Випуск 103

Постійне посилання зібранняhttps://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/19110

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 31
  • Документ
    Загальні відомості про збірку
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023)
  • Документ
    Зміна структури та механічних властивостей алюмінієвого сплаву системи Al-Mg-Sc унаслідок оброблення комплексним наномодифікатором
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Давидюк, А. В.; Поліжко, С. О.; Davydiuk, Anzhela; Polizhko, Serhiy
    Метою роботи є дослідження впливу комплексного наномодифікатора на зміну структури та механічних властивостей алюмінієвого сплаву 1545 системи Al-Mg-Sc. Матеріалом дослідження є деформований алюмінієвий сплав 1545 системи А1-Mg-Sc. Уперше запропоновано використання нанодисперсного комплексного модифікатора Mg2Si+SiС з розміром частинок 50…100 нм.
  • Документ
    Роль перекладу у викладанні іноземних мов
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Понікаровська, С. В.; Ponikarovska, Svitlana
    Мета цієї статті полягає в розгляді еволюції ролі перекладу в процесі навчання іноземних мов із часів виникнення цього предмета. Автор також досліджує різні підходи та методи, що використовувалися протягом історії навчання мов. Упродовж цього часу існували й досі виникають суперечки щодо найефективніших методів навчання іноземних мов. Такі дискусії передбачають вибір між класичним граматично-перекладним методом, що колись переважав у методології навчання іноземних мов, особливо «мертвих», – так званим «прямим» методом, що відкидає використання рідної мови, і методом посередництва, який виник унаслідок переосмислення формальних і культурних цілей вивчення мови.
  • Документ
    Дослідження морозостійкості щебенево-піщаних сумішей, зміцнених цементом
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Костін, Д. Ю.; Арінушкіна, О. О.; Сунь, Цзянь; Kostin, Dmytro; Arinushkina, Olena; Sun Jian
    Як шари основи дорожніх одягів все частіше використовуються щебенево-піщані суміші, зміцнені цементом. Головним недоліком цих шарів є їхня низька морозостійкість. У роботі досліджено вплив вмісту цементу та гранулометричного складу мінеральної частини зміцнених щебенево-піщаних сумішей на їхню марочну міцність. Визначені коефіцієнти морозостійкості зміцнених сумішей за різних схем випробувань.
  • Документ
    Застосування самоущільнювального бетону для будівництва та відновлення залізобетонних мостів
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Бугаєвський, С. О.; Назаренко, І. В.; Buhaievskyi, Serhii; Nazarenko, Iryna
    Розглянуто вимоги до складу компонентів самоущільнювальної бетонної суміші та їх вплив на забезпечення заданих експлуатаційних характеристик СУБ. Здійснено аналіз класифікації СУБС. Наведено відмінності самоущільнювальної бетонної суміші від звичайної. Запропоновано спосіб улаштування монолітної залізобетонної плитної прогонової будови полегшеного типу, який дозволяє значно прискорити процес бетонування завдяки укладанню самоущільнювальної бетонної суміші в один етап, а також принципові конструктивні рішення прогонових будов із вкладками-порожниноутворювачами з пінополістиролу. Використання вкладишів дає змогу зменшити витрату бетону та власну вагу прогонової будови до 30–45 %.
  • Документ
    Шумове забруднення прилеглих до автомобільної дороги територій та деякі засоби боротьби з ним
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Дорожко, Є. В.; Dorozhko, Yevhen
    У статті порушено питання, пов’язані із забрудненням навколишнього середовища шумом від автомобільного транспорту на дорогах, розглянуто можливі способи вирішення цих проблем. Стаття має оглядовий характер і висвітлює системний підхід, що ґрунтується на загальнонаукових методологічних принципах, що беруть до уваги об’єкти як системи. Об’єктами дослідження в цій статті є шумове навантаження від автомобільної дороги та засоби захисту від нього. Розглянуто декілька способів захисту від шумового забруднення прилеглих до автомобільної дороги селітебних територій.
  • Документ
    Електромагнітна небезпека електро- та гібридного транспорту
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Бажинов, О. В.; Кравцов, М. М.; Bazhynov, Oleksii; Kravtsov, Mykhailo
    Вимірювання електромагнітного поля в електромобілі показали, що воно удвічі більше, ніж у автомобіля з двигуном внутрішнього згоряння, і не залежить від швидкості руху. Електромагнітне поле гібридного транспорту більше, ніж у електромобілі і має тенденцію залежності від швидкості руху.
