Бакалаврські роботи
Постійне посилання зібранняhttps://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/3896
Переглянути
Нові надходження
Документ Експлуатаційні дослідження труб з дуплексної сталі в апараті з виробництва каустичної соди(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Лисенко, Захар ВладиславовичВ кваліфікаційній роботі виконується вивчення процесів корозії труб з корозійностійкої феритноаустенітної (дуплексної) сталі 02Х22Н5АМ3 нового покоління, виготовлених за новітньою технологією, при стандартних і експлуатаційних випробуваннях. Мета роботи – проведення експлуатаційних випробувань труб з феритно-аустенітної (дуплексної) хромонікельмолібденової сталі 02Х22Н5АМ3, виготовлених за новітньою технологією, у апараті з виробництва каустичної соди на підприємстві хімічної промисловості, – для подальшого розширення областей їх використання. Метод дослідження – визначення структури і комплексні лабораторні корозійні випробування зразків труб з феритно-аустенітної (дуплексної) сталі на стійкість проти міжкристалітної, пітінгової корозії та корозійного розтріскування, випробування механічних властивостей, тривалі порівняльні експлуатаційні випробуванні експериментальних труб у теплообмінному обладнанні апарату з виробництва каустичної соди. Лабораторними і експлуатаційними випробуваннями встановлено, що труби феритно-аустенітної (дуплексної) сталі 02Х22Н5АМ3 характеризується дрібнозернистою структурою з розмірами зерен 7-10 мкм, співвідношенням - і - фаз приблизно 1:1 (по 50 %), підвищеним (до 73 %) вмістом спеціальних границь зерен 3, а також підвищеними стійкістю проти міжкристалітної, пітінгової корозії, корозійного розтріскування та підвищеною стійкістю при тривалих експлуатаційних випробуваннях порівняно з трубами з цієї сталі поточного виробництва (до 1,6 разів) і з трубами з аустенітної хромонікелевої сталі 08Х18Н10Т (до 7 разів), які дотепер застосовуються на хімічних підприємствах.Документ Вплив бору на структуру та корозійну стійкість прокату з аустенітної хромонікелевої сталі(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Кійко, Ілля ОлександровичВ кваліфікаційній роботі виконується вивчення процесів структуроутворення при термічному обробленні прокату з низьковуглецевої аустенітної хромонікелевої сталі з різними вмістами бору та їх вплив на стійкість до міжкристалітної корозії. Мета роботи – дослідження впливу поверхнево активного елементу бору і температури гартування на зернограничну структуру і стійкість проти міжкристалітної корозії прокату з корозійностійкої низьковуглецевої аустенітної хромонікелевої сталі 03Х18Н11 (304L). Метод дослідження – світлова та електронна мікроскопія; випробування на стійкість проти міжкристалітної корозії (МКК) за стандартом ASTM A262 і електрохімічним методами; визначення механічних властивостей. Вивчено процеси структуроутворення і визначено структуру та стійкість до МКК дослідних сталей з різними вмістами бору (0,003 %; 0,03 % і 0,3 %) залежно від температури гартування. Встановлено негативний вплив бору (особливо у кількості 0,03 %) на зернограничну структуру і стійкість проти МКК зразків, підданих гартуванню від температур 1150 С і 1200 С. На границях зерен сталі спостерігали виділення боридів хрому; на - подібному вигині зразків при випробуванні на МКК – міжкристалітні тріщини; швидкість корозії зразків у сильно окисному середовищі склала до 8 мм/рік; на АПК спостерігали активаційну ділянку в перехідній області потенціалів. Розвинене уявлення про вплив бору на зернограничну структуру і стійкість аустенітних хромонікелевих сталей до МКК. На основі аналізу літератури і результатів досліджень запропоновано режим термічної обробки, що забезпечує підвищення стійкості проти МКК прокату з борвмісних сталей.