2016, № 2 (13), т. 2

Постійне посилання зібранняhttps://dspace.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/6541

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 18 з 18
  • Документ
    ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ ПРО ЖУРНАЛ
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016)
  • Документ
    Порівняння інвестицій на формування нематеріальних активів в Україні та світі
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Горовий, Д. А.; Gorovyi, Dmytro
    Незаперечним фактом економіки сьогодення є те, що не лише матеріальні, але і нематеріальні здобутки підприємств мають певну цінність і здатні приносити йому грошовий дохід. Проте, слід зазначити, що не всі можливі види нематеріальних здобутків відображаються зараз на балансі українських підприємств у складі нематеріальних активів (НМА). Метою статті є визначення поточних обсягів інвестицій у нематеріальні активи в Україні та порівняння цих обсягів із інвестиціями у НМА в інших країнах світу Обсяг коштів, інвестованих у НМА на підприємствах України (особливо у питомій вазі) буде залишатися і надалі незначним. І перспективи такого інвестування є досить «туманними», про що свідчать і низька надійність прогнозу питомої ваги у трендовій моделі Особливо загрозливою така тенденція постає у порівнянні з аналогічними даними будь-якої іншої країни світу, де практика використання НМА є більш розповсюдженою. Аналіз світових тенденцій свідчить, що вартість нематеріальних активів у загальній вартості іноземних компаній становить понад 40% (а іноді й до 90%). Але і надвелике (більше 50%) вкладання коштів у НМА від обсягу всіх витрат вважати доцільним також не можна, адже свідчить про відхід від реальних інвестицій на користь спекулятивних.
  • Документ
    Діагностика виробничого потенціалу вітчизняних хлібопекарських підприємств та визначення подальших напрямків їх розвитку
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Тарасюк, Г. М.; Корнійчук, А. А.; Tarasiuk, Halyna; Korniichuk, Anhelina
    Результати діяльності підприємства відображаються в економічних показниках. Дослідження виробничого потенціалу передбачає оцінку його складових на основі відповідної системи показників. За відсутності узгодженої системи діагностичних показників потенціалу підприємства неможливо формувати подальші перспективні напрямки його розвитку. В статті обґрунтовано підхід до діагностики виробничого потенціалу підприємств хлібопекарської галузі в розрізі основних його складових (основні засоби і матеріальні ресурси, трудові ресурси, фінансові ресурси, маркетингові ресурси). Система діагностичних показників обрана на підставі аналізу діяльності сукупності досліджуваних підприємств хлібопекарської галузі, визначення факторів впливу на їх функціонування та на основі результатів застосування кореляційно-регресійного аналізу. Система показників узагальнюється шляхом розрахунку інтегрального показника поточної відповідності виробничого потенціалу з урахуванням вагових коефіцієнтів отриманих в результаті проведення експертної оцінки. Розрахований інтегральний показник поточної відповідності виробничого потенціалу використовується для визначення виробничої стратегії. В статті зазначено, що виробнича стратегія є загальним планом розвитку виробничого потенціалу підприємства. Автором запропоновано підхід обрання стратегії розвитку виробничого потенціалу підприємств хлібопекарської галузі. В статті доведено, що обґрунтовувати стратегію подальшого формування і використання виробничого потенціалу підприємства слід з урахуванням наявного його стану. Запропонований підхід до діагностики виробничого потенціалу враховує особливості господарської діяльності досліджуваних підприємств, дозволяє ідентифікувати внутрішні можливості та виявляти приховані резерви з метою підвищення ефективності діяльності організацій та галузі.
