Випуск 99

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 26
  • Документ
    ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ ПРО ЖУРНАЛ
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022)
  • Документ
    Розроблення прототипу мобільного навчального застосунку
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Котенко, Богдан Олександрович; Шапошнікова, Олена Павлівна; Мнушка, Оксана Василівна; Kotenko, Bohdan; Shaposhnikova, Olena; Mnushka, Oksana
    Проаналізовані вимоги до навчального застосунку для дітей молодшого віку, були визначені функціональні вимоги та здійснено їх трасування, складено структуру керування застосунком і статичну структуру програми. Вибрано та визначено засоби для реалізації програми, а також досліджено реалізацію програми.
  • Документ
    Потенціал білінгвізму в навчанні іноземних мов у ЗВО
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Саєнко, Наталія Віталіївна; Созикіна, Ганна Сергіївна; Коваленко, Аліна Володимирівна; Saienko, Nataliia; Sozykina, Ganna; Kovalenko, Alina
    У статті визначено потенціал білінгвізму як функціонування двох мовних та культурних кодів у свідомості індивіда, зазначено на необхідності переосмислення його значення в навчанні іноземних мов. Викладачі іноземних мов повинні мати у своєму розпорядженні перевірені методи раціонального використання білінгвізму та можливість вибирати, які з них сприятимуть досягненню освітньої мети в конкретній аудиторії та її культурному контексті. Вирішальне значення в процесі розуміння іншої мови має переклад. Прикладом використання перекладу рідною мовою є паралельний текст як текст однією мовою та його переклад іншою. Наведено приклад використання паралельного перекладання в дистанційному навчанні іноземної мови в ЗВО.
  • Документ
    Навички як кінцева мета процесу навчання перекладання
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Понікаровська, Світлана Володимирівна; Ponikarovska, Svitlana
    У статті розглядається можливість підготовки студента до перекладання різноманітних типів текстів, а також усного та реферативного виду цього процесу. Аналізуються механізми перекладання та доцільність їх використання у різноманітних ситуаціях, типи помилок у процесі перекладання змісту оригінального тексту та можливості запобігання їм. Запропоновано способи пошуку оптимальних рішень перекладів, аналіз різних варіантів, зокрема перефразування, описовий переклад, калькування. Зазначено щодо необхідності розвитку особистості студентів, оскільки перекладацька компетенція складається з лінгвістичних знань, загальної культурної ерудиції та певних психологічних здібностей.
  • Документ
    Сучасний технічний стан магістральних трубопроводів та аналіз екологічної безпеки під час транспортування ними енергетичних носіїв
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Богатов, Олег Ігорович; Супонєв, Володимир Миколайович; Рагулін, Віталій Миколайович; Ярижко, Олександр Володимирович; Мусійко, Володимир Данилович; Bogatov, Oleg; Suponev, Vladimir; Ragulin, Vitaliy; Yaryzhko, Aleksandr; Musiiko, Volodymyr
    У статті наведено аналіз технічного стану магістральних трубопроводів та запропоновано ефективні способи його покращення. Розроблено методику та шкалу аналізу екологічної безпеки під час транспортування ними енергоносіїв, що може допомогти у виявленні відповідних тенденцій зі змінення екологічного стану в процесі паспортизації обʼєктів будівництва, аналізу їхньої екологічної безпеки та доцільності подальшої експлуатації. Універсальна інженерно-екологічна шкала стану природно-технічної геосистеми визначається такими показниками, як рівень технічного впливу, обсяг часу, який відведено на відновлення стану навколишнього середовища. На основі проведеного аналізу та створеної методики автори дійшли висновків щодо необхідності прискорення темпу здійснення робіт з реконструкції магістральних нафто- та газових систем. Визначено, що значна частина цього процесу повʼязана з великою кількістю земляних робіт. Для їх ефективного проведення рекомендовано використовувати розроблений механізований комплекс для безперервного та безпідʼємного ремонту лінійної частини магістральних трубопроводів.
  • Документ
    Дослідження аеродинаміки спорткара з використанням методу комп’ютерного моделювання
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Назарько, Ольга Олександрівна; Рагулін, Віталій Миколайович; Ярижко, Олександр Володимирович; Зайцев, Іван Сергійович; Nazarko, Olga; Ragulin, Vitaliy; Yaryzhko, Aleksandr; Zaitsev, Ivan
    За допомогою програмних продуктів Autodesk було здійснено комп’ютерне дослідження обтічності форми автомобіля спортивної модифікації, точність якого оцінювалась порівнянням значень отриманих коефіцієнтів аеродинамічного опору Сх для його базової моделі та з використанням додаткових аеродинамічних деталей. Тривимірні моделі прототипів було відтворено з максимальним наближенням до оригіналів за розмірами, що зазначені в їхніх технічних характеристиках.