  • Документ
    Наплавлення штампів економнолегованими вториннотвердіючими сталями
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Багров, В. А.; Bagrov, Valeriy
    Метою є підвищення зносостійкості та термостійкості вторинно термообробленої сталі для наплавлення способом оптимізації складу легованого порошкового дроту із вмістом титану, молібдену та хрому. Було виявлено, що завдяки підвищенню термостійкості сплави на основі заліза Cr-Mn-Ti дають змогу збільшити вміст карбідної фази TiC. Крім того, додавання Mo допомагає стабілізувати твердість і термостійкість за більш високих температур унаслідок дисперсійного твердіння. Сталь 18Х4Г10М5Т3С має високі показники жаро- й зносостійкості та підвищену контактну міцність завдяки рівномірному розподілу карбідів та інтерметалідних сполук і підвищеній дифузії карбідних фаз у процесі старіння.
  • Документ
    Обґрунтування параметрів компенсації температурних видовжень трубопроводів теплової мережі
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Шолудько, Я. В.; Гуменюк, Р. В.; Михалюк, М. А.; Sholudko, Yaroslav; Humeniuk, Ruslan; Mykhaliuk, Mykola
    У статті розглядається вплив температури інсталяції та матеріалу провідної труби попередньо ізольованого теплопроводу на відстань між одноразовими компенсаторами. Подано рекомендації щодо визначення максимальної відстані розміщення необхідної кількості компенсаторів на теплопроводі. Визначено, що застосування легованих сталей з більшими значеннями допустимих напружень збільшує максимальну відстань між одноразовими компенсаторами, що також суттєво зменшує їхню кількість на теплопроводі.
  • Документ
    Modeling of laser processing of materials
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Afanasieva О.; Lalazarova N.; Chygrin A.; Popova O.; Афанасьєва, Ольга Валентинівна; Лалазарова, Наталія Олексіївна; Чигрин, Анатолій Олександрович; Попова, Олена Георгіївна
    In the paper, modeling of the interaction of laser radiation with substance is carried out using the example of acrylic glass with the help of COMSOL Multiphysics 5.5 software package. For a long time, the complexity of the phenomena occurring during the laser impact on the material made it possible to select processing modes mainly experimentally. Thanks to the programs working with the finite element method, a model of the passage of laser radiation through a block of dielectric material was created in this work. A graphic distribution of heat on the surface was obtained, as well as an isotherm of the depth of heat distribution inside the material. The possibility of modeling laser processing of materials by the finite element method has been proven.
  • Документ
    Дослідження впливу режимів термічного оброблення на властивості середньовуглецевих сталей
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Протасенко, Т. О.; Реброва, О. М.; Федоренко, Г. А.; Protasenko, Tetiana; Rebrova, Olena; Fedorenko, Hanna
    Метою досліджень є визначення впливу параметрів термооброблення на твердість, ударну в’язкість і структуру середньовуглецевих сталей марок 40 і 40Х. У роботі здійснено комплекс механічних досліджень зразків сталей марок 40 і 40Х у вихідному стані та після різних режимів термічного оброблення. На основі аналізу механічних досліджень визначено вплив параметрів термооброблення на механічні властивості та на структуру середньовуглецевих сталей марок 40 і 40Х. На основі механічних та мікроструктурних досліджень проаналізовано зв’язок між впливом економного легування середньовуглецевої сталі та показниками механічних властивостей в діапазоні температур нагрівання.
  • Документ
    Нові електроди для наплавлення деталей, які працюють в умовах абразивного з помірним ударним навантаженням
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Багров, В. А.; Bagrov, Valeriy
    Мета роботи – удосконалення електродного покриття з метою виробництва зварювальних електродів, що використовуються для наплавлення деталей, які працюють в умовах абразивного зношування з помірним ударним навантаженням. Застосування складу цього електродного покриття дає змогу проводити наплавлення стальних деталей у понад два шари й чавунних – в один шар. Вміст компонентів покриття зварювальних електродів мармуру становить 6–8 %, плавикового шпату 4–6 %, графіту 5,5–6,6 %, ферохрому 58,5–70,5 %, силікомангану 3–5 %, феротитану 1–2 %, карбіду бору 5,5–6,5 %, соди 0,5–1,5 %, слюди 4–6 %, що підвищить довговічність деталей, які працюють в умовах ударно-абразивного зношування, удвічі–утричі. Технічний результат досягається завдяки запропонованому складу електродного покриття, що забезпечує високі зварювально-технологічні властивості електрода та якість наплавленого металу. Це дає змогу робити багатошарове електродугове наплавлення деталей, що працюють в умовах абразивного зношування з помірним ударним навантаженням.
