Бакалаврські роботи
Постійне посилання зібранняhttps://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/3896
Переглянути
Нові надходження
Документ Дослідження впливу термічної обробки пружино-ресорної сталі 60С2А на структуру та властивості(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Яременко, Олександр ЮрійовичObject of research – processes of structure formation and formation of steels under the influence of heat treatment. Purpose of the work – to establish the features of the influence of heat treatment on the structure and properties of low-alloy high-quality structural steel. Research methods – information analysis, spectral analysis, optical microscopy, mechanical testing. The qualification work assessed the impact of heat treatment on the structure and properties of spring steel grade 60S2А. During the implementation works conducted research with using the following methods: optical microscopy, mechanical tests (hardness determination) according to standard methods. Received results analysis about influence thermal processing on the structure and hardness indicators of alloyed spring steel allowed us to develop recommendations for heat treatment regimes that are guaranteed to provide sufficient strength (hardness), high dispersion and uniformity of the structure, decarburization within acceptable limits, and the absence of cracking due to high thermal stresses.Документ Вплив режимів зварювання на структуру та властивості легованих сталей(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Черних, Антон СергійовичВ кваліфікаційній роботі виконується вдосконалення процесу зварювання електродом, що плавиться, в середовищі захисних газів та дослідити за рахунок цього структуру та властивості нероз'ємних сполук. Для досягнення поставленої мети було визначено такі завдання: Визначити ступінь впливу струменя активного захисного газу на хімічний склад та геометрію металу шва та дослідити основні закономірності формування структури та властивостей нероз'ємних сполук залежно від технологічних параметрів зварювання електродом, що плавиться, з двоструменевим газовим захистом, за яких забезпечується стабільність високих експлуатаційних властивостей. Показано позитивний вплив параметрів двохструминного газового захисту при зварюванні плавящимся електродом на хімічний склад, мікроструктуру та властивості зварних з'єднань зі сталей, схильних до загартування. Встановлено, що розроблений спосіб зварювання плавящимся електродом багатошарових з'єднань з легованих сталей з щілинною обробкою в умовах двохструминного газового захисту стаціонарною дугою забезпечує зменшення хімічної, міцності та структурної неоднорідності в з'єднаннях, надійну стабільну якість і необхідні механічні властивості зварних. Використання двохструминного газового захисту при зварюванні сприяє подрібненню структури металу шва та формує плавний перехід від наплавленого металу до основного, що збільшує експлуатаційну надійність та рівноміцність зварних з'єднань.Документ Вдосконалення процесу отримання виробів з ковкого чавуну(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Старокожев, Ярослав ДенисовичВ кваліфікаційній роботі виконується вдосконалення технології модифікування ковкого чавуну для зменшення тривалості графітизуючого відпалу виливків, зниження схильності до половинчастої кристалізації з формуванням включень пластинчатого графіту. Методи дослідження рентгенофлуоресцентна спектрометрія, оптична мікроскопія, вимірювання твердості. Об'єктом є процес дослідження впливу модифікування на тривалість відпалу білого чавуну для отримання ковкого. Предметом є розробка технології модифікування. Виливки з ковкого чавуну отримують тривалим відпалом білого чавуну, технологію якого можна вдосконалювати. Запропоновано технологію внутрішньоформного модифікування білого чавуну з метою зменшення тривалості відпалу на ковкий чавун. Встановлено оптимальний склад модифікатора, визначений режим і мінімальна тривалість відпалу.