Випуск 45

Постійне посилання зібранняhttps://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/24977

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 23
  • Документ
    Загальні відомості про журнал
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025)
  • Документ
    Визначення збитку від простоїв автомобілів через несправності двигунів
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Непран, А. В.; Nepran, А.
    Простої автомобілів через несправність двигунів викликають зменшен¬ня обсягу транспортної роботи і витрати грошових коштів на ремонт. Цим самим вони спричиняють значні збитки для автотранспортних підприємств. У сучасних умовах ме-тоди оцінки збитків через простої автомобілів з причини несправності двигунів ще розроблені недостатньо. Розроблений підхід щодо оцінки розміру збитків, спричинених простоями автомобілів через несправність двигунів. Розмір збитку транспортних підприємств із-за простоїв через несправність двигунів складається з таких частин: недоотриманий прибуток через невиконання визначеного обсягу транспортної роботи; підвищення собівартості продукції за рахунок збільшення частки постійних витрат, які приходяться на одиницю транспортної роботи; суми заробітної плати, що виплачується водіям за час простою у випадку, якщо він не зайнятий на іншій машині або роботі; суми штрафів за невиконану роботу або виконану роботу з порушенням договірного строку через простої автомобіля; додаткові витрати на проценти за кредит у випадку фінансування купівлі транспортного засобу за рахунок позичкових коштів. Запропонований нами підхід до визначення збитку через простої транспортних засобів враховує тільки збиток, пов’язаний із невиконанням визначеного обсягу робіт із перевезень вантажів. При встановленні суми збитку не враховувалися затрати на усунення несправностей та заміну запасних частин автомобіля, оскільки ці затрати враховуються у затратах на ремонт. На основі даних про простій вантажних автомобілів, зібраних на АТП 16368, за запропонованою методикою зроблені розрахунки величини збитків. Повна величина збитків, викликаних простоєм автомобіля через несправність двигунів, склала 63456,6 грн. Як засвідчили розрахунки, величина збитку через недоотриманий транспортним підприємством прибуток склала 51,9 %, а зі збільшенням частки умовно-постійних витрат, які припадають на одиницю транспортної роботи, — 3,5 % від загального розміру збитків. Використання запропонованого методу дозволить визначити збиток від простою автомобілів та оцінити ефективність заходів щодо покращення надійності двигунів.
  • Документ
    Концептуальні засади гнучкого управління персоналом транспортно-логістичних підприємств у контексті післявоєнного відновлення
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Величко, Я. І.; Федотова, І. В.; Гетьман, О. О.; Velychko, Ya.; Fedotova, I.; Hetman, O.
    У статті розглянуто концептуальні засади гнучкого управління персо¬налом транспортно-логістичних підприємств у контексті післявоєнного відновлення еко¬но¬міки України. Визначено, що сучасні виклики, спричинені руйнуванням інфраструк¬тури, нес¬та-більністю ринку праці, дефіцитом кваліфікованих кадрів та соціальними ризиками, зумовлюють необхідність переходу до адаптивних кадрових стратегій. Обґрунтовано, що застосування гнучких механізмів управління персоналом сприяє підвищенню стійкості під-приємств, їх здатності реагувати на зовнішні зміни та забезпеченню конкурентних переваг. Запропоновано концептуальну модель гнучкого управління персоналом, що базу-ється на теоретико-методологічному, аналітичному та практичному базисах. Теоретико-методо¬логічний базис включає визначення основних принципів кадрового управління, його мети, завдань і методів. Аналітичний базис охоплює оцінку ефективності кадрових стра¬тегій, рівня адаптивності організаційної структури та відповідності сучасним вимогам ринку праці. Практичний базис передбачає впровадження гнучких форм зайнятості, модернізацію HR-процесів, розвиток професійних компетентностей та реалізацію соціальних програм. У межах концептуальних засад також розглянуто зовнішні чинники, що безпосередньо впливають на ефективність стратегії гнучкого управління персоналом. Зокрема, акцентовано увагу на змінах у функціонуванні транспортно-логістичної систе-ми, трансформації структури ринку праці, а також еволюції підходів до підготовки та розвитку людського капіталу в умовах післявоєнного відновлення. Для забезпечення ефек-тивного впровадження концепції запропоновано програми розвитку компетентностей фахівців транспортно-логістичної системи, формування інноваційної екосистеми підго-товки кадрів та створення єдиного інклюзивного освітнього онлайн-хабу професійного розвитку у галузі транспорту та логістики. Розроблені у статті теоретичні та мето-дологічні засади гнучкого управління персоналом створюють підґрунтя для подальших прикладних досліджень і практичних розробок, спрямованих на удосконалення кадрової політики транспортно-логістичних підприємств у посткризовий період.
  • Документ
    Концептуальні аспекти формування системи транспортно-логістичного обслуговування
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Криворучко, О. М.; Кривенко, Л. Ф.; Kryvoruchko, О.; Kryvenko, L.