  • Документ
    Характеристика елементів процесу управління змінами на підприємстві
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Курилова, Н. М.; Kurilova, Natalya
    Основні моменти даної статті присвячені розгляду питань, які стосуються проблем формування і виділення елементів процесу управління змінами, та надання даним елементам характеристики. Предметом дослідження виступають теоретичні аспекти стосовно визначення елементів процесу управління змінами з точки зору впливу зовнішнього і внутрішнього середовища на підприємство. Метою даної статті є є дослідження основних елементів процесу управління змінами на підприємстві та їх характеристика. Проведене дослідження теоретичних аспектів визначення елементів процесу управління змінами в вітчизняній і зарубіжній науковій літературі показало, що при формуванні процесу управління змінами і вибору елементів даного процесу, більше уваги приділяється змінам, сформованим факторами внутрішнього середовища, на відміну від підходів щодо управління змінами, сформованими факторами зовнішнього середовища, яким приділяється досить мало уваги. Для ефективного проведення змін на підприємстві необхідно поєднувати управління змінами, що виникають всередині підприємства з управлінням змінами в зовнішньому середовищі. Тому в статті було виділено два елемента зовнішнього середовища – галузь і ринок, до яких приналежне певне підприємство, і два елементи внутрішнього середовища – люди і організація. Виходячи з цього було запропоновано виділити наступні елементи процесу управління змінами – трьохмірну карту змін, законодавчу базу змін, документальну базу змін та алгоритм процесу управління змінами. Трьохмірна карта змін показана у вигляді трикутника. Перший кут трикутника – це ринок (галузь), другий – організація і третій – людина.. Наступний елемент процесу управління змінами - «Законодавча» база виступає як законодавча основа проведення змін на підприємстві. Третій елемент процесу управління змінами – «Документальна» база покликана відображати основні моменти і напрямки проведення змін на підприємстві. Останній елемент - алгоритму процесу управління змінами, виступає в якості детально розробленого, поетапного плану втілення процесу управління змін в реалізацію.
  • Документ
    Розробка функціонально-цільової системи управління витратами підприємств дорожньої галузі
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Лисенко, А. О.; Доломан, К. А.; Lysenko, Alina; Doloman, Kseniia
    В статті запропоновано новий погляд щодо питань побудови системи управління витратами підприємств дорожнього комплексу на засадах системного підходу й порівняльного аналізу її структури та змісту. Дорожнє будівництво містить у собі будівництво, реконструкцію, експлуатацію й утримання автомобільних доріг й пришляхової інфраструктури. Відповідно до цього досягнення означеної мети відбувається шляхом реалізації широкого кола дорожньо-будівельних робіт і супутніх до них послуг, які зумовлюють специфіку діяльності вітчизняних дорожніх підприємств і організацій, а також українського підрядного дорожньо-будівельного ринку в цілому. Обмеженість фінансових ресурсів, спрямованих на розвиток галузі, зумовлює підпорядкованість таких підприємств принципу мінімізації витрат на виробництво дорожньо-будівельних робіт та послуг у поєднанні з раціональним розміщенням виробничих ресурсів. Крім того, аналіз останніх досліджень й публікацій в сфері практичного управління витратами підприємств дорожнього господарства, а також проведене опитування серед фахівців дорожньої галузі, зазначили, що більшість підприємств та організацій на практиці застосовують систему стандарт-кост, яка в умовах України є логічним вираженням нормативного методу обліку та управління витратами. Отже виникає об’єктивна необхідність в удосконаленні існуючої методичної бази управління витратами на дорожньо-будівельних підприємствах відповідно до сформованої ситуації господарювання та з урахуванням переваг і недоліків концептуальних підходів щодо управління ними.