Документ Дослідження зносостійких Ti-Zr-C-O-N покриттів в інтервалі температур 25-700ºС(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Пушкарьов, Богдан ОлександровичВ кваліфікаційній роботі виконується дослідження зносостійких нанокомпозиційних покриттів з високими трибологічними властивостями, призначених для роботи у широкому діапазоні температур. Проведення параметричних досліджень, що встановлюють взаємозв'язок між складом, структурою та трибологічними властивостями покриттів в інтервалі температур 25 ºС – 700ºС. В роботі розглянуті технологічні принципи одержання твердих зносостійких нанокомпозиційних покриттів з високими трибологічними властивостями, призначених для роботи у широкому діапазоні температур. Проведені параметричні дослідження, що встановлюють взаємозв'язок між складом, структурою та трибологічними властивостями покриттів в інтервалі температур 25ºС – 700ºС. Були встановлені закономірності впливу легуючих добавок на структуру та механічні властивості наноструктурних покриттів Ti-Zr-C-O-N.Документ Удосконалення технології наплавлення штампів зносостійкими сплавами на основі заліза(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Подобний, Костянтин АндрійовичВ кваліфікаційній роботі виконується розробка та вдосконалення економно легованих ресурсозберігаючих зносостійких сталей, а також поліпшення існуючих матеріалів для відновлення та підвищення стійкості й довговічності інструментів, що використовуються в гарячій обробці металів. Об'єктом дослідження є процес підвищення зносостійкості сплавів, призначених для відновлення штампів, які застосовуються в гарячій обробці металів. Предметом дослідження є особливості формування зносостійких сталей та методи підвищення їх зносостійкості й довговічності. З метою підвищення зносостійкості деталей, що працюють в умовах абразивного та інших видів механічного зношування, велике значення набуває розробка ресурсозберігаючих зносостійких сплавів та технологія їх наплавлення. В результаті дослідження визначено легувальні системи досліджуваних матеріалів, а також розроблено методику проведення досліджень. Дослідження хімічного складу, фізико-механічних характеристик і структури зносостійких сплавів систем Cr–Mn–Ti і Cr–Mn–Mo–Ti на основі заліза показали, що підвищенню жароміцності та зносостійкості сприяє ріст і рівномірний розподіл карбідів титану в наплавленому металі. Вміст Мо в кількості 4…6 % стабілізує значення твердості при підвищених температурах сталі 20Х3Г9М5Т2С. Перерозподіл карбідної фази в результаті термообробки, деформацій і підвищених температур у процесі тертя підвищує контактну міцність і мікропластичність поверхневих шарів досліджуваних сталей. 4. Розроблено технологію відновлення обсічених штампів гарячої обробки металів із сталі 5ХНМ вториннотвердіючої сталлю 20Х3Г9М5Т2С.Документ Дослідження впливу температури на релаксаційні властивості мідної фольги(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Островський, Артем РомановичВ кваліфікаційній роботі виконується визначення структури, механічних властивостей та релаксаційної стійкості міді у вигляді фольги. Мета роботи – отримання даних про вплив температури на механічні властивості твердого припою у вигляді мідної фольги марки МВ, а також оцінка релаксаційної стійкості визначеного матеріалу в заданому інтервалі температур. Методи дослідження – комплекс механічних досліджень з метою визначення механічних властивостей міді МВ, кінетики релаксації напружень в різних температурних інтервалах, а також металографічні дослідження фольгі. Визначена методика вивчення механічних властивостей мідної фольги при статичному розтягу і в умовах тривалого навантаження. Результати досліджень можуть бути використані на виробництві та у науководослідних роботах.