Випуск 107

Постійне посилання зібранняhttps://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/24630

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 25
  • Документ
    Загальні відомості про журнал
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024)
  • Документ
    Можливості застосування інтегрованого інтелекту в управлінні освітніми процесами закладів вищої освіти
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Шевченко, В. О.; Метешкін, К. О.; Shevchenko, Viktoriia; Meteshkin, Konstantin
    Проведено структурно-функціональний аналіз роботи кафедри закладів вищої освіти. Розглянуто можливості інтегрування штучного інтелекту в управління роботою кафедр. Запропоновано інструмент управління освітніми процесами на базі штучного інтелекту у вигляді системи підтримки освітніх процесів.
  • Документ
    The role of prosody in non-verbal communication
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Lukianenko, N.; Лук’яненко, Наталія Миколаївна
    This article examines the critical role of prosody in non-verbal communication, focusing on its impact on emotional expression and interpersonal interactions. Prosody encompasses elements such as pitch, rhythm, and intonation, which collectively convey meaning beyond the literal content of speech. Through a comprehensive review of existing literature and empirical investigations, this study highlights how variations in prosodic features influence the interpretation of messages in diverse contexts. The findings demonstrate that prosody is essential for conveying emotions, clarifying intentions, and enhancing social connections among speakers. Additionally, the research underscores the importance of considering cultural differences in prosodic interpretation, revealing that listeners’ backgrounds can significantly shape their understanding of emotional tones. The article concludes by suggesting future research avenues to further explore the nuances of prosodic communication across different languages and settings, emphasizing the need for interdisciplinary approaches to deepen our understanding of this complex aspect of human interaction.
  • Документ
    Підхід до визначення VD-функцій для елементів транспортної мережі в моделі міської мобільності
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Сістук, В. О.; Sistuk, Volodymyr
    Розроблено підхід до визначення VD-функцій, які використовуються для моделюванні перерозподілу індивідуального транспорту в програмному забезпеченні PTV Visum, наоснові визначення відповідності результатів моделювання реальним умовам за показникомсередньодобової швидкості руху, польові значення якої отримані за допомогою сервісу TomTom.
  • Документ
    Оцінка витрат палива та викидів шкідливих речовин вантажним автотранспортом
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Свічинський, С. В.; Свічинська, О. В.; Svichynskyi, Stanislav; Svichynska, Olha
    Аналіз відомих підходів до визначення загальних витрат палива та викидів парникових газів вантажним автомобільним транспортом як складовою національної транспортної системи України дозволив визначити спосіб оцінювання споживання палива рухомим складом та ідентифікувати основні забрудники атмосфери й методи їх розрахування. За допомогою розроблених підходів до процесу визначення рівня витрат палива та викидів шкідливих речовин, що здійснюється на підставі даних національної та міжнародної статистики, надана відповідна інформації щодо цього.
  • Документ
    Визначення умов ефективного використання ресурсів у процесі функціонування складської системи
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Павленко, О. В.; Рижиков, М. В.; Pavlenko, Olexiy; Ryzhykov, Mykola
    У статті розглянуті умови використання матеріальних та людських ресурсів у процесі функціонування складської системи на основі виробничого підприємства. Розроблена структурна модель елементів складської системи. Формалізовано процес функціонування елементів складської системи. Розроблені прогнозні моделі степеневого типу для трьох запропонованих варіантів використання ресурсів.
  • Документ
    Вплив виділених смуг міського пасажирського транспорту на умови синхронізації міжмаршрутної пересадки пасажирів
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Вдовиченко, В. О.; Підлубний, С. Ю.; Vdovychenko, Volodymyr; Pidlubnyi, Serhii
    У статті розглянуто вплив умов руху автобусів вздовж перегонів маршрутів з виділеною смугою маршрутного пасажирського транспорту на параметри синхронізації пересадки пасажирів у транспортно-пересадочному вузлі. Під час аналізу об'єкта дослідження визначено, що на ділянках з виділеною смугою маршрутного пасажирського транспорту існує можливість усунення запізнення часу прибуття автобусів до транспортно-пересадочного вузла. Визначено, що основну функцію в забезпеченні синхронізації пересадки пасажирів здійснює регулярність руху, що вимірюється рівнем відхилення від планового моменту одночасного прибуття автобусів до транспортно-пересадочного вузла. Під час експериментальних досліджень визначено залежності зміни середнього часу очікування міжмаршрутної пересадки пасажирів для автобусних маршрутів № 32 та № 141 у транспортно-пересадочному вузлі «вул. Вокзальна» (м. Дніпро, Україна) в умовах впровадження виділених смуг руху.