  • Документ
    Обґрунтування стратегії розвитку підприємств дорожнього господарства
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Бурмака, М. М.; Бурмака, Т. М.; Burmaka, Mykola; Burmaka, Tetyana
    Ефективність діяльності підприємства дорожнього господарства залежить від правильного вибору стратегії розвитку. Метою статті є формування стратегій розвитку підприємства дорожнього господарства та розробка методичних рекомендацій з оцінки й визначення найкращої стратегії. За допомогою методу експертних оцінок здійснено формування альтернативних стратегій розвитку дорожнього підприємства, а саме: розширення виробництва напівфабрикатів та інших не основних напрямів діяльності, орієнтація на повне використання виробничого потенціалу з врахуванням його постійного вдосконалення, скорочення виробничих витрат, орієнтація на суттєві зміни технології, розширення ринку дорожніх робіт та послуг. Оцінку та вибір найбільш ефективної стратегії обґрунтовано здійснювати за допомогою матриці попарних порівнянь у відповідності до наступних критеріїв: спрямованість на довгострокову перспективу, вплив на зовнішнє середовище, ризик невиконання стратегії, гнучкість до змін у зовнішньому середовищі, підвищення ефективності підприємства в кращу сторону, відповідність очікуванням керівництву підприємства, неприйняття змін персоналом, швидкість реалізації, необхідність залучення додаткових стратегічних ресурсів, рівень невизначеності реалізації стратегії, вартість реалізації стратегії. Для встановлених критеріїв вибору стратегії розвитку підприємства дорожнього господарства визначені їх вектори пріоритету. Апробація запропонованих методичних рекомендацій здійснена на базі філії «Харківський РАД» ДП «Харківський облавтодор». У відповідності до отриманих результатів встановлено, що для філії «Харківський РАД» ДП «Харківський облавтодор» найефективнішою є стратегія розширення ринку дорожніх робіт та послуг.
  • Документ
    Моделювання точки беззбитковості виробництва з використанням інформаційних технологій
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Скуртол, С. Д.; Skurtol, Svitlana
    Для визначення перспективності діяльності підприємства важливим є формування інфо- рмаційної системи, яка б забезпечувала інформацією для прийняття управлінських рішень, щодо доцільності організації бізнесу та оцінки обсягу виробництва продукції. У статті означено поняття «інформаційна система» як основи ефективного управління підприємством, зроблено аналіз, систематизацію та узагальнення теоретичних питань інформаційних технологій. Здійснено моделювання точки беззбитковості з використанням інформаційних систем на підприємствах. Дослідження процесу поведінки параметрів економічної системи доцільно проводити з використанням інформаційних систем та комп’ютерних моделей, за допомогою яких можна проводити розрахунки неодноразово та наочно побачити результати проведених досліджень. Моделювання точки беззбитковості виконувалось із використанням інформаційних систем. З проведеного дослідження видно, що всі параметри моделі є динамічними, оскільки зміна показника обсягу виробництва призводить до зміни суми прибутку (збитку) і рівня точки беззбитковості. Здійснюючи підбір значення обсягу реалізації продукції, можна визначати обсяг виробництва, при якому прибуток буде дорівнювати нулю. Використання оптимізаційних моделей дозволить дослідити ефективність функціонування підприємства, виявити резерви зростання результативності діяльності підприємства, сприятиме удосконаленню процесу прийняття управлінських рішень. Моделювання процесів діяльності підприємства сприятиме визначенню ефективності майбутніх заходів, визначенню оптимальних значень вхідних параметрів, прогнозуванню поведінки суб’єкта господарювання. Використання комп’ютерної техніки надасть можливість враховувати велику кількість факторних ознак при створенні різних моделей та одержувати кінцевий результат з прийнятною точністю, вчасно та з найменшими затратами фінансових ресурсів.
