2022, № 2 (29)

Постійне посилання зібранняhttps://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/7194

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 12 з 12
  • Документ
    Економічні проблеми розвитку та функціонування пасажирських автобусних станцій
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Дмитрієв, Ілля Андрійович; Дмитрієва, Оксана Іллівна; Dmytriiev, Illia; Dmytriieva, Oksana
    Мета: дослідження економічних проблем розвитку та функціонування пасажирських автостанцій. Методика дослідження: метод аналізу та синтезу, системний підхід, метод узагальнення. Результати: У дослідженні виявлено місце та роль пасажирських автостанцій у загальній системі пасажирських перевезень, встановлено їх місію. Визначено, що пасажирські автобусні станції є частиною загальної системи пасажирських перевезень, складовими елементами якої є пасажирські перевезення з усіх видів транспорту та сполучень. У дослідженні розглянуто підсистему пасажирського автомобільного транспорту в міжміському сполученні, визначено, що до її складу входять пасажирські автостанції, експлуатаційні автотранспортні підприємства (АТП) (перевізники), інші підприємства, які надають різні види послуг пасажирам, переважно побутові. У цій системі головними елементами є АТП та АС. Виявлено, що автостанції як частиною системи, а й можуть розглядатися як велика система, що з складових елементів. Вивчено внутрішні рушійні сил автостанцій, формування економічних показників, управління ефективними використанням ресурсів, розробка системи управління якістю обслуговування пасажирів. Сформовано модель взаємодії АС із зовнішнім та внутрішнім середовищем. Авторами в процесі дослідження визначено основні завдання АС. Наукова новизна: на підставі аналізу діяльності підприємств пасажирського транспорту сформовано модель функціонування автостанцій з позицій системного підходу та модель взаємодії АС із зовнішнім та внутрішнім середовищем. Практична значущість: результати дослідження економічних проблем розвитку та функціонування пасажирських автостанцій дає змогу побачити позитивні та негативні тенденціє в цій сфері, що дає змогу підприємствам пасажирського автомобільного транспорту шукати шляхи їх відновлення та розвитку.
  • Документ
    Інтерактивні онлайн дошки як засіб активізації діяльнісного підходу у підготовці фахівців економічних і технічних спеціальностей
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Деділова, Тетяна Вікторівна; Кононенко, Яна Володимирівна; Андрух, Сергій Леонідович; Dedilova, Tetiana; Kononenko, Yana; Andruh, Serhiy
    Мета. обґрунтування актуальності застосування інтерактивних онлайн дощок як засобу реалізації діяльнісного компоненту навчального процесу задля підвищення ефективності дистанційного навчання. Методика дослідження. Теоретичною і методологічною основою дослідження є праці провідних вітчизняних і зарубіжних науковців, присвячені розгляду інструментів інтерактивного навчання. В роботі використано метод теоретичного узагальнення; системний підхід; метод аналізу і синтезу. Результати. За результатами дослідження вказано на наявність методичних розробок щодо використання інтерактивних онлайн дощок в навчальному процесі переважно для закладів загальної освіти, передвищої (фахової) та професійної освіти. Окреслено проблему необхідності активізації застосування інтерактивних онлайн дощок у закладах вищої освіти на засадах діяльнісного підходу. В роботі інтерактивна онлайн дошка (електронна дошка, стіна) розглядається як програмний SaaS засіб – хмарне середовище для розміщення дидактичних матеріалів для лекційних та практичних занять, яке надає можливість взаємодії викладача та здобувачів освіти в площині постачання навчального матеріалу та вибудовування комунікації. Окремо зазначено етапи навчального спілкування, опосередковані впровадженням онлайн дощок в начальному процесі, зокрема формулювання цілей заняття, організація робочого місця, розподіл ролей учасників, відслідковування ходу заняття, мотивування здобувачів, встановлення зворотного зв'язку. Вказано на доцільність самостійного вибору викладачем виду інтерактивної онлайн дошки для проведення занять та взаємодії із здобувачами, виходячи з досвіду їх застосування та вміння створювати освітній контент. Наукова новизна. Запропоновано механізм впливу використання онлайн дошки в навчальному процесі на ефективність дистанційного навчання, в межах якого окреслено блоки впливу її суб’єктів на якість вищої освіти в цілому, а також розкрито зміст ефективного дистанційного навчання. Практична значущість. Надано загальну характеристику безкоштовних інтерактивних онлайн дощок (Twiddla, Classroom-screen, Padlet, Linoit, Google Jamboard), рекомендованих для ЗВО, та проведено їх порівняльний аналіз за основними функціональними напрямками.