  • Документ
    Особливості технології наземного лазерного 3D-сканування для аналізу стану дорожнього покриву
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Батракова, А. Г.; Шелкова, І. С.; Дорожко, Є. В.; Саркісян, Г. С.; Урдзік, С. М.; Batrakova, Angelika; Shelkova, Iryna; Dorozhko, Yevhen; Sarkisian, Hor; Urdzik, Serhii
    У статті розглядається технологія наземного лазерного 3D-сканування для аналізу стану дорожнього покриву. Розглянуто особливості цієї технології, яка дозволяє забезпечити високу точність, швидкість процесу отримання інформації з можливістю визначення й позиціонування дефектів на покриві дорожнього одягу. Запропоновано рекомендації щодо використання технології наземного лазерного 3D-сканування під час процесу аналізу.
  • Документ
    Історія архітектури мостів до ХVIII cтоліття
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Бугаєвський, С. О.; Гапонова, Л. В.; Назарько, О. А.; Бугаєвський, В. О.; Buhaievskyi, Sergiy; Haponova, Lyudmila; Nazarko, Olga; Buhaievskyi, Volodymyr
    Стаття присвячена питанню архітектурного проєктування мостів та його зв’язку з основним функціоналом мостових споруд на різних етапах розвитку цивілізації. Розглянуто загальні завдання архітектурного проєктування, способи та особливості побудови художньої композиції мостових споруд, основні архітектурні поняття та терміни. Робота містить історичний огляд розвитку архітектури щодо еволюції будівельних прийомів і конструкцій до ХVIII ст. Значну увагу приділено аналізу архітектурних стилів мостів.
  • Документ
    Побудова регресійної моделі питомої витрати повітря автомобільного пневмодвигуна
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Філатова, Г. Є.; Варавіна, О. П.; Нікітченко, І. М.; Тесленко, Е. В.; Круговий, А. О.; Созикін, М. В.; Fіlatova, Ganna Evhenіvna; Varavіna, Olena Pavlіvna; Nіkіtchenko, Іhor Mykolajovych; Teslenko, Eduard Vіktorovіya; Krugovij, Andrіj Oleksandrovych; Sozykin, Mykhailo Vasyliiovych
    Результати проведеного дослідження щодо визначення оптимальних режимів роботи пневматичного двигуна демонструють, що залежності питомої індикаторної витрати стисненого повітря можуть бути адекватно визначені за допомогою регресійної моделі другого ступеня функції кутів відкриття-закриття впускних і випускних клапанів. Отримана модель у вигляді полінома другого порядку має високі показники адекватності, що є істотною перевагою як у цій роботі, так і в процесі використання інших досліджень подібної спрямованості.
  • Документ
    Формування сукупності параметрів для аналізу технічного стану автономних енергетичних установок
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Маслов, І. З.; Maslov, Igor
    Об’єктом дослідження є проблема створення відносно простої за кількістю необхідних вхідних параметрів діагностичної моделі дизельного двигуна для автономної електростанції. Предметом дослідження є взаємозв’язок між вибраним набором вхідних параметрів діагностичної моделі дизельного двигуна та адекватністю реагування отриманої моделі на реальні аварійні ситуації. У процесі дослідження розроблено методику синтезу діагностичної графової моделі дизельного двигуна автономної електростанції. Отримана модель дозволяє здійснювати контроль працездатності дизельного двигуна та коригування відповідних параметрів для досягнення необхідного робочого стану або локалізації аварійної ситуації.