  • Документ
    Пріоритети розвитку підприємництва в умовах кризової економіки
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Сидоренко, Ю. В.; Sidorenko, Yulia
    Статтю присвячено дослідженню теоретичних аспектів криз та пошуку практичних інструментів їх подолання в умовах українських реалій. Практичні аспекти виводу галузей економіки із кризи для України, незважаючи на наявність наукових доробок, залишаються відкритими та нерозв’язаними. Тому стаття має на меті є дослідження явища та дефініція сутності економічної кризи, виявлення ознак кризи в сучасному суспільно-економічному контексті, формулювання перспективних підприємницьких альтернатив в кризових умовах. На основі застосування теоретичних методів аналізу та синтезу, аналогії, абстрагування було узагальнено та систематизовано наукові погляди стосовно явища кризи. Встановлено, що, з одного боку, криза за об’єктивними своїми проявами є негативним явищем, з іншого боку, містить потенціал оптимізації та майбутнього удосконалення системи, виконуючи конструктивну функцію. Обґрунтовано, що криза, поряд із стабільним функціонуванням, є двома взаємопов’язаними фазами процесу розвитку системи. Доведено, що антикризове управління має ґрунтуватися на якомога більш ранній діагностиці системних протиріч та їх превентивній оптимізації шляхом переведення системи в нову якість. Методом спостереження було ідентифіковано кризові явища сучасного етапу розвитку українського суспільства в розрізах ключових сфер життєдіяльності: медицині, освіті, організації дозвілля, галузях транспорту, харчування, житлової нерухомості та комунальної інфраструктури, агробізнесу та сільського господарства тощо. В зазначених сферах сформульовано та запропоновано до застосування ряд підприємницьких ідей та проектів, призваних подолати існуючі соціально-економічні протиріччя, дозволяючи бізнесу – переорієнтуватися на нові вимоги часу, а споживачам – отримати якісно нові, більш задовільні послуги та продукти.
  • Документ
    Управління ризиками міжнародної інвестиційної діяльності автотранспортних підприємств
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Попкова, К. О.; Popkova, Ksenia
    В статті розглянуті основні інструменти ризик-менеджменту при прийнятті рішень щодо інвестування в підприємства автомобільного транспорту України. Метою статті є ідентифікація та аналіз особливостей застосування методів виявлення, оцінки й мінімізації ризиків та розробка механізму управління ризиками міжнародної інвестиційної діяльності підприємства. Методологічною базою для підготовки статті стали праці відомих українських та західних економістів з предмету дослідження. Спираючись на проведений аналіз методичного інструментарію оцінки та зниження ризиків інвестиційної діяльності автотранспортних підприємств розроблено механізм, основними етапами якого є: пошук потенційних інвесторів, шляхом оцінки корисності прийняття інвестиційних рішень в умовах ризику; виявлення та аналіз ризиків; їх оцінювання та мінімізація на підставі обґрунтованого застосування ефективних методів ризик-менеджменту. Запропонований механізм управління ризиками міжнародної інвестиційної діяльності підприємств автомобільного транспорту дає змогу не лише ідентифікувати та визначити ризики, здійснити обґрунтований вибір пріоритетного методу їх оцінки та мінімізації для підвищення загальної ефективності результатів інвестування, а й здійснити обґрунтований вибір потенційних інвесторів. Результати дослідження можуть бути використані автотранспортними підприємствами України при пошуку та виборі потенційного інвестора.
  • Документ
    Методичний підхід до оцінювання економічної доцільності об’єднання підприємств
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Линенко, А. В.; Цикало, К. С.; Lynenko, Andrii; Tsykalo, Kateryna
    Статтю присвячено дослідженню методичних підходів до оцінювання доцільності об’єднання підприємств як способу підвищення ефективності їх господарської діяльності, а також аналізу впливу об’єднань на функціонування їх учасників. У науковій роботі були розглянуті базові правові основи функціонування підприємств та визначені основні цілі організації об’єднань. Виходячи із них були визначені основні ефекти, які отримують дочірні підприємства від приєднання до об’єднання, а також загальний вплив об’єднань підприємств на підприємництво та економіку країни. Враховуючи результати проведеного теоретичного дослідження, були проаналізовані дані фінансової звітності ПАТ «Кременчуцький завод металевих виробів» (ПАТ «КрЗМВ»), що з 2008 р. входить до складу групи ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод» (ПАТ «КВБЗ»). На основі аналізу, з урахуванням інтересів цих підприємств, була визначена доцільність даного об’єднання, проаналізовані ефекти та вплив, яких зазнало ПАТ «КрЗМВ» після включення до складу групи. Для цього були визначені основні показники діяльності підприємства до та після його об’єднання за 2006–2015 рр. Обрана група показників характеризує головні аспекти діяльності та функціонування підприємства: прибутковість, рентабельність, ліквідність, ділову активність та платоспроможність підприємства. Порівняльний аналіз економічних показників діяльності ПАТ «КрЗМВ» дав змогу визначити вплив групи на підприємство та обґрунтувати доцільність створення об’єднання в цілому. Проведений аналіз показав, що об’єднання позитивно вплинуло на функціонування ПАТ «КрЗМВ» унаслідок збільшення обсягів його реалізації, прибутковості та рентабельності його функціонування, покращення ліквідності та фінансової стійкості підприємства, навіть не зважаючи на кризові явища в реальному секторі економіки України.