    У статті розглядаються сучасні проблеми, що виникають у процесі формування ефективної системи транспортно-логістичного обслуговування (ТЛО) в Ук¬раїні, особливо в умовах воєнного конфлікту. Звертається увага на важливість розвитку логістичного сектору, оскільки від нього залежить оперативність доставки товарів, техніки та гуманітарної допомоги, що критично важливо для забезпечення стійкості України. Незважаючи на важливість транспорту та логістики, український сектор не відповідає світовим стандартам, а інфраструктура значно відстає від європейських рівнів. Аналіз наукових досліджень показав, що сучасні вітчизняні дослідження щодо ТЛО охоплюють різні аспекти, такі як стратегічне управління, клієнтоорієнтованість та використання нових технологій, але залишається низка невирішених проблем, зокрема відсутність єдиного концептуального підходу, недостатня автоматизація та інтеграція цифрових систем, а також повільне впровадження інновацій, таких як зелені логістичні технології та штучний інтелект. Запропоновано комплексний підхід до формування та аналізу системи транспор-тно-логістичного обслуговування, що включає системний аналіз, структурування пробле-ми, визначення шляхів досягнення цілей і оцінку результатів. Окремо виділено важливість інтеграції всіх учасників ланцюга постачань у єдину цифрову платформу, що забезпечить прозорість процесів і зниження витрат. Зміни основних сучасних логістичних концепцій представлені у вигляді піраміди, де класична логістика фокусується на стабільності та оптимізації, управління ланцюгами поставок акцентує увагу на інтеграції та координації всіх елементів ланцюга, а Digital-логістика застосовує передові цифрові технології для досягнення найвищої ефективності та прозорості в процесах. Сформовано концептуальні положення системи транспортно-логістичного обслу-говування в сучасних умовах не підставі комплексного поєднання клієнтоорієнтованого, системного, процесного, інтеграційного, гнучкого, екологічного, економічного, інновацій-ного підходів. Розробка практичних інструментів і рекомендацій на основі цих теоретичних кон-цепцій дозволить підприємствам створювати ефективні транспортно-логістичні систе-ми, які можуть швидко адаптуватися до змінюваних умов ринку та інновацій у техноло-гіях, що є ключовими для підвищення конкурентоспроможності і зниження витрат.
  • Документ
    Системний підхід до визначення напрямків оцінювання ефективності логістичної діяльності АТП: суб’єктна та об’єктна складові
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Федотова, І. В.; Величко, Я. І.; Гетьман, О. О.; Fedotova, I.; Velychko, Ya.; Hetman, O.
    У статті розглянуто актуальні проблеми управління логістичною ді¬яль¬ністю автотранспортних підприємств України в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення. В роботі запропоновано систему управління логістичною діяльністю авто-транспортного підприємства (АТП) на основі системного та кібернетичного підходів. Визначено структуру керуючої та керованої підсистем логістичної системи, що дозво-лило виділити її суб’єктну і об’єктну складові. Запропонована система управління логіс-тичною діяльністю АТП базується на принципах зворотного зв’язку, що забезпечує безперервний моніторинг і коригування логістичних процесів. Визначено основні напрями оцінювання ефективності логістичної діяльності АТП з позицій системного підходу, базуючись на розробленій системі управління. Суб’єктна складова логістичної системи включає кадровий потенціал, організаційну структуру управління, технологічне й інформаційне забезпечення, інноваційність і здатність до адаптації, гнучкість управ-лінської системи, сталий розвиток та соціальну відповідальність, методи і функції управління, кризове управління, стійкість до викликів і безпеку, навички стратегічного партнерства, управлінські компетенції, корпоративну культуру та якість комунікацій, інвестиції у розвиток управлінської інфраструктури. Вона формує управлінські рішення та забезпечує адаптивність логістичних процесів до змін зовнішнього середовища. Об’єктна складова охоплює оцінку ресурсів на вході у систему, результатів її функціонування, ефективності виконавчої структури, знарядь праці, предметів праці та процесів логістичної діяльності. Визначено основні критерії оцінювання ефективності логістичних процесів з урахуванням взаємодії суб’єктної та об’єктної складових, що дозволяє оптимізувати управління ресурсами та підвищити стійкість логістичних систем у сучасних умовах економічної нестабільності. Результати дослідження можуть бути використані для вдосконалення управління логістичними процесами автотранс-портних підприємств з метою підвищення їхньої ефективності та адаптивності.
  • Документ
    Процесно-орієнтований підхід до планування діяльності підприємств автомобільного транспорту
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Кудрявцева, О. В.; Kudriavtseva, O.