  • Документ
    Аналіз сучасних технічних пристроїв для покращення умов роботи центрів реабілітації людей з обмеженими можливостями
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Блажко, В. В.; Горняєва, М. О.; Блажко, А. В.; Blazhko, Volodymyr; Horniayeva, Mariia; Blazhko, Anastasiia
    У статті здійснено аналіз конструктивних особливостей сучасних технічних пристроїв, що використовуються для покращення умов роботи центрів реабілітації людей з обмеженими можливостями. Основна увага приділяється огляду стельових підйомників як ключового елемента для забезпечення мобільності пацієнтів з обмеженими фізичними можливостями. Розглянуто особливості конструкції стельових підйомників, зокрема їхню модульну систему, кріплення до стелі, механізми керування та безпеки. У статті також розглянуті інші реабілітаційні пристрої, що використовуються в комплексі зі стельовими підйомниками, їхня функціональність, ергономічність та надійність. Визначено переваги впровадження таких систем для оптимізації умов роботи медичного персоналу та покращення якості обслуговування пацієнтів.
  • Документ
    Управління величиною і розподілом залишкових макронапружень, що подаються обкочуванням роликами
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Cубботіна, В. В.; Білозеров, В. В.; Cубботін, О. В.; Волков, О. О.; Князєв, С. А.; Рябоштан, В. А.; Cубботін, Я. О.; Фесюков, С. О.; Subbotinа, Valeriіa; Belozerov, Valerii; Subbotin, Oleksandr; Volkov, Оleg; Knyazev, Sergiy; Ryaboshtan, Valentyn; Fesyukov, Sergey
    Для підвищення втомної міцності деталей використовується поверхневе пластичне деформування (ППД) способом обкатування роликами. Завдяки цьому формується залишковий напружений стан, який впливає на втомну міцність деталей. У роботі розглянута можливість керування рівнем та розподілом залишкових макронапружень в поверхневому шарі деталей способом обкатування роликами. Це дає змогу оптимізувати режими ППД для відповідних важконавантажених деталей, що зазнають у процесі експлуатації циклічних навантажень.
  • Документ
    Підвищення зносостійкості сталевих деталей мікродуговим оксидуванням
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Cубботін, О. В.; Білозеров, В. В.; Cубботіна, В. В.; Волков, О. О.; Князє, С. А.; Рябоштан, В. А.; Subbotin, Oleksandr; Belozerov, Valerii; Subbotinа, Valeriіa; Volkov, Оleg; Knyazev, Sergiy; Ryaboshtan, Valentyn
    Для підвищення зносостійкості та корозійної стійкості деталей сільськогосподарської, дорожньо-будівельної та гірничодобувної техніки використовується метод мікродугового оксидування (МДО). Нанесення шарів алюмінію на сталевий виріб із подальшим перетворенням частини його на корундову кераміку дасть змогу сформувати максимальну твердість, зносостійкість і високу міцність зчеплення з основою.
  • Документ
    Штучний інтелект в освітньому процесі студентів спеціальності 132 Матеріалознавство
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Сазанішвілі, З. В.; Мацюк, І. М.; Вернер, І. В.; Sazanishvili, Zoia; Matsiuk, Iryna; Verner, Illia
    У роботі продемонстровано використання штучного інтелекту в освітньому процесі для здобувачів вищої освіти спеціальності 132 «Матеріалознавство» у викладанні дисципліни вибіркового блоку «Штучний інтелект в освітніх технологіях». Описані завдання з практичної підготовки, що допомагають набути навичок фахівців-матеріалознавців, у майбутньому можна застосовувати в галузі матеріалознавства та суміжних дисциплінах. Продемонстровано впровадження програмних продуктів, зокрема бази даних Materials Project для аналізу фізико-хімічних і механічних властивостей матеріалів.
