Выпуск 42

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 18 з 18
  • Документ
    ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ ПРО ЖУРНАЛ
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018)
  • Документ
    ON THE ISSUE OF THE USE OF ROLLER-COMPACTED CEMENT-CONCRETE MIXTURES FOR CONSTRUCTION OF ROAD PAVEMENTS
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Bugaevsky, S. A.; Korzun, S. N.; Vinnikov, A. V.; Semyonenko, V. S.; Bugaevsky, M. S.
    Problem. At present, on the existing roads of Ukraine the construction of road pavement does not meet the requirements for durability and load-carrying capacity, because of constant in-crease in traffic intensity, the emergence of new types of vehicles with increased axle loads and uncontrolled transport overload. The widespread use of roller-compacted cement mixes (RCC mixes) in the construction of road pavements for highways will solve these problems. Goal. The aim of the work is to study the effect of the components of a rigid cement-concrete mixture on the physical and mechanical properties of concrete, as well as the industrial introduction of the technology of RCC in Kharkiv. Methods. The methods for assessing RCC characteristics allow to carry out all necessary research on the basis of existing regulations in Ukraine. Results. As a result of the studies carried out, compositions of RCC mixtures on local materials with compres-sive strengths of 60 MPa were obtained, with a bending strength of more than 4.5 MPa, density of 2420 kg/m3 and frost resistance of F200. Novelty. The scientific novelty of the construction works is in the selection of the compositions of RCC mixes by applying high-quality cement, fine sand, two (or three) fractions of rubble, mineral additives, complex additives and nonmetallic fibers, which leads to an increase in the density and strength of the RCC, and also increases the durability of the cement concrete coatings compacted. Practical value. Laboratory research and selection of cement-concrete mixes for production of RCC used in the construction of road pavements were carried out to prove the aims of the work, as well as industrial introduction of the technology of RCC mortar has been carried out by laying the road section on the territory of the enterprise in Kharkiv city.
  • Документ
    ВОСПИТАТЕЛЬНАЯ РАБОТА В СОВРЕМЕННЫХ ВУЗАХ
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Хоботова, Э. Б.; Саенко, Н. В.; Hobotova, E.; Saenko, N.; Хоботова, Е. Б.; Саєнко, Н. В.
    Приведен опыт совершенствования методов воспитания патриотизма и повышения профессионального уровня студентов на учебных занятиях, привития культуры трудовой и профессиональной деятельности, формирования экологической культуры, здорово-го образа жизни и навыков безопасной жизнедеятельности. Показано, что повышение эффективности воспитательной работы возможно при ее проведении без отрыва от процесса обучения и научной работы студентов. Приведение примеров из деятельности выдающихся отечественных ученых, разработок украинских инженеров и достижений отраслей промышленности расширяет научно-теоретическую базу студентов, повышает профессиональный уровень знаний и воспитывает патриотизм.
  • Документ
    USING AUTODESK INVENTOR SOFTWARE FOR MODELLING WORK PROCESSES OF SINGLE-BUCKET LOADERS
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Yefymenko, O.; Hrichchina, A.; Єфименко, О. В.; Гріччіна, А. В.
    The scientific problem is to evaluate the results of using Autodesk Inventor software for modelling work processes specific to single-bucket loaders. The basis for this scientific research is the fundamental knowledge that allows using the ideas concerned with virtual models and the possibility of their further application. The goal of the study is to analyse work processes of loaders using computer modelling facilities. Methodology. Research methodology includes the methods of finite elements, the use of software tools for the application of computer programs for model-ling the loader dynamics and conducting experiments using a personal computer. Results. The results of the research are the graphical and mathematical dependences of the values which have been estimated experimentally. Originality. The present paper allowed carrying out the research of the single-bucket loaders’ dynamics in the following aspects: moving across an obstacle, running over an insurmountable obstacle, a sharp brake of the loader. Practical value. The method of using the Autodesk Inventor software for modelling the dynamics of the loader has been developed. The basic kinematic parameters and the support reactions for a wheel mov-ing across obstacles have been determined for various designs of single-bucket loaders.
  • Документ
    ESTET – NEW INNOVATIVE SPECIALTY FOR MASTER STUDENTS
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Hnatov, A.; Arhun, Shch.; Ulyanets, O.; Гнатов, А. В.; Аргун, Щ. В.; Ульянець, О. А.