  • Документ
    Кластерно-картографічний аналіз ринку освітніх послуг ЗВО України за критерієм інтернаціоналізації
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Шевченко, Інна Юріївна; Цема, Валерія Євгеніївна; Shevchenko, Inna; Tsema, Valeriia
    Мета: здійснення кластерно-картографічного аналізу ринку освітніх послуг закладів вищої освіти України за критерієм інтернаціоналізації. Методика дослідження: метод аналізу та синтезу, системний підхід, метод узагальнення, метод порівняння, кластерний аналіз, картографічний метод, графічний метод. Результати: запропоновано й апробовано (на прикладі України) методичний інструментарій кластерно-картографічного аналізу ринку освітніх послуг закладів вищої освіти за критерієм інтернаціоналізації. Виявлено, що наразі єдиною галуззю знань з представлених на ринку освітніх послуг закладів вищої освіти України, для якої характерний середній рівень інтернаціоналізації (кластер 3), є галузь знань 21 «Ветеринарна медицина». Помірний рівень інтернаціоналізації (кластер 2) ринку освітніх послуг закладів вищої освіти України спостерігається в таких галузях знань як 13 «Механічна інженерія», 14 «Електрична інженерія», 16 «Хімічна та біоінженерія», 22 «Охорона здоров’я», 12 «Інформаційні технології», 17 Електроніка та телекомунікації», 03 «Гуманітарні науки», 06 «Журналістика», 11 «Математика та статистика», 19 «Архітектура та будівництво», 08 «Право», 27 «Транспорт». Низький рівень інтернаціоналізації (кластер 1) ринку освітніх послуг закладів вищої освіти України має місце в наступних галузях знань: 01 «Освіта/Педагогіка», 07 «Управління та адміністрування», 10 «Природничі науки», 20 «Аграрні науки та продовольство», 02 «Культура і мистецтво», 05 «Соціальні та поведінкові науки», 15 «Автоматизація та приладобудування», 18 «Виробництво та технології», 04 «Богослов’я», 09 «Біологія», 23 «Соціальна робота», 24 «Сфера обслуговування». Наукова новизна: запропоновано оцінювати рівень інтернаціоналізації ринку освітніх послуг закладів вищої освіти як співвідношення (у відсотковому виразі) кількості закладів вищої освіти, які пропонують англомовні освітні програми, до загальної кількості закладів вищої освіти, які пропонують освітні програми (за галузями знань). Приймаючи за еталон ситуацію, коли всі освітні програми в галузі знань можуть пропонуватися закладами вищої освіти до вивчення англійською мовою, запропоновано рівномірне інтервальне розподілення за кластерами рівнів інтернаціоналізації ринку освітніх послуг закладів вищої освіти від 0% до 100% наступним чином: 0–24,99% – низький рівень інтернаціоналізації ринку освітніх послуг закладів вищої освіти (кластер 1); 25–49,99% – помірний рівень інтернаціоналізації ринку освітніх послуг закладів вищої освіти (кластер 2); 50–74,99% – середній рівень інтернаціоналізації ринку освітніх послуг закладів вищої освіти (кластер 3); 75–100% – високий рівень інтернаціоналізації ринку освітніх послуг закладів вищої освіти (кластер 4). Практична значущість: результати здійсненого кластерно-картографічного аналізу ринку освітніх послуг закладів вищої освіти України дозволяють ідентифікувати «вузькі місця» в національній системі вищої освіти в контексті забезпечення активізації інтернаціоналізаційних процесів.