  • Документ
    Метод, модель та інформаційна технологія визначення цінності вимірювальної інформації для безпеки технічних обʼєктів
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Полярус, Олександр Васильович; Лебединський, Андрій Володимирович; Чепусенко, Євген Олександрович; Poliarus, Oleksandr; Lebedynskyi, Andrii; Chepusenko, Yevheniy
    Збільшення термінів експлуатації технічних залежить від безпеки їхньої роботи та впливу на навколишнє середовище. Рішення має прийматись на основі аналізу інформації, що отримують з багатьох датчиків різного типу. У статті подано метод визначення цінності вимірювальної інформації для безпеки мостових споруд, який ґрунтується на теорії статистичних рішень. Доведено, що під час розроблення інформаційних технологій на великих мостах та інших подібних технічних об‘єктах потрібно, з одного боку, для дотримання умов безпеки мінімізувати середній ризик, а з іншого боку, вибрати інформацію, цінність якої перевищує деякий допустиму норму, що є різною для мостових споруд і залежить від оснащеності її датчиками, інформаційних технологій, що будуть використовуватись, і ще від багатьох факторів, які властиві мосту та умовам його експлуатації. Метод, модель та інформаційна технологія, які розроблені для мостової споруди, можна застосовувати також для інших технічних об‘єктів.
  • Документ
    Використання платформи Orange для аналізу даних
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Пронін, Сергій Вікторович; Сотников, Андрій Дмитрович; Pronin, Sergey Viktorovich; Sotnikov, Andrey Dmitrovich
    У статті розглядаються способи створення систем машинного навчання та аналізу даних. Отримані результати демонструють можливість використання бібліотеки інтелектуального аналізу даних Orange для створення їхніх систем. За допомогою бібліотеки можна працювати з великими масивами даних, що е однією з основних характеристик для цих систем. Використовуючи систему, можна працювати з різноманітними форматами даних, загружати набори даних з мережі, використовувати оригінальні скрипти.
  • Документ
    Синтез системи керування дистанцією між автомобілями
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Біньковська, А. Б.; Binkovska, Anzhela
    В умовах високої щільності руху незабаром після ввімкнення режиму регулювання швидкості автомобіля водієві доводиться гальмувати, щоб витримати дистанцію до інших учасників руху, які використовують змінну швидкість. Застосування в системі регулювання швидкості автомобіля функції підтримки дистанції сприяє комфортному керуванню автомобілем і знижує ймовірність виникнення стресової ситуації.
  • Документ
    Критерії та модель вибору відеокамери
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Петренко, Юрій Антонович; Корольков, Ігор Віталійович; Petrenko, Yuri; Korolkov, Ihor
    У роботі здійснено аналіз стану систем відеоспостереження в Україні. На підставі аналізу та наявних публікацій визначена мета роботи: розроблення компʼютерної технології систем відеоспостереження, що дозволить знизити вартість та час, необхідний на вибір відеокамери, завдяки розробленню математичних моделей.
  • Документ
    Розширення можливостей комп’ютерного моделювання за рахунок використання API (на прикладі пакету Autodesk Inventor)
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Черніков, Олександр Вікторович; Chernikov, Oleksandr
    Робота є продовженням попередніх досліджень з питань розширення можливостей комп’ютерного моделювання та адаптації відповідних пакетів програм для розробки конструкторської документації у відповідності до стандартів. Метою роботи є створення та поширення модулів, що дозволяють спростити роботу користувача пакетів 3Dмоделювання на основі використання інтерфейсу програмування додатків (API), як спеціального протоколу взаємодії комп'ютерних програм, зокрема, у середовищі пакету Autodesk Inventor.
  • Документ
    Синтез параметрів базової геометрії робочого обладнання одноківшевих екскаваторів
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Високович, Євген Вадимович; Коваль, Андрій Борисович; Vysokovych, Yevhen; Koval, Andrii
    У статті розроблено математичну модель, що описує кінематику робочого обладнання екскаватора залежно від його параметрів і заданих координат зони обслуговування. На основі алгоритмів визначення параметрів базової геометрії та автоматичної побудови контурів робочої зони розроблено програмне забезпечення, яке спрощує вибір параметрів базової геометрії.