  • Документ
    Моделювання хімічного складу шару, наплавленого порошковим електродом
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Кассов, В. Д.; Бережна, О. В.; Бережний, М. О.; Ровенський, С. Г.; Kassov, Valeriy; Berezshna, Olena; Berezshniy, Maxim; Rovenskiy, Sergiy
    У роботі досліджується проблема формування якісного наплавленого металу в процесі відновлення деталей малих діаметрів із незначними розмірами зношування. Розроблено математичну модель розрахунку складу шару, наплавленого порошковим електродом з примусовим перенесенням металу, що дозволяє коректно враховувати конфігурацію валиків щодо основного металу. Визначено вплив кроку наплавлення та коефіцієнта посилення наплавленого валика на величину частки участі металу попереднього валика наплавленого шару в наступному валику. Зазначено, що за умови дотримання рекомендацій щодо технологічних параметрів процесу необхідний хімічний склад наплавленого металу досягається вже в другому шарі.
  • Документ
    Study of the influence of the structure of rolled iron on its hardness
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Hlushkova, D.; Volchuk, V.; Panamariova, O.; Глушкова, Діана Борисівна; Волчук, Володимир Миколайович; Панамарьова, Ольга Борисівна
    The structure of the material determines its properties, but it is impossible to establish a mutually unambiguous correspondence between the parameters of the structure and the properties using traditional methods. Topicality. As shown in many studies, the fractal (small) dimension of the structural elements of many materials correlates with their properties. The purpose of the work. Investigate the influence of the structure of cast irons on their hardness using multifractal analysis. Materials and methods. The spectrum of statistical dimensions of the cast iron microstructure was calculated using the Renyi formula. The hardness of chromium-nickel cast iron was determined at three points of the sample. Results of experiments. It was found that the pairwise correlation coefficients for predicting hardness by traditional structure characteristics (length, diameter, area) were R 2 = 0.73...0.87. When assessing hardness indicators by multifractal characteristics, the correlation coefficients are 0.78...0.88 for the pearlite structure with flake graphite and 0.81...0.93 for the pearlite structure with spherical graphite. The sensitivity coefficients of the hardness indicators of СПХН-43 rolls to the information and correlation dimensions of carbides, as well as to the fractal and statistical D-100 dimensions of flake graphite were determined. The sensitivity of hardness indicators to the fractal and statistical D100 dimensions of carbides and to the fractal and correlation dimensions of flake graphite was determined for СПХНФ-47 rolls. Conclusions. Based on the results obtained, an approach to assessing the hardness of СПХН-43 and СПХНФ-47 rolls was developed, which includes: 1). Determination of the statistical dimension spectrum of the cast iron structure elements. 2). Determination of the sensitivity coefficients of hardness indicators to the spectrum of dimensions of structural elements. 3). Creation of a mathematical model for predicting the hardness of rolls. The considered approach can be interpreted as an alternative method for assessing the quality criteria of cast irons based on the analysis of their structure.
  • Документ
    Вплив модифікування нанокомпозиціями на структуру та властивості ливарних силумінів
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Давидюк, А. В.; Калініна, Н. Є.; Поліжко, С. О.; Davydiuk, Anzhela; Kalinina, Natalia; Polizhko, Serhiy
    Запропоновано склад комплексного модифікатора на основі порошків Mg2Si+SiС, розміром часток 50…100 нм плазмохімічного синтезу. Розглянуто технологічний процес модифікування алюмінієвих розплавів комплексним модифікатором, визначено його температурно-часові параметри. Модифіковані сплави мають однорідну дисперсну мікроструктуру та більшу рідинотекучість, ніж сплави у вихідному стані.