Документ Дослідження впливу комплексного іонного азотування на мікроструктуру та мікротвердість пуансонів різного діаметру(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Ільюшонок, Тетяна АндріївнаВ кваліфікаційній роботі виконується дослідження впливу комплексного йонного азотування в сполученні з подальшою термічною обробкою, а саме, гартуванням з низьким відпуском на структуру і властивості поверхневих і приповерхневих шарів зразків пуансонів різного діаметру зі сталі 9ХС. Методи досліджування – металографічний аналіз поверхневого шару сталевих зразків та визначення зміни їх мікротвердості. У процесі дипломної роботи було виконано металографічний аналіз зразків після комплексного іонного азотування з гартуванням і наступним відпуском; виміряна мікротвердість поверхневих та приповерхневих шарів за перетином деталей; визначено рівень зростання твердості за глибиною; зроблені висновки та практичні рекомендації по впровадженню методу комплексного іонного азотування на практиці. Глибинне іонне азотування пуансонів не може бути альтернативою комплексному іонному азотуванню із застосуванням гартування та відпуску внаслідок високої твердості та крихкості, при ударних навантаженнях в процесі експлуатації пуансонів. Мікроструктура зразків після комплексного іонного азотування – азотистий мартенсит гарту. Концентрація азоту в результаті комплексного іонного азотування значно менше ніж після глибинного іонного азотування. Внаслідок наступного гартування азот дифундує на значно більшу глибину, його концентрації за перетином зразків значно зменшується – до 1 %, але така концентрація є достатньою для забезпечення високих експлуатаційних властивостей пуансонів, а саме: високу ударну в’язкість при достатньо високій твердості.Документ Дослідження вакуумно-дугових Ti-Al-N покриттів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Грінік, Руслан ОлексійовичВ кваліфікаційній роботі виконується дослідження вакуумно-дугових Ti-Al-N покриттів за будовою, фазовим і елементним складом з градієнтом фізико-механічних властивостей. Вивченням проблем осадження покриттів Ti-Al-N плазмовими методами займаються провідні вітчизняні та зарубіжні вчені. Найбільш широко вивчено вплив технологічних параметрів процесу вакуумно-дугового випаровування на структурні та фазові зміни у покриттях Ti-AlN, їх властивості, дефекти будови. Даним дослідженням присвячені праці вітчизняних та зарубіжних учених А.Д. Погребняка, В.А. Білоуса, В.В. Васильєва, В.Є. Стрельницького, І.І. Аксьонова, А.А. Андрєєва, J.M. Castanho, A.E. Santana, A. Karimi, C. Chokwatvikul, A.R. Shetty, N. Norrby, G.P. Zhang, X.Q. Wang, F. Aliaj та інш. В роботі встановлено залежності морфології та топографії поверхні, фазового складу, будови, структурного та напруженого стану вакуумнодугових покриттів Ti-Al-N від технологічних параметрів процесу осадження покриттів. Встановлені закономірності впливу морфології та топографії поверхні, фазового та елементного складу, будови, структурного та напруженого стану покриттів Ti-Al-N на їх фізико-механічні властивості.Документ Вплив температури на релаксаційну стійкість м’яких припоїв(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Абдулін, Дмитро ВікторовичВ кваліфікаційній роботі виконується визначення структури, механічних властивостей та релаксаційної стійкості припоїв в вигляді фольги марки ПОС-61, ПОІн-48. Мета роботи – отримання даних про вплив температури на механічні властивості м’яких припої, а також оцінка релаксаційної стійкості визначених матеріалів в заданому інтервалі температур. Методи дослідження – комплекс механічних досліджень з метою визначення механічних властивостей припоїв, кінетики релаксації напружень в різних температурних інтервалах, а також металографічні дослідження фольг. Визначена методика вивчення механічних властивостей припоїв при короткочасних і більш тривалих випробуваннях. Результати досліджень можуть бути використані на виробництві й у науково-дослідних роботах.Документ Дослідження структури та властивостей термодифузійного залізо-цинкового покриття на зразках труб(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Юкіш, Андрій АндрійовичВ кваліфікаційній роботі досліджуються процеси корозії труб з низьколегованої сталі з термодифузійним залізо-цинковим покриттям при лабораторних і експлуатаційних випробуваннях у притаманних газовидобувній галузі середовищах. Мета роботи: комплексні дослідження структури, мікрохімічного складу, механічних, корозійних та експлуатаційних властивостей термодифузійного залізо-цинкового покриття на насосно-компресорних трубах з низьколегованої сталі. Методи дослідження – світлова і растрова електронна