  • Документ
    Удосконалення механізму оплати праці за допомогою мотиваційно - стимулюючих складових «змагальних» технологій та надтарифних виплат
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Прокопенко, Микола Вікторович; Костенко, Юрій Олексійович; Prokopenko, Mykola; Kostenko, Yurii
    Мета дослідження полягає у вивчення теоретичних аспектів процесу визначення заробітної платні працівників підприємства, методик встановлення заробітної плати та розробки пропозицій щодо їх вдосконалення за допомогою мотиваційно – мотивуючих методів, «змагальних» технологій та засобів статистичного прогнозування. Методика дослідження. Було застосовано статистичний аналіз, математичне допущення, задіяні середні, максимальні та граничні показники, прийоми «змагальних» технологій, побудовані графіки динаміки продуктивності праці, динаміки фондів оплати праці і продуктивності, застосовано методи економетричного та статистичного моделювання. Результати дослідження. Основним завданням дослідження був аналіз та розробка шляхів удосконалення механізму оплати праці на підприємстві. Результатом дослідження є доведена можливість використання елементів «змагальних» технологій та надтарифних виплат для моделювання можливості підвищення ефективності системи оплати праці на підприємстві. Для моделювання та отримання економіко-статистичної моделі було використано програму Microsoft Excel. Наукова новизна. Наукова новизна отриманих результатів полягає в аналізі та розробці теоретико – практичних засад вирішення проблем удосконалення механізму оплати праці з точки зору підвищення мотивації та продуктивності праці робітників підприємства. Запропонована методика підвищення продуктивності праці за допомогою використання елементів «змагальних» технологій та надтарифних виплат, модель реалізована у середовищі Microsoft Excel. Практичне значення отриманих результатів. Отримані результати дослідження можуть бути застосовані в удосконаленні механізму оплати праці на підприємстві виробничої галузі. Також можливе широке застосування в підвищенні мотивації до праці персоналу підприємства. Практична сторона дослідження дозволяє значно підвищити продуктивність праці виробничого персоналу підприємства.
  • Документ
    Державне регулювання розвитку ринку легкових автомобілів: вітчизняний та міжнародний досвід
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Даниленко, Євген Сергійович; Danylenko, Yevhen
    Мета: характеристика напрямків і заходів вітчизняного та міжнародного державного регулювання розвитку ринку легкових автомобілів; окреслення перспектив використання в Україні міжнародного досвіду державного регулювання розвитку ринку легкових автомобілів у довгостроковій, середньостроковій і короткостроковій перспективі. Методика дослідження: метод аналізу та синтезу, системний підхід, метод узагальнення, метод порівняння, монографічний метод. Результати: надана характеристика напрямкам і заходам державного регулювання розвитку ринку легкових автомобілів в Україні та за кордоном; ідентифіковано особливості державного регулювання розвитку ринку легкових автомобілів в Україні та у деяких країнах світу, серед яких: Японія, Німеччина, Франція, Китай, Словаччина, Індія, Південна Корея, Туреччина та США; встановлено, що основними завданнями державного регулювання розвитку ринку легкових автомобілів є забезпечення стабільного економічного зростання та розвитку ринку легкових автомобілів, балансу інтересів держави, автовиробників, підприємств-автодилерів, покупців легкових автомобілів і реалізується шляхом проведення органами державної влади економічної та соціальної політики. Наукова новизна: спираючись на результати теоретичного дослідження напрямків державного регулювання розвитку ринку легкових автомобілів деяких країн світу було запропоновано впровадити в Україні ринкові стимули, що спрямовані на максимальне збільшення попиту на легкові автомобілі вітчизняного виробництва, а також інвестиційні – які мотивують іноземних автовиробників розміщувати свої виробництва на території країни; застосування ринкових стимулів передбачає запровадження високих ставок ввізного мита на імпорт готових легкових автомобілів, активне споживче кредитування національними банками і використання програм утилізації застарілих легкових автомобілів; застосування інвестиційних стимулів направлене на створення сприятливого інвестиційного клімату усередині країни для залучення іноземних автовиробників, характеризує рівень інвестиційних витрат і виробничу собівартість виготовлення легкових автомобілів. Практична значущість: сформовані рекомендації щодо застосування в Україні міжнародного досвіду державного регулювання розвитку ринку легкових автомобілів у довгостроковій, середньостроковій і короткостроковій перспективі.