  • Документ
    Фрактографічне дослідження руйнування вала-шестерні зі сталі 34ХН1М
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Носко, О. А.; Погребна, Н. Е.; Гребенєва, А. В.; Аюпова, Т. А.; Аюпов, А. А.; Nosko, Olha; Pohrebna, Nataliia; Hrebenieva, Аnnа; Aiupova, Tetyanа; Aiupov, Oleksandr
    Проаналізовано причини та особливості експлуатаційного руйнування шестерні, виготовленої зі сталі марки 34ХН1М. Установлений крихкий втомний характер руйнування. Визначено, що причиною руйнування шестерні є втома металу під час дії циклічних напружень вигину та крутіння. Визначений незадовільний стан поверхні, для якого властиві пори та раковини, які є концентраторами напружень за умови появи тріщини.
  • Документ
    Фрикційне зміцнення деталей із високоміцного чавун
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Лалазарова, Н. О.; Чигрин, А. О.; Мачан, І. С.; Афанасьєва, О. В.; Попова, О. Г.; Lalazarova, Nataliia; Chygrin, Anatolіy; Machan, Igor; Afanasieva, Оlga; Popova, Olena
    Деякі деталі двигунів, що працюють в умовах значних навантажень, тертя і зношування, виготовляють із високоміцного чавуну з кулястим графітом. Оскільки термін експлуатації деталей залежить від якісного стану поверхневого шару, який формується на операціях технологічного процесу виготовлення виробів, то досліджували вплив тертя як теплового джерела концентрованого потоку енергії на якість зміцненого шару. Визначена оптимальна величина поздовжньої подачі, що забезпечує мінімальну шорсткість, максимальну твердість і глибину білого шару для чавунів з різною мікроструктурою в процесі фрикційного зміцнення.
  • Документ
    Еволюція пар тертя в об’ємних гідромашинах завдяки досягненням в матеріалознавстві і технологіях
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Аврунін, Г. А.; Глушкова, Д. Б.; Avrunin, Grygoriy; Hlushkova, D.
    Розглянуто тенденції підвищення технічних характеристик об’ємних насосів і гідромоторів, що широко застосовуються в будівельно-дорожніх машинах. Показано, що зростання робочого тиску й частоти обертання, зменшення маси й габаритів гідромашин досягнуто за допомогою конструктивних рішень, які зі свого боку ґрунтуються на використанні новітніх матеріалів, покриттів і хіміко-термічного оброблення. Інформація стане в пригоді для фахівців і студентів-магістрів у галузі проєктування, експлуатації та досліджень об’ємних гідроприводів мобільних машин.
  • Документ
    Поліпшення експлуатаційних характеристик та підвищення продуктивності виробництва сталевих згорнуто паяних трубок
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Дощечкіна, І. В.; Дуліч, Д. С.; Doshchechkina, I.; Dulich, D.
    Розроблені оптимальні параметри швидкісних режимів розміцнювального термічного оброблення заготованок із холоднокатаної листової сталі 08кп, формоутворення та індукційного паяння двошарових згорнутих трубок з наступним перестарювальним відпуском в єдиній поточній лінії, що дозволило покращити якість та підвищити продуктивність виготовлення трубок. В умовах виробництва було здійснено контроль якості за властивостями, геометричними розмірами та відсутністю непропаю трубок.
  • Документ
    Дослідження структуроутворення та показників міцності алюмінієвих сплавів при модифікуванні дисперсними композиціями
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2023) Глушкова, Д. Б.; Демченко, С. В.; Калініна, Н. Є.; Hlushkova, Dianа; Demchenko, Sergey; Kalinina, Natalia
    Запропоновано модифікування алюмінієвих сплавів комплексним дисперсним модифікатором на основі ZrC плазмохімічного синтезу. Досягнуто здрібнення зерна модифікованих сплавів у 1,5…2 рази, підвищення міцнісних властивостей на 12…18 % та покращення корозійної стійкості. Запропоновано механізм дії комплексного дисперсного модифікатора в алюмінієвому розплаві. Застосування таких модифікаторів полегшує технологічний процес, є екологічно безпечним, сприяє рівномірному розподілу введених композицій, що підвищує міцність сплавів та їх стабільність. Досягнуті результати показали ефективність модифікування алюмінієвих сплавів дисперсними композиціями.