Документ Підвищення експлуатаційних властивостей коромисла клапана з високоміцного чавуну(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Новосельцев, Микита БогдановичВ кваліфікаційній роботі забезпечується підвищення надійності транспортних засобів за рахунок експлуатаційних властивостей деталей газорозподільного механізму (ГРМ), а саме коромисла клапана – важелі з двома краями. При поломці або зносі коромисла впускні та випускні клапани не зможуть коректно відкриватися, станеться погіршення показників роботи двигуна та керованості автомобіля. Тому проблема підвищення експлуатаційних властивостей деталей ГРМ для забезпечення надійного функціонування транспортних засобів є актуальною. Мета даної роботи - підвищення експлуатаційних властивостей коромисла клапана з високоміцного чавуну мікролегуванням, нормалізацією з МКІ і лазерним гартуванням. Методи дослідження - визначення показників механічних властивостей, дослідження ліквації кремнія, оптична мікроскопія, вимірювання мікротвердості, дослідження зносу на машині тертя. Об'єктом є високоміцний чавун з кулястим графітом. Предметом - є процес дослідження впливу мікролегування, термічної обробки і поверхневого зміцнення на структуру та властивості високоміцного чавуну. Запропоновано коромисло клапана виготовляти з високоміцного чавуну замість сталі 45. Для забезпечення за перерізом деталі необхідного комплексу механічних властивостей чавун мікролегували оловом і піддавали нормалізації з МКІ, а для підвищення зносостійкості бойка коромисла - лазерному гартуванню.Документ Дослідження впливу внутрішніх і зовнішніх параметрів на механічні властивості сталі аустенітного класу(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Мінаєв, Сергій ОлександровичВ кваліфікаційній роботі виконується вивчення процесів старіння в нержавкій сталі типу 12Х18Н10Т та 08Х18Н10Т. Мета роботи – вивчення впливу концентрації вуглецю на дисперсійне твердіння в нержавких хромо-нікелевих сталях та визначення впливу технологічних параметрів старіння на структуру і властивості сталі аустенітного класу. Метод дослідження – проведення серії механічних досліджень зразків нержавкої сталі 12Х18Н10Т та 08Х18Н10Т в вихідному стані та після різних режимів відпалення, аналіз структурних змін, які відбуваються в сталі після термічного старіння. Прогнозні припущення щодо розвитку об’єкта дослідження – за допомогою даних, які були отримані в ході експериментів, встановлено, що старіння негативно відбивається на експлуатаційних властивостях зразків нержавкої сталі 12Х18Н10Т та 08Х18Н10Т. Для того, щоб зменшити її схильність до міжкристалічної корозії дані такі рекомендації: 1) використання сталі даного класу зі зменшеним вмістом вуглецю (менш 0,02 %); 2) використання високотемпературного нагрівання при гартуванні з метою більш повного розчинення карбідів і нітридів; 3) використання для виробів з нержавкої сталі 12Х18Н10Т та 08Х18Н10Т стабілізуючого високотемпературного відпалення.Документ Поліпшення якості зливка та підвищення властивостей литої низьковуглецевої сталі під впливом ітрію(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Малієнко, Владислав ГеннадійовичВ кваліфікаційній роботі виконується вивчення процесів зміни структури та механічних властивостей низьковуглецевої литої сталі 30Л під впливом ітрію. Мета роботи – покращення якості зливків та комплексу механічних властивостей литої сталі 30Л шляхом модифікування ітрієм. Задачі роботи – визначити оптимальну присадку ітрію в рідку сталь і дослідити її модифікуючий, рафінуючий і легувальний вплив на структурні зміни та формування механічних властивостей зливків литої сталі 30Л. Методи дослідження – металографічний аналіз, мікрорентгеноспектральний аналіз, електронна мікроскопія, випробування механічних властивостей. Для підрахунку розміру зерен і визначення дисперсії в їх розподілі за величиною залучена спеціальна комп'ютерна програма. В роботі досліджений вплив ітрію в широкому діапазоні його присадок - від 0,04 до 0,4% мас на якість та властивості литої сталі 30Л. На підставі проведених експериментів встановлено, що оптимальна добавка ітрію в кількості ~ 0,8% при розливання сталі покращує якість сталевого зливка, сприяє очищенню металу від шкідливих домішок (кисню, сірки, фосфору азоту), зменшує кількість неметалевих включень, сприяє їх глобулярізації та більш рівномірному розподілу в об’ємі рідкого металу. Присадка ітрію істотно подрібнює зерно, призводить до зміни співвідношення феритної та перлітної структурних складових сталі, суттєво впливає на карбідну фазу. Рафінуючий, модифікуючий та легувальний вплив ітрію при оптимальному додатку (0,08 %) його в рідкий сплав забезпечує поєднання міцності та пластичності сталі 30Л при одночасному підвищенні її холодостійкості.