А.; Kashkanov, A.
    Виконано аналіз математичних методів обґрунтування рішень, які традиційно застосовуються для розв’язування задач автотехнічної експертизи дорожньо-транспортних пригод, на основі якого визначено шляхи удосконалення існуючих та побудови нових методів підвищення точності розрахунків та категоричності експертних висновків.
  • Документ
    Раціональні сфери використання автобусів різного класу пасажиромісткості
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Понкратов, Д. П.; Давідіч, Н. В.; Понкратов, Д. П.; Давидич, Н. В.; Ponkratov, D.; Davidich, N.
    Розглянуто питання визначення раціональних сфер використання автобусів різного класу пасажиромісткості як оптимізаційне завдання. Як керовані змінні було застосовано потужність пасажиропотоку та ступінь заповнення салону автобуса на найбільш завантаженому перегоні маршруту. Запропоновано рекомендації щодо застосування автобусів різного класу пасажиромісткості залежно від потужності пасажиропотоку на найбільш завантаженому перегоні маршруту.
  • Документ
    Транспортна доступність сільських територій: методологічні підходи
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Загурський, О. М.; Загурский, О. Н.; Zagurskіy, O.M.
    Розглянуто існуючі підходи до визначення категорії «транспортна доступність територій». Проаналізовано основні її характеристики (економічні, інституціональні та соціальні). Обґрунтовано визначення транспортної доступності як інституціональної категорії, що відбиває взаємозв'язок системи факторів для задоволення потреб у переміщенні людей і/або вантажів.
  • Документ
    Уточнення виду функції транспортного тяжіння у розрахунку транспортних кореспонденцій, транзитних для центральної частини міста
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Засядько, Д. В.; Zasiadiko, Dmytro
    Розглянуто деякі види функції транспортного тяжіння та можливість їх застосування при розрахунку транспортних кореспонденцій, які проходять транзитом через центральну частину міста. Запропоновано критерій для вибору оптимального виду функції тяжіння, показано, що, незалежно від значення константи, окрім нуля, на яку можна помножити функцію транспортного тяжіння, результат розрахунків матриці кореспонденцій не змінюється.
  • Документ
    Компаративний аналіз даних опитувань щодо передрейсового обслуговування автобусів
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Форнальчик, Є. Ю.; Гілевич, В. В.; Форнальчик, Е. Ю.; Гилевич, В. В.; Fornaltchyk, Ye.; Hilevych, V.
    На підставі попередньо виконаного аналізу експлуатаційної надійності автобусів та обсягів і якості виконання їх передрейсового обслуговування зроблено експертне опитування інженерно-технічних працівників на предмет можливостей розвитку цього обслуговування. Опрацьовані результати порівнювались із такими ж, які були отримані від водіїв автобусів. Виявлено часткову кореляцію між ними і встановлено потребу розроблення і впровадження невідкладних інженерно-технічних заходів для виробничо-технічної бази АТП та її підрозділів.
  • Документ
    Визначення ремонтоздатності пневматичних підвісок автобуса з позицій доступу
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Гудз, Г. С.; Глобчак, М. В.; Коцюмбас, О. Й.; Осташук, М. М.
    На засадах структурного аналізу пневмопідвісок керованих та ведучих коліс автобуса А 70132 побудовані графи та розраховані функції доступу, що характеризують ремонтоздатність підвіски під час розбиральних операцій.
  • Документ
    Розрахунок основних характеристик тягового асинхронного двигуна для електричної трансмісії міського електробуса
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Аргун, Щ. В.; Arhun, Shchasiana
    Проведено аналіз електродвигунів з позиції їх застосування в тяговому електроприводі автотранспортних засобів з визначенням найбільш перспективного для виробництва електричної трансмісії в Україні. Проведено комплексну експертну оцінку тягових електродвигунів для електричної трансмісії. Виконано розрахунок основних характеристик тягового асинхронного двигуна для електроприводу електробуса міського призначення.
  • Документ
    Оцінка впливу введення площадок низького входу «low-entry» у структуру носійного кузова на ресурсні характеристики автобуса в експлуатації
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Рубан, Д. П.; Крайник, Л. В.; Рубан, Г. Я.; Рубан, Д. П.; Крайник, Л. В.; Рубан, А. Я.; Ruban, D. P.; Krajnik, L. V.; Rouban, A. Y.
    Проведено оцінку впливу введення площадок низького входу у структуру носійного кузова на ресурсні характеристики автобуса. Наведено реальні приклади пошкоджень кузова та елементів підвіски. Запропоновано перегляд та уточнення граничних умов для розрахунку МКЕ каркаса кузова та вдосконалення структури та сортаменту труб.
  • Документ
    Clutch operating device with friction lining wear compensation analysis of properties and utilization efficiency
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Riabukha, Iu. A.; Mikhalevich, N. G.; Voronova, E. M.; Yarita, A. A.; Klimenko, V. I.; Kolbasov, A. N.; Рябуха, Ю. О.; Михалевич, М. Г.; Воронова, Є. М.; Ярита, О. О.; Клименко, В. І.; Колбасов, О. М.; Рябуха, Ю. А.; Михалевич, Н. Г.; Воронова, Е. М.; Ярита, А. А.; Клименко, В. И.; Колбасов, А. Н.