  • Документ
    Особливості фінансового оздоровлення підприємства в кризових умовах розвитку національної економіки
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Нестеренко, Валентина Юріївна; Шевченко, Владислав Олександрович; Осьмірко, Інна Володимирівна; Nesterenko, Valentyna; Shevchenko, Vladuslav Oleksandrovych; Osmirko, Inna
    Мета. Формування переліку ефективних заходів фінансового оздоровлення підприємства з метою зниження ймовірності банкрутства. Методика дослідження. В ході дослідження використовувалися методи аналізу і синтезу, метод логічного аналізу. Інформаційними ресурсами дослідження є електронні інформаційні ресурси і матеріали періодичних видань. Результати. На сучасному етапі економіка України терпить потужні негативні зміни майже у всіх сферах господарювання, насамперед у фінансовоекономічній: неефективність управління, криза платоспроможності й кредитоспроможності підприємств, високі показники заборгованості перед державою та банківськими установами. Управління підприємством в умовах фінансової кризи - це сукупність методів, направлених з одного боку, на скорочення всіх видів витрат, збільшення надходження грошових коштів в організацію, необхідних для покриття боргових зобов’язань, а з іншого боку - на зростання обсягів реалізації і отримання запланованого розміру прибутку. До основних методів подолання фінансової кризи і зниження імовірності банкрутства підприємства відносяться наступні: скорочення витрат; збільшення надходження грошових коштів на підприємство; забезпечення реструктуризації дебіторської та кредиторської заборгованостей; визначення стратегії напрямків розвитку підприємства; санація, реструктуризація та реорганізація підприємства. Методи скорочення витрат включають: контроль витрат, аналіз джерел виникнення витрат, класифікацію витрат за мірою залежності від обсягів виробництва, проведення заходів по зниженню витрат, оцінювання отриманого ефекту. В межах реалізації методу скорочення витрат в умовах промислового підприємства необхідно: проаналізувати за рахунок яких статей можна їх знизити; розподілити ці витрати по мірі важливості для виробництва; обрати найбільш оптимальні методи по їх скороченню. Забезпечення надходження грошових коштів на підприємство в умовах кризи реалізується за наступними напрямками: реалізація або здача в оренду надмірних активів підприємства, що не використовуються у виробничому процесі; оптимізація структури реалізації; зміна політики управління коштами в напрямку підвищення рівня їх оборотності. З метою зниження ризику несплати дебіторської заборгованості підприємство має відстежувати кредитну історію клієнтів. Для зменшення розмірів дебіторській заборгованості ефективним є використання факторингу. В рамках заходів з подолання фінансової кризи на підприємстві дуже важливим є проведення реструктуризації боргових зобов’язань. Але не зважаючи на оздоровлюючий ефект, такі заходи не впливають на поточну діяльність підприємства та не створюють умов для підвищення прибутковості. Тому в межах антикризового управління на підприємстві має розроблятися стратегія подальшого розвитку і, за необхідності, має проводитися реорганізація або реструктуризація. Наукова новизна. Уточнено перелік сучасних заходів фінансового оздоровлення підприємства та конкретні механізми їх реалізації в умовах промислових підприємств. Практична значущість. Запропоновані висновки можуть бути використані дослідниками, власниками та керівниками підприємств при формуванні системи антикризового управління.