Документ Підвищення довговічності виробів із сірого чавуну(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Литовка, Денис ЄвгенійовичВ кваліфікаційній роботі виконуються дослідження, спрямовані на вдосконалення візків вантажних вагонів та їх компонентів. Дослідження є актуальними і випливають з першочергових завдань, що стоять перед залізничним транспортом. Завдання підвищення зносостійкості робочої поверхні фрикційного клину забезпечує різке підвищення ресурсу роботи вагона в цілому. Мета даної роботи підвищення довговічності фрикційного клину із сірого чавуну методом фрикційного зміцнення, індукційного гартування та азотування. Методи дослідження дослідження хімічного складу, визначення показників твердості і мікротвердості, оптична мікроскопія, дослідження зносу. Предметом є процес дослідження впливу різних методів поверхневого зміцнення на властивості і параметри зміцненого шару. Запропонований склад сірого чавуну для виготовлення фрикційного клину. В умовах масового виробництва рекомендовано для підвищення твердості і зносостійкості вертикальної поверхні фрикційного клину піддавати її зміцненню індукційним гартуванням, надані режими зміцнення. В умовах ремонтного виробництва запропоновано поверхневе зміцнення фрикційною обробкою, що забезпечує за рахунок створення певного термодеформаційного стану формування білого шару високої твердості, без використання дорогого і складного обладнання. В умовах корозійного впливу запропонований метод азотування і надані оптимальні режими поверхневого зміцнення.Документ Дослідження кінетики руйнування низьколегованих сталей після прискореного охолодження(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Микитан, Ілля АндрійовичObject of research: fracture processes of low-carbon low-alloy steels in the bainite-martensitic structural state. Purpose of work: study of the relationship between post-deformation cooling regimes, the final structure and morphology of fracture surfaces of rolled metal from low-carbon low-alloy steels. Research methods: metallographic analysis; scanning electron microscopy; transmission electron microscopy; methods of testing mechanical characteristics; methods of mathematical processing of experimental data arrays. Results and their novelty. The morphological features of the structural state of low-carbon low-alloy steel after various heat treatment regimes were investigated. The influence of heat treatment regimes on the complex of mechanical properties of low-carbon low-alloy steel was investigated. The kinetics of fracture of low-carbon low-alloy steel samples depending on the structural state were investigated. Also the value of the crack propagation resistance coefficient was determined (quantitative fracture analysis); a mathematical model of the dependence of the crack propagation resistance coefficient on the parameters of the structural state was constructed.Документ Вивчення особливостей будови поверхневого шару сталевих деталей, оброблених електро-алмазним ерозійним шліфуванням(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Мачан, Ігор СергійовичВ кваліфікаційній роботі об’єктом досліджень є зразки зі сталей 45, У7 та У12, що були термічно обробленні гартуванням та низьким відпуском та прошліфовані електроалмазним ерозійним шліфуванням (ЕЕАШ). Метою дипломної роботи є вивчення особливостей будови поверхневого шару сталевих деталей, оброблених електро-алмазним ерозійним шліфуванням. Практичне значення роботи: на основі отриманих в дослідженні результатів зробити висновки про вплив режимів ЕЕАШ на параметри поверхневого шару сталевих деталей: вплив на мікроструктуру, на мікротвердість, на шорсткість поверхні, в тому числі і на розмір ерозійної зони у поверхневому шарі. У процесі роботи проаналізовані літературні джерела за визначеною тематикою: висвітлені методи поверхневого зміцнення у тому числі і методи імпульсного поверхневого зміцнення, мета яких створення у поверхневому шарі деталей унікальної структури білого мартенситу «гарденіту». Для виконання поставленої мети був проведений металографічний макро- та мікроаналіз зразків вуглецевих сталей 45, У7, У12 після ЕЕАШ, виміряна мікротвердість поверхневих та приповерхневих шарів, зроблено рентгенівський фазовий аналіз, визначено вплив вмісту вуглецю в сталі на розмір ерозії. Зроблені висновки та практичні рекомендації по режимам ЕЕАШ.