    In modern conditions of competition a lot of attention is paid to the comfort of driving. Control to driveline units is no exception. Application of clutch with the system of compensation of wear of friction overlays can not only enhance comfort, due to maintaining a stable effort on the pe-dal, but also improve the performance of the clutch. In the article a comparative analysis of the traditional design of the pneumohydraulic booster (PHB) and the design, which has a mecha-nism for compensating the wear of friction plate of clutches. As a compensator for the wear of friction plate of clutches, a telescopic rod with a closed cavity is used, which is filled the brake fluid through a reverse valve. With the wear of friction clutches, the fluid has the ability to slowly flow out of the closed cavity of the rod due to the leakage of the reverse valve. A positive feature is the ability to implement the proposed design within the framework of the traditional design of the pneumatic booster without changing the basic parts. As a result of the application of the proposed designs, it is expected to obtain such positive qualities as reducing the mass and mate-rial capacity of the product, maintaining high clutch performance regardless of the degree of wear of friction plates, reducing air consumption in operation (and, consequently, reducing fuel consumption), reducing the overall dimensions of the PHB. In order to confirm the new quali-ties, the consumption of air and fuel during the operation of both design of PHB on the typical urban route in the route bus is calculated. When calculating, the clutch exclusions taken into account are required during acceleration after each stop and traffic light. A reference to the investigation of the speed of the clutch control mechanism with new and worn friction plate of clutch is given. The properties of the proposed PHB design with the mechanism of compensation of the wear of the friction plate of the clutch are analyzed and the effect is shown not only in the manufacture of this design, but also from the application of this design in operation, which is expressed in fuel economy.
  • Документ
    Експериментальне дослідження показників малолітражного двигуна для мінітрактора
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Осетров, О. О.; Бекарюк, О. М.; Альохін, Д. С.; Осетров, А. А.; Бекарюк, А. Н.; Алехин, Д. С.; Osetrov, O. O.; Bekariuk, O. M.; Alyokhin, D. S.
    Подано результати експериментального дослідження малолітражного бензинового двигуна Briggs&Stratton Vanguard. Приведено схему та описання моторного стенда. Проаналізовано навантажувальні характеристики двигуна за різних частот обертання колінчастого вала. Визначено загальні механічні втрати у двигуні. Розглянуто можливість використання відомих емпіричних залежностей для визначення середнього тиску механічних втрат. Запропоновано емпіричну залежність, яка найкращим чином підходить для дослідного двигуна.
  • Документ
    Обґрунтування необхідності регулювання роботи системи охолодження дизеля наземної транспортної машини
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Марченко, А. П.; Федоров, А. Ю.; Ліньков, О. Ю.; Клімов, В. Ф.; Марченко, А. П.; Федоров, А. Ю.; Линьков, О. Ю.; Климов, В. Ф.; Marchenko, A. P.; Fedorov, A. Y.; Linkov, O. Y.; Klimov, V. F.
    Проаналізовано і обґрунтовано необхідність регулювання роботи системи охолодження дизеля наземної транспортної машини, показано, що відхилення температури теплоносіїв від оптимальної призводить до негативних наслідків в експлуатації дизеля. На основі експериментальних даних показано вплив зміни режиму роботи дизеля наземної транспортної машини з дизелем типу 5ТДФ на відхилення температур теплоносіїв від рекомендованих оптимальних.
  • Документ
    Computational and experimental determination of energy loss of the operating fluid in the intake system of the automobile piston pneumatic engine using the exergy method
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Voronkov, A.; Charchenko, A.; Nikitchenko, I.; Novikova, Ye.; Teslenko, E.; Nazarov, A.; Воронков, О. І.; Харченко, А. І.; Нікітченко, І. М.; Новикова, Є. Б.; Тесленко, Е. В.; Назаров, А. О.; Воронков, А. И.; Харченко, А. И.; Никитченко, И. Н.; Новикова, Е. Б.; Тесленко, Э. В.; Назаров, А. А.
    The application exergy method of the thermodynamic analysis for determining the energy loss of the operating fluid in the intake system of the automobile piston pneumatic engine using experimental data of its engine test rigs has been considered. The analysis of the performed exergy calculational and experimental research on the evaluation of energy loss in the intake system of the engine for current modes of its operation has been presented. The sample of a piston pneumatic engine for a combined automobile power unit created at the ICE Department of KhNAHU requires further improving and developing especially such components and systems as those connected to the burn process. A compressed air intake system is one of them. Compressed air is not only some working fluid for a pneumatic engine but the energy source for its intake system. The energy loss factor like reliability and durability is referred to the performance and efficiency factors. The object of the study is a pneumatic engine created by converting a gasoline four-cylinder four-stroke ICE at the ICE Department of KhNAHU. The experimental research was carried out by laboratory engine test rigs of the pneumatic engine with speed characterization provided that two thermodynamic parameters of compressed air at the intake were kept constant for each characteristic: pressure ps = idem and temperature Тs = 293 K. In each test mode all external parameters of the pneumatic engine were recorded and indicator diagrams of the first cylinder were taken. Each speed characteristic consisted of 6–8 modes ps= idem and Тs= 293 К = idem with changing the rotational rate of the crankshaft n, rpm, from minimally stable (about n=200 rpm) to maximum possible n = 1000 ± 50 rpm. It should be noted that there is an operating fluid pressure drop in the intake system chamber due to available inconvertibilities: throttling in the test port, hydraulic loss along the intake port as a result of fluid friction, swirls and other gas-dynamic phenomena. The exergy loss of the operating fluid enthalpy in the intake system Dвп=Евп-Енапwith the intake pressure рs = 0.5 MPais 13.3 kW, with the intake pressure рs = 0.7 MPa is 15.0 kW, with the intake pressure рs = 0.9 MPa is 16.9 kW, with the intake pressure рs = 1.1 MPa is 19.7 kW.