  • Документ
    Міжнародна трудова міграція як визначний сучасний аспект розвитку національної економіки України
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Нестеренко, Валентина Юріївна; Сідельнікова, Владислава Костянтинівна; Nesterenko, Valentyna; Sidelnikova, Vladyslava
    Мета. Визначення причин та наслідків активізації міжнародних трудових міграційних процесів в Україні. Методика дослідження. В ході дослідження використовувалися методи аналізу і синтезу, метод логічного аналізу. Інформаційними ресурсами дослідження є електронні інформаційні ресурси і матеріали періодичних видань. Результати. Говорячи про сучасний розвиток світової економіки, не можна не відзначити значне прискорення міжнародних міграційних процесів, все більша частина яких обумовлена саме трудовою міграцією. Дослідження сутності трудових міграційних процесів в Україні слід починати з виявлення причин такого переміщення працездатного населення. Всі причини можна умовно поділити на три групи: гуманітарні, соціальноекономічні, макроекономічні. До негативних наслідків міграції працездатного населення з території України можна віднести наступні: депопуляція населення України, обмеження можливостей для її відтворення.; зниження рівня людського капіталу в національній економіці України, особливо інтелектуального, наукового, високопрофесійного; залежність національної економіки від вливання коштів трудовими мігрантами; втрата кваліфікації працівниками, які займаються за кордоном менш кваліфікованою працею, ніж займалися в Україні; втрати бюджетних коштів на ідготовку кадрів, які не задіяні у своїй професійній діяльності в економіці України; втрата джерел наповнення коштами фондів соціального страхування зі збереженням здійснення мінімальних соціальних гарантій трудовим мігрантам в майбутньому; проблеми зворотної адаптації трудових мігрантів при поверненні додому; демографічні наслідки, тощо. До певних позитивних наслідків можна віднести наступні: зменшення рівня безробіття в середині країни; зростання рівня заробітних плат в окремих галузях та економіці країни в цілому; стабілізація валютного курсу гривні; підвищення рівня споживання домогосподарствами; зниження загального соціального напруження в країні; підвищення рівня соціального розвитку домогосподарств. Наукова новизна. Уточнено перелік причин активізації міжнародної трудової міграції та негативні і позитивні її наслідки для економіки України. Практична значущість. Запропоновані висновки можуть бути використані у державному та регіональному управлінні для формування ефективної системи управління міграційними процесами.
  • Документ
    Проблеми повоєнної відбудови та стратегія розвитку підприємництва
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Кирчата, Ірина Миколаївна; Кирчатий, Юрій Володимирович; Kyrchata, Іryna; Kyrchatyi, Iurii
    Мета. Розробка та реалізація стратегії відновлення після закінчення військових дій, будучи перспективно-орієнтованим етапом забезпечення економічної безпеки, стає підґрунтям для набуття довгострокових конкурентних переваг, а тому залишається надалі актуальною проблемою та виступає основною метою в даному дослідженні. Методика дослідження. Теоретичною і методологічною основою є праці провідних вітчизняних і зарубіжних учених-економістів, в яких розглядаються питання стратегічного управління та напрями розвитку підприємств умовах мінливого зовнішнього середовища. В роботі використано методи узагальнення та абстрагування; метод аналізу і синтезу. Результати. Стратегічний орієнтир управління процесом повоєнного становлення та розвитку підприємництва потребує використання не тільки накопиченого досвіду та розроблених підходів, а й актуалізує питання застосування принципово нових, перспективних методів, які ґрунтуються на здобутках сучасних наукових досліджень у сфері підтримки прийняття стратегічних рішень. Успішність стратегії розвитку залежить від обґрунтованості заходів реагування на зміни та очікування ринку в довгостроковій перспективі, тобто від ефективності стратегічного управління та реалізації системи заходів із забезпечення найбільш раціонального використання стратегічних ресурсів та наявних резервів. Наукова новизна. В роботі визначено, що нейтралізація загроз економічній безпеці кожного суб’єкта підприємництва повинна здійснюватися в рамках програмно-цільового підходу і включати в себе: виявлення джерела загроз, оцінку і розробку програмно-цільових заходів, спрямованих на нейтралізацію можливих загроз економічній безпеці, аналіз ступеня важливості загроз, економічну оцінку планованих заходів, розробку стратегії економічної безпеки та реалізацію стратегії розвитку в перспективі. Практична значущість. В ході дослідження визначено, що державна політика й підтримка повинні забезпечити реалізацію системи принципів, прогнозів, дорожніх карт, щоб створити умови повоєнного становлення та сталого розвитку підприємництва, як системи конкурентоспроможних, економічно і соціально ефективних, інноваційно активних і соціально відповідальних суб’єктів, здатних забезпечити довгостроковий стійкий розвиток економіки вцілому.