мікроскопія, випробування механічних властивостей на розтягування, ударний вигин і мікротвердість; порівняльні корозійні дослідження зразків оцинкованих і не оцинкованих труб з низьколегованої сталі у лабораторних та експлуатаційних умовах – у корозійно агресивній газоконденсатній свердловині. Встановлено, що структура дифузійного покриття представлена в основному двома шарами: 1 і Г-фазами, складається з 90 % Zn і 10 % Fe та забезпечує підвищену твердість, корозійну стійкість, зносостійкість, а також технологічність труб в умовах експлуатації. Зразки дифузійно оцинкованих труб показали високу корозійну стійкість при лабораторних випробуваннях у корозійно агресивних середовищах, притаманних нафтогазовидобувній галузі, а також при експлуатаційних випробуваннях у газоконденсатній свердловині з високою мінералізацією пластових вод. Показана перспективність застосування насосно-компресорних труб з низьколегованих сталей з термодифузійним залізо-цинковим покриттям для підвищення терміну безремонтної експлуатації трубних колон та підвищення ефективності виробництва.Документ Підвищення зносостійкості пар тертя в гідророзподільниках екскаваторів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Шеховцов, Віталій ВолодимировичВ кваліфікаційній роботі представлені методи дослідження зносостійкості, методи визначення твердості, дослідження хімічного складу матеріалів. Проаналізовані методи підвищення зносо- і корозійної стійкості. Об’єктом дослідження є сталь 38Х2МЮА після покрашення. Мета роботи – дослідити методи підвищення зносостійкості та корозійної стійкості золотникових пар, які використовуються в гідросистемах екскаваторів. Методи дослідження – вимірювання твердості, вимірювання моменту тертя, випробування на зносостійкість на машині тертя СМЦ-2. Експлуатаційні та стендові випробування показали переваги стали 38Х2МЮА у порівнянні зі сталлю 45 після карбонітраціі та покращення. Дані, які отримані в результаті роботи рекомендовано використовувати при виборі пар тертя в гідророзподільниках екскаваторів.Документ Дослідження впливу термічної обробки деталей засипного доменного апарату(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Шаровка, Віталій ВалерійовичObject of research : parts of the blast furnace charging apparatus used in metallurgical industry for loading raw materials and fuel into the furnace for further processing. Objective : To investigate the effect of heat treatment on the mechanical and physical properties of blast furnace charging apparatus parts in order to improve their efficiency and durability. Research methods : metallographic analysis, mathematical analysis, mechanical testing. The qualification work investigated the influence of the titanium, boron and carbon content in the surfacing material on the working surface of the cone and the subsequent heat treatment on the structure and hardness of the deposited layer. The studies were conducted using the following methods: optical microscopy, Rockwell hardness determination, and regression modeling. Using mathematical modeling to establish the connection between composition and hardness welded metal, and also analysis microstructures help to establish the recommended composition of the material for surfacing. Based on the informationanalytical study, a mode of heat treatment of the cone after surfacing was developed to relieve internal stresses. The implementation of this approach allowed to establish experimentally by possibility application surfacing titanium-based materials instead of the widely used chromium-based materials.Документ Дослідження впливу іонного азотування з нормалізуванням на структуру та властивості сталі 9ХС(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Уланова, Лілія ОлександрівнаВ кваліфікаційній роботі виконуються дослідження впливу технології комплексного іонного азотування, яка включає в себе іонне азотування та подальшу термічну обробку, на структуру і властивості поверхневих і приповерхневих шарів зразків пуансонів різного діаметру зі сталі 9ХС. Методи досліджування – металографічний аналіз поверхневого шару пуансонів різного діаметру зі сталі 9ХС і визначення зміни їх мікротвердості. У процесі роботи було виконано металографічний аналіз зразків після комплексного іонного азотування з наступним нормалізуванням; виміряна мікротвердість поверхневих та приповерхневих шарів за перетином деталей; визначено рівень зростання твердості за глибиною. На підставі вивчення впливу комплексного іонного азотування в сполученні з подальшим нормалізуванням на структуру і властивості поверхневих і приповерхневих шарів зразків пуансонів різного діаметру зі сталі 9ХС зроблені висновки та практичні рекомендації по впровадженню методу комплексного іонного азотування на практиці.