  • Документ
    Методичні аспекти розробки комплексу показників ефективності системи управління якістю продукції промислового підприємства залізничного транспорту
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Гришко, О. А.; Hryshko, O. А.
    Предметом дослідження є теоретико-методичні засади оцінки ефективності системи управління якістю продукції промислового підприємства залізничного транспорту. Метою дослідження є обґрунтування концептуального підходу до формування цілей і комплексу показників оцінювання ефективності системи управління якістю продукції промислового підприємства залізничного транспорту. Методологічною основою дослідження є положення та висновки з проблем функціонування та оцінювання систем менеджменту якості, викладені у працях вітчизняних та зарубіжних учених і фахівців-практиків з досліджуваної проблеми. У процесі дослідження використано такі методи: порівняння, аналізу та синтезу – при вивченні думок учених стосовно оцінки ефективності системи управління якістю (СУЯ); групування - для визначення показників, які необхідні для оцінки ефективності СУЯ; структурний і системний – для розробки основних напрямів формування комплексу показників для оцінки СУЯ. В статті проаналізовано існуючі підходи щодо оцінки ефективності системи управління якістю продукції, запропоновано перелік показників, що характеризують ефективність функціонування системи управління якістю продукції промислового підприємства залізничного транспорту, який в аналітичних цілях структуровано і розділено на основні групи. Використання запропонованої системи показників дає можливість різнобічно і комплексно оцінити реальну ситуацію щодо функціонування СУЯ і завдяки цьому ефективно нею управляти, спрямовуючи ресурси в русло розвитку, економії, підвищення доходності. Отримані результати дослідження є підґрунтям для вирішення практичних проблем щодо оцінки та вдосконалення систем управління якістю на промислових підприємствах залізничного транспорту.
  • Документ
    Податкові, кредитні та інтелектуальні важелі забезпечення полівекторного розвитку підприємств: досвід економічно розвинутих країн
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Дідик, А. М.; Didyk, Andrii
    У статті із використанням методів порівняльного аналізу, систематизації, узагальнення та експертних оцінок проаналізовано й узагальнено успішний досвід економічно розвинутих країн у сфері формування і використання податкових, кредитних та інтелектуальних важелів забезпечення полівектор- ного розвитку підприємств. Обґрунтовано доцільність розгляду цієї проблеми з огляду на динамічність бізнес-середовища в Україні та світі. Наголошено на тому, що в економічно розвинутих країнах реалізовано чимало успішних проектів у сфері формування і використання податкових, кредитних та інтелектуальних важелів забезпечення полівекторного розвитку підприємств. Розглянуто досвід економічно розвинутих країн світу у сфері уникнення подвійного оподаткування в умовах інтеграційних процесів. Серед інших ініціатив, що сприяють розвитку податкових важелів забезпечення полівекторного розвитку підприємств виокремлено й охарактеризовано такі, як: проведення громадських обговорень, оптимізування оподаткування, надання рекомендацій для координування спільної економічної політики, обмін між країнами успішними рішеннями в податковій сфері тощо. З-поміж успішних кредитних важелів забезпечення полівекторного розвитку підприємств в економічно розвинутих країнах світу виокремлено й охарактеризовано такі, як: забезпеченість стабільності фінансових ринків і прогнозованість поведінки їхніх учасників, впровадження механізмів підвищення довіри бізнесу до кредитних інструментів, надання гарантій кредиторам та позичальникам, розвиток практики мікрокредитування підприємств, підвищення рівня обізнаності суб’єктів підприємницької діяльності про шляхи кредитування їхнього бізнесу тощо. Серед інтелектуальних важелів забезпечення полівекторного розвитку підприємств в економічно розвинутих країнах світу виокремлено й охарактеризовано такі, як: впровадження механізмів юридичної захищеності патентів, товарних знаків, авторських прав, промислових зразків та інших об’єктів інтелектуальної власності, формування спільної політики захисту прав інтелектуальної власності тощо. Перспективи подальших розвідок за проблемою повинні полягати у детальному розгляді умов та можливостей використання вищезазначених податкових, кредитних та інтелектуальних важелів в умовах економіки України.