    У роботі встановлено, що найдоцільнішим напрямом, пов'язаним із удосконаленням системи планування, є використання процесно-орієнтованого підходу. Щоб зрозуміти суть процесно-орієнтованого планування, в роботі обґрунтовано застосування процесно-орієнтованої концепції планування для планування діяльності автотранспортного підприємства. Процесно-орієнтована концепція планування серед усіх концепцій більшою мірою характеризує особливості роботи автотранспортних підприємств, що знайшло відображення у розглянутих в роботі основних ознаках концепцій планування. Отже, застосування даної концепції дасть змогу забезпечити зв'язок між процесами планування та економічною моделлю основної діяльності АТП. З урахуванням цього було розроблено методику планування, основою якої є такі інструменти як процесно-орієнтований підхід і бюджетування. Алгоритм розробленої методики складається з вісімнадцяти етапів. Використання цієї методики планування підвищує ефективність і точність розрахунків запланованих показників, знижує рівень виробничих витрат, сприяє обґрунтованому ухваленню рішень щодо обсягу, асортименту та випущеної ціни перевезень, враховуючи специфіку виробничого процесу автотранспортних підприємств. Під час формування прогнозу бухгалтерського балансу виходять із бюджету доходів і витрат, інвестиційного бюджету, бюджету руху грошових коштів і балансу на початок бюджетного періоду. Невідповідністю між прогнозами активної та пасивної частин балансу виявляють нестачу або надлишок фінансування. Вибір способу фінансування здійснюється шляхом додаткового аналізу. Результатом застосування представленої методики є зведений бюджет підприємства автомобільного транспорту, який наведено у цій роботі. Даний бюджет підприємства являє собою фінансове вираження маркетингових і виробничих планів, які необхідні для того, щоб досягти мети. Зведений бюджет є скоординованим за всіма підрозділами або функціями планом роботи для всього підприємства, що включає два основні бюджети – операційний і фінансовий.
  • Документ
    Оцінювання гнучкості бізнес-процесів транспортно-логістичних підприємств
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Токарєв, Є. К.; Tokarev, E.
    Підприємства в Україні, зокрема транспортно-логістичні, змушені адаптувати свою діяльність до постійно змінюваних умов ринку, кризових ситуацій, бойових дій та нестабільності постачань ресурсів. У таких умовах здатність підприємства до швидкої адаптації та безперервного вдосконалення бізнес-процесів стає критичним фактором для його виживання і конкурентоспроможності на ринку. Гнучкість бізнес-процесів визначається як здатність підприємства швидко й ефективно реагувати на зміни, що відбуваються у зовнішньому середовищі, не знижуючи при цьому продуктивності та якості обслуговування. На сьогодні накопичено багатий теоретичний і практичний досвід щодо поняття гнучкості, її видів та окремих рекомендацій забезпечення. Однак є необхідність у розробці нових методичних підходів до оцінювання гнучкості, які б дозволили не тільки знижувати ризики, пов'язані з нестабільними умовами, а й підвищити оперативність у прийнятті рішень, а також дозволили б забезпечити належну інтеграцію з постачальниками та клієнтами. Важливість цього питання також полягає у тому, що відсутність відповідних методик оцінювання гнучкості бізнес-процесів значно ускладнює здатність підприємств своєчасно ідентифікувати проблемні ділянки та реагувати на них. У статті запропоновано новий методичний підхід до оцінювання гнучкості бізнес-процесів транспортно-логістичних підприємств, який враховує три основні аспекти: характеристику стимулу гнучкості, безпосередню оцінку гнучкості процесів, а також стратегічні рішення для досягнення та її забезпечення. Стимул до гнучкості виникає через розрив між поточним і бажаним станом результативності бізнес-процесів, що змушує організації адаптувати свої стратегії, структуру та технології для досягнення нових цілей і покращення результативності. Оцінка гнучкості здійснюється на основі показників: часу реакції (швидкість адаптації), якості реакції (ефективність змін) та вартості адаптації (ресурсні витрати на зміни). Розроблено перелік конкретних показ-ників та критеріїв для оцінювання гнучкості бізнес-процесів підприємств транспортно-логістичної системи, що включає характеристики із різних сфер: виробничої, фінансової, логістичної та управлінської. Запропонований підхід є системним до визначення рівня гнучкості в умовах постійних змін і нестабільності та служить основою для подальших досліджень та розроблення практичних інструментів для підвищення гнучкості в АТП.
  • Документ
    Вдосконалення науково-методичних підходів до формування ключових показників діяльності в логістичній організації у контексті впровадження концепції збалансованої системи показників
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Воркут, Т. А.; Волинець, Л. М.; Vorkut, T.; Volynets, L.