Документ Дослідження антифрикційних зносостійких Ti-Al-Si-C-N/Mo-Se-C покриттів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Рябуха, Павло ОлександровичВ кваліфікаційній роботі виконується визначення оптимальних технологічних параметрів осадження нанокомпозиційних покриттів для різних схем розпилення з використанням металевих та композиційних мішеней та вплив цих факторів на механічні та трибологічні властивості покриттів. Також проведено комплекс структурних досліджень з метою визначення елементного та фазового складу, розміру зерен, текстури та морфології покриттів В роботі розглядалися як зносостійкі покриття, що широко застосовуються, так і нові підходи до інженерії твердих покриттів з низьким коефіцієнтом тертя, встановлені механізми самоадаптації до зовнішніх умов у процесі тертя, а також можливості отримання нових типів покриттів з різною структурою. Функціональність таких покриттів ґрунтується на формуванні трибологічного шару відповідного зовнішнім умовам. Було встановлено особливості формування структури багатокомпонентних покриттів на основі системи Ti-Al-Si-C-N/Mo-Se-C залежно від концентрації MoSe2 і C, що виражаються у зміні об'ємного співвідношення фаз, зменшенні розмірів кристалітів твердого розчину (Ti,Al)(C,N) та часткової аморфізації структури, що призводить до значного поліпшення трибологічних властивостей.Документ Ущільнювальне плазмове покриття для деталей газотурбіного двигуна(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Зубков, Олександр ВіталійовичObject research – composite sealing coating, what used to reduce radial clearance in the compressor of a gas turbine engine. The purpose of the work is to select the optimal composition of components to obtain the best set of properties of the sealing coating. Research methods and equipment – composite sealing coating was obtained by the method plasma spraying using a plasma installation UPU-3D with a plasma torch PP-25. The study of adhesion strength was carried out by the pin method. The hardness was determined using a hardness tester, porosity -by means of "Epiquant" analyzer, stability coverage at temperature 600°C - by with help ovens SNOL 2.4.2/12.5. Pictures structures received by with help microscopes MIME – 8 , «Neophot » and digital cameras "Canon". Results of the conducted research – using the data obtained, the most suitable percentage composition of the sealing coating was determined. This turned out to be composition No. 5 (50% Al, 50% BN).Документ Дослідження процесів зношування та розробка методів підвищення довговічності електроконтактних порошкових матеріалів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Мелентьєв, Максим ВолодимировичВ кваліфікаційній роботі виконані дослідження процесів, що відбуваються під час експлуатації ковзних електричних контактів. Мета роботи – розробка композиційних електроконтактних матеріалів, що мають комплекс властивостей для забезпечення працездатності струмознімальних пристроїв і технології їх нанесення. Метод дослідження – статистичний аналіз електричних характеристик. Традиційні електроконтактні матеріали не завжди відповідають вимогам, що пред'являються до них як з позицій забезпечення надійності і довговічності струмознімального вузла в умовах жорсткості навантажувальних і швидкісних режимів, що застосовуються у струмознімачах різного призначення. Встановлено, що просочення сплавами СО5 і Б83 струмознімальних матеріалів марок МК15, МК22 та ВМ дозволяє знизити інтенсивність зношування в 10 – 18 разів. Застосування легкоплавкого просочення СО5 дозволяє підвищити теплофрикційні характеристики струмознімачів, знизити частку «електричного» зношування. Застосування технології металування для виготовлення ковзних електричних контактів дозволяє поєднати операції опресування, термічної обробки та просочування легкоплавкими матеріалами. Прогнозні припущення щодо розвитку об’єкта дослідження – пошук оптимальної технології виробництва композиційних електроконтактних матеріалів.