Документ Експлуатаційні дослідження труб з дуплексної сталі в апараті з виробництва каустичної соди(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Лисенко, Захар ВладиславовичВ кваліфікаційній роботі виконується вивчення процесів корозії труб з корозійностійкої феритноаустенітної (дуплексної) сталі 02Х22Н5АМ3 нового покоління, виготовлених за новітньою технологією, при стандартних і експлуатаційних випробуваннях. Мета роботи – проведення експлуатаційних випробувань труб з феритно-аустенітної (дуплексної) хромонікельмолібденової сталі 02Х22Н5АМ3, виготовлених за новітньою технологією, у апараті з виробництва каустичної соди на підприємстві хімічної промисловості, – для подальшого розширення областей їх використання. Метод дослідження – визначення структури і комплексні лабораторні корозійні випробування зразків труб з феритно-аустенітної (дуплексної) сталі на стійкість проти міжкристалітної, пітінгової корозії та корозійного розтріскування, випробування механічних властивостей, тривалі порівняльні експлуатаційні випробуванні експериментальних труб у теплообмінному обладнанні апарату з виробництва каустичної соди. Лабораторними і експлуатаційними випробуваннями встановлено, що труби феритно-аустенітної (дуплексної) сталі 02Х22Н5АМ3 характеризується дрібнозернистою структурою з розмірами зерен 7-10 мкм, співвідношенням - і - фаз приблизно 1:1 (по 50 %), підвищеним (до 73 %) вмістом спеціальних границь зерен 3, а також підвищеними стійкістю проти міжкристалітної, пітінгової корозії, корозійного розтріскування та підвищеною стійкістю при тривалих експлуатаційних випробуваннях порівняно з трубами з цієї сталі поточного виробництва (до 1,6 разів) і з трубами з аустенітної хромонікелевої сталі 08Х18Н10Т (до 7 разів), які дотепер застосовуються на хімічних підприємствах.Документ Вплив бору на структуру та корозійну стійкість прокату з аустенітної хромонікелевої сталі(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Кійко, Ілля ОлександровичВ кваліфікаційній роботі виконується вивчення процесів структуроутворення при термічному обробленні прокату з низьковуглецевої аустенітної хромонікелевої сталі з різними вмістами бору та їх вплив на стійкість до міжкристалітної корозії. Мета роботи – дослідження впливу поверхнево активного елементу бору і температури гартування на зернограничну структуру і стійкість проти міжкристалітної корозії прокату з корозійностійкої низьковуглецевої аустенітної хромонікелевої сталі 03Х18Н11 (304L). Метод дослідження – світлова та електронна мікроскопія; випробування на стійкість проти міжкристалітної корозії (МКК) за стандартом ASTM A262 і електрохімічним методами; визначення механічних властивостей. Вивчено процеси структуроутворення і визначено структуру та стійкість до МКК дослідних сталей з різними вмістами бору (0,003 %; 0,03 % і 0,3 %) залежно від температури гартування. Встановлено негативний вплив бору (особливо у кількості 0,03 %) на зернограничну структуру і стійкість проти МКК зразків, підданих гартуванню від температур 1150 С і 1200 С. На границях зерен сталі спостерігали виділення боридів хрому; на - подібному вигині зразків при випробуванні на МКК – міжкристалітні тріщини; швидкість корозії зразків у сильно окисному середовищі склала до 8 мм/рік; на АПК спостерігали активаційну ділянку в перехідній області потенціалів. Розвинене уявлення про вплив бору на зернограничну структуру і стійкість аустенітних хромонікелевих сталей до МКК. На основі аналізу літератури і результатів досліджень запропоновано режим термічної обробки, що забезпечує підвищення стійкості проти МКК прокату з борвмісних сталей.