  • Документ
    Перспективи застосування композитної арматури в будівельній галузі
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Пілюгін, Є. Д.; Ротт, Н. О.; Piliuhin, Yevheni; Rott, Nataliia
    У статті розглянуто перспективи застосування композитної арматури в будівельній галузі, зокрема в умовах сучасного технологічного розвитку та зростання вимог до ефективності та довговічності будівельних матеріалів. Проведено порівняльний аналіз композитної та металевої арматури, зважаючи на їх переваги й недоліки.
  • Документ
    Structure and properties evolution of the Al – Cu – Mg alloy during the «twin-roll casting – hot deformation – heat treat-ment» technological process
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Nohovitsyn, O. V.; Pryhunova, A. G.; Aiupova, T. A.; Nosko, O. A.; Volyniuk, D. A.; Ноговіцин, Олексій Володимирович; Пригунова, Адель Георгіївна; Аюпова, Тетяна Анатоліївна; Носко, Ольга Анатоліївна; Волинюк, Діана Артемівна
    The influence of hot deformation and heat treatment on the wide solidification range 2024 alloy twin-rolled cast sheet billets structure and properties evolution at all stages of the technological process was studied. The maximum strength at a reduction ε = 50 % (ζB ≈ 450 MPa), and an increase in ductility with the degree of deformation (from 0–2 % in the cast state to 20–22 % after rolling and heat treatment) were established. The resulting mechanical properties of the 2024 alloy strip exceed existing analogs and standard requirements.
  • Документ
    Визначення експлуатаційних властивостей гальванічних покриттів на основі кобальту
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Ненастіна, Т. О.; Сахненко, М. Д.; Nenastina, Tetiana; Sakhnenko, Nikolai
    Ефективним розв’язанням проблеми довговічності конструкційних матеріалів є нанесення захисних покриттів, що дають змогу значно розширити сферу використання і термін служби виробів. Мета роботи – визначення експлуатаційних властивостей електролітичних покриттів сплавом Со-Nі-Zr, а саме адгезії та мікротвердості. Мікротвердість покриттів установлювали за глибиною вдавлювання алмазної піраміди. Адгезію покриття визначали методом зламу. Результати металографічних досліджень довели, що покриття Со-Nі-Zr мають хорошу адгезію до матеріалу підкладки та зберігають її за механічних навантажень. Найбільше значення мікротвердості – 850,0 МПа – отримано в гальваностатичному режимі за умови i = 6 А/дм2, у цьому разі вміст цирконію в сплаві становить 1,5 мас.%. Унаслідок проведених експериментів установлено, що вміст цирконію не впливає на мікротвердість покриття Со-Nі-Zr. Унаслідок збільшення густини струму мікротвердість осаду падає, що можна пояснити досягненням граничної густини струму осадження. Оптимальна густина струму осадження для гальваностатичного режиму становить 6 А/дм2, імпульсного – 10 А/дм2 для отримання покриттів з високою мікротвердістю.
  • Документ
    Вплив збереженої енергії копра на показники випробування падаючим вантажем високов’язких трубних сталей
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Лючков, А. Д.; Вахрушева, В. С.; Грузін, Н. В.; Lуuchkov, Anatoliy; Vakhrusheva, Vira; Нruzin, Natalia
    Розглянуто методологічні питання, пов’язані з випробуваннями падаючим вантажем (ВПВ) листового прокату і труб із високов’язкої сталі для магістральних газопроводів високого тиску. Наголошено на недосконалості чинних стандартів щодо вибору значень збереженої енергії копра, що забезпечують коректне проведення випробувань металу. Уточнено межі застосування рекомендацій стандартів APIRP5L3 і EN10274 за вибором величини збереженої енергії копра.
  • Документ
    Підвищення післяремонтного ресурсу болтів кріплення коліс транспортних машин
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Дощечкіна, І. В.; Doshchechkina, Irina
    Розв’язано питання оптимізації параметрів вібродугового наплавлення для компенсації зношування, а також забезпечення якісного зносостійкого поверхневого шару. Використано модифікування наплавленої поверхні низькоенергетичним іонним бомбардуванням, що збільшило показники статичної міцності, циклічної довговічності та підвищило післяремонтний експлуатаційний ресурс болтів кріплення коліс транспортних засобів.