Документ Відновлення та підвищення експлуатаційного ресурсу болтів кріплення коліс автобусів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Руденко, Максим ВіталійовичВ кваліфікаційній роботі виконується дослідження процесів зношування, відновлення вібродуговим наплавленням та модифікування іонним бомбардуванням поверхні болтів кріплення коліс автобусів. Мета роботи є відновлення та підвищення післяремонтного ресурсу болтів кріплення дисків задніх коліс автобуса ЛАЗ. Методи дослідження – статистичний аналіз оцінки зношування, металографічний аналіз, електронна мікроскопія, вимірювання шорсткості та твердості поверхні, визначення механічних властивостей – границі міцності на зріз та границі витривалості, оцінювання циклічної довговічності. В роботі статистичними методами оцінено зношування болтів, розглянуті існуючі методи відновлення зношених деталей та обґрунтований вибір найбільш ефективного вібродугового наплавлення для компенсації зносу різьбової та шліцьової частин болтів кріплення коліс. Вирішено питання оптимізації параметрів наплавлення і проведені дослідження їх позитивного впливу на структуру на властивості наплавленого шару. Після відновлення болтів використано поверхневе модифікування низькоенергетичним іонним бомбардуванням, що дозволило підвищити поверхневу твердість, збільшити показники статичної міцності та циклічної довговічності. Проведені експериментальні дослідження підтвердили правильність вибору та ефективність процесів повного циклу ремонтних робіт як для відновлення болтів кріплення дисків коліс автобуса, так і для підвищення післяремонтного експлуатаційного ресурсу. Практична значимість роботи доведена успішною апробацією відновлених болтів на авторемонтному підприємстві.Документ Встановлення впливу залишкового аустеніту на структуру і властивості сталі 30ХГСН2А при різних видах гартування(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Пащенко, Станіслав ОлександровичВ кваліфікаційній роботі виконується дослідження термічного обробляння на зразках зі сталі 30ХГСН2А. Предмет дослідження – елементний склад, металографія та механічні властивості сталі 30ХГСН2А. Мета дослідження – експериментальний підбір режимів термічного обробляння, дослідження мікроструктури та деяких механічних властивостей конструкційної вуглецевої середньо легованої сталі 30ХГСН2А з метою досягнення високих характеристик міцності, ударної в’язкості, довговічності з мінімальними проявами деформацій при термічному оброблянні. Методи дослідження – оптико-емісійний аналіз, металографічний аналіз, вимірювання твердості, випробування на розрив та ударну в’язкість. Під час роботи встановлено як залишковий аустеніт впливає на значення ударної в'язкості. Проведені експериментальні дослідження та отримані результати дають змогу рекомендувати більш ефективне термічне обробляння для зміцнення деталей машин з конструкційної сталі 30ХГСН2А на промислових виробництвах.Документ Підвищення зносо- та корозійної стійкості деталей гідроприводу тракторної техніки(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Максютенко, Павло СергійовичВ кваліфікаційній роботі виконується дослідження застосування матеріалів в об'ємному гідравлічному приводі, до якого входять один або кілька об'ємних гідро двигунів. Умови роботи гідроприводу тракторної техніки визначаються умовами роботи конкретної машини і завданнями. Деталі об'ємного гідроприводу працюють на знос, при великих тисках і знакозмінних циклічних навантаженнях. Навколишнє середовище, абразив, кавітація тощо безпосередньо впливає на знос деталей об'ємного гідроприводу. Знос і корозія є основними причинами відмови роботи об'ємного гідроприводу. Найчастіше деталі гідроприводу виготовляють зі сталі, корпусні - з чавуну. Однак досі ця проблема залишається актуальною. Об’єкт дослідження – процес дослідження впливу нанесення покриття TiN на сталь 