  • Документ
    Фактори сталого розвитку транспортної інфраструктури
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Кудрявцев, В’ячеслав Михайлович; Kudriavtsev, Vyacheslav
    Мета. Сформувати систему факторів сталого розвитку транспортної інфраструктури, засновану на структурно-функціональному підході виділення основних функцій елементів логістичної системи. Методика дослідження. Теоретичною і методологічною основою дослідження є праці провідних вітчизняних і зарубіжних науковців, присвячені розгляду питання сталого розвитку взагалі та зокрема транспорту. В роботі використано метод аналізу та синтезу, системний підхід, статистичний метод, метод узагальнення, метод порівняння, графічний метод. Результати. У статті розглянуто екологічні, соціальні та економічні аспекти функціонування транспортних систем. Показано роль транспортної інфраструктури з досягнення цілей сталого розвитку. Наведено результати статистичного аналізу впливу транспортної інфраструктури на навколишнє середовище. Запропонована система факторів сталого розвитку транспорту є основою для розробки критеріїв та показників оцінки транспортної діяльності. Збільшення обсягів перевезень та вантажообігу, інтенсивне використання транспорту робить актуальним завдання сталого розвитку транспортної інфраструктури та виявлення факторів, що впливають на стійкість цієї системи. Наукова новизна: Запропоновано систему факторів сталого розвитку транспортної систем, засновану на структурно-функціональному підході виділення основних функцій елементів логістичної системи. Практична значущість: облік виявлених факторів у процесі проектування та функціонування транспортних систем дозволить проводити оцінку ланцюгів поставок на відповідність принципам сталого розвитку, розробляти заходи щодо підвищення ефективності функціонування транспорту, зниження шкідливого впливу на навколишнє середовище та досягнення цілей сталого розвитку.