    Обґрунтовано актуальність сучасної проблематики стратегічного управління в організаціях та доведено про її значущість при управлінні логістичними організаціями й організаційними структурами. Проведений аналіз наукових робіт показав, що відповідно до сучасного бачення процесу стратегічного управління прийнято виокремлювати принаймні дві групи наукових шкіл у стратегічному управлінні. Це наукові прескриптивні і дескриптивні школи. Дані наукові школи, зокрема, по-різному інтерпретують вирішення проблеми «розділення» стадій формулювання і реалізації організаційної стратегії. Прибічники прескриптивних шкіл вважають, що результативна й ефективна організаційна стратегія передбачає відокремлення (розділення) мислення і дії. Тобто, процесів формулювання, в термінології прескриптивних шкіл, і реалізації організаційної стратегії. Прибічники дескриптивних шкіл вважають, що результативна і ефективна організаційна стратегія передбачає об'єднання мислення і дії. Тобто, процесів формування, в термінології дескриптивних шкіл, і реалізації організаційної стратегії. Показано, що незалежно від прийнятих припущень щодо умов взаємодії між стадіями формування (формулювання) і реалізації стратегії проблема реалізації стратегії, сама по собі, зберігає теоретичну і практичну значущість. Насамперед у частині побудови систем показників для коректного оцінювання ступеня досягнення організацією стратегічних цілей і відстеження внеску її окремих структур у досягнення даних цілей. Проведено порівняння науково-методичних підходів до побудови систем показників, які дозволяють оцінювати ступінь досягнення організацією стратегічних цілей і відстежувати внесок її окремих структур у досягнення даних цілей із використанням методу зіставно-порівняльного аналізу. Розроблено, із використанням абстрактно-логічного методу, методичні рекомендації до формування ключових показників діяльності і подання інформації щодо них як таких, що дозволяють оцінювати стан реалізації стратегії через ступінь досягнення загальноорганізаційних стратегічних цілей.
  • Документ
    Маркетингові та управлінські аспекти цифрової трансформації підприємств транспортно-логістичної системи
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Невертій, Г. С.; Золотухін, О. О.; Nevertii, H.; Zolotukhin, O.
    Цифрова трансформація підприємств транспортно-логістичної сис¬теми є ключовим фактором підвищення ефективності, конкурентоспроможності та якості обслуговування клієнтів. Сучасні підприємства транспортно-логістичного комп¬лексу стикаються з викликами, пов’язаними з необхідністю впровадження цифрових технологій, автоматизації процесів та адаптації до змін у глобальній економіці. Відсутність чітких критеріїв оцінки цифрової зрілості підприємств створює труднощі для ефективного стратегічного планування. Метою роботи є розробка й апробація методики оцінки рівня цифровізації автотранспортних підприємств, що дозволить визначити поточний рівень цифрової зрілості, ідентифікувати слабкі місця та розробити рекомендації для подальшого розвитку. У дослідженні проведено аналіз існуючих методів оцінки цифровізації. Розроблена методика оцінки рівня цифровізації, що ґрунтується на трьох групах критеріїв: технологічні, організаційні та кадрові аспекти. Оцінювання здійснюється за бальною шкалою. Здійснено аналіз рівня цифровізації провідних українських підприємств транспортно-логістичного комплексу, Запропоновано адаптовану методику оцінки рівня цифровізації автотранспортних підприємств, яка враховує специфіку транспортно-логістичного сектору. Визначено основні показники та вагові коефіцієнти для оцінки цифрової зрілості. Проведено апробацію методики, що підтвердило її ефективність. Розроблена методика надає підприємствам транспортно-логістичної галузі інструмент для об’єктивного оцінювання рівня цифровізації, що дозволяє визначати напрями розвитку, залучати інвестиції у цифрові технології та підвищувати ефективність операцій. Крім того, методика може бути використана для розробки стратегій цифрової трансформації та адаптації бізнес-процесів до сучасних технологічних тенденцій.
  • Документ
    Сталий розвиток транспортного підприємства: інтеграція економічних, соціальних та екологічних критеріїв
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Кудрявцев, В. М.; Kudriavtsev, V.
    Метою даної роботи є визначення ключових критеріїв оцінювання сталого розвитку транспортних підприємств, зокрема економічних, соціальних та екологічних аспектів, а також розробка економічних показників для комплексної оцінки сталості їх розвитку в умовах сучасних викликів. Для досягнення поставленої мети використано ряд сучасних загальнонаукових методів та прийомів дослідження, а саме: абстрактно-логічний, включаючи аналіз і синтез, індукцію та дедукцію; узагальнення – для здійснення огляду інформаційних джерел, вивчення вітчизняного та зарубіжного досвіду; системного аналізу – з метою цілісного сприйняття об’єкта дослідження і комплексного аналізу зв’язків елементів у межах визначеної проблеми в цілому. У роботі було проведено аналіз та узагальнення наявних визначень поняття «сталого розвитку підприємства», що дало можливість автору уточнити його: «сталий розвиток підприємства» це стан, що дає підприємству можливість безперервного коригування значущих для підприємства показників (критеріїв), що характеризують економічну, соціальну, екологічну чи іншу складову діяльності підприємства, до рівня, який дає можливість максимально ефективно та довгостроково використовувати наявні ресурси без заподіяння шкоди природному середовищу та інтересам поточного і майбутніх поколінь. Було визначено, що для забезпечення сталості та отримання необхідного рівня прибутку транспортним підприємствам слід прагнути до ефективного управління доходами та витратами. Це управління включає в себе експрес-діагностику показників доходів, витрат і прибутку, розрахунок та аналіз відхилень, вжиття необхідних коригувальних заходів, контроль відповідності фактичних доходів і витрат плановим, визначення очікуваного прибутку та планування його використання, а також планування і прогнозування доходів, розрахунок майбутніх витрат та обґрунтування програм з економії витрат і зниження собівартості. Проведено дослідження аспектів сталого розвитку транспортного підприємства (економічних, соціальних, екологічних тощо), яке дало змогу виявити комплекс взаємопов'язаних критеріїв, що визначають зовнішнє та внутрішнє середовище. Зазвичай основними критеріями оцінки сталого розвитку підприємства є економічні показники, які відображають прибутковість компанії. Аналіз зібраних даних дозволив сформувати набір економічних критеріїв для оцінки сталого розвитку транспортного підприємства. Запропоновані в статті теоретичні висновки, підходи і рекомендації можуть бути використані для створення методики комплексної оцінки процесів, що відбуваються на підприємстві. Це дозволить робити обґрунтовані висновки щодо рівня досягнення стійкості розвитку досліджуваного підприємства, виявляти проблемні аспекти та «вузькі місця» в його діяльності, а також формувати програму для підвищення рівня стійкості підприємства.
