Енергонавантаженість металевих фрикційних елементів гальм
Файли
Дата
2023
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Харківський національний автомобільно-дорожній університет
Анотація
Математичний опис процесу теплопровідності із залученням елементів теорії теплової подібності щодо обода шківа стрічково-колодкового гальма за умови режимів гальмування
дали змогу встановити: через дискретність контакту мікровиступів пар тертя гальма досліджувані параметри мають локальний характер; до енергонавантаженості пар тертя гальма
належать параметри поверхнево-об’ємних та об’ємних температур і їх градієнтів, що викликають термічні напруження, які впливають на фрикційні характеристики; за поверхнево-об’ємних температур (100–400) °С сумарна кількість теплоти, що відводиться від полірованої та
матової поверхонь шківа радіаційним теплообміном за 1,0 с, становила (1,43–23,04) кДж;
у цьому разі поверхневий температурний градієнт обода шківа був майже вп’ятеро більший,
ніж за його товщиною. За умови циклічного (повторно-короткочасного) режиму гальмування
температурні напруження внаслідок нагрівання на поверхні обода шківа майже вдесятеро перевищують значення напружень, що виникають в його об’ємі. Напруження досягають максимуму, коли процес теплоізольований (Bi = 0), і дорівнює нулю, коли теплообмін нескінченний
(Bi → 0). Величина напружень унаслідок охолодження обода шківа так само істотно залежить
від критерію Біо. До того ж зі збільшенням тривалості процесу гальмування вплив його на величину напружень також зростає. Величина термічних напружень на поверхні тепловиділення
майже вп’ятеро більша, ніж в об’ємі обода шківа. У цьому разі характер впливу інтенсивності
теплообміну на величину напружень такий самий, що й за умови нагрівання. Новий підхід до
розрахунку локальних термічних напружень у теорії тертя та зношування реалізований уперше.
Достовірність здобутих результатів підтверджена експериментально.
Опис
Ключові слова
стрічково-колодкове гальмо, пара тертя, обід шківа, нагрівання та охолодження, поверхнево-об’ємні температури,, термічні напруження, критерій Біо, band-pad brake, friction pair, pulley rim, heating and cooling, surface-volume temperatures, thermal stresses, Bio criterion
Бібліографічний опис
Енергонавантаженість металевих фрикційних елементів гальм / О. І. Вольченко, А. Х. Джанахмедов, В. С. Скрипник, Д. Ю. Журавльов, Є. Ю. Андрейчиков // Вiсник Харкiвського нацiонального автомобiльно-дорожнього унiверситету : зб. наук. пр. / М-во освiти i науки України, Харків. нац. автомоб.-дор. ун-т ; редкол.: А. Г. Батракова (гол. ред.) та iн. – Харкiв, 2023. – Вип. 101, т. 2. – C. 31–39.