Документ Дослідження впливу комплексного іонного азотування на мікроструктуру та мікротвердість пуансонів різного діаметру(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Ільюшонок, Тетяна АндріївнаВ кваліфікаційній роботі виконується дослідження впливу комплексного йонного азотування в сполученні з подальшою термічною обробкою, а саме, гартуванням з низьким відпуском на структуру і властивості поверхневих і приповерхневих шарів зразків пуансонів різного діаметру зі сталі 9ХС. Методи досліджування – металографічний аналіз поверхневого шару сталевих зразків та визначення зміни їх мікротвердості. У процесі дипломної роботи було виконано металографічний аналіз зразків після комплексного іонного азотування з гартуванням і наступним відпуском; виміряна мікротвердість поверхневих та приповерхневих шарів за перетином деталей; визначено рівень зростання твердості за глибиною; зроблені висновки та практичні рекомендації по впровадженню методу комплексного іонного азотування на практиці. Глибинне іонне азотування пуансонів не може бути альтернативою комплексному іонному азотуванню із застосуванням гартування та відпуску внаслідок високої твердості та крихкості, при ударних навантаженнях в процесі експлуатації пуансонів. Мікроструктура зразків після комплексного іонного азотування – азотистий мартенсит гарту. Концентрація азоту в результаті комплексного іонного азотування значно менше ніж після глибинного іонного азотування. Внаслідок наступного гартування азот дифундує на значно більшу глибину, його концентрації за перетином зразків значно зменшується – до 1 %, але така концентрація є достатньою для забезпечення високих експлуатаційних властивостей пуансонів, а саме: високу ударну в’язкість при достатньо високій твердості.Документ Дослідження вакуумно-дугових Ti-Al-N покриттів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Грінік, Руслан ОлексійовичВ кваліфікаційній роботі виконується дослідження вакуумно-дугових Ti-Al-N покриттів за будовою, фазовим і елементним складом з градієнтом фізико-механічних властивостей. Вивченням проблем осадження покриттів Ti-Al-N плазмовими методами займаються провідні вітчизняні та зарубіжні вчені. Найбільш широко вивчено вплив технологічних параметрів процесу вакуумно-дугового випаровування на структурні та фазові зміни у покриттях Ti-AlN, їх властивості, дефекти будови. Даним дослідженням присвячені праці вітчизняних та зарубіжних учених А.Д. Погребняка, В.А. Білоуса, В.В. Васильєва, В.Є. Стрельницького, І.І. Аксьонова, А.А. Андрєєва, J.M. Castanho, A.E. Santana, A. Karimi, C. Chokwatvikul, A.R. Shetty, N. Norrby, G.P. Zhang, X.Q. Wang, F. Aliaj та інш. В роботі встановлено залежності морфології та топографії поверхні, фазового складу, будови, структурного та напруженого стану вакуумнодугових покриттів Ti-Al-N від технологічних параметрів процесу осадження покриттів. Встановлені закономірності впливу морфології та топографії поверхні, фазового та елементного складу, будови, структурного та напруженого стану покриттів Ti-Al-N на їх фізико-механічні властивості.Документ Вплив температури на релаксаційну стійкість м’яких припоїв(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Абдулін, Дмитро ВікторовичВ кваліфікаційній роботі виконується визначення структури, механічних властивостей та релаксаційної стійкості припоїв в вигляді фольги марки ПОС-61, ПОІн-48. Мета роботи – отримання даних про вплив температури на механічні властивості м’яких припої, а також оцінка релаксаційної стійкості визначених матеріалів в заданому інтервалі температур. Методи дослідження – комплекс механічних досліджень з метою визначення механічних властивостей припоїв, кінетики релаксації напружень в різних температурних інтервалах, а також металографічні дослідження фольг. Визначена методика вивчення механічних властивостей припоїв при короткочасних і більш тривалих випробуваннях. Результати досліджень можуть бути використані на виробництві й у науково-дослідних роботах.