  • Документ
    Corporate social responsibility as a factor in the formation of corporate culture: mechanism for ensuring sustainability and adaptability
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Puchkov, О.; Kholodkov, Ye.; Пучков, О. О.; Холодков, Є. М.
    This article is dedicated to the study of Corporate Social Responsibility (CSR) as an important factor in shaping a company's corporate culture, promoting sustainability and adaptability in the face of contemporary economic, social, and environmental challenges. The relevance of CSR is emphasized in the context of globalization and the increasing demands of stakeholders, including consumers, investors, and employees. The research proposes approaches to integrating CSR into corporate governance, identifying key elements of the mechanism aimed at strengthening corporate values, enhancing employee engagement, and ensuring the long-term competitiveness of companies in a dynamic external environment. A mechanism for integrating CSR into corporate culture is proposed, consisting of six interrelated stages: analysis of the current state, development and implementation of a CSR management system, integration into key business processes, communication and reporting, monitoring and performance evaluation, and ensuring CSR sustainability. Based on this integration process, a structural model for the formation of CSR has been developed, consisting of six interconnected blocks, each covering critical aspects of CSR implementation. The developed approach to understanding and implementing the CSR mechanism includes a staged process, influencing factors, and structural organization. An important aspect of the model is the integration of CSR into human resource management, corporate culture, and stakeholder engagement. The significance of transparent reporting and communication in building trust and enhancing CSR effectiveness is highlighted. The need for constant monitoring and adaptation of CSR strategies to changing external conditions is emphasized. The integration of CSR into corporate culture contributes to the sustainable development of the enterprise, enhancing its reputation and competitiveness. The proposed CSR mechanism model allows companies to effectively adapt to changing conditions while maintaining a balance of economic, social, and environmental interests.
  • Документ
    The role of communication and collaboration in business management
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Mammadova, F.; Abdullayeva, N.; Мамедова, Ф. А.; Абдуллаєва, Н. К.
    Communication and collaboration are fundamental components of effective business management, driving organizational alignment, innovation, and productivity. Clear communication ensures that information flows smoothly across all levels of an organization, enabling employees to understand goals, expectations, and strategies. Collaboration, on the other hand, brings together diverse perspectives and skills, fostering creativity and enabling teams to solve complex challenges more effectively. In a rapidly changing business environment, digital communication and collaboration tools have become essential, allowing teams to coordinate in real-time and adapt quickly to evolving market conditions. Together, these practices enhance decision-making, streamline processes, and create a culture of trust and teamwork, ultimately contributing to sustainable growth and a competitive edge. As organizations continue to evolve, prioritizing communication and collaboration will be critical for maintaining agility, innovation, and long-term success. This article explores the role of communication and collaboration in business management, with a particular focus on the use of digital technologies to optimize these processes. The paper analyzes how effective communication and teamwork are fundamental factors of organizational success, influencing productivity, decision-making, and organizational culture. Modern digital tools, such as messaging platforms, video conferencing, and collaborative platforms, are examined for their significant impact on accelerating team interaction, improving process transparency, and facilitating faster decision-making. The paper also discusses aspects such as the use of cloud services for centralized information storage, integration of various work tools, and ensuring flexibility through digital technologies. The impact of these technologies on business practices is considered, with an emphasis on remote work, project management, and employee feedback. The article identifies both the benefits and challenges associated with the implementation of digital communication technologies, including the risks of information overload and the difficulty of maintaining interpersonal relationships in virtual environments. Recommendations for the optimal use of digital solutions to enhance communication and collaboration in organizations are provided, ultimately contributing to sustainable growth and the competitiveness of the company.
  • Документ
    Analysis of modern development trends in the construction sector
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Abasova, A.; Mamedov, E.; Абасова, А. А.; Мамедов, Е. Р.