    Currently, new educational reforms are intensively being implemented in Ukraine. This is achieved, including, by the development and implementation of new innovative joint training programs. Goal. To improve higher education in accordance with the changing needs of economic and social spheres in the road transport sector due to the growth of innovative energy-efficient and energy-saving technologies. To increase the competitiveness of graduates in em-ployment and the productive cooperation between the universities. To reduce energy consumption and to replace traditional sources by «green» forms of energy in the transport sector as well. Methodology. The analysis of existing joint educational programs for masters was con-ducted. There was accomplished the analysis and monitoring of the labor market with the determination of its urgent and future needs, taking into account the development of modern electric transport. Results. The project for implementation of the new innovative master’s program in the specialty «Energy-saving technologies in transport» (ESTeT) has been developed. We have proposed the structure of a new specialty. The work packages that address specific tasks in the overall system of the ESTeT project implementation have been briefly described. The division of the new master's specialty into its constituting structural elements has been carried out. Originality. We proposed the new innovative educational joint program for masters ESTeT. Practical value. The implementation of new innovative joint specialties in the field of higher education in Ukraine provides an opportunity to increase the level of Ukrainian higher education itself. This will allow students to acquire the appropriate competencies in the field of study and expand their applications. Also, obtaining two diplomas (Ukrainian and European) by students will sig-nificantly expand their employment opportunities.
  • Документ
    ЭКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЕ ИССЛЕДОВАНИЕ ПОВЕДЕНИЯ ВОДИТЕЛЯ НА НЕРЕГУЛИРУЕМЫХ ПЕРЕКРЕСТКАХ В ПЕРЕСЕКАЮЩИХСЯ ПОТОКАХ
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Мустафаев, Г. К.; Гецович, Е. М.; Мустафаєв, Г. К.; Гецович, Є. М.; Mustafayev, H.; Getsovich, Е.
    Исследован метод моделирования поведения водителя на нерегулируемых перекрестках в пересекающихся потоках. Выполнен анализ и обработка видеосъемки движения пересекающихся потоков на четырехстороннем перекрестке, выбранном на УДС города Харьков. Предложен усовершенствованный метод «граничных интервалов» как «скользящий граничный интервал» для моделирования поведения водителя.
  • Документ
    ОПРЕДЕЛЕНИЕ ПРОПУСКНОЙ СПОСОБНОСТИ ПОЛОСЫ ДВИЖЕНИЯ НА АВТОМОБИЛЬНЫХ ДОРОГАХ И ГОРОДСКИХ УЛИЦАХ
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Наглюк, И. С.; Макаричев, А. В.; Горбачёв, П. Ф.; Горбачёва, Е. А.; Nahlyuk, I.; Makarychev, А.; Horbachov, P.; Gorbachova, O.; Наглюк, І. С.; Макарічев, О. В.; Горбачов, П. Ф.; Горбачова, О. О.
    Приведен новый подход к определению пропускной способности полосы движения на автомобильных дорогах и городских улицах, основанный на вероятностной оценке минимальной дистанции между автомобилями, выбираемой водителями в плотном транспортном потоке.
  • Документ
    ДОСЛІДЖЕННЯ ЗАТРИМОК УЧАСНИКІВ РУХУ ПРИ ПЕРЕСІЧЕННІ ПІШОХОДАМИ ВУЛИЦЬ І ДОРІГ ЧЕРЕЗ НЕРЕГУЛЬОВАНІ ПІШОХІДНІ ПЕРЕХОДИ
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Горбачов, П. Ф.; Макарічев, О. В.; Атаманюк, Г. В.; Horbachov, P.; Makarychev, А.; Atamaniuk, A.; Горбачёв, П. Ф.; Макаричев, А. В.; Атаманюк, А. В.
    Розроблено аналітичні моделі витрат часу пішоходів і транспортних засобів на нерегульованих пішохідних переходах, які створюють основу для визначення оптимального варіанта організації дорожнього руху в місцях пересічення пішохідних та транспортних потоків на ділянках міських вулиць та автомобільних доріг залежно від інтенсивності руху його учасників обох видів.
  • Документ
    УНИВЕРСАЛЬНЫЙ СТЕНД ДЛЯ ИССЛЕДОВАНИЯ УПЛОТНЕНИЙ И ПОДШИПНИКОВЫХ УЗЛОВ КОМПРЕССОРНЫХ МАШИН
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Погребняк, А. В.; Евтушенко, А. В.; Кравец, А. М.; Pogrebnyak, A.; Yevtushenko, A.; Kravets, A.; Погребняк, А. В.; Євтушенко, А. В.; Кравець, А. М.