Документ Дослідження структури та властивостей термодифузійного залізо-цинкового покриття на зразках труб(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Юкіш, Андрій АндрійовичВ кваліфікаційній роботі досліджуються процеси корозії труб з низьколегованої сталі з термодифузійним залізо-цинковим покриттям при лабораторних і експлуатаційних випробуваннях у притаманних газовидобувній галузі середовищах. Мета роботи: комплексні дослідження структури, мікрохімічного складу, механічних, корозійних та експлуатаційних властивостей термодифузійного залізо-цинкового покриття на насосно-компресорних трубах з низьколегованої сталі. Методи дослідження – світлова і растрова електронна мікроскопія, випробування механічних властивостей на розтягування, ударний вигин і мікротвердість; порівняльні корозійні дослідження зразків оцинкованих і не оцинкованих труб з низьколегованої сталі у лабораторних та експлуатаційних умовах – у корозійно агресивній газоконденсатній свердловині. Встановлено, що структура дифузійного покриття представлена в основному двома шарами: 1 і Г-фазами, складається з 90 % Zn і 10 % Fe та забезпечує підвищену твердість, корозійну стійкість, зносостійкість, а також технологічність труб в умовах експлуатації. Зразки дифузійно оцинкованих труб показали високу корозійну стійкість при лабораторних випробуваннях у корозійно агресивних середовищах, притаманних нафтогазовидобувній галузі, а також при експлуатаційних випробуваннях у газоконденсатній свердловині з високою мінералізацією пластових вод. Показана перспективність застосування насосно-компресорних труб з низьколегованих сталей з термодифузійним залізо-цинковим покриттям для підвищення терміну безремонтної експлуатації трубних колон та підвищення ефективності виробництва.Документ Підвищення зносостійкості пар тертя в гідророзподільниках екскаваторів(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Шеховцов, Віталій ВолодимировичВ кваліфікаційній роботі представлені методи дослідження зносостійкості, методи визначення твердості, дослідження хімічного складу матеріалів. Проаналізовані методи підвищення зносо- і корозійної стійкості. Об’єктом дослідження є сталь 38Х2МЮА після покрашення. Мета роботи – дослідити методи підвищення зносостійкості та корозійної стійкості золотникових пар, які використовуються в гідросистемах екскаваторів. Методи дослідження – вимірювання твердості, вимірювання моменту тертя, випробування на зносостійкість на машині тертя СМЦ-2. Експлуатаційні та стендові випробування показали переваги стали 38Х2МЮА у порівнянні зі сталлю 45 після карбонітраціі та покращення. Дані, які отримані в результаті роботи рекомендовано використовувати при виборі пар тертя в гідророзподільниках екскаваторів.Документ Дослідження впливу термічної обробки деталей засипного доменного апарату(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2025) Шаровка, Віталій ВалерійовичObject of research : parts of the blast furnace charging apparatus used in metallurgical industry for loading raw materials and fuel into the furnace for further processing. Objective : To investigate the effect of heat treatment on the mechanical and physical properties of blast furnace charging apparatus parts in order to improve their efficiency and durability. Research methods : metallographic analysis, mathematical analysis, mechanical testing. The qualification work investigated the influence of the titanium, boron and carbon content in the surfacing material on the working surface of the cone and the subsequent heat treatment on the structure and hardness of the deposited layer. The studies were conducted using the following methods: optical microscopy, Rockwell hardness determination, and regression modeling. Using mathematical modeling to establish the connection between composition and hardness welded metal, and also analysis microstructures help to establish the recommended composition of the material for surfacing. Based on the informationanalytical study, a mode of heat treatment of the cone after surfacing was developed to relieve internal stresses. The implementation of this approach allowed to establish experimentally by possibility application surfacing titanium-based materials instead of the widely used chromium-based materials.