  • Документ
    Фактори уповільнення цифровізації та пріоритетні заходи щодо їх подолання
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Непран, Андрій Володимирович; Солопун, Наталія Миколаївна; Nepran, Andrey Vladimirovich; Solopun, Nataliya
    Мета полягає розробці пріоритетних заходів щодо активізації модернізації економіки України на основі цифровізації. Методика дослідження. Для досягнення поставленої мети у дослідженнях були використані такі загальнонаукові та спеціальні методи і прийоми дослідження: методи узагальнення та абстрагування – для обґрунтування заходів стимулювання цифровізації економіки; статистичні методи – для порівняння динаміки продуктивності праці. Результати. У статті розкрито основні фактори, які уповільнюють цифровізацію національної економіки, та промисловості зокрема. Процеси цифровізації дедалі більше впливають на соціально-економічний розвиток країни практично в усіх сферах, змінюючи підходи до вирішення проблем на різних рівнях і в різних сферах життя. Використання переваг та відповідь на виклики цифрової ери вимагає прискореного розвитку видів діяльності, від яких у визначній мірі залежать процеси цифровізації. Дедалі більше суспільну частку у структурі капіталу займають такі нематеріальні форми капіталу, як програмне забезпечення та дані. На сьогодні Україна залишається «на узбіччі» процесів цифровізації в контексті «лідерства». Наведені дані свідчать про низькі обсяги реалізації та масштаби розвитку електронної торгівлі у провідних видах економічної діяльності. Розвиток цифровізації економіки неможливий без значний інвестицій у дослідження і розробки (передусім технічні засоби та інформаційно-комунікаційні технології), а також нематеріальні активи (патенти, ліцензії, комп’ютерні програми, авторські права тощо). Визначено, що одним із факторів, що стримує розвиток цифровізації в Україні, є незначні обсяги капітальних інвестицій в програмне забезпечення та бази даних. Проведено зіставлення продуктивності праці у видах економічної діяльності, пов’язаних з цифровізацію. На основі розрахунків доведено високий рівень продуктивності праці в сферах. Інноваційна діяльність на сучасному етапі безпосередньо пов’язана із процесами цифровізації. Наукова новизна полягає у дослідженні факторів, які стримують розвиток цифровізації економіки. Практична значущість полягає впровадження заходів для стимулювання цифровізації національної економіки.
  • Документ
    Усунення деяких недоліків викладання навчальної дисципліни «Економічна теорія»
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Бабайлов, Василь Кузьмич; Шершенюк, Олена Миколаївна; Babailov, Vasil; Shershenyuk, Elena
    «Економічна теорія» – важливіша навчальна економічна дисципліна. Саме вона створює основи засвоєння інших економічних дисциплін і ознайомлює з багатим досвідом практичної економічної діяльності. Однак, як показав багаторічний досвід її викладання авторами публікації, в неї існують різні і суперечливі визначення важливіших понять економіки або неналежні й навіть помилкові акценти щодо їх трактування. Це суттєво зніжує ефективність засвоєння економічних знань студентами і їх кваліфікацію як майбутніх організаторів економічної діяльності у сфері менеджменту, бізнесу, підприємництва. Тому, усунення цих недоліків є актуальними складовими проблеми удосконалення викладання навчальної дисципліни «Економічна теорія». Особливу актуальність набувають такі невирішені складові проблеми як дійсна присутність різних або неналежних й навіть помилкових акцентів щодо трактування таких аспектів економічних понять як предмет економіки; походження поняття «економіка»; існування споживчої вартості; сутність мінової вартості; сутність і зміст соціальної економіки. Аналіз останніх досліджень і публікацій дійсно це підтверджує. Але їх автори навіть не ставлять проблему усунення недоліків викладання навчальної дисципліни «Економічна теорія. Вони спираються на свої суб’єктивні, різні й часто суперечливі уявлення щодо трактування важливих аспектів економічних понять. Тому метою статті й стало усунення недоліків викладання навчальної дисципліни «Економічна теорія». Для її досягнення були вирішені задачі: обґрунтувати істинний предмет економіки; акцентувати увагу на дійсному сенсі терміну «економіка» Ксенофонта; звернути увагу на дійсну відсутність так званої «споживчої вартості»; аргументувати мінову вартість як звичайну трудову вартість; визначити саму сутність і зміст соціальної економіки. Методики дослідження: огляд літературних джерел, історично-логічного Гегеля, 2С70, ВЄО, індукціядедукція, теорія методу Бабайлова. Результати: зроблені висновки, що предметом економіки є тільки вартість; що економіка Ксенофонта відрізняється від сучасного її розуміння – він економіку визначав як домашнє господарство, як усю господарську діяльність (інженерію, адміністрацію, власне економіку і навіть само виробництво), тобто, економіку визначав як сучасне управління; підтверджена відсутність споживчої вартості (правильніше потребницької вартості); що мінова вартість – це фактичне найбільш точна форма трудової вартості; що сутністю соціальної економіки є справедливість, а до змісту соціальної економіки входять два елементи: свобода і відповідальність. Наукова новизна: вперше усунені недоліки в трактуванні таких важливих аспектів економічних понять, як предмет економіки; походження поняття «економіка»; існування споживчої вартості; сутність мінової вартості; сутність і зміст соціальної економіки. Практична значимість: усунення недоліків викладання дисципліни «Економічна теорія» буде сприяти зростанню ефективності засвоєння економічних знань студентами, підвищенню їх кваліфікації як майбутніх організаторів економічної діяльності у сфері менеджменту, бізнесу, підприємництва.