  • Документ
    Економічна сутність капіталу підприємства як об’єкту управління
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Чемчикаленко, Р. А.; Chemchykalenko, Ruslan
    Статтю присвячено проблемі трактування сутності терміну «капітал» в процесі управлінням його структурою. Метою дослідження є визначенні сутності капіталу в контексті управління його структурою. Методами дослідження є методи аналізу, синтезу, наукової абстракції, логічного узагальнення, історичний метод та морфологічного аналізу. Результатами дослідження є впорядкування генезису розвитку трактування сутності терміну «капітал» в залежності від панування певної економічної теорії; виявлення існування трьох принципових форм існування капіталу підприємства: грошової, матеріально-ціннісної та інтелектуально-людської; встановлення можливості трансформації відповідних форм існування капіталу одна в одну. Визначено ситуаційність сприйняття сутності терміну «капітал» в залежності від об’єкту управління. Також визначено, що в процесі свого використання капітал проявляє всі ознаки не тільки економічного, але й, значною мірою, соціального та навіть демократичного феномена. Як головна економічна база створення й розвитку підприємства, капітал у процесі свого формування й подальшого функціонування забезпечує інтереси держави, власників і персоналу й характеризує загальну вартість засобів у грошовій, матеріальній і нематеріальній формах, які інвестуються у формування його активів й надалі приносять вигоду їх власнику. В свою чергу в умовах формування структури капіталу для ефективної роботи підприємства необхідно забезпечити співвідношення його складових у відповідності до ситуації на ринку та внутрішнього стану підприємства. Дані наукові результати можуть бути застосовані як предмет для розроблення заходів з підвищення ефективності формування капіталу підприємства.
  • Документ
    Оцінка іміджу підприємства
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Устенко, А. О.; Перевозова, І. В.; Малинка, О. Я.; Ustenko, Andryi; Perevozova, Iryna; Malynka, Oksana
    Метою статті є дослідження, групування й характеристика підходів до оцінки іміджу підприємства. Методологічною основою дослідження є загальнонаукові і спеціальні методи: історизму, аналізу, синтезу, дедукції та індукції, наукової класифікації та групування, експертних оцінок, технікоекономічного аналізу тощо. В процесі дослідження виявлено, що на сьогодні немає універсальної методики, спроможної в комплексі оцінити імідж підприємства. Результатом роботи є узагальнення існуючих методів оцінки іміджу підприємства, об’єднання їх за групами якісних та кількісних, оцінки на основі традиційних фінансово-економічних показників та комплексного підходу, а також обґрунтування, коли є доцільним використовувати той чи інший підхід. Зокрема, якісні методи орієнтовані на виявлення глибинних, неусвідомлюваних характеристик свідомості індивідів, їхнє основне призначення – визначення символічного значення, вербалізація образів, почуттів та емоцій, виявлення мотивів, взаємозв'язку емоційного та логічного. Кількісні методи у дослідженні іміджу в основному зводяться до інтерв'ю та анкетування й застосовуються для оцінки значимості якісних характеристик. Основне завдання методики оцінки іміджу за основними фінансово-економічними показниками – розрахунок та інтерпретація тих показників, які постійно розраховуються в ході обліку й оцінки господарської діяльності, а отже, не потребують додаткових витрат часу і коштів для оцінки іміджу підприємства. Комплексна методика дає змогу загалом оцінити імідж організації, який сформований за певний період часу з урахуванням чинників, які впливають на його формування. Застосування тієї чи іншої методики визначається специфікою ринкової діяльності підприємства.