    The construction industry is undergoing significant transformations driven by advancements in technology, shifts in design and construction methodologies, and growing attention to sustainability. These changes are focused on improving efficiency, productivity, safety, and environmental responsibility. Key technological innovations, such as Building Information Modeling (BIM), automation, and the Internet of Things (IoT), are reshaping traditional construction methods by enhancing project planning, management, and execution. Additionally, sustainability practices, including the use of renewable materials and energy-efficient designs, are becoming essential in responding to both regulatory pressures and environmental concerns. The integration of mobile technologies, augmented and virtual reality (AR/VR), and cybersecurity measures is further revolutionizing the sector, enabling real-time communication, improving safety, and protecting sensitive data. These trends are not only enhancing construction processes but also providing a competitive edge to companies by promoting cost efficiency and faster project completion. As the industry embraces digitalization and green practices, it faces the challenge of overcoming barriers such as data management issues, cybersecurity concerns, and the need for employee training. The future of construction hinges on successfully integrating these technological advancements while ensuring compliance with industry standards and regulations. By adopting these innovations, the construction industry can enhance its long-term viability, contribute to sustainable development, and meet the growing demand for eco-friendly and technologically advanced infrastructure solutions.
  • Документ
    Integratıon of modern methodologıes wıth PMO in the management of ınvestment projects
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Babayev, І.; Quluzada, S.; Бабаєв, І. А.; Кулузада, С.
    The integration of modern project management methodologies within Project Management Offices (PMOs) is crucial for enhancing investment project management. Traditional PMO structures often struggle to meet the demands of agility, efficiency, and risk mitigation required in dynamic environments. This study examines the role of PMOs in investment projects, particularly in infrastructure, energy, and technology, highlighting the challenges posed by uncertain market conditions, regulatory constraints, and technological disruptions. To address these challenges, organizations are increasingly integrating Agile, Lean, Scrum, Kanban, and hybrid methodologies within the PMO framework. These methodologies improve project success rates by optimizing resource allocation, enhancing stakeholder engagement, and facilitating data-driven decision-making. Agile PMO structures, in particular, enable iterative planning, rapid adaptation, and effective risk management, making them well-suited for investment projects facing high uncertainty. Despite the growing interest in modern methodologies, challenges remain in harmonizing these approaches within PMO structures. This study explores key opportunities, obstacles, and success factors associated with such integration. It highlights the importance of fostering an agile mindset within project teams and aligning PMO functions with strategic organizational goals. The findings suggest that integrating contemporary methodologies into PMO frameworks enhances project governance, improves efficiency, and increases competitiveness. The study also emphasizes the role of digital tools and sustainability principles in modern investment project management. By adopting innovative, flexible, and structured approaches, organizations can maximize value creation, optimize decision-making, and ensure long-term project success.
  • Документ
    Діагностика стану організації на предмет кризи її розвитку
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Гетьман, О. О.; Величко, Я. І.; Hetman, О.; Velychko, Yа.
    Для того щоб зробити обґрунтовані висновки щодо антикризового потенціалу організації, у цій статті розглянуто і запропоновано комплексний підхід до діагностики криз в організаційному розвитку як систему ретроспективного та перспективного цільового аналізу, спрямованого на подолання кризи. Такий діагностичний підхід дає змогу вжити своєчасних, комплексних і науково обґрунтованих заходів для запобігання виникненню кризи (або якщо криза вже настала) та знайти шляхи виходу з неї з мінімальними втратами. Діагностика кризової ситуації в організації є важливим етапом у процесі управління організацією. Виявлення проблем на ранній стадії не тільки допомагає уникнути кризових ситуацій, але й забезпечує стабільне та ефективне функціонування в мінливому ринковому середовищі. Комплексний підхід до діагностики криз корпоративного розвитку, запропонований у цій роботі, дозволяє своєчасно реагувати на кризові явища та вживати заходів для їх подолання, що може стати важливим фактором підтримки конкурентоспроможності організації в довгостроковій перспективі. Цей підхід складається з таких основних етапів: створення бази знань для діагностики кризи та фактичної неплатоспромож¬ності; безпосередньо діагностика кризи і загрози неплатоспроможності, зокрема, вия¬влення ознак кризи та експрес-діагностика загрози неплатоспроможності; поглиблений аналіз, метою якого є підтвердження та уточнення результатів; визначення основних факторів корпоративної кризи; оцінка наслідків неплатоспроможності, зокрема, оцінка вартості організації та її активів, ретельний аналіз зобов'язань, подальша оцінка фінансових наслідків ситуації неплатоспроможності; дослідження та оцінка життє¬здат¬ності організації (оцінка ресурсних умов виживання організації, оцінка можливостей розвитку підприємства та підвищення його конкурентоспроможності, аналіз впливу чинників зовнішнього середовища та його можливостей позитивного впливу на вихід підприємства з кризи); узагальнення результатів діагностики кризи розвитку організації.