  • Документ
    Визначення основних аспектів соціальної відповідальності
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Бабайлов, Василь Кузьмич; Шершенюк, Олена Миколаївна; Babailov, Vasil; Shershenyuk, Elena
    Поняття «Соціальна відповідальність» вперше введено ще Аристотелем. Саме Аристотелем сформульована концепція свободи волі, яка не спростована й до сьогодні і знаходить використання у теорії і практиці організації відповідальності. У неї визначений зв’язок відповідальності і свободи волі. Однак й досі існує різне трактування багатьох аспектів соціальної відповідальності. Як свідчить огляд літературних джерел, їх автори концентрують увагу в основному на визначенні неосновних, другорядних аспектів соціальної відповідальності. Розповсюджені й помилки у розумінні відповідальності: ідповідальність зводять навіть лише до рис характеру людини. Існує ігнорування таких важливих аспектів відповідальності, як її сутність, зміст, місце існування, характер зв’язку з правилами моралі і права. А це веде не тільки до проблем теоретичного, але й практичного характеру, й, перш за все, до головної проблеми – неадекватності засобів покарання характеру порушення встановлених у соціуму правил. Аналіз останніх досліджень і публікацій щодо соціальної відповідальності привели авторів статті до висновку, що ця проблема практики не може бути вирішена без поглиблення рівня знань важливіших аспектів соціальної відповідальності. Для цього необхідно вирішити такі складові цієї проблеми, яка стає виключне актуальною: різне трактування соціальної відповідальності; відсутність визначення змісту, сутності і місця відповідальності, а також її зв’язку з правом і мораллю, як джерел ключових правил усіх соціумів. Метою статті й стало вирішення цих складових проблеми, що потребує визначення цих важливих аспектів відповідальності. Для її досягнення були поставлені такі задачі: визначити сутність, зміст, місце відповідальності; встановити характер зв’язку цих аспектів відповідальності з правом і мораллю; узагальнити отримані результати. Методики дослідження: огляд літературних джерел, історичногологічного Гегеля, 2С70, ВЄО, індукція-дедукція, теорія методу Бабайлова. Результати: визначена сутність відповідальності як організація адекватності засобів покарань характеру порушень правил соціуму; обгрунтований зміст відповідальності, який включає два елементи (порушення правил, встановлених у соціуму, і організація адекватних ним засобів покарання); встановлене місце відповідальності (відповідальність існує тільки там, де виникають обов’язково два явища: порушення правил соціуму і організація адекватних засобів покарання за це; доведений характер зв’язку відповідальності зі правом і мораллю (настає суттєво різна відповідальність при порушенні правил моралі і норм права); з’ясовано, що за своєю природою відповідальність завжди є соціальною, а за характером порушення правил і покарання за це існує юридична, моральна, професійна, політична відповідальність тощо. Наукова новизна: вперше визначена сутність відповідальності; обгрунтований зміст відповідальності; встановлене місце відповідальності; доведений характер зв’язку відповідальності з правом і мораллю; з’ясована соціальна природа будьякої відповідальності. Практична значимість: саме поглиблення рівня знань соціальної відповідальності сприятиме досягненню адекватності засобів покарання характеру порушення встановлених у соціуму правил.