  • Документ
    Дослідження поведінки споживачів в умовах кризи
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Писаревський, І. М.; Нохріна, Л. А.; Краснокутська, Ю. В.; Pysarevskyi, Illia; Nokhrina, Larysa; Krasnokutska, Iuliia
    В умовах економічної кризи маркетингова діяльність підприємств є потужним інструментом не тільки виживання, але й зростання. Актуальність на разі підкреслюють евентуальні зміщення акцентів поведінки споживачів, а отже, моніторинг поведінки споживачів визначає прийняття своєчасних й оптимальних управлінських рішень щодо цільових маркетингових комплексів. Тому переоцінка компанією ринкового попиту й споживчих переваг сприяє збереженню стійкого ринкового положення, в тому числі й за рахунок залучення нових клієнтів, які раніше обслуговувалися конкурентами. Адекватна оцінка купівельної спроможності кінцевих споживачів також дозволяє коригувати застосування маркетингового інструментарію підприємства. Метою даної статті є дослідження поведінки споживачів в умовах економічної кризи щодо придбання товарів та послуг. В статті надано результати дослідження поведінки споживачів Харківського регіону щодо придбання продовольчих, непродовольчих товарів та послуг в умовах кризи. Основні задачі дослідження: виявлення пріоритетних способів заощадження; ідентифікація загальних закономірностей споживчої поведінки, оцінка впливу кризи на поведінку споживачів. Проведене дослідження дозволило виявити, що загальна соціально-економічна ситуація трансформує усталені кшталти життєдіяльності, змінюючи поведінку споживачів. На разі зворотною реакцією на негативні впливи є скорочення витрат за всіма категоріями. Сьогодні переважна більшість домогосподарств, опановуючи різні способи ощадливого споживання, скорочують вартість, інтенсивність, діапазон придбання товарів та послуг повсякденного вжитку, змінюють магазини тощо. За певним виключенням, зазначені способи ощадного споживання притаманні практично всьому спектру товарів, що пояснюється питомою вагою цієї статті в пересічному бюджеті.
  • Документ
    Peculiarities of specialized enterprises and organizations activity in competitiveness improvement context
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Naumik-Gladka, Kateryna; Tkatsevych, Kateryna; Наумік-Гладка, К. Г.; Ткацевич, К. А.
    The key concept of this article is characterized by the analyses of the main features of activity of specialized tourism enterprises. The goal is to identify the modern classification criteria for the business entities in the market of tourist services and clarify the peculiarities of the activity of municipal organization in the tourism market of Ukraine. The comparative characteristics are given and the classification for business entities in the tourism sector at the national level is designed. The sphere of activity of municipal enterprises in tourism industry on the local market was observed by the authors. The obtained results may be implemented in the organization and planning of the tourism strategies on the local and governmental levels. The conclusions of the article are the approval of that such organizational form of the enterprise's activity as a municipal organization can be characterized as a monopolistic structure in the Kharkiv market. Profits come to the government budget and it influences positively on the whole situation in the service sector of Ukraine. It also helps to support tourism industry and tourist flows in Ukraine. The complex approach for the organization of activity of business entities can be characterized as a positive one, as the business activity of such entrepreneurship has a very high level of competitiveness on the market. This issue was also investigated and proved by the authors in this article.