  • Документ
    Analysis of risks in investment projects
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Mammadova, К. M.; Agayev, І.; Мамедова, К. М.; Агаєв, І. Д.
    Financial modeling, budgeting, risk assessment, and investment project management strategies are essential tools for the successful implementation of projects. These approaches are crucial for accurately evaluating the financial outcomes of investment projects, mitigating potential risks, and making effective decisions. Since each project has its unique characteristics, the application of methods in these areas can vary depending on the specific requirements of the project. The article provides a comprehensive analysis of the primary methods for risk analysis in investment projects, discussing the types of risks, their assessment, management, and impact on project success. Risk assessment is a key element in ensuring the financial stability and long-term effectiveness of investment projects. The major categories of risks in the financial sector are identified, including market, credit, liquidity, operational, legal, regulatory, and reputational risks. Specific management methods are proposed for each category, including diversification, hedging, insurance, and internal control mechanisms. Particular attention is given to modern risk management methods, such as Value-at-Risk (VaR), the Monte Carlo method, scenario analysis, and sensitivity analysis, which allow for more precise risk evaluation and forecasting, especially in unstable markets and during economic fluctuations. Market and operational risks, which arise from price changes, exchange rates, or business process errors, can significantly impact the financial stability of organizations. The importance of financial modeling and budgeting for making well-grounded decisions is also emphasized. The consideration of new challenges, such as cyber threats and environmental factors, promotes the integration of ESG criteria into investment decision-making processes. Overall, effective risk management is crucial for ensuring the stability and success of investment projects amid global transformations.
  • Документ
    Methods for determining the solvency and liquidity of an enterprise
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Shirinov, B.; Ahmedova, А.; Ahmedov, U.; Ширінов, Б.; Ахмедова, А.; Ахмедов, У.
    The article is dedicated to the methods of assessing the solvency and liquidity of an enterprise, which are key aspects for ensuring its financial stability and competitiveness in the market. The study presents a comprehensive analysis of financial indicators, including the liquidity of assets and liabilities, using various financial analysis methods. The focus is placed on horizontal, vertical, and trend analysis, which allows for the assessment of changes in the financial position of the enterprise over several years. The article also includes an analysis of the balance sheet liquidity to qualitatively assess the solvency and liquidity of the enterprise, as well as to investigate the sources of its financial condition. The balance sheet of the production and commercial enterprise "Senan" for the years 2021-2023 is analyzed using horizontal and vertical methods. Changes in the structure of assets and liabilities are studied, particularly the value of long-term and current assets, as well as their impact on the liquidity of the enterprise. To assess liquidity, key liquidity ratios were used, including the current, quick, and absolute ratios, which help determine the company's ability to meet its short-term obligations. According to the calculations, the company has sufficient liquidity to cover current debts in critical situations. The results of the study show that the enterprise has adequate liquidity to meet its current debts when necessary. The article also proposes a series of practical recommendations to improve the financial stability of the company, including strengthening control over accounts receivable, creating a reserve for doubtful debts, and implementing short-term financial investments. These measures are identified as enabling the reduction of debt, freeing up additional funds, and increasing working capital, which contributes to improving operational efficiency in a changing economic environment. The developed recommendations are of significant importance for ensuring the long-term financial stability of the enterprise.
  • Документ
    Моделювання корпоративної соціальної відповідальності як інструменту сталого розвитку: обґрунтування типів відповідальності для підприємств
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Федотова, І. В.; Бочарова, Н. А.; Fedotova, I,; Bocharova, N.
    У статті розглядається корпоративна соціальна відповідальність (КСВ) як нова парадигма сталого розвитку підприємств і важливий інструмент для його реалізації. Метою є моделювання корпоративної соціальної відповідальності як ключового інструменту сталого розвитку підприємств, а також обґрунтування типів відповідальності, які повинні бути інтегровані в діяльність підприємств для забезпечення їх довгострокового розвитку. У роботі запропоновано сферичну модель сталого розвитку підприємства, засновану на принципах КСВ, яка поєднує економічні, соціальні та екологічні аспекти, що дозволяє досягти синергії між бізнесом, природою і суспільством. Це забезпечує не лише економічну ефективність, але й соціальну відповідальність та екологічну безпеку, що є важливим для сталого розвитку. Одним із основних аспектів дослідження є удосконалення моделі КСВ на основі піраміди потреб Маслоу. Створена модель складається з восьми рівнів, які відповідають різним типам соціальної відповідальності підприємства: економічна відповідальність, правова та екологічна відповідальність, соціальна відповідальність, етична відповідальність, техніко-технологічна та цифрова відповідальність, культурна відповідальність, інноваційна відповідальність та філантропічна відповідальність. Кожен з цих типів соціальної відповідальності корелює з базовими потребами людини, описаними в піраміді Маслоу, та відповідає конкретним викликам, які постають перед підприємствами. Це дозволяє підприємствам точніше враховувати потреби як внутрішніх, так і зовнішніх зацікавлених сторін. Пропонується включення нових викликів сталого розвитку, соціальної інклюзії та екологічної відповідальності у визначення цих рівнів. Модель розглядає корпоративну соціальну відповідальність як ключовий інструмент для інтеграції в стратегії підприємств та сприяння сталому розвитку, особливо в умовах воєнних дій і післявоєнного відновлення. Важливим аспектом є поділ КСВ на внутрішні та зовнішні напрямки, що забезпечує комплексний підхід до оцінки соціальної відповідальності, створює гнучку систему для сталого розвитку підприємства у сучасних умовах.