41CrAlMo7 методом плазмового напилення на зносостійкість і корозійну стійкість при виготовленні деталей гідроприводу тракторної техніки. Мета роботи - заміна сталі 45 з покриттям Cr на сталь 41CrAlMo7 з покриттям TiN при збереженні необхідного рівня експлуатаційних властивостей. Методи дослідження – металографічні дослідження проводились за допомогою оптичної мікроскопії, використовували вимірювання твердості, проводились випробування на зносостійкість та корозійну стійкость. Обґрунтовано вибір застосування сталі 41CrAlMo7 з покриттям TiN для штоків гідроциліндрів об'ємного гідроприводу тракторної техніки. Проведені зносні та корозійні випробування показали, що заміна сталі 45 з покриттям Cr на сталь 41CrAlMo7 з покриттям TiN є рівноцінною.Документ Дослідження фізико-механічних властивостей вакуумно-дугових багатошарових TiN-MoN покриттів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Куліш, Максим ВікторовичВ кваліфікаційній роботі виконується дослідження багатошарових покриттів MoN-TiN. Мета роботи: дослідження фізико-механічних характеристик, морфології, кристалічної структури та елементного складу нанокристалічних надтвердих багатошарових покриттів, які сформовано вакуумно-дуговим методом в діапазоні температур підкладки від 120 ºС до 470 ºС. Методи досліджень: кристалічна структура та морфологія плівок досліджувалась за допомогою мікроіндентації, растрової електронної мікроскопії, рентгенівської дифрактометрії, рентгенівської спектроскопії. Нанокристалічні надтверді (Н ≥ 40 ГПа) покриття TіN-MoN були отримані з використанням модернізованої вакуумно-дугової установки "Булат-6". Твердість покриттів була визначена з використанням мікроіндентора "Мікрон-Гама". З використанням растрової електронної мікроскопії досліджено морфологічну структуру надтвердих покриттів MoN-TiN, які сформовано вакуумно-дуговим методом, в тому числі з використанням імплантації іонів у процесі осадження. Отримано дані щодо їх твердості, модуля пружності, кристалічної структури та фазового складу в залежності від умов формування. Основні результати роботи, їхня актуальність зумовлюється необхідністю створення та дослідження дослідно-промислових технологій нанесення надтвердих від 40 ГПа до 50 ГПа наноструктурних багатошарових покриттів на основі нітридів металів ІV-VІ груп таблиці Менделєєва.Документ Дослідження впливу мікролегування на властивості сталі(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Єлфімов, Владислав ВадимовичВ кваліфікаційній роботі виконується дослідження особливостей застосування металевих конструкцій у будівництві, вплив мікролегування на структуру й властивості низьковуглецевих конструкційних сталей 10Г2ФБ і 09Г2С, а також технології виробництва листового прокату із зазначених сталей. Проаналізовано перебіг процесів, що протікають при контрольованій прокатці, механізми зміцнення та особливості застосування низьковуглецевих мікролегованих сталей у будівельних металевих конструкціях. Мета роботи – дослідження впливу контрольованої прокатки листового прокату марок 09Г2С та 10Г2ФБ, а також впливу мікролегування на формування комплексу властивостей низьковуглецевих конструкційних сталей. Об'єкт дослідження – підвищення міцності, в'язкості й надійності низьковуглецевих сталей 09Г2С та 10Г2ФБ. Предмет дослідження – особливості впливу мікролегування на формування кінцевих властивостей металопрокату. Методи дослідження – оптична мікроскопія; механічні випробування на розтяг та ударний вигин, дослідження структури методом трансмісійної електронної мікроскопії. Отримані результати. Встановлено, що під час контрольованої прокатки мікролегованих сталей дрібні карбіди можуть виділятися під час чорнової прокатки в аустенітній області або з пересиченого фериту в процесі остаточного охолодження. Кількість і місце розташування спеціальних карбідів істотно впливає на структуру й комплекс властивостей листового прокату. Результати проведених досліджень дозволили встановити, що при частковій заміні елементів сталевого каркаса на більш міцну сталь буде досягнуто зменшення не тільки металоємності, але й вартості об'єкта будівництва.