  • Документ
    Використання сучасних засобів реклами у маркетинговій діяльності спортивного клубу
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Горова, К. О.; Кіпоренко, О. В.; Gorova, Kseniia; Kiporenko, Oleg
    На сучасному етапі розвитку людства суспільство повинно визнати спорт не тільки як засіб для покращення здоров’я та фізичної форми. Спорт відіграє важливу роль у формуванні іміджу людини на ринку трудових ресурсів. Підприємства, діяльність яких пов’язана зі спортом, мають деякі особливості при формуванні своєї маркетингової діяльності. Спортивний маркетинг всесторонньо охоплює проблему комерції у спорті. Крім того він звертає увагу на інші проблеми: розвиток комерції, заохочення нових клієнтів, надання найбільш вагомих послуг, пошук спонсорів та інше. Тому рекламна діяльність таких підприємств має свої особливості. Реклама є найважливішою частиною просування компанії в цілях підвищення її конкурентоспроможності в умовах ринкової економіки. Універсальна стратегічна мета реклами - викликати у цільової аудиторії реклами потрібну рекламодавцеві реакцію. На даний момент найбільш перспективним напрямом є Інтернет-реклама. Ії питома вага складе у 2016 році 27% у загальному обсягу рекламного ринку, до того ж цей вид реклами має найбільші показники приросту - 11,35% у 2015 році та 16,56 % у прогнозному 2016 році. Дослідження проведено на прикладі підприємства «Спортивний стиль», що є одним з провідних спортивних клубів міста Харкова. Метою дослідження є розробка рекомендацій щодо ефективної маркетингової діяльності підприємства у сучасних умовах. Об’єктом дослідження є маркетингова діяльність підприємства. Предметом дослідження є методичні підходи до проведення рекламної кампанії підприємства. Науковою новизною роботи є розробка методичного підходу до проведення рекламної кампанії спортивного клубу із застосуванням сучасних засобів реклами. Теоретичною і методичною основою досліджень є наукові праці вітчизняних і зарубіжних вчених з маркетингу та реклами.
  • Документ
    Побудова конкурентної карти м’ясопереробних підприємств на ринку м. Херсона
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2016) Вальтер, А. О.; Walter, Anna
    У статті висвітлені методологічні основи аналізу, діагностики конкурентного середовища м’ясопереробних підприємств на регіональному ринку м. Херсона. Досліджено ідею ринкової частки, як основу формування конкурентної ситуації. Обґрунтовано необхідність оцінки місткості ринку м’ясопереробної продукції, характер його розподілу між конкурентами задля визначення конкурентних переваг. Метою дослідження стало застосування методологічних основ аналізу, діагностики конкурентного середовища м’ясопереробних підприємств на регіональному ринку м. Херсона задля своєчасного формування ефективної стратегії, яка у найбільшій ступені відповідає тенденціям розвитку ринкової ситуації і базується на сильних сторонах діяльності виробників продукції м’ясопереробки. Аспекти наукової новизни здійсненого дослідження проявляються в розробці методики побудови конкурентної карти ринку, адаптованої до специфіки представленості м’ясопереробних підприємств на ринку м. Херсона, її імплементації в діяльність виробників м’ясопереробної галузі з метою планування та ефективного управління їх асортиментом та номенклатурою. Класифікація конкурентів дає можливість систематизувати виявлені конкурентні переваги й простежити, як вони впливають на зміну конкурентної позиції підприємства. За кожною групою виробників м’ясопереробної продукції, представлених у адаптованій до ринкового середовища м. Херсона матриці формування конкурентної карти ринку на основі результатів порівняльного аналізу можна закріпити причини й умови виникнення конкурентних переваг у розрізі товарної пропозиції, ціноутворення, організації мереж реалізації продукції й використання коштів стимулювання продаж, а також їхні економічні результати. Результати комплексного маркетингового дослідження конкурентних позицій підприємств втілені в розробці конкурентної карти ринку. Конкурентна карта основних виробників продукції м’ясопереробної галузі дозволяє вірно визначити співвідношення сил на ринку м. Херсона і виявити маркетингові задачі щодо стану фірми у кожному осередку матриці; встановити поточних і перспективних конкурентів для кожного аналізуємого підприємства м’ясопереробної галузі; намітити рекомендації по вибору стратегії конкуренції; виділити ключові фактори успіху на ринку. Таким чином, формується реальна картина розподілу сил конкурентів у конкурентній боротьбі.