  • Документ
    Психологічні аспекти модернізації кадрової політики підприємства в умовах післявоєнного відновлення
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Ачкасова, Л. М.; Аchkasova, L.
    Модернізація кадрової політики в умовах післявоєнного відновлення – це не лише економічне завдання, а й складний психологічний процес. Враховуючи потреби і особливості працівників, компанія може не тільки відновити свою діяльність, але й зміцнити команду, створивши сприятливе робоче середовище. Саме тому питання психологічної модернізації кадрової політики підприємства є актуальним. Для реалізації цілей статті були використані такі методи: проаналізовано та синтезовано інформацію щодо стану досліджень в галузі модернізації кадрової політики. За допомогою системного та інформаційно-логічного підходу визначено підходи до поняття «кадрова політика», основні ризики, пов’язані з модернізацією кадрової політики з урахуванням особливостей післявоєнного відновлення, актуальні психологічні напрямки модернізації кадрової політики. У ході дослідження також широко використовувався аналітичний і графічний методи та метод синтезу для побудови алгоритму модернізації кадрової політики підприємства в умовах післявоєнного відновлення. У статті отримала подальший розвиток система ризиків, пов’язаних із модернізацією кадрової політики, які, на відміну від існуючих, включають психологічні аспекти і враховують умови післявоєнного відродження та запропоновані методи їх мінімізації. Крім того, отримали подальший розвиток напрямки модернізації кадрової політики та алгоритм її впровадження, які, на відміну від існуючих, мають більш систематизований характер і враховують психологічні аспекти цього процесу в умовах післявоєнного відновлення. Запропоновані удосконалення дозволять створити сприятливе робоче середовище, підвищити мотивацію та задоволеність працівників, покращити продуктивність та ефективність праці, а також забезпечити стабільність та успішний розвиток підприємства в цілому. Отримані результати, що полягають у визначені системи ризиків і методів їх мінімізації, системи психологічних напрямків та інструментів модернізації кадрової політикив, розробці алгоритму її реалізації дозволяють здійснювати подальші дослідження щодо елементів окремих етапів запропонованого алгоритму, обґрунтуванні ключових показників ефективності кадрової політики та розробці форм анкет для відображення результатів моніторингу й оцінки результатів модернізації кадрової політики підприємства.
  • Документ
    Аналіз впливу штучного інтелекту на процес рекрутингу персоналу підприємства
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Шморгун, О. А.; Shmorhun, О.
    У статті досліджується вплив штучного інтелекту (ШІ) на процес рекрутингу, який стрімко трансформується під впливом технологічного прогресу. Проаналізовано останні дослідження в галузі штучного інтелекту та HR-технологій, а також реальні кейси впровадження ШІ у сфері підбору персоналу провідними компаніями світу та України. Розглядаються різні аспекти застосування ШІ в рекрутингу, починаючи від автоматизації рутинних завдань, таких як перегляд резюме та пошук кандидатів, до більш складних застосувань, таких як аналіз соціальних мереж, профілювання кандидатів та проведення відеоінтерв'ю з використанням технологій розпізнавання емоцій. У статті виконано комплексний аналіз впливу штучного інтелекту на процес ректтрутингу та визначення того, як ці зміни радикально змінюють HR-парадигму або розвивають наявні цифрові інструменти. Аналізуються потенційні ризики використання ШІ, такі як помилки алгоритмів, недостатня гнучкість та адаптивність до змін на ринку праці, а також необхідність інтеграції з існуючими HR-системами. Особлива увага приділяється впливу ШІ на ефективність та об'єктивність процесу рекрутингу. Досліджується, як ШІ може допомогти підвищити продуктивність рекрутерів, зменшити витрати на рекрутинг, усунути упередження в процесі відбору кандидатів та знайти найкращі таланти для компанії. Також розглядається роль ШІ у покращенні кандидатського досвіду. Аналізується, як ШІ може допомогти персоналізувати комунікацію з кандидатами, надати їм більш релевантну інформацію, швидко відповідати на їхні запитання та загалом зробити процес пошуку роботи більш приємним та ефективним. На основі проведеного аналізу визначаються переваги та недоліки використання ШІ в рекрутингу, а також окреслюються перспективи розвитку цієї технології у контексті змін на ринку праці. Враховуються етичні аспекти, майбутні тренди та необхідність адаптації до нових реалій.