Документ Дослідження впливу зварювання на механічні властивості сталі(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Дембицький, Дмитрій РуслановичВ кваліфікаційній роботі виконується дослідження ступеню розм'якшення металу в зоні термічного впливу. Сталь 10Г2ФБ має низьковуглецевий еквівалент і відноситься до добре зварюваних марок сталі. Мета роботи – дослідження впливу методів зварювання на властивості та процеси структуроутворення низьковуглецевої мікролегованої сталі 10Г2ФБ у стані поставки. Об’єкт дослідження – кінетика розповсюдження пластичної деформації в зварних з’єднаннях низьковуглецевої мікролегованої сталі 10Г2ФБ після зварювання під шаром флюсу. Предмет дослідження – особливості процесів структуроутворення в зоні термічного впливу при зварюванні низьковуглецевих сталей з ніобієм і ванадієм. Методи дослідження: оптична мікроскопія, автоматичний аналізатор структури; механічні випробування: на розтягання, на холодний загин, на ударний вигин. Отримані результати. Сталь 10Г2ФБ має низьковуглецевий еквівалент і відноситься до добре зварюваних марок сталі, проте при розробці нових і вдосконаленні існуючих марок високоміцних будівельних сталей і технологій їх обробки особливу увагу слід приділити ступеня розм'якшення металу в зоні термічного впливу. Беручи до уваги безперервне зростання виробництва цих сталей у світовому масштабі та в Україні, а також перспективу їх використання в будівництві, можна вважати актуальною тему кваліфікаційної роботи, яка присвячена дослідженню зварюваності високоміцної мікролегованої сталі 10Г2ФБ та особливостям процесів структуроутворення в зоні термічного впливу при зварюванні.Документ Встановлення залежності об’ємної твердості від мікроструктури при індентуванні сталі сферо конічним індентором у нано- та мікродіапазонах(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Гладченко, Олег ГеннадійовичВ кваліфікаційній роботі виконується дослідження зміни об'ємної відновленої та невідновленої твердості при вдавлюванні сферо конічного індентора з кутом при вершині 60 градусів в нано- та мікродіапазонах. Метою роботи є встановлення впливу мікроструктури металу на значення відновленої та невідновленої об'ємної твердості при вдавлюванні сферо конічного індентора з кутом при вершині 60 градусів в нано- та мікродіапазонах. У ході дослідження вперше було встановлено залежність відновленої та невідновленої об'ємної твердості від навантаження при вдавлюванні в сталеві зразки з різною мікроструктурою сферо конічного індентора в нано- і мікродіапазонах. Крім того, були отримані кількісні значення цих параметрів, які можуть бути використані для подальшого аналізу та порівняння матеріалів з різною мікроструктурою. Ці дослідження допомагають розуміти, як мікроструктура впливає на механічні властивості матеріалів і можуть бути використані для розробки більш ефективних та оптимізованих матеріалів для різноманітних застосувань.Документ Дослідження фізико-механічних властивостей вакуумно-дугових наноструктурних Ti-Si-N покриттів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Віденьов, Олег ЮрійовичВ кваліфікаційній роботі виконується визначення умов і параметрів нанесення надтвердих (вище 40 ГПа) наноструктурних покриттів Ti-Si-N, товщиною більше 4 мкм. Об’єктом дослідження є надтверді наноструктурні покриття товщиною більше 4 мкм на основі нітридів, що осаджуються з багатокомпонентних катодів. Методи досліджень – вимірювання мікротвердості, рентгенофазовий і рентгеноструктурний аналізи, рентгенофлуоресцентний аналіз, електронна мікроскопія. Отримані надтверді (≥ 40 ГПа) наноструктурні Ti-Si-N покриття шляхом вакуумно-дугового випарування Ti-Si катодів, одержаних методом порошкової металургії. Виявлено, що концентрація кремнію в синтезованих Tі-Sі-N покриттях і макрочастинках значно менше вмісту кремнію в TіSі катодах. Введення кремнію в титан при вмісті 15 ат. % Sі істотно змінює елементний склад покриттів. Ці наноструктурні покриття є метастабільними пересиченими твердими розчинами кремнію в кубічній фазі нітриду титану. Фаза нітриду кремнію Sі3N4 рентгенографічним методом виявлена не була. Мікротвердість вакуумно-дугових Tі-Sі-N покриттів, отриманих випаровуванням порошкових катодів, залежить від кількості кремнію в них і може досягати 48 ГПа при його вмісті в катоді 15 ат.%.