  • Документ
    Аналіз впливу зміни геометричних параметрів мікронерівностей рухомих сполучених поверхонь з адсорбційним шаром пар на їх зближення
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Косолапов, Віктор Борисович; Kosolapov, Viktor
    Здійснено аналіз формування локального напруженого стану в основі мікронерівностей під час взаємодії в рухомому трибо сполученні з огляду на товщину адсорбційного шару поверхнево-активних речовин на їхніх поверхнях та величини зовнішнього навантаження. Розроблено методику визначення впливу геометричних параметрів мікронерівностей рухомих сполучених поверхонь та товщини адсорбованого шару поверхнево-активних речовин на їх зближення на основі моделі взаємодії окремих ікронерівностей, яка дозволяє проаналізувати вплив у детермінованих умовах з використанням параметрів у числовій формі. Розв'язання задачі здійснено в додатку Mathcad. Отримано графіки залежності зміни зближення мікронерівностей поверхонь, що сполучаються, від їхніх геометричних параметрів і товщини адсорбованого шару поверхнево-активних речовин. Використання методу дозволяє відображати результати як у кількісній, так і в якісній формах. Метод дає можливість визначити межі впливу адсорбованого шару поверхнево-активних речовин на процес створення умов розвитку процесу зношення поверхонь тертя через втому матеріалу, створювати гнучкіші моделі його аналізу та прогнозування як на основі статистичних даних, так і на оцінках поточних значень факторів зовнішнього впливу на трибосистему.
  • Документ
    Розрахування ефективності системи охолодження валів верхньої підтримки із застосуванням методу скінчених елементів
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Федоряченко, Сергій Олександрович; Зіборов, Кирило Альбертович; Джур, Роман Вікторович; Холодов, Антон Павлович; Fedoriachenko, Serhii; Ziborov, Kyrylo; Dzhur, Roman; Kholodov, Anton
    У статті запропоновано методику розв’язання задачі із знаходження температурного режиму роботи валів верхньої підтримки піч-решітки за допомогою методу скінчених елементів. Так, використовуючи експериментально отримані значення витрати охолоджувального повітря в системі охолодження валів, розглянуто можливість використання модуля State Thermal ПЗ Ansys для багатоітераційного дослідження розподілу температури та визначення діапазонів теплового розширення. Запропонований метод дозволяє визначити ефективність роботи системи охолодження в широкому діапазоні змін параметрів витрати повітря та відповідність встановлених теплових зазорів підшипникових вузлів технічно необхідним.
  • Документ
    Вплив кінематики робочого обладнання землерийних машин на процес глибокого вібраційного різання зв’язаних ґрунтів
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Супонєв, Володимир Миколайович; Рагулін, Віталій Миколайович; Ковалевський, Сергій Германович; Орел, Олександр Володимирович; Кравець, Святослав Володимирович; Нечидюк, Анатолій Анатолійович; Suponev, Vladimir; Ragulin, Vitaliy; Kovalevskyi, Serhii; Orel, Oleksandr; Kravets, Svyatoslav; Nechydiuk, Anatolii
    У статті наведені результати досліджень впливу кінематики обладнанням землерийних машин на процес вібраційного різання ґрунтів під час безтраншейного прокладання лінійно-протяжних підземних комунікацій та дренажних систем. Установлено значення шляху та швидкості переміщення ножового робочого органа в будь-який момент часу від частоти його коливання, амплітуди за умови фіксованих значень швидкості руху та визначено напрямок коливань залежно від співвідношення поступальної та вібраційної швидкостей. Аналіз впливу кінематики робочого обладнання на процеси глибокого різання ґрунтів дав змогу отримати умови ефективного використання вібраційного приводу, що спрямовано на зниження тяглового зусилля та зменшення енерговитрат на процес.
  • Документ
    Вплив електричного й теплового струмів на поведінку водню в парах тертя
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Вольченко, Дмитро Олександрович; Журавльов, Дмитро Юрійович; Бурава, Олександр Степанович; Снурніков, Володимир Ігорович; Разарьонов, Леонід Володимирович; Volchenko, Dmytro; Zhuravlev, Dmytro; Burava, Oleksandr; Snurnikov, Volodymyr; Razarenov, Leonid
    Дослідження показали, що суттєвий вплив у парах тертя гальм на поведінку водню чинять імпульсні питомі навантаження, електричні та теплові струми, а також їхні градієнти. Із зростанням імпульсних питомих навантажень електропровідність контакту збільшується порівняно швидко, що посилює термоефект, але за умови плавного скидання навантаження вона зменшується значно повільніше й не збігається з початковими значеннями. Величина та напрямок інтегральної е.р.с. залежить від фізико-механічних властивостей металів фрикційної пари, від швидкісних і навантажувальних режимів тертя, від багатьох інших факторів, що викликають значне коливання й навіть інверсію цього параметра. Дія термоструму на зносостійкість деталей пар тертя пов’язане з особливостями перебігу релаксаційних, окисних, дифузійних та інших процесів, що впливають один на одний. Окисні плівки на поверхні контактуючих металів мають напівпровідникові властивості та великий питомий опір, а також здатні відігравати роль підсилювачів термоелектричних ефектів, які можуть викликати появу досить значних вихрових струмів у місцях найбільшого зближення точок контакту і, внаслідок низької теплопровідності оксидів, сприяти локалізації. Імпульсні високочастотні механічні коливання в зоні тертя невіддільні від термоелектричних релаксаційних процесів, і ці фактори завжди спільно впливають на розкид експериментальних значень зносостійкості деталей.