    Кратко описан стенд для исследования уплотнений и подшипниковых узлов компрессорных и турбокомпрессорных машин, позволяющий производить исследования и доводку уплотнений и подшипниковых узлов компрессорных машин на стадии рабочего проектирования с целью проверки конструктивных решений.
  • Документ
    INFLUENCE OF INTELLECTUAL POTENTIAL ON PRODUCTION EFFICIENCY OF ROAD CONSTRUCTION ENTERPRISES
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Khachaturian, Е.; Khachaturian, S.; Shcherbak, O.; Хачатурян, О. С.; Хачатурян, С. Л.; Щербак, О. В.; Хачатурян, Е. С.; Хачатурян, С. Л.; Щербак, О. В.
    Problem. Based on high technologies, modern production requires the creation of powerful in-tellectual potential at manufacturing enterprises and at road construction enterprises as well. Its presence makes possible to implement the latest technologies in the practice of road construc-tion, to provide the country with an extremely necessary road network of high quality. The intel-lectual potential of a road construction company involves not only the highly professional staff and the educational level of its employees, but also their ability to respond quickly to changing conditions of road construction machinery operation and to take adequate decisions on its management thereby achieving the maximum efficiency of work performance. Goal. Analyze the intellectual potential of road construction en-terprises and to ground the needs and oppor-tunities for improving its quality. Meto-dology. The article has proved the relationship between the intellectual potential of road construction enterprises and the quality of training specialists in special and higher educational institutions. The necessity of obtaining engineering knowledge of the highest level by future operators of road construction machinery is grounded. A low inno-vative and knowledge-intensive level of domestic road construction has been defined. The achieved degree of intellectualization of enterprises in the road construction sector can be characterized as insufficient and tending to decrease due to the insufficient level of training highly qualified specialists. The quality of training specialists of all levels does not meet modern requirements and the achieved level of manufactured machinery and technologies used in road construction. Originality. The article reveals the reasons of the low level of intellectual potential at road construction enterprises and the trends towards its further reduction. Practical value. The necessity of significant increase of the professional and educational level of workers in the road construction industry in the shortest possible period has been justified due primarily to the high degree of automation and computerization of modern road construction machinery and equipment. The ways of effective formation of intellectual potential of road construction enter-prises are outlined according to the current requirements.
  • Документ
    ИССЛЕДОВАНИE РЕЖИМОВ ТОРМОЖЕНИЕ-СТОП-НАЧАЛО ДВИЖЕНИЯ АВТОМОБИЛЯ НА УКЛОНЕ
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Шуклинов, С. Н.; Губин, А. В.; Shuklinov, S.; Gubin, A.; Шуклінов, С. М.; Губін, А. В.
    Выполнено имитационное моделирование динамического поведения автомобиля и систем управления его движением. Режимы моделирования отражают замедление автомобиля тормозной системой до полной его остановки на уклоне, удержание автомобиля в неподвижном состоянии тормозной системой и начало его движения при соединении фрикционным сцеплением двигателя и трансмиссии.
  • Документ
    МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ СТВОРЕННЯ СІМЕЙСТВА ТРАКТОРІВ ЗАГАЛЬНОГО ПРИЗНАЧЕННЯ
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Кальченко, Б. І.; Кожушко, А. П.; Kalchenko, B.; Kozhushko, A.; Кальченко, Б. И.; Кожушко, А. П.
    Виконано аналіз моделей колісних тракторів, які на даний момент випускаються. Описано методологію створення сімейств тракторів загального призначення. Наведено системність при проектуванні колісних тракторів, за рахунок побудови розчленування системи на ієрархічні рівні.
  • Документ
    ТЕОРЕТИЧЕСКОЕ ИССЛЕДОВАНИЕ РАЗГОНА АВТОМОБИЛЯ
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Пожидаев, С. П.; Pozhydaiev, S.; Пожидаєв, С.П.
    Построены простые расчетные соотношения для описания основных характеристик процесса разгона автомобиля «в целом». Они дают возможность решать ряд практических задач, связанных с разгоном автомобиля, в том числе определять цикловой КПД автомобиля при разгоне до заданной скорости движения и время, необходимое для этого разгона.
  • Документ
    ОЦЕНКА МОМЕНТА ИНЕРЦИИ ПОДВИЖНЫХ ЧАСТЕЙ АВТОМОБИЛЬНОГО ДВИГАТЕЛЯ
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Рабинович, Э. Х.; Зыбцев, Ю. В.; Калекин, В. В.; Rabinovich, E.; Zytsev, Yu.; Kalekin, V.; Рабінович, Е. Х.; Зибцев, Ю. В.; Калєкін, В. В.
    Предложен способ оценки момента инерции подвижных частей автомобильного двигателя без демонтажа его с автомобиля, включающий в себя вывешивание ведущих колес на домкратах, разгоны вывешенных колес с записью процесса, демонтаж колес и разгоны без них. По данным двух серий разгона вычислен момент инерции двигателя Honda Civic 1,8 л – 0,178 кг·м2.
  • Документ
    ПРО ЗНИЖУВАННЯ ДИНАМІЧНИХ НАВАНТАЖЕНЬ У ПРИВОДІ ДО РОЗПОДІЛЬНОГО ВАЛА ПАЛИВНОГО НАСОСА ТРАНСПОРТНОГО ДИЗЕЛЯ
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Шатохін, В. М.; Гранько, Б. Ф.; Соболь, В. М.; Shatokhin, V.; Granko, B.; Sobol, V.; Шатохин, В. М.; Гранько, Б. Ф.; Соболь, В. Н.
    Викладено результати розрахунково-експериментальних досліджень з вибору параметрів привода розподільного вала паливного насоса транспортного дизеля, що забезпечують допустимий рівень динамічних навантажень. Використовуються інтегральні рівняння руху, що записані за допомогою імпульсно-частотних характеристик лінеаризованих моделей. Виявлено причини інтенсивних основних і субгармонічних коливань.
  • Документ
    ЕКОНОМІЧНА ЕФЕКТИВНІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ БІОЕТАНОЛУ НА ДВИГУНАХ ВНУТРІШНЬОГО ЗГОРЯННЯ
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Козак, Ф. В.; Мельник, В. М.; Прунько, І. Б.; Войцехівська, Т. Й.; Казак, Ф. В.; Мельник, В. Н.; Прунько, И. Б.; Войцеховская, Т. И.; Kozak, F.; Melnyk, V.; Prunko, I.; Voytsekhivska, Т.
    Досліджено залежності зміни ціни використаного бензину в паливних сумішах залежно від процентного вмісту в ньому біоетанолу. Для прийнятих цін на бензини і біоетанол із проведених досліджень випливає, що зі збільшенням процентного вмісту біоетанолу в еквівалентному паливі до 80 % досягається збільшення економічної ефективності, завдя-ки використання низькооктанового бензину, і, в результаті, вартість отриманого палива знижується від 5,8 % до 30 %.
  • Документ
    ОСОБЛИВОСТІ ТЕПЛОТВОРЕННЯ У ДВИГУНІ ВНУТРІШНЬОГО ЗГОРЯННЯ
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Гащук, П. М.; Нікіпчук, С. В.; Гащук, П. Н.; Никипчук, С. В.; Hashchuk, P.; Nikipchuk, S.
    Вивчаються особливості теплотворення у двигуні внутрішнього згоряння. Дослідження було проведено засобами hard/soft-технології. З’ясовано, що прийнятно якісно відбиває в собі реальні процеси експонентний аналітичний опис, та спростовано деякі усталені уявлення про типові та оптимальні співвідношення між параметрами, що характеризують перебіг теплотворення.
  • Документ
    ВЛИЯНИЕ ПАРАМЕТРОВ ТОПЛИВОПОДАЧИ И РЕЦИРКУЛЯЦИИ ОТРАБОТАВШИХ ГАЗОВ НА ВЫБРОСЫ ВРЕДНЫХ ВЕЩЕСТВ ДИЗЕЛЬНЫХ ДВИГАТЕЛЕЙ
    (Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет, 2018) Кухаренок, Г. М.; Березун, В. И.; Кухарьонок, Г. М.; Березун, В. І.; Kukharenok, G.; Berazun, V.
    Рассмотрены основные направления стратегии снижения выбросов вредных веществ с отработавшими газами дизельных двигателей. Установлены параметры, оказывающие определяющее воздействие на протекание рабочего процесса. Определены основные под-ходы, позволяющие организовать протекание рабочего процесса с учетом современных представлений о сгорании в дизельных двигателях и снижении «сырого» выброса.