  • Документ
    Особливості випробувань системи управління бульдозером із GPS-інтенсифікатором
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Єфименко, Олександр Володимирович; Плугіна, Тетяна Вікторівна; Єфименко, Павло Олександрович; Yefymenko, Oleksandr; Pluhina, Tetiana; Yefymenko, Pavlo
    Розглянуто задачу позиціонування робочого органу бульдозера в режимі реального часу. Розроблено методику проведення польових випробувань традиційного бульдозера та бульдозера з інтенсифікатором GPS. Проведено випробування системи управління бульдозером із GPS-інтенсифікатором. Проведено порівняльний аналіз та техніко-економічне обґрунтування результатів дослідження. Доведено, що інтелектуальні компоненти систем оброблення інформації дозволяють підвищити продуктивність машини.
  • Документ
    До розроблення діагностичних засобів для об’ємних гідроприводів будівельних і дорожніх машин
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Пімонов, Ігор Георгійович; Єфименко, Андрій Олександрович; Жук, Денис Ігорович; Приходько, Володимир Сергійович; Pimonov, Ihor; Yefimenkо, Andriy; Zhuk, Denis; Prykhodko, Volodymyr
    Розглянуті питання, пов’язані з розробленням діагностичних засобів для об’ємних гідроприводів будівельних і дорожніх машин з метою підвищення ефективності їхньої експлуатації. Крім того, проведений аналіз передумов технічного діагностування гідропристроїв та їхнього виробничого циклу та запропонована методика розрахунку економічного ефекту від застосування конкретних засобів діагностики. Такий алгоритм дає зменшення загальних витрат, а саме: вартість розроблення та виготовлення діагностичного устаткування, його експлуатацію, а також вартість підготовки конкретних гідропристроїв до діагностування.
  • Документ
    Стійкість тришарової циліндричної оболонки
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Фідровська, Наталя Миколаївна; Слепужніков, Євген Дмитрович; Караван, Руслан Андрійович; Лущенко, Андрій Олександрович; Штода, Вадим Сергійович; Fidrovska, Natalia; Slepuzhnikov, Evgen; Karavan, Ruslan; Lushchenko, Andrii; Shtoda, Vadim
    У статті наведено результати досліджень стійкості тришарової циліндричної оболонки. Визначено критичний тиск методом варіаційного обчислення з використанням рівняння Ейлера змішаної варіаційної задачі. Враховано фактори, які мають значний вплив на міцність і стійкість тришарової циліндричної оболонки, а саме приведений модуль пружності тришарової стінки. Унаслідок досліджень, з використанням методів варіаційного обчислення та рівняння Ейлера змішаної варіаційної задачі складено рівняння умови рівності внутрішніх і зовнішніх сил ортотропної конструкції, яка знаходиться в стані байдужої рівноваги з радіальним переміщенням. Прийнявши отримане раніше рівняння для радіальних переміщень і підставивши його в рівняння потенційної енергії системи на одиницю довжини, отримали рівняння для визначення критичного тиску. Отримане аналітичне рішення апробовано для конструкції кранового ходового колеса, яке має пружну вставку. Розроблено нову методику розрахунку тришарової циліндричної оболонки під дією зовнішнього тиску.
  • Документ
    Підвищення зносостійкості трибосполучень іонно-плазмовим покриттям
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2022) Щукін, Олександр Вікторович; Мусаєв, Заур Разилович; Shchukin, Oleksandr; Musaiev, Zaur
    Встановлено режим та параметри нанесення іонно-плазмового покриття на поверхню трибосполучень будівельних і дорожніх машин. Встановлено, що іонно-плазмове покриття TiN-Cr2N забезпечує найбільшу зносостійкість зразків, на поверхню яких були нанесені різні види покриттів. Отримано, що для підвищення зносостійкості зразків, виготовлених із загартованої СВЧ сталі 65Г, необхідно використовувати іонно-